معرفی و دانلود کتاب کنترل دوپامین: چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم

عکس جلد کتاب کنترل دوپامین: چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم
قیمت:
۴۰۰۰۰ ۲۰,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کنترل دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کنترل دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کنترل دوپامین: چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اعتیاد به لذت‌های زودگذر بسیار رواج دارد. مردم زیاد می‌خورند، بسیار می‌نوشند، زیاد به موبایل‌های خود نگاه می‌کنند و... . آنا لمکی در کتاب کنترل دوپامین راهی روشن برای برگشتن به زندگی متعادل را بر اساس یافته‌های عصب‌روان‌شناسی ترسیم می‌کند. این کتاب از آثار پرفروش نیویورک‌ تایمز است.

درباره‌ی کتاب کنترل دوپامین

زندگی در دنیایی که بی‌شمار محرک با پاداش و دوپامین بالا وجود دارد، ما را معتاد و آسیب‌پذیر کرده است. از پیامک و فضای مجازی گرفته تا خرید، بازی، قمار و انواع مواد مخدر، همه با ما کاری می‌کنند که به سطح بالایی از دوپامین عادت کنیم و پایین‌تر از آن را تاب نیاوریم. تلفن همراه به‌تنهایی دوپامین دیجیتال را در بیست‌وچهار ساعتِ روز و هفت روز هفته به ما منتقل می‌کند. کتاب کنترل دوپامین (Dopamine Nation) اثر آنا لمکی (Anna Lembke) درمورد درد و لذت و تعادل بین این دو صحبت می‌کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری یافتن تعادل بین این دو در زندگی‌مان احساس می‌شود.

کتاب کنترل دوپامین براساس یافته‌های علم پزشکی و علم اعصاب توضیح می‌دهد که چرا دنبال کردن بی‌وقفه‌ی لذت منجر به درد می‌شود. آنا لمکی با روایت تجربیات واقعی بیماران معتادش مفاهیم پیچیده‌ی علوم اعصاب را قابل‌فهم و گیرا می‌سازد. داستان‌های آن‌ها از رنج و رستگاری ما را به کنترل مصرف دوپامین و تغییر زندگی‌مان امیدوار می‌کند. این اثر با بهره‌گیری از یافته‌های علومِ اعصابِ پاداش به ایجاد تعادل بهتر بین درد و لذت و داشتن زندگی سالم‌تر کمک می‌کند. اما باید بدانیم علوم اعصاب برای رسیدن به این منظور کافی نیست. خواندن زندگی افراد معتاد می‌تواند عامل مؤثری در غلبه‌ی ما بر مصرف بیش‌ازحد و اجبارگونه باشد.

هرچه دوپامین ایجادشده در مسیر پاداش مغز بیشتر باشد، آن تجربه اعتیادآورتر است. لذت و درد در یک مکان ثابت از مغز پردازش می‌شوند. درواقع این دو حس مانند دو کفه‌ی ترازو عمل می‌کنند. همه‌ی ما رفتارهایی انجام می‌دهیم که در ابتدا بسیار خواهان آن هستیم؛ مثل خوردن تکه‌ی دوم شکلات، تماشای یک قسمتِ دیگر از سریال محبوب‌مان، افراط در خرید، خواندنِ توییت‌ها و پست‌ها. درست لحظه‌ی بعد از زیاده‌روی درد و پشیمانی را در خود حس می‌کنیم. در این لحظه است که راهکارهای عملی کتاب کنترل دوپامین به دادمان می‌رسد. این کتاب در سه بخشِ تعقیب لذت، مقید ساختن خود و تعقیب درد راز یافتن تعادل را فاش می‌کند.

آنا لمکی در این کتاب به ما می‌آموزد که تعقیب بی‌رویه‌ی لذت منجر به ایجاد درد می‌شود. اولین قدم برای بهبودی پرهیز است. ما باید بدانیم چه زمانی از چه چیزی خودداری کنیم. خودتحریمی فضایی حقیقی و فراشناختی بین میل و مصرف ایجاد می‌کند که یک ضرورت مدرن در دنیای مملو از دوپامین ماست.

این کتاب توسط انتشارات یوشیتا و با ترجمه‌ی فطمه ضیاء توحیدی به چاپ رسیده است.

کتاب کنترل دوپامین برای چه کسانی مناسب است؟

این اثر به افراد افراطی و کسانی که در کنترل مصرف محرک‌های دوپامین دچار مشکل‌اند، پیشنهاد می‌شود.

با آنا لمکی بیشتر آشنا شویم

دکتر آنا لمکی متولد 1967 در آمریکاست. او به‌عنوان روان‌پزشک و رئیس کلینیک تشخیص دوگانه‌ی پزشکی اعتیاد استنفورد شناخته می‌شود. این متخصص اپیدمی مواد افیونی، کتاب‌های «فروشنده‌ی مواد مخدر (Drug Dealer, MD)»، «چگونه پزشکان را فریب دادن (How Doctors Were Duped)» و «چرا ترک کردن این‌قدر سخت است؟ (Why It’s So Hard to Stop)» را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

در بخشی از کتاب کنترل دوپامین: چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم می‌خوانیم

«ناگهان متوجه شدم که یک سال است که هروئین مصرف می‌کنم، با خودم فکر کردم اگر اکنون آن را ترک نکنم ممکن است تا آخر عمر به آن معتاد بمانم.»

