معرفی و دانلود کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی: بیش از 140 تمرین برای بازتوانی عملکردهای مغزی آسیب دیده

عکس جلد کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی: بیش از 140 تمرین برای بازتوانی عملکردهای مغزی آسیب دیده
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی: بیش از 140 تمرین برای بازتوانی عملکردهای مغزی آسیب دیده

کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی تألیف تره ور پاول، به آسیب‌ها و تروماهای مغزی می‌پردازد و تمریناتی ارائه می‌دهد که کمک می‌کنند عوارض آن‌ها به‌مرور برطرف شود و فرد توانایی‌هایش را بازیابد. این راهنما دربردارنده‌ی بیش از صدوچهل تمرین مختلف برای بهبود حافظه، گفتار، توجه، مهارت‌های اجرایی، آگاهی و سازگاری است و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا توان ذهنی و فکری‌تان را تا حد زیادی بهبود بخشید.

درباره‌ی کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی

مغز مهم‌ترین عضو بدن و حساس‌ترین آن‌هاست. این عضو، بسیار ظریف است، تاحدی‌که حتی کوچک‌ترین تروما هم ممکن است آسیب‌هایی جدی به آن وارد نماید. دلیل عمده‌ی این مسأله به رفتار سلول‌های مغز باز می‌گردد. این سلول‌ها برخلاف سلول‌های دیگر اعضای بدن، امکان تولید و جایگزینی ندارند. این بدان معناست که اگر قسمتی از بافت مغز آسیب ببیند، سلول‌های آن قسمت برای همیشه از بین می‌روند و دیگر جایگزینی برای آن‌ها وجود نخواهند داشت. این در حالی است که برای مثال، اگر بخشی از پوست یا استخوان صدمه ببیند، خود شروع به ترمیم می‌کند و پس از مدتی می‌تواند به وضعیت اول باز گردد؛ اما مغز انسان عضوی پیچیده و منعطف است. این ارگان درصورتی‌که تشخیص دهد بخشی از بافتش توان خود را از دست داده، از بخش‌های دیگر کمک می‌گیرد و سعی می‌کند این خلا را جبران نماید. در واقع، مغز وظایف آن بخش را به دیگر قسمت‌ها محول می‌کند تا انسان کاملاً ازکارافتاده و ناتوان نشود. به این شکل فرد بیمار به‌مرور شرایط بهتری پیدا خواهد کرد و بسیاری از توانایی‌هایش را از نو به دست می‌آورد.

آنچه به‌عنوان توانبخشی شناخته می‌شود، در حقیقت تسریع و تسهیل این فرآیند است. پزشک و کارشناس توانبخشی تلاش می‌کنند تا آن بخش‌هایی از مغز که وظایف جدید را برعهده‌گرفته‌اند سریع‌تر با شرایط جدید وفق پیدا کنند و در آن ماهرتر شوند. کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی (The Brain Injury Workbook) تألیف تره ور پاول (Trevor Powell) اثری است که بر روی همین موضوع دست گذاشته و تلاش کرده تمریناتی مفید و مؤثر برای آن طراحی کند. نویسنده به عوارض متعدد تروماهای مغزی پرداخته و ده‌ها تمرین برای بهبود مهارت‌های مغزی پیشنهاد کرده است.

تصادف، ضربه به سر و سکته از رایج‌ترین اتفاقاتی هستند که منجر به آسیب‌های جدی مغزی می‌شوند. حتی کوچک‌ترین تصادف یا سکته‌ی خفیف هم ممکن است تبعات طولانی‌مدت جسمی در پی داشته باشد. برای مثال این احتمال هست که فرد حافظه‌اش را از دست بدهد یا در آن ضعیف شود، قدرت تکلمش کاهش یابد، یا در مهارت‌های شناختی دچار مشکل گردد. ازآنجایی‌که این مشکلات تا مدت‌ها با فرد باقی می‌مانند، نمی‌توان گفت صرفاً جسمی هستند، چون احتمالاً باعث آسیب‌های روحی و روانی هم خواهند شد و زندگی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در این شرایط است که توانبخشی بسیار اهمیت پیدا می‌کند و کمک بزرگی برای بیمار به شمار می‌رود.

