معرفی و دانلود کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

عکس جلد کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟
قیمت:
۱۷۵۰۰ ۸,۷۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

کتابی جنجالی با عنوانی جنجالی‌تر: کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ نوشته‌ی دارل هاف پرده از اسرار آمار بر می‌دارد؛ یا بهتر است بگوییم دمار از روزگار آمار در می‌آورد! با خواندن این کتاب، دیگر هیچ نمودار و آماری نمی‌توانند با ظاهر فریبنده و پررنگ و لعابشان سر شما کلاه بگذارند، زیرا به ماهیت حقیقی آن‌ها پی برده‌اید. گفتنی‌ست بیش از نیم میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است.

معرفی کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

آیا قرار است با خواندن کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ (How to Lie With Statistics) تبدیل به یک کلاهبردار حرفه‌ای شویم و روش‌هایی تازه برای دروغ گفتن بیاموزیم؟ شاید با دیدن عنوان کتاب این اولین سؤالی باشد که به ذهن خواننده خطور کند، اما دارل هاف (Darrell Huff) نویسنده‌ی این اثر پاسخی در خور توجه به آن داده است. او می‌گوید شاید کتابش شبیه به راهنمای کلاهبرداری به نظر برسد، درست همچون سارق بازنشسته‌ای که کتاب خاطراتش ناخودآگاه تبدیل به دوره‌ی آموزش باز کردن قفل می‌شود، اما تردید نداشته باشید که کلاهبرداران تمامی این ترفندها را بلد هستند و هدف از نگارش کتاب این بوده که افراد درستکار با آموختن این مسائل بتوانند از خود دفاع کنند.

دارل هاف در نگارش این کتاب از کارشناسان بسیاری کمک گرفته و با توجه به نمونه‌هایی از آمارهای دستکاری‌شده، به حقیقت پنهان در داده‌های آماری اشاره می‌کند. روزی نیست که در اخبار تلویزیون و روزنامه سروکارمان به آمار نیفتد و کارشناسان در مورد هر مسئله‌ی کوچک و بزرگی، به تفسیر ارقام و نمودارها مشغول نباشند. با توجه به تأثیر مستقیمی که آمار بر اقتصاد دارد، جای تعجب نیست که پشت‌پرده خبرهایی باشد. تصور کنید آمار دروغین می‌تواند چه تأثیری در تبلیغات هر محصولی داشته باشد، از داروی سرماخوردگی گرفته تا بازار ارز و سرمایه‌گذاری‌های کلان. دارل هاف در کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم، به این نکته اشاره می‌کند که این روال در مورد تمام چیزهایی که می‌خوانیم و می‌شنویم صدق می‌کند و آمار و نمودارها همیشه آن چیزی نیستند که به نظر می‌رسند. زبان رمزآلودِ آمار بیشتر برای بزرگنمایی و سردرگم کردن مخاطبان است و هرچند ممکن است روش‌های ارائه‌شده درست باشند، اما اگر نویسندگان و کارشناسان با صداقت و آگاهی آن‌ها را به کار نبرند، نتیجه می‌تواند چیزی کاملاً متفاوت باشد.

دارل هاف در کتاب خود به موارد گوناگونی در مبحث آمارگیری پرداخته که از این بین می‌توان به نمونه‌برداری مغرضانه، حذف داده‌ها، نمودارهای صعودی، سفسطه‌ها و آمارسازی اشاره کرد. او توانسته است تصویری جامع از آمارهای دروغین و چگونگی پردازش آن‌ها ارائه کند. آنچه که این کتاب را برای خوانندگان جذاب‌تر کرده تصویرگری اروینگ گیز و قلم طناز او در تفسیر نوشته‌های دارل هاف است.

کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم، اولین بار در سال 1954 منتشر شد، اما در دهه‌های بعد به کتاب راهنمایی جامع برای معرفی مبحث آمار تبدیل شد و نسخه‌ی انگلیسی آن بیش از یک و نیم میلیون فروش داشت. کتاب حاضر توسط نشر شادن پژواک با ترجمه‌ی امین اصغری به چاپ رسیده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

  • کنکاشی خارق‌العاده در دروغ‌های ریاضیات. هر بار که کتاب را بر می‌دارید چه اتفاقی می‌افتد؟ بنگ! یک توهم دیگر از بین می‌رود! (نیویورک تایمز)
  • یک کتاب کوچک که به طرزی خوشایند همه‌چیز را نابود کرده و تضمین می‌کند ایمان شما به عظمت بی‌چون‌وچرای آمار را از بین ببرد. (آتلانتیک)

کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم مناسب چه کسانی است؟

هرچند این کتاب در زمره‌ی کتب تخصصی اقتصاد و آمار قرار می‌گیرد، اما خواندن آن به تمام کسانی که به نوعی با بازار کسب‌وکار و اخبار مربوط به آن سروکار دارند توصیه می‌شود.