تأمل درخصوص کل مسیر زندگی‌ و نه صرفاً حال، به این جوان اجازه داد تا برآورد دقیق‌تری از رفتارهای روزمره‌ی خود داشته باشد. همین امر درمورد دلیلا نیز صادق بود، او تنها پس از آنکه تصور ‌کرد امکان دارد تا ده سال دیگر همچنان مخدر مصرف کند به‌مدت چهار هفته از مصرف حشیش خودداری کرد.

در اکوسیستم غنی از دوپامین امروزی، همه‌ی ما آماده‌ی لذت‌های فوری شده‌ایم. می‌خواهیم چیزی بخریم و روز بعد دم در خانه‌یمان آن را ببینیم. می‌خواهیم چیزی را بدانیم و لحظه‌ای بعد پاسخ روی صفحه‌نمایش ما ظاهر می‌شود. آیا ما مهارت حل معما را از دست داده‌ایم یا توان این را که در حین جست‌وجوی پاسخ ناامید شویم، یا این امر را که باید منتظر چیزهایی که می‌خواهیم بمانیم؟

عصب‌شناس ساموئل مک کلور و همکارانش بررسی کردند که چه بخش‌هایی از مغز در برگزیدن پاداش فوری در مقابل پاداش با تأخیر نقش دارند. آن‌ها دریافتند که وقتی شرکت‌کنندگان پاداش‌های فوری را انتخاب می‌کنند، بخش‌های مربوط به احساسات و پاداش‌پردازی مغز روشن می‌شود. وقتی شرکت‌کنندگان گرفتن پاداش خود را به تعویق می‌اندازند، قشر جلوی مغز، همان بخشی از مغز که در برنامه‌ریزی و تفکر انتزاعی نقش دارد فعال می‌شود.

مفهوم این امر این است که همه‌ی ما در برابر تحلیل‌رفتن قشر پیشانی مغز آسیب‌پذیر هستیم، زیرا مسیر پاداش ما به محرک غالب زندگی‌مان تبدیل شده است. مصرف کالاهای با دوپامین بالا تنها متغیری نیست که بر تنزل ارزش در تأخیر تأثیر می‌گذارد.

برای مثال کسانی‌که در محیط‌های فقیر از منابع بزرگ می‌شوند و با نشانه‌های مرگ‌و میر آشنا هستند، در مقایسه با افراد مشابهی که در محیط‌های غنی از منابع رشد می‌کنند، بیشتر به پاداش‌های فوری نسبت به پاداش‌های تأخیری اهمیت می‌دهند. پاداش‌های آینده برای برزیلی‌های جوانی که در حلبی‌آبادها (زاغه‌ها) زندگی می‌کنند، بیشتر از دانشجویان همسن‌و‌سالشان تنزل ارزش پیدا می‌کند.

حال آیا جای تعجب است که فقر یک عامل خطر برای اعتیاد باشد، به‌ویژه در دنیای دسترسی آسان به دوپامین ارزان؟

فهرست مطالب کتاب

مشکل کجاست؟
بخش اول: تعقیب لذت
فصل اول: ماشین‌‎های خودارضایی ما
فصل دوم: فرار از درد
فصل سوم: تعادل لذت و درد
بخش دوم: مقید ساختن خود
فصل چهارم: روزه‌ی دوپامین
فصل پنجم: فضا، زمان و معنا
فصل ششم: تعادل به هم ریخته؟
بخش سوم: تعقیب درد
فصل هفتم: فشار وارد کردن روی سمت درد
فصل هشتم: صداقت کامل
فصل نهم: شرم اجتماعی
نتیجه‌‎گیری: درس‌های تعادل

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کنترل دوپامین: چطور دچار اعتیاد به هر چیزی نشویم
نویسنده
مترجمفاطمه ضیاء توحیدی
ناشر چاپیانتشارات یوشیتا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-5911-35-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
۴۰۰۰۰ ۲۰,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کنترل دوپامین