توانبخشی متشکل از تمریناتی است که می‌کوشند انواع مهارت‌های فکری و ذهنی بیمار را بهبود دهند. در همین راستا، تره ور پاول حدود 140 تمرین را در دو بخش ارائه می‌کند: بخش اول معطوف به بازتوانی شناختی است و بر روی بهبود حافظه، توجه، گفتار و تفکر و سایر ادراکی - فضایی تمرکز دارد. بخش دوم هم به تمرین‌های سازگاری هیجانی اختصاص دارد و می‌کوشد مهارت‌هایی همچون آگاهی و بینش، سازگاری، پذیرش و رشد را در بیمار بهتر کند. کتاب پاول نه‌فقط برای متخصصان، که برای افراد عادی هم قابل‌استفاده است و آن‌ها می‌توانند با این تمرین‌ها به بیماران خود کمک کنند.

کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی را نشر مهرسا با ترجمه‌ی مهدی شریف الحسینی به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی

  • کتابی ارزشمند، واضح و جامع. (ماری هِنرِتی، متخصص گفتاردرمانی)
  • این کتاب برای افرادی که سکته‌های وسیع یا متوسط داشتند و همین‌طور آن‌هایی که دچار آسیب‌های تروماتیک سر شده‌اند، کاربردی است. (پَت بریندلی، گفتاردرمانگر)

کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به درمانگرها و متخصصان توانبخشی پیشنهاد می‌شود. حتی افراد غیرمتخصص هم می‌توانند از تمرینات این استفاده کنند و به بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌اند، کمک نمایند.

در بخشی از کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی: بیش از 140 تمرین برای بازتوانی عملکردهای مغزی آسیب دیده می‌خوانیم

مهارت اجرایی چیست؟ مدیر خوب و نمونه چه مهارت‌هایی باید داشته باشد: سازماندهی، کارگردانی، کنترل، تعریف اهداف واقعی، تنظیم‌ گام‌های لازم برای رسیدن به اهداف، آغاز برنامه عملیاتی، رصد کردن پیشرفت کار و تطبیق همه‌ی برنامه‌ها با هم. علاوه بر این‌ها لازم است از مسایل فروش، بازاریابی و تولید آگاه باشد، بتواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند، تصمیم‌های چندجانبه بگیرد و درباره‌ی اتفاقات به‌خوبی قضاوت کند.

این‌ها مهارت‌های یک مدیر اجرایی‌اند. با وجود این، چنین مهارت‌هایی نه‌تنها برای یک مدیر اجرایی بلکه برای زندگی روزمره‌ی همه‌ی افراد کاربردی و ضروری است و ما برای اینکه بتوانیم در زندگی فردی و اجتماعی خود، عملکرد مستقل داشته باشیم، به تمام آن‌ها نیاز داریم.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
پیش‌گفتار
مقدمه
بخش اول: زندگی با آسیب مغزی: برگه‌های حاوی اطلاعات
اطلاعات عمومی
حافظه
توجه، مهارت‌های اجرایی، گفتاری و ادراکی
خستگی، تغییرات هیجانی و رفتاری
آگاهی، بینش و سازگاری
بخش دوم: تمرین‌های بازتوانی شناختی
حافظه
گفتار و تفکر
مهارت‌های ادراکی و دیداری - فضایی
توجه
مهارت‌های اجرایی
باشگاه مغز
بخش سوم: تمرین‌های سازگاری هیجانی
آگاهی و بینش
سازگاری و مقابله
پذیرش و رشد
پاسخ‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی: بیش از 140 تمرین برای بازتوانی عملکردهای مغزی آسیب دیده
نویسنده
مترجممهدی شریف الحسینی
ناشر چاپیانتشارات مهرسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات241
زبانفارسی
شابک978-600-6891-89-6
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی

برای دریافت کتاب کار و تمرین توانبخشی مغزی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.