معرفی و دانلود کتاب هراس کودکان از مدرسه: راهبردهای درمان و مقابله

عکس جلد کتاب هراس کودکان از مدرسه: راهبردهای درمان و مقابله
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هراس کودکان از مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هراس کودکان از مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هراس کودکان از مدرسه: راهبردهای درمان و مقابله

کتاب هراس کودکان از مدرسه نوشته‌ی فائزه لطیف و زهره ایمانی به بیان یکی از رایج‌ترین مشکلات در میان کودکان، یعنی ترس از مدرسه و حضور در فضای کلاس درس می‌پردازد. تجربه‌ی دلهره و اضطراب کودکان پیش از عادت کردن به حضور در محیط‌های جدید بدون وجود والدین، دغدغه‌ی بسیاری از پدرها و مادرهاست. برای جلوگیری از این چالش و کمک به فرزندان خردسال خود، می‌توانید به کتاب پیش رو مراجعه کرده و با مطالعه‌ی آن، با راهکارهایی مفید و کاربردی آشنا شوید.

درباره‌ی کتاب هراس کودکان از مدرسه

شاید شما هم زمانی را به خاطر بیاورید که کودکی خردسال بودید و از مدت‌ها پیش از حضور در مدرسه، دچار اضراب و دلهره می‌شدید. ترس از حضور در فضاهای جدید بدون همراهی افراد آشنا و کسانی‌که کودک به آن‌ها اعتماد دارد، از چالش‌ها و مشکلاتی‌ست که بسیاری آن را تجربه کرده‌اند. به جرئت می‌توان گفت که تجربیات تلخ در زمان کودکی و سنین پایین، از مهم‌ترین پیشامدها در زندگی یک انسان هستند، چراکه تمامی این خاطرات به‌صورت طرحواره‌ها و نقصان‌هایی در ذهن آدمی ماندگار شده و در بزرگ‌سالی چالش‌هایی را برای وی ایجاد می‌کنند. زهره ایمانی و فائزه لطیف در کتاب هراس کودکان از مدرسه به بیان این نکته می‌پردازند که تمامی احساسات مربوط به زمان کودکی، از ترس گرفته تا اضطراب، غم‌های بزرگ یا بالعکس شادی، احساس دوست داشته شدن و ارزشمند بودن و احساس امنیت، نقش بسیار مهمی در دوران بعدی زندگی افراد دارند. و این به‌معنای یک آژیر هشدار است، چراکه سلامت روانی فرد، کاملاً وابسته به تجربیات وی در کودکی‌ست.

معرفی و دانلود کتاب هراس کودکان از مدرسه

شاید بی‌جهت نباشد که بسیاری از والدین، نسبت به انتخاب مهدکودک، مدرسه یا دیگر محیط‌های آموزشی برای فرزند خردسال‌شان حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند. برخی از کودکان در اولین سال‌های حضور خود در چنین فضاهایی که پدر و مادر همراهشان نیستند و نخستین شکل استقلال را تجربه می‌کنند، با اتفاقات بد و ناخوشایندی مواجه می‌شوند. برای مثال می‌توان به مورد تمسخر قرار گرفتن از جانب دیگر هم‌کلاسی‌ها یا طرد شدن از گروه‌های دوستی اشاره کرد. حقیقت این است که کودکان در محیط‌های اجتماعی، از فرهنگ‌های مختلفی برخوردار هستند، چراکه تا پیش از حضور در محیطی مثل مدرسه، در خانواده‌هایی با سبک‌ها، شیوه‌ها و الگوهای رفتاری متفاوت پرورش پیدا کرده‌اند. نمی‌توان انتظار داشت که همه‌ی هم‌کلاسی‌های فرزند شما با یک مدل رفتاری با وی برخورد کنند و باید این نکته را در نظر گرفت که همیشه امکان خطر وجود دارد.

در کتاب هراس کودکان از مدرسه می‌خوانید که در سنین پایین و با اولین تجربه‌های استقلال نسبی، تا حد زیادی تعریف می‌کنید که چه شخصی هستید و چه‌طور زندگی می‌کنید. این تجربه‌ها در عین چالش‌برانگیز بودن، به توسعه‌ی شخصیتی کودک کمک بسیار زیادی می‌کنند و موجب آمادگی وی برای کار و زندگی گروهی می‌شوند. بنابراین یاری فرزندتان در مدیریت احساسات و غلبه بر ترس‌هایش، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است هم‌زمان با راهنمایی فرزندتان به‌شیوه‌ی مناسب و علمی، تا حد زیادی کنترل مسائل را نیز به خودش بسپارید. زهره ایمانی و فائزه لطیف همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که در صورت تجربه‌ی احساسات منفی، کودک درونتان که تحقیر شده، خیانت دیده یا از عزت نفس پایینی برخوردار بوده، در سنین بزرگ‌سالی نمود عینی پیدا می‌کند و عمیق‌ترین ترس‌هایتان را به نمایش می‌گذارد.

نویسندگان، کتاب هراس کودکان از مدرسه را در شش فصل به رشته‌ی تحریر درآورده‌اند. این مرجع، شامل عناوینی‌ست که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. فصل اول کتاب به کلیات و مفاهیم اختصاص دارد. در فصل دوم به مشکلات رفتاری کودکان پرداخته شده است. فصل سوم کتاب درباره‌ی مشکل رایج هراس کودکان از مدرسه است و فصل چهارم مسئله‌ی ترس از شکست را در میان کودکان شرح می‌دهد. در فصل پنجم کتاب نحوه‌ی تعامل مدرسه و والدین توضیح داده شده است و بالاخره فصل ششم و پایانی به مسئله‌ی اصلاح رفتاری دانش‌آموزان اشاره می‌شود. در پایان کتاب نیز بخشی به‌عنوان فهرست منابع قرار گرفته که با مراجعه‌ی به آن، به عناوین کتب و مقاله‌های علمی بسیار مفیدی دسترسی پیدا خواهید کرد.

نشر برگ و باد کتاب هراس کودکان از مدرسه را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

کتاب هراس کودکان از مدرسه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به‌عنوان یک والد دغدغه‌ی کمک به فرزند خردسال خود را دارید که بتواند بر ترس و اضطرابش نسبت به مدرسه و ورود به این فضای جدید غلبه کند، کتاب پیش رو انتخاب مناسبی برای شماست.

در بخشی از کتاب هراس کودکان از مدرسه: راهبردهای درمان و مقابله می‌خوانیم

ترس‌ها و اضطراب‌ها

معمولاً کلمات اضطراب و ترس به‌صورت دو جزء جداناپذیر بیان می‌شوند؛ هرچند، تفاوت‌هایی در بین این دو وجود دارد. معمولاً ترس یک‌سری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی شدید (مانند افزایش ضربان قلب، عرق کردن، لرزش) در برابر محرک خاصی است و این‌ یک پاسخ طبیعی به تهدید درک شده است. در کل ترس پاسخ محافظه‌کارانه و انطباقی نسبت به خطر است و فرد را آگاه می‌کند که خودش را نجات دهد. برای مثال، کودکی که با یک خرس روبه‌رو می‌شود ترس را تجربه می‌کند. اضطراب کمی مبهم است و پاسخی نسبت به تهدید خاصی نیست. برای مثال، کودکی که می‌خواهد به اردو برود و نگران است که با یک خرس روبه‌رو شود، در اینجا عامل تهدیدی مستقیم وجود ندارد و فقط احساس نگرانی نسبت به سفر را دارد. ترس‌ها قسمت معمولی در رشد کودکان هستند و آن‌ها یاد می‌گیرند که خطرات را پیش‌بینی کنند. پیش‌بینی خطر به کودک انگیزه می‌دهد هوشیار باشد تا از صدمه دیدنش جلوگیری شود. برای مثال، زمانی که کودکان یاد می‌گیرند که همه‌ی سگ‌ها دوست‌داشتنی نیستند، شروع به هوشیار بودن می‌کنند و قبل از این‌که سگی را به‌عنوان حیوان خانگی برای خود انتخاب کنند راجع به آن از خانواده اجازه می‌گیرند. هرچند، ترس شدید، اضطراب، یا یک پاسخ فوبیایی زمان روبه‌رو شدن با سگ‌ها و راه خود را تغییر دادن برای یک کودک تطبیق‌پذیر نیست؛ بنابراین، خود حس نگرانی و ترس مشکل‌ساز نیست بلکه شدت این پاسخ‌ها و رفتارهای همراه با آن مشکل‌ساز است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات و مفاهیم
فصل دوم: مشکلات رفتاری کودکان
فصل سوم: هراس کودکان از مدرسه
فصل چهارم: ترس از شکست در کودکان
فصل پنجم: تعامل مدرسه و والدین
فصل ششم: اصلاح رفتاری دانش‌آموزان
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هراس کودکان از مدرسه: راهبردهای درمان و مقابله
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات برگ و باد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات92
زبانفارسی
شابک978-622-8091-02-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هراس کودکان از مدرسه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هراس کودکان از مدرسه

برای دریافت کتاب هراس کودکان از مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.