مسعود سعیدی
۱۴۰۳/۱/۲۳
خیلی خوبه. و به نوعی برای همه افراد نوشته شده، نه برای گروه خاصی. و خیلی میشه ازش درست استفاده کرد برای زندگی و لذت بردن از زندگی به راحتی و درستی. تازه میفهمم که ائمه اطهار و انبیاء چقدر جلو بودن و اپدیت روز در تمام‌ دوران. و چه چیزهایی که الان تازه علمش ثابت شده. تو قران نوشته بعد هر سختی آسانی هست. این کتاب در اصل اونو بصورت کامل و جامع همین یک آیه رو به تفسیر در اورده.
Mint chocolate
۱۴۰۳/۱/۴
این کتاب واقعا نکات ارزشمندی داشت. کسایی که از زیست شناسی سر در میارن کتاب براشون مطمئنا جذاب تره شاید برای کسی که در این مورد اطلاعاتی نداره بعضی قسمت‌های کتاب حوصله سر بر باشه. قسمتی که من از این کتاب دوست داشتم این بود که بهای هر لذتی درد و بهای هر دردی لذت هست. شاید به خاطر همینه که میگن نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود!
محمدصدرا مرادی
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
به نظر من این کتاب دو ویژگی داره: ۱. اطلاعت کامل درباره دوپامین (که البته تو بعضی کتابای دیگه هم هست) و مفهوم ترازوی تعادل و انواع دارو‌ها و... ۲. ارائه تمام روش‌های موجود برای ترک رفتار یا مواد از جمله خود تحریمی و اعمال درد و...
وه این دو ویژگی به نظرم باعث میشه یکی از کاملترین کتابها تو این زمینه باشه
Mehdi mahmoodi
۱۴۰۳/۱/۲۵
میرم که دوباره بخونمش کتابی که اصلا ازش خسته نمیشی واقعا برای ترک نه تنها مواد بلکه عادت های بدی که در طول روز داریم مفید هست و چگونگی راه درست در زندگی امروزی رو به آدم نشون میده من از آنا لمکی و فاطمه ضیاء و شما تشکر میکنم
احسان شهبازی
۱۴۰۳/۱/۵
کتاب به شدت کاربردی و مهمه. از چرخه لذت و اعتیاد آگاه میکنه و مهمه از همون دوران نوجوانی با دوپامین آشنا شده و توی تله‌های دوپامین فیک نیوفتیم. چون هر چه سن بیشتر میشه اعتیاد توشون زیاد تر و قوی تر میشه متاسفانه.
محمد
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
یک دید خیلی جدید به من داد نسبت به تمام اعمال زندگیم چیزایی که خیلی نسبت بهش بی اطلاع بودم و چجوری راجب چنین چیز مهمی اطلاعت نداشتم..
واقعا عالی بود خوشحالم که این کتاب و خوندم
Mohammad
۱۴۰۲/۵/۱۰
کتاب‌ی مقدار زیادی سانسور شده هست و اسم وسایل جنسی‌ یه جوری نوشته شده ولی با توچه به مجوز چاپ کتاب در ایران این مورد میشه صرف نظر کرد
محمد خانی
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
برای بیان روش‌ها و راهکار‌های ترک اعتیاد بسیار عالی بود اما شاید برای برخی افراد نحوه‌ی بیانی این چنین علمی و عمیق، کمی خسته کننده به نظر برسه. اما در کل راضی بودم.
Alireza
۱۴۰۲/۱۱/۹
به نظرم کتاب خوبی برای ترک عادت بد از جمله معتاد شدن به رایانه بازی‌های کامپیتری مواد و چیز‌های دیگه که خیلی‌ها به فکر ترک ان هستند این کتاب به ان ها کمک میکند!
Gj fkdm
۱۴۰۲/۹/۳
کسایی که دنبال ترک عادت بدشون هستند میتونند از نکات این کتاب و انجام دادنشون به اون خواسته شون برسن. اگه به هر چیزی مخربی اعتیاد داری قطعا این کتاب، کتاب نجات شماست.
میعاد سجودی
۱۴۰۳/۱/۱۸
به نظر من این کتاب خیلی عالیه و هر کسی باید برای اینکه بفهمه در ناخوداگاه چه اتفاقی میوفته که افراد به رفتار‌های خطرناک اعتیاد پیدا می‌کنند این کتاب رو‌ بخونه
حورا موسوی
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
ارزش خواندن دارد ولی از این مقوله کتاب‌های بهتری هم وجود دارد
این موضوع به تازگی خیلی بولد شده و اتفاقا به مشکلات و رنج‌های جهان امروزی مربوط میشه
حسن کریمی
۱۴۰۲/۶/۱۸
بدرد نخور‌ آدم فک میکنه می‌خواد‌ یک مطلب علمی یاد بده ولی خاطراتشو از مریضاش میگه اون درهم‌برهم و بدون نتیجه
محسن بابایی
۱۴۰۳/۱/۲۰
حوصله سر بر بود خیلی به حواشی پرداخته باید یکراست راهکار میداد نه اینکه مخاطب رو با زیاده گویی خسته کنه.
سعید بختیاری
۱۴۰۳/۱/۱۰
موضوع دوپامین بیستر مورد استفاده تبلیغاتی قرار گرفته و موضوع‌های عمومی نظیر تمذکز و برنامه ریزی بررسی شدخ
مشاهده همه نظرات 31

راهنمای مطالعه کتاب کنترل دوپامین

برای دریافت کتاب کنترل دوپامین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.