معرفی و دانلود کتاب کیفیت حکومت: رویکردی جهانی به فساد، اعتماد اجتماعی و بی‌طرفی

عکس جلد کتاب کیفیت حکومت: رویکردی جهانی به فساد، اعتماد اجتماعی و بی‌طرفی
قیمت:
58500 تومان - 6.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کیفیت حکومت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کیفیت حکومت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کیفیت حکومت: رویکردی جهانی به فساد، اعتماد اجتماعی و بی‌طرفی

بو روتشتاین دانشمند برجسته‌ی علوم سیاسی در کتاب کیفیت حکومت، به صورت نظری سعی در برقراری ارتباط میان کیفیت زمامداری و اهمیت شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد و با تمرکز بر تأثیرات سیاست‌های دولت، استدلال می‌کند که اقدامات غیرقابل پیش‌بینی، مانعی جدی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

درباره‌ی کتاب کیفیت حکومت:

بو روتشتاین (Bo Rothstein) با دغدغه‌ای مواجه شده بود که چرا بی‌اعتمادی در دولت و در بین عموم مردم در جهان گسترده شده‌ است. بخشی از جهانی که او در آن رشد و زندگی کرده یعنی کشورهای شمال اروپا در برخورداری از سطح نسبتاً بالایی از سرمایه و اعتماد اجتماعی جزو کشورهای استثنایی هستند؛ اما افکار او به سوی سرزمین‌های فاسد با نابرابری‌های مداوم و تبعیض و جنگ داخلی و دولت‌هایی شکست‌خورده با مؤسساتی ناکارآمد و رانتی متمرکز شد.

کتاب کیفیت حکومت (The Quality of Government) نتیجه یک برنامه تحقیقاتی در مؤسسه کیفیت حکومت، در دانشگاه گوتنبرگ است، که سورن هلبرگ و روتشستاین آن را در سال 2004 شروع کردند. از آغاز سال 2004، مؤسسه کیفیت حکومت (QoG) به یک سازمان عملیاتی نسبتاً بزرگ تبدیل شده‌ است و هم‌اکنون حدود بیست‌وپنج همکار و دستیار تحقیقاتی دارد.

به بیان دیگر، رابطه بین دولت، دانش و ثروت از زمان ارسطو جذابیت خاصی داشته است و اهمیت هر یک از آن‌ها بحث‌های سیاستی را امروز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح می‌کند. در حالی که واضح است که نهادهای دولتی با کیفیت پایین، اثرات منفی شگرفی بر سلامت و ثروت جوامع دارند اما همچنان معیارهای حکومت خوب هنوز مشخص نیست.

کتاب حاضر رویکردی جهانی به فساد، اعتماد اجتماعی و بی‌طرفی دارد و یکی از ویژگی‌های اساسی حکومت با کیفیت را بی‌طرفی در اعمال قدرت مطرح می‌کند. این موضوع با تحلیل‌های مقطعی، مطالعات تجربی و تحقیقات عمیق تاریخی اثبات می‌شود. روتشستاین با قاطعیت دولت‌ها را از طریق نهادهای ناکارآمد تحلیل می‌کند و به خوانندگان، چشم‌اندازی به دنیای پیچیده و نگران‌کننده دولت‌های شکست خورده و فاسد می‌دهد. او آنچه را که دانشمندان علوم سیاسی نوشته‌اند مرور می‌کند و گهگاه به کار اقتصاددانان نیز اشاره می‌کند و در نهایت حکومت خوب را به بی‌طرفی خلاصه می‌کند که متفاوت از دموکراسی، حاکمیت قانون و کارآمدی است و از نظر مفهومی بر آن ارجحیت دارد.

همچنین روتشستاین تعدادی چارچوب نظری، داده‌های آماری و موارد تجربی را برای بررسی رابطه بین QoG و بسیاری از نتایج مهم اقتصادی و اجتماعی به روشی ساده و قانع‌کننده ارائه می‌کند. این کتاب در تجزیه و تحلیل چرایی و چگونگی اهمیت QoG خوب عمل می‌کند و یافته‌های آن نیز هم مهم و هم روشنگر هستند.

نکوداشت‌های کتاب کیفیت حکومت:

- روتشستاین ادعای قانع‌کننده‌ای دارد که فساد دولتی اعتماد اجتماعی را کاهش می‌دهد که به نوبه خود منجر به اقتصادهای سیاسی-اجتماعی مولد کمتر و نابرابری بیشتر می‌شود. شناخت زنجیره کامل علت و معلولی برای دستیابی به موفقیت در کشورهای فاسد ضروری است. کتاب روتشستاین را باید همه‌ی کسانی که به نابرابری‌های توسعه مشغول‌اند، بخوانند. (الینور اوستروم، برنده‌ی جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی در سال 2009)

- بو روتشتاین در این کتاب می‌پرسد کیفیت حکومت چه باید باشد و دلایل متعددی به ما می‌دهد تا به پاسخ‌هایی که پیشنهاد می‌کند اهمیت دهیم. کیفیت حکومت یک بحث تئوریک پیچیده درباره‌ی موضوعاتی است که نیاز به نگاهی تازه داشته است. (مایکل جانستون، دانشگاه کلگیت)

- بو روتشتاین که به طور گسترده در ادبیات علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و بسیاری از زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کند، در این کتاب روشن می‌کند که چرا برخی از دولت‌ها بهتر کار می‌کنند و اعتماد بیشتری نسبت به سایرین ایجاد می‌کنند و توصیه‌های عملی زیادی در زمینه سیاست ارائه می‌دهد. (دنی رودریک، دانشگاه هاروارد)

- بو روتشتاین در کتاب کیفیت حکومت بحثی غنی و مفصل در مورد رابطه بین کیفیت نهادهای حاکمیتی و نتایجی که شهروندان از آن لذت می‌برند، ارائه می‌کند. این اثر بسیار بیشتر از یک توتولوژی پیش پا افتاده است. با نشان دادن چرایی و چگونگی چنین عواملی. ( Political Studies Review)

کتاب کیفیت حکومت مناسب چه کسانی است؟

کتاب حاضر به علاقه‌مندان به مباحث سیاسی، محققان در حوزه علم سیاست و حتی سیاست‌مداران پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب کیفیت حکومت می‌خوانیم:

یک دولت روابط با شهروندان خود را در دو بعد تنظیم می‌کند. یک طرف «ورودی» که مربوط به دستیابی به اقتدار عمومی است. در طرف ورودی مباحثی؛ چون قوانین مربوط به انتخابات، تأمین مالی، نامزدی احزاب و تشکیل کابینه مطرح می‌شود. طرف دیگر یا «خروجی» به نحوه اعمال اقتدار سیاسی اشاره دارد. در طرف ورودی، جایی که دسترسی به قدرت و در نتیجه بستر سیاست‌ها تعیین می‌شود، پذیرفته ‌شده‌ترین اصل نظارتی «برابری سیاسی» است، که توسط رابرت دال (1989) تدوین شده‌است.

همان‌طور که در بخش بعدی تأکید خواهم داشت، برابری سیاسی قطعاً؛ به معنای رفتار بی‌طرفانه در سمت ورودی سیستم است و با بی‌طرفی تا حدودی هم‌پوشