معرفی و دانلود کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای: لویناس، بلانشو و آگامبن

عکس جلد کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای: لویناس، بلانشو و آگامبن
قیمت:
۷۵,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای: لویناس، بلانشو و آگامبن

کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای که توماس کارل وارل آن را نوشته است، به بررسی آثار لِویناس، بلانشو و آگامبِن، به زبانی ساده‌تر می‌پردازد. مسائلی که در کتاب‌های این فیلسوفان بزرگ مطرح شده، ممکن است به‌نظر مبهم، پیچیده و غیرقابل‌درک بیایند. ولی نویسنده موفق شده تا فلسفه‌ی آن‌ها را به‌زبانی ساده و عدم‌ به‌کارگیری واژه‌های پیچیده (البته تا حد امکان) مطرح کند.

درباره‌ی کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای

آثار لِویناس (Emmanuel Levinas)، بلانشو (Maurice Blanchot) و آگامبِن (Giorgio Agamben)، سه روشنفکر و فیلسوف بی‌نظیر و تکرارنشدنی، باعث ایجاد تغییر و تحولاتی اساسی در فرهنگ‌های فلسفی و ادبی نسل ما شدند. توماس کارل وال (Thomas Carl Wall) در کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای (Radical Passivity) به بررسی نقش کنشگری در آثار ایشان پرداخته و در کتاب خود به بیان دیدگاه‌های هایدِگِر و کانت هم پرداخته است.

او به ما نشان می‌دهد که برای درک نوشته‌های این سه نفر، باید بیش‌از هر چیزی در ابتدا مفهوم «کنش‌پذیری» را درک کنیم. مقوله‌ی کنش‌پذیری (حداقل در دوره‌ی مدرن) در نوشته‌ها و تحلیل‌های کانت نمود پیدا کرده است. به همین منظور او ابتدا به بررسی این مقوله در آثار کانت می‌پردازد. سپس گریزی به آثار هایدگر زده و در نهایت، بین آثار این دو فیلسوف بزرگ و نوشته‌های لِویناس، بلانشو و آگامبِن پیوند برقرار می‌کند. این پیوند باعث می‌شود تا بتوان با دید بسیار بهتری به بررسی مقوله‌ی کنشگری در آثار این سه نویسنده‌ی بزرگ پرداخت. کارل وال تلاش کرده تا در کتاب خود نوشتاری نسبتاً ساده را نسبت به آثار مشابه به کار ببرد. هرچند که در بخش‌هایی از کتاب پیچیدگی‌های به چشم می‌خورد، ولی او در مجموع در نیل به هدف خویش موفق عمل کرده است. بنابراین این کتاب برای علاقه‌مندان به فلسفه و آثار لِویناس، بلانشو و آگامبِن، گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

این کتاب در سال 1991 توسط انتشارات دانشگاه نیویورک‌سیتی به چاپ رسیده و در ایران هم انتشارات بیدگل با ترجمه‌ی لیلا کوچک‌منش آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای

  • در خلال مطالعه متوجه شدم که این کتاب برای من تبدیل به یک مرجع اصلی شده و آن را به شکل یک اثر منحصربه‌فرد فلسفی می‌بینم، نه اینکه آن را فقط برای اینکه درکِ بهتری از آثار لِویناس، بلانشو و آگامبِن بخوانم. نویسنده موفق به خلق شاهکاری بی‌نظیر شده و آن پیوند دادن نوشته‌های لِویناس، بلانشو و آگامبِن با آثار کانت و هایدگر است. (میشِل هارت، استاد دانشگاه دوک)
  • خواندن این کتاب به شما ایده‌هایی جدید می‌دهد و به نوعی خواننده را به چالش می‌کشد. نویسنده حرف‌های جدید و زیادی برای زدن دارد. حرف‌هایی که کسی قبلاً درمورد این سه فیلسوف نزده است. او دید من به لِویناس و بلانشو را کاملاً تغییر داد و دروازه‌های جدیدی را به روی کارهای آگامبِن برای من باز کرد. این اثر، کتابی بزرگ است و تأثیر زیادی روی فلسفه و ادبیات مدرن خواهد گذاشت. (ویلیام فِلِش، استاد دانشگاه براندی)

کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به فلسفه مخاطبان اصلی کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای هستند.

