معرفی و دانلود کتاب هوش مصنوعی

عکس جلد کتاب هوش مصنوعی
قیمت:
۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هوش مصنوعی

کتاب هوش مصنوعی نوشته‌ی لیدا پورغفاری و حامد مهردادیان می‌کوشد تعریف دقیقی از فناوریِ انقلابیِ هوش مصنوعی ارائه دهد و کاربردهای مهمی که در زندگی روزمره‌ی انسان خواهد داشت را تشریح کند. این راهنما انواع هوش مصنوعی را توضیح می‌دهد و به تفاوت‌های آن‌ها با ربات‌ها اشاره می‌کند.

درباره‌ی کتاب هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، واژه‌ی هوش مصنوعی بیش از همیشه مطرح و درباره‌ی آن صحبت شده است. برای بسیاری از مردم، هوش مصنوعی یا AI همان ربات‌ها هستند. تصویری که آن‌ها در ذهن دارند، ماشین‌هایی است که قرار است جای انسان‌ها را بگیرند و در آینده بر بشر حکم‌رانی کنند. گرچه این تصور شاید چندان غیرواقعی نباشد و روزی همین اتفاق هم بیفتد، اما AI بیش از آن‌که ربات باشد، به قابلیت تفکر اطلاق می‌شود. به عبارت بهتر، این نوعی فناوری مدرن است که در ساخت آن تا حدودی از ساختار پیچیده‌ی ذهن بشر الهام گرفته شده و قرار است نحوه‌ی فکر کردن ما را تقلید کند.

ایده‌ی این فناوری سال‌هاست که مطرح‌ شده ولی در یک سال گذشته، با فوران آن روبرو شده‌ایم. به شکل خیلی ناگهانی، خیلی از ابرکمپانی‌ها مثل مایکروسافت و گوگل ابزارهای هوش مصنوعی‌شان را عرضه کرده‌اند. با این‌که این ابزارها هنوز در مرحله‌ی توسعه هستند و از ایده‌ی نهایی دانشمندان فاصله دارند، اما بازهم شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و خیلی از مفاهیم را تغییر داده‌اند. AI امروز می‌تواند به خیلی از پرسش‌های انسان پاسخ و حتی به او مطالبی را یاد بدهد. اما این فقط روی مثبت هوش مصنوعی است. بزرگان تکنولوژی معتقدند این هوش می‌تواند جنبه‌های منفی و خطرناک زیادی داشته باشد؛ تاجایی‌که زندگی انسان را هم به خطر بیندازد. شاید اولین خطری که همه حس می‌کنند، از دست دادن شغل باشد. AI با فراگیری مهارت‌های انسانی، تا چند سال دیگر میلیون‌ها نفر را بیکار خواهد کرد. و این اولین پیامد فاجعه‌بار آن خواهد بود. با این‌ همه، از این فناوری گریزی نیست و به نظر می‌رسد آینده‌ی بشر با آن گره خورده است. بنابراین به‌جای تلاش برای مقابله و حذف، باید تعامل با آن را فرا گرفت. کتاب هوش مصنوعی نوشته‌ی لیدا پورغفاری و حامد مهردادیان، راهنمایی است که می‌کوشد این تکنولوژی را تعریف کند و مفاهیم اساسی را تشریح نماید. کتاب پیش رو به خواننده نشان می‌دهد که AI اساساً چیست و چه کاربردهایی برای ما خواهد داشت.

