معرفی و دانلود کتاب کانسارهای تالک

عکس جلد کتاب کانسارهای تالک
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کانسارهای تالک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کانسارهای تالک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کانسارهای تالک

کتاب کانسارهای تالک نوشته عارف شیرازی و عادل شیرازی، به تاریخچه، مشخصات و موارد مصرف نوعی کانی یا سنگ به اسم تالک می‌پردازد.

سنگ صابون یا همان تالک در گذشته به دست سرخ‌پوستان در جزایر سانتاکاتالینا در آمریکا به عنوان موارد زینتی و یا ظروف استفاده می‌شد. همچنین مهجران سفیدپوست از این کانی در دهه 1800 میلادی در صنایع ساختمانی، سنگ‌های زینتی و روکش کوره‌ها استفاده می‌کردند. در ایران نیز این نوع سنگ در سال 1345 برای اولین بار کشف و استخراج شد.

اولین معدن تالکی که در ایران شناسایی و برای آن گواهی کشف صادر شد، معدن تالک ده موسی است و بعد از آن اکتشافات دیگری در زمینه شناسایی و بهره‌برداری از تالک صورت گرفت.

در بخشی از کتاب کانسارهای تالک (Talc Deposits) می‌خوانیم:

تالک به دنبال داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارد. ویژگی‌های فیزیکی تالک عبارتند از: بالا بودن حرارت ویژه (تالک خالص تا دمای حدود 900 درجه سانتیگراد از نظر گرما پایدار است) که باعث خصوصیت دیرگداز بودن تالک می‌شود، رنگ سفید نرمی که باعث پخش‌شدگی بسیار خوب آن می‌شود، جلای بسیار خوب که باعث درخشندگی آن می‌شود، خواص ئیدروفوبیسیته سطح (آبران بودن)، لمس چرب (خاصیت چربی) که باعث ایجاد خاصیت لغزندگی و روانی می‌شود. قدرت هدایت الکتریکی پایین و قدرت عایق‌پذیری بالا، شکل صفحه‌ای ذرات، کوچکی بسیار زیاد ذرات، قدرت جذب‌کنندگی روغن و خاصیت ضدچسبندگی.

شکل و حالت بلور آن ممکن است به صورت لایه لایه، ورقه‌ای، رشته‌ای و یا ریزدانه و توده‌ای باشد. اگرچه تالک خالص در مقیاس موس دارای کمترین سختی است ولی برخی از تالک‌های صنعتی به خاطر داشتن ناخالصی‌ها و کانی‌های سخت‌تری مانند دولومیت، کلسیت، ترمولیت و کوارتز ممکن است سخت‌تر باشند. رنگ تالک خالص از سفید تا سبز و خاکستری متغیر است. تالک‌های خالص پس از پودرشدن، دارای درجات متفاوتی از سفیدی هستند. نمونه تالک خالص در مقیاس درخشندگی جنرال الکتریک (General Electric) نمایشگر شاخص حدود 90 تا 95 است. تالک‌های با کیفیت بالا در سوسپانسیون روغن دارای توان بازتاب نوری 40 تا 60 درصد و در قالب دارای رنگ آبی سفید تا مایل به زرد می‌باشند.

فهرست مطالب کتاب

1- مشخصات عمومی و کلی تالک
1-1- تاریخچه
1-2- مشخصات
1-2-1- مشخصات بلورشناسی تالک
1-2-2- مشخصات شیمیایی تالک
1-2-3- مشخصات فیزیکی و مکانیکی تالک
1-3- کانی‌های تالک
2- زمین‌شناسی تالک
2-2- زمین‌شناسی و پراکندگی تالک در ایران
3-2- شرایط تشکیل و ژنز تالک
3- مطالعات فنی و اقتصادی تالک در ایران
3-1- مطالعات اکتشافی
3-2- مطالعات بهره‌برداری
منابع فارسی
English Refrences

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کانسارهای تالک
نویسنده،
ناشر چاپی صفرتاصد
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات70
زبانفارسی
شابک978-622-6770-22-4
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کانسارهای تالک

شکراله عسکری
۱۴۰۱/۲/۱۵
سنگ صابون که اسم زمین شناسیش تالک کاربردهای زیادی داره این کانی یکی از مواد اولیه تمدنهای جیرفت و سیستان و بلوچستان تمدن عیلام و تمدنهای بین النهری برای تولید انواع و اقسام توتم و مجسمه و نماد و ظروف مراسم مذهبی بوده برای کسایی که علاقه به مجسمه سازی دارند سنگ تالک توصیه میکنم کسایی که تو جندق و یا خور لرستان زندگی میکنند میتونند با یک گشت و گذار ساده به این سنگ مرغوب دسترسی پیدا کنند حتی در صورت علاقه یکی از زمینه‌های مغفول تو صنعت معدن برای سرمایه گذاریه که استخراج و فراوریش و عرضه اون بصورت پودر مشتری زیادی داره
عارف شیرازی
۱۳۹۹/۱/۹
حتما به دانشجویان و علاقه مندان مهندسی معدن و زمین شناسی توصیه میگردد. اطلاعاتی مفید در مورد ماده معدنی تالک.
ارد فدائی
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
کتاب کاربردی است
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب کانسارهای تالک

برای دریافت کتاب کانسارهای تالک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.