در بخشی از کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای می خوانیم

نویسندگانی که در این کتاب به آنها می‌پردازم همگی به‌شدت دل‌مشغولِ آن نقطه‌ای از کنش‌پذیری ریشه‌ای هستند که سوبژکتیویته را پیش از هر حافظه‌ای تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این کنش‌پذیری، به‌زعم موریس بلانشو، کنش‌پذیری نسبت به تصویر، به نظرِ امانوئل لویناس کنش‌پذیری نسبت به دیگری و برای‌ جورجو آگامبن کنش‌پذیری نسبت به در‌ زبان‌ بودن است.

این نویسندگان نمی‌توانند از چرخیدن و چرخیدن دورِ پارادوکس یا چیستی وارون این کنش‌پذیری دست بکشند. و این بدان معناست که: کنش‌پذیری در معنای ریشه‌ای‌اش، یعنی پیش از آنکه در تضادِ با کنشگری قرار بگیرد، نسبت به خودش کنش‌پذیر است و بنابراین چنان تسلیم خود می‌شود که گویی یک قدرتِ بیرونی است.

به همین دلیل کنش‌پذیری ریشه‌ای قوه‌ای را پنهان می‌کند، در خود پناه می‌دهد و آن را هم‌رسانی می‌کند؛ این کنش‌پذیری هماره بیرون از خود و دیگری خودش است. کنش‌پذیری ذاتی سوژه کنش‌پذیر نسبت به خودش باید خود را به‌منزل دیگری تحمل، تسلیم و احساس کند. به این معنا، کنش‌پذیری مطلقا شورمند است. کهن‌تر از هر امکان (فعلیت‌یافته) این قوݨّه‌ به‌طور‌ کلی است که هیچ‌چیز (جز خودش) را «نمی‌دهد» و پیش از هرگونه وضعیتِ واقعی از امورْ «داده شده است».

این کنش‌پذیری ریشه‌ای همیشه از هم کنشگری‌ها کهن‌تر ا‌ست و بنابراین عقب‌کشی خودش را «عرضه می‌کند». هم سوژه هست و هم نیست. کنش‌پذیری ریشه‌ای، درونی ‌تر از هر ادراک، تجربه یا احساسی، ناحضور و نابرابری‌ در‌ خودبودگی را «عرضه می‌کند» و این یعنی ویژگی محاسبه‌ناپذیرِ ویرانی. این پارادوکس صرفا تکلفی بیهوده ‌بود اگر این کنش‌پذیری که بیرون از خود به خود تسلیم می‌شود هستی [انسانی] نام نداشت.

فهرست مطالب کتاب

مقدم مترجم
پیشگفتار
شخصیت‌های عشق
سپاسگزاری
مقدمه
کنش‌پذیری
زبانِ شعر
1- تمثیل وجود
تصویر
دوگانگی
زمانمندی ناروشنِ اثر هنری
فضای هنر
گیتیانه
2- اخلاقِ لویناس
نسبتی لرزان
نه کسی دیگر
خود
بن‌بست
اخلاق
مرگ
لویناس و هایدگر
3- بلانشو، حکم مرگ و تصویرِ ادبیات
‌نوشتار
قرابت
نرسیده به زمان
تصویر، خود- بود و هنر
4- آگامبن و امرِ خنثای سیاسی
گمنامی و تعلق
هرچه!
اجتماع
ابژه = x
سیاست
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای: لویناس، بلانشو و آگامبن
نویسنده
مترجملیلا کوچک منش
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات217
زبانفارسی
شابک978-622-755429-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای

برای دریافت کتاب کنش‌پذیری ریشه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.