احتمالاً مهم‌ترین ویژگی هوش مصنوعی این است که می‌تواند یاد بگیرد و خود را بهتر کند. AI اطلاعات اولیه را می‌گیرد و به‌مرور کتابخانه‌اش را بهبود می‌دهد. تا جایی که دانشش حتی از انسان هم بیشتر خواهد شد. ویژگی دیگر آن این است که فکر و عملش منطقی است. ترکیب همین ویژگی‌هاست که باعث می‌شود این ابزار شبیه انسان به نظر بیاید. گرچه این اتفاق در نگاه اولیه جذاب به نظر می‌رسد ولی می‌تواند هولناک هم باشد. امروز از هوش مصنوعی برای شناسایی و سرکوب مخالفان، برای جنگ، جعل تصاویر، سوءاستفاده و اهداف شوم و غیرانسانی زیادی استفاده می‌شود. تلاش بسیاری از فعالین برای کنترل و توقف توسعه‌ی AI تاکنون بی‌فایده بوده. به زعم بسیای، باید حضور این تکنولوژی را پذیرفت و خود را برای نقش‌های بیشتر آن آماده کرد. لیدا پورغفاری و حامد مهردادیان در کتاب هوش مصنوعی، پس‌ از این‌که انواع AI را توضیح دادند، به تفاوت آن با ربات‌ها اشاره می‌کنند؛ اینکه تمایز این دو فناوری دقیقاً در چیست. نویسندگان در پایان کتاب به چالش‌های AI می‌پردازند و از این می‌گویند که چطور باید با آن‌ها کنار آمد.

کتاب هوش مصنوعی را انتشارات پرتاقلم منتشر کرده است.

کتاب هوش مصنوعی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در مورد هوش مصنوعی کنجکاوید و دوست دارید در مورد آن بیشتر بدانید، این کتاب انتخاب مناسبی خواهد بود.

در بخشی از کتاب هوش مصنوعی می‌خوانیم

به‌طور کلی ماهیت وجودی هوش به مفهوم جمع‌آوری اطلاعات، استقراء و تحلیل تجربیات به منظور رسیدن به دانش یا ارائه تصمیم است. در واقع هوش به مفهوم به‌کارگیری تجربه به منظور حل مسائل دریافت شده تلقی می‌شود. هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشین‌هایی هوشمند با به‌کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی یا حیوانی و نهایتاً دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی است. در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می‌توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم است در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه‌هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر است. در نتیجه علی‌رغم وجود رایانه‌های بسیار کارا و قوی در عصر حاضر ما هنوز قادر به پیاده کردن هوشی نزدیک به هوش انسان در ایجاد هوش‌های مصنوعی نبوده‌ایم.

هوش مصنوعی را می‌توان از زوایای متفاوتی مورد بررسی و مطالعه قرار داد. مابین هوش مصنوعی به عنوان یک هدف، هوش مصنوعی به عنوان یک رشته تحصیلی دانشگاهی، یا هوش مصنوعی به عنوان مجموعه فنون و راهکارهایی که توسط مراکز علمی مختلف و صنایع گوناگون تنظیم و توسعه یافته‌است، باید تفاوت قائل بود. ایجاد و ابداع فنون و تکنیک‌های لازم برای مدیریت پیچیدگی را باید به عنوان هسته بنیادین تلاش‌های علمی و پژوهشی گذشته، حال و آینده در تمامی زمینه‌های علوم رایانه و به ویژه در هوش مصنوعی معرفی کرد. شیوه‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی در واقع، برای حل آن دسته از مسائل به وجود آمده‌است که به‌طور سهل و آسان توسط برنامه‌نویسی تابعی یا شیوه‌های ریاضی قابل حل نبوده‌اند. در بسیاری از موارد، با پوشانیدن و پنهان ساختن جزئیّات فاقد اهمیت است که بر پیچیدگی فائق می‌آییم و می‌توانیم بر روی بخش‌هایی از مسئله متمرکز شویم که مهم‌تر است. تلاش اصلی در واقع، ایجاد و دستیابی به لایه‌ها و ترازهای بالاتر از هوشمندی انتزاع را نشانه می‌رود تا آن جا که سرانجام، برنامه‌های رایانه‌ای درست در همان سطحی کار خواهند کرد که خود انسان‌ها رسیده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول. هوش مصنوعی چیست؟
فصل دوم. انواع هوش مصنوعی
فصل سوم. کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره
فصل چهارم. تفاوت هوش مصنوعی و روباتیک
فصل پنجم. چالش‌های هوش مصنوعی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هوش مصنوعی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات پرتا‌ قلم
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات66
زبانفارسی
شابک978-622-94885-9-1
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هوش مصنوعی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هوش مصنوعی

برای دریافت کتاب هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.