معرفی و دانلود کتاب هنر جنگ: قدیمی‌ترین رساله نظامی جهان

عکس جلد کتاب هنر جنگ: قدیمی‌ترین رساله نظامی جهان
قیمت:
۳۶,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هنر جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هنر جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هنر جنگ: قدیمی‌ترین رساله نظامی جهان

کهن‌ترین رساله‌ای که تاکنون در زمینه‌ی هنر جنگاوری و آداب رزم نوشته شده، هم‌اکنون روبه‌روی شماست! کتاب هنر جنگ دربردارنده‌ی اصول و پندهایی است که سون تزو، متفکر و فرمانده‌ی چینی دوران باستان، برای آیندگان به یادگار گذاشته. مطالعه‌ی این اثر کلاسیک، رسم و رسوم نبرد شرقی‌ها را در دو هزار و پانصد سال پیش، برای خوانندگان امروزی آشکار خواهد کرد.

درباره‌ی کتاب هنر جنگ

قرن‌ها پیش از آن‌که جوامع مدرن شکل بگیرند، پادشاهان و حاکمان سرزمین‌های مختلف می‌کوشیدند تا با کشورگشایی و حملات نظامی به سایر سرزمین‌ها، وسعت قلمرو، منابع طبیعی و گروه‌های انسانی تحت امر خود را افزایش بدهند. بدیهی است در چنین جهانی هنر رزم و آداب جنگ تا چه حد اهمیت داشته.‌ در آن دوران آموزش‌های نظامی، برای شاهزادگان و نجیب‌زادگان اجباری بوده و از همان سال‌های کودکی ایشان آغاز می‌شد. اصولاً جنگاوری در چنین دورانی فضیلتی بسیار ارزشمند به حساب می‌آمد. با اختراع خط و پدید آمدن نخستین کتاب‌ها، سخنوران به این نتیجه رسیدند که آداب و سنن جنگ و رزم را می‌توان ثبت کرد و به‌طور مکتوب، برای آیندگان به یادگار گذاشت. کتاب هنر جنگ (The art of war)، به قلم سون تزو (Sun Tzu) نیز محصول چنین تفکر و میراث عصری است که طی آن، جنگ و جنگیدن لازمه‌ی بقای یک حکومت به شمار می‌آمد. کتابی که پیش رو دارید قدیمی‌ترین رساله‌ای است که تاکنون در زمینه‌ی آموزش جنگاوری، کشف شده است.

اگرچه هنگامی که سون تزو بخش‌های مختلف کتاب حاضر را تألیف می‌کرد، به جنبه‌های آموزشی و تعلیمی آن توجه داشته اما باید بگوییم امروزه مطالعه‌ی این اثر برای مخاطبان فواید دیگری نیز به دنبال دارد. تاریخ‌نگاران، مردم‌شناسان، شرق‌شناسان و جامعه‌شناسان با مطالعه و بررسی موشکافانه‌ی کتاب هنر جنگ می‌توانند به حقایق مهمی در زمینه‌ی فعالیت‌های نیروهای نظامی، در قرون گذشته پی ببرند. همچنین روش‌ها و تاکتیک‌هایی را بشناسند که در آن زمان میان نیروهای مسلح و مبارزان متداول بوده.

سون تزو که حدود دو هزار و پانصد سال پیش کتاب هنر جنگ را تدوین کرده، در آن از شیوه‌های ویژه‌ی جنگاوران چینی و باورهای ایشان در مورد جنگ سخن می‌گوید. جالب است بدانید این کتاب کلاسیک پس از نگارش آن، قرن‌ها مورد توجه نیروهای نظامی در سراسر جهان بوده و رموز هنر رزم‌آوری را به ایشان آموخته. جنبه‌ی سیاسی اثر حاضر نیز درخور توجه است. تا جایی که مخاطبان در طول قرون متمادی، از نکته‌های آن در زمینه‌ی حکومت‌داری و اداره‌ی کشورها بهره برده‌اند.

جالب است بدانید کماکان در عصر کنونی نیز، اصول و آموزه‌های مطرح‌شده در کتاب هنر جنگ، در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تدریس می‌شوند و همچنان تازگی و کارایی خود را حفظ کرده‌اند. سون تزو اثر حاضر را به‌گونه‌ای نگاشته که نه‌تنها در هنگام نبرد، بلکه در رویارویی با هر مشکلی به کار می‌آید. در حقیقت، منظور وی از جنگ، هر مانع و مشکلی است که بر سر راه زندگی افراد قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که همگی انسان‌ها در بسیاری از لحظات خود با مشکلاتی پیچیده و بغرنج روبه‌رو می‌شوند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که آموزه‌های این کتاب، برای تمامی انسان‌ها ارزشمند و مفید خواهد بود. نویسنده در این اثر سترگ به خوانندگان توصیه می‌کند که پیش از آغاز نبرد، به شناخت کاملی از خود و دشمنانشان برسند. شناخت خود و ناآگاهی از دشمن، نتیجه‌ای جز ناکامی به دنبال نخواهد داشت. همچنین به مخاطبان یادآوری می‌کند که قبل از شروع شدن یک جنگ، سرلشکر باید محاسبات دقیقی را به انجام برساند. پیروزی نصیب فرمانده‌ای می‌شود که محاسباتش را با نهایت دقت انجام داده باشد و فرمانده‌ای شکست خواهد خورد که در محاسبات پیش از جنگ، سستی و اهمال‌کاری به خرج داده باشد.