با دارل هاف بیشتر آشنا شویم

دارل هاف نویسنده‌ی آمریکایی است که شهرت خود را با نوشتن کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم به‌ دست آورد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه آیوا است و قبل از این‌که تبدیل به نویسنده‌ای تمام‌وقت شود، به‌عنوان سردبیر و ویراستار در مجله‌های «خانه‌های بهتر»، «باغ‌ها» و «آزادی» فعالیت می‌کرد. او در دوران فعالیت حرفه‌ای خود صدها مقاله نوشت و حداقل شانزده کتاب را در کارنامه‌ی کاری‌اش به ثبت رساند. دارل هاف از دروغین بودن آمار و اعداد سخن می‌گوید، اما کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم به‌تنهایی رکورد فروش کتب تخصصی در این زمینه را برای همیشه تغییر داد و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیمه‌ی دوم قرن بیستم درباره‌ی آمار شد.

دارل هاف در سال 2001 دار فانی را وداع گفت، اما کتاب‌های او همچنان به زبان‌های جدیدی ترجمه شده و در کلاس‌های درس مورد استفاده‌ی دانشجویان و استادان قرار می‌گیرد.

در بخشی از کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ می‌خوانیم

گفته می‌شود که رودخانه نمی‌تواند بالاتر از سرچشمه خود جاری شود. درسته، ولی اگر در اطراف، سیستم پمپاژ آب نصب‌شده باشد، این امکان وجود دارد. به همین ترتیب، نتایج مطالعه نمونه‌ها دیگر نیز نمی‌تواند بهتر از نمونه‌هایی باشد که مطالعه روی آن‌ها انجام‌گرفته است. وقتی داده‌ها از فیلتر دست‌کاری آماری عبور کرده و به میانگین اعشاری کاهش می‌یابد، نتیجه به دست می‌آید که با بررسی دقیق نمونه‌ها، رد می‌شود.

آیا تشخیص زودهنگام سرطان، موجب نجات فرد می‌شود؟ شاید. ولی بر اساس آمار و ارقامی که معمولاً برای اثبات آن بکار برده می‌شود، می‌توان گفت که این‌گونه نیست. این آمار، سوابق ثبت‌شده در مرکز ثبت سرطان ایالت کنتیکت (Connecticut)، برای سال 1935 هستند و ظاهراً، حاکی از افزایش پایدار میزان بهبودی از این سال تا پنج سال بعد، یعنی سال 1941، می‌باشند. درواقع، ثبت این آمار از سال 1941 آغاز شد و اطلاعات مربوط به گذشته، با پیگیری به‌دست‌آمده است. بسیاری از بیماران، از کنتیکت رفته بودند و امکان مطلع شدن از زنده‌بودن یا مرگ آن‌ها، وجود نداشت. به گفته لئونارد ایگِل (Leonard Engel)، گزارشگر پزشکی، بنابراین، جهت‌گیری ایجادشده، به‌قدری است که تقریباً ادعای مبنی بر افزایش میزان بهبودی را توضیح بدهد.»

برای اینکه گزارش مبتنی بر نمونه‌گیری ارزشمند باشد، باید از نمونه نماینده استفاده کرد که عاری از هرگونه جهت‌گیری باشد. به همین دلیل است که آمار و ارقام مربوط به دانشگاه ییل ارزش چندانی ندارد. و به همین منوال، بسیاری از مطالبی که در روزنامه‌ها و مجلات می‌خوانیم، اساساً بی‌معنا می‌باشند.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تشکر
مقدمه
فصل اول: نمونه‌برداری مغرضانه و جهت‌گیرانه
فصل دوم: میانگین انتخاب شده
فصل سوم: اعداد کوچکی که حذف شده‌اند
فصل چهارم: هیاهوی زیاد به خاطر هیچ
فصل پنجم: نمودار صعودی
فصل ششم: تصویر تک‌بعدی
فصل هفتم: عدد ناقص
فصل هشتم: سفسطه‌ی علت شمردنِ مقدم
فصل نهم: چگونه آمارسازی کنیم
فصل دهم: چگونه در مورد آمار صحبت کنیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟
نویسنده
مترجمامین اصغری
ناشر چاپی شادن پژواک
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات133
زبانفارسی
موضوع کتابگزارش‌های آماری
قیمت نسخه الکترونیک
۱۷۵۰۰ ۸,۷۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

حسین
۱۴۰۳/۱/۴
خوبه در کل برای شناخت بیشتر افراد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟

برای دریافت کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.