معرفی و دانلود کتاب هگمتانه

عکس جلد کتاب هگمتانه
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هگمتانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هگمتانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هگمتانه

کتاب هگمتانه تألیف نیما زعفرانچی‌زاده اقدم، شهر باستانی همدان را معرفی می‌کند و جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی این شهر را به خواننده نشان می‌دهد. این راهنما، تاریخچه‌ی شهر قدیمی هگمتانه را مرور می‌کند، در مورد دو تن از مفاخر این شهر یعنی باباطاهر و ابوعلی سینا سخن می‌گوید و نشان می‌دهد که چرا این منطقه به پایتخت تاریخ و تمدن ایران معروف است.

درباره‌ی کتاب هگمتانه

اولین پایتخت تمدن ایران، شهر هگمتانه بود. به نظر می‌رسد قدمت این شهر به حدود 3000 سال پیش، یعنی دوره‌ی مادها باز می‌گردد. بنا به نظر هرودت یونانی، دیاکو، پادشاه مادها این شهر را بنا کرد و به‌عنوان پایتخت امپراتوری خود برگزید. سال‌ها بعد این سلسله از هخامنشیان شکست خورد و فروپاشید، ولی این شهر همچنان برپا ماند. کوروش هگمتانه را به‌عنوان پایتخت تابستانی خود انتخاب کرد. در دوره‌ی جنگ‌های فرسایشی ایرانیان و یونانیان، این منطقه در میان یونانی‌ها هم معروف بود و آن را به نام اکباتان می‌شناختند. شواهد زیادی هست که همدان امروزی همان هگمتانه‌ی سابق است. این سرزمین در دوره‌ی اسلامی نیز همچنان مهم و منشأ اثر بود و از درون آن چهره‌های ادبی، علمی و فرهنگی بزرگی ظهور کردند.

برای آشنایی با این شهر تاریخی، منابع خیلی زیادی در دسترس است. یکی از آثاری که تلاش کرده جاذبه‌های متعدد آن را معرفی کند، کتاب هگمتانه تألیف نیما زعفرانچی‌زاده اقدم است. این اثر بر روی دو شخصیت مهم همدان یعنی باباطاهر عریان و ابوعلی سینا متمرکز می‌شود و زندگی و تأثیرات آن‌ها را نشان می‌دهد.

آنچه امروز از هگمتانه افسانه‌ای باقی‌مانده، تپه‌هایی باستانی است. حفاری‌هایی که در چند دهه‌ی گذشته در این تپه‌ها انجام شده، نتایج شگفت‌انگیزی را نشان داده؛ این شهر طرحی مهندسی و دقیق داشت. معابرش سنگ‌فرش‌ها و تزیین‌شده بود. حتی در آنجا سیستم آب‌رسانی بزرگی مشاهده شد. ساختار شهر کاملاً تودرتو و پیچیده بود که به شکل قابل‌توجهی آن را از معماری شهری یونانی و رومی متمایز می‌کرد. این تپه‌ی پر از شگفتی برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد و او را به گذشته‌های باشکوه این سرزمین ببرد. اما این تنها جاذبه‌ی همدان نیست. گنبد علویان، آرامگاه باباطاهر عریان، آرامگاه ابوعلی سینا و موزه‌ی مردم‌شناسی از دیگر مکان‌هایی هستند که می‌توانند برای هر بیننده‌ای خوشایند باشند. نیما زعفرانچی‌زاده اقدم در کتاب هگمتانه، به همه‌ی این موارد اشاره می‌کند و آن‌ها را به‌تفصیل توضیح می‌دهد. او در این راهنمای توریستی، تاریخچه و سرگذشت همدان را به شکلی فشرده مرور می‌کند و نشان می‌دهد که چرا این شهر کهن را پایتخت تمدن و فرهنگ ایرانی می‌دانند.

کتاب هگمتانه را انتشارات پرتا قلم منتشر کرده است.

کتاب هگمتانه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری و باستانی شهر همدان آشنا شوید، این راهنما به شما کمک خواهد کرد.

در بخشی از کتاب هگمتانه می‌خوانیم

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. علاوه بر این، در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع 2٫20 متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سال‌ها غیرممکن کند؛ تا اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در 22 آذرماه 1336، و ایجاد شکاف در کف غار سراب، آب نهر سراب به یکباره قطع شد و طی 6 سال یعنی حدود سال 1342 سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید و ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد

اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در 5 مهرماه 1342 شمسی توسط گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات قبلی و همراه بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب، با عبور از دریاچه، از شعبات و تالارهای مختلف آن بازدید کنند و زیبایی و عظمت داخل آن را ببینند و اولین اطلاعات را از وسعت و ژرفای دریاچه و طول و عرض و عمق و ارتفاع غار بدست آورند. علی‌رغم انتشار خبر این بازدید و بازدیدهای متعاقب، تا سال 1352 دهانه غار تنگ و در حدود 50 سانتیمتر بود و دسترسی به داخل غار تنها توسط کوهنوردان حرفه‌ای ممکن بود؛ تا اینکه عبدالله حاجیلو که از سال 1341 ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت و از جلب توجه مقامات برای توسعه غار مأیوس شده بود، شخصاً دست به کار شد و با مقبولیتی که در شهر و استان داشت با کمک مردم محلی و استفاده از بازوی هیئت کوهنوردی و انجمن شهرستان و استان، سرانجام دهانه غار در اردیبهشت ماه 1353 به عرض 5 متر و ارتفاع 3 متر باز شد. در سال بعد، با بتون‌ریزی قسمتی از کف غار، مسیر خشکی نیز برای راهپیمایی در غار ایجاد شد و سپس با تجهیز غار به چند قایق و نیز تأمین روشنایی داخل آن، در تاریخ 4 خردادماه 1355، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و بلیط‌های چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت‌بدنی همدان گردید.

فهرست مطالب کتاب

سخن نویسنده
فصل اول: همدان پایتخت تاریخ و تمدن
فصل دوم: بابا طاهر عریان
فصل سوم: ابوعلی سینا
فصل چهارم: تاریخچه‌ی شهر تاریخی هگمتانه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هگمتانه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پرتا‌ قلم
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات68
زبانفارسی
شابک978-622-5345-16-4
موضوع کتابکتاب‌های جهانگردی و گردشگری، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هگمتانه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هگمتانه

برای دریافت کتاب هگمتانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.