سون تزو که خود سال‌ها به‌عنوان فرمانده‌، در سال‌های پادشاهی «وو» به خدمت‌گزاری مشغول بوده، با نگارش کتاب هنر جنگ، مجموعه‌ای از تجربیات خود را در اختیار مخاطبان قرار داده‌. این اندیشمند و مبارز معتقد بود، بالاترین درجه‌ی غلبه بر دشمن آن است که بتوان بدون توسل به جنگ، دشمن را شکست داد.

چنان‌چه به‌عنوان یک پژوهشگر قصد دارید تا با سنت مردمان چین باستان، پیرامون جنگ و سیاست بیشتر آشنا شوید یا این‌که صرفاً بنا به علاقه‌ی شخصی خود، خواهان مطالعه‌ی این کتاب کلاسیک هستید، پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت آن را تهیه و مطالعه کنید. سایر پژوهشگرانی که در زمینه‌ی شاخه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی علم تاریخ به مطالعه مشغول‌اند یا به تحقیق در حوزه‌ی شرق‌شناسی می‌پردازند نیز می‌تواند نکات سودمندی را در این کتاب بیابند. کتاب حاضر را با برگردان احمدرضا رسولی می‌خوانید که به همت نشر هورمزد قدم به دنیای کتاب نهاده است.

اقتباس سینمایی از کتاب هنر جنگ

  • در سال 2000 بر اساس کتاب هنر جنگ، فیلمی با همین عنوان ساخته شد. شخصیت اصلی این فیلم، یکی از مأموران سازمان ملل بود که روش‌های خاصی را برای برقراری صلح و امنیت جهانی به کار می‌گرفت.

  • مستند هنر جنگ (ساخته‌شده در سال 2009)

  • سریال بینگ شنگ (اکران در سال 2009)

جوایز و افتخارات کتاب هنر جنگ

  • حضور در لیست بهترین کتاب‌های حوزه‌ی استراتژی دنیا
  • حضور در لیست بهترین کتاب‌ها به انتخاب نیویورک تایمز
  • برنده جایزه کتاب غیرداستانی میان‌فرهنگی در سال 2003
  • برنده جایزه کتاب ناشر مستقل (IPPY)

نکوداشت‌های کتاب هنر جنگ

  • سون تزو تنها یک نابغه نبود، بلکه محصول یک فرهنگ غنی در زمینه‌ی هنر رزم و جنگ به شمار می‌آمد. (رابرت ال. اوکانل، نویسنده)

  • مطالعه‌ی کتاب هنر جنگ، شکافی عمیق را برای هر کسی که به کسب اطلاعات در زمینه‌ی تاریخ جنگ علاقه دارد، پُر می‌کند. کتابی جذاب و خواندنی. (آرتر فریل، نویسنده)

کتاب هنر جنگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مایل‌اید با یکی از مهم‌ترین آثار کلاسیک در زمینه‌ی سیاست و آداب جنگیدن آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب هنر جنگ انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

در بخشی از کتاب هنر جنگ: قدیمی‌ترین رساله نظامی جهان می‌خوانیم

1. سان تزو می‌گوید: «جنگاوران خوب و کهنه‌کار در ابتدا باید خود را در میان دشمن ضعیف و شکننده نشان دهند؛ سپس در فرصت مناسب دشمن را مغلوب کنند.»

2. شکست‌خوردن ما در مقابل دشمن دست خودمان است؛ اما فرصت غلبه را خود دشمن فراهم می‌کند. (این اشتباه و خطا از طرف دشمن است.)

3. بنابراین یک جنگاور ورزیده و خوب قادر است در برابر شکست از خود مقاومت نشان دهد؛ اما نمی‌تواند به‌طور قطع از شکست دشمن مطمئن باشد. (شانگ یو می‌گوید: «موقعیت و تمایلات گروه را پنهان کنید و رد پای خود را از بین ببرید و پیوسته محتاط عمل کنید.»)

4. بنابراین گفته شده است: شاید کسی چگونگی پیروز شدن را بداند، اما با این آگاهی هم نتواند پیروز شود.

5. ایستادگی در برابر شکست یا همان شکست‌ناپذیر بودن در مقابل دشمن بر تاکتیک حالت تدافعی دلالت می‌کند؛ در‌حالی‌که توانایی شکست‌ دادن دشمن به معنای تهاجم و حمله است.

6. زمانی‌ که برای حمله به دشمن وسایل کافی در اختیار نداریم، باید حالت تدافعی به خود بگیریم و زمانی‌ که قدرتمان زیاد است به او یورش ببریم.

7. فرماندهی که بر دفاع تمرکز می‌کند در پایین‌ترین لایه زمین مخفی می‌شود و کسی که در حمله مهارت دارد، چنان جابه‌جا می‌شود که گویی بر طبقه نهم آسمان پا می‌گذارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: طراحی نقشه‌ها
فصل دوم: هزینه‌های جنگ
فصل سوم: استراتژی تهاجمی
فصل چهارم: وضعیت‌های تاکتیکی
فصل پنجم: انرژی
فصل ششم: نقاط ضعف و قوت
فصل هفتم: مانور
فصل هشتم: تغییر در تاکتیک‌ها
فصل نهم: تحرکات ارتش
فصل دهم: زمین
فصل یازدهم: موقعیت‌های نُه‌گانه
فصل دوازدهم: حمله با آتش
فصل سیزدهم: استفاده از جاسوسان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هنر جنگ: قدیمی‌ترین رساله نظامی جهان
نویسنده
مترجماحمدرضا رسولی
ناشر چاپینشر هورمزد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-600-8665-14-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم نظامی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هنر جنگ

mohammad saleh
۱۴۰۲/۱۲/۵
بد نبود ارزش وقت گذاشتن و مطالعه را نداشت
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب هنر جنگ

برای دریافت کتاب هنر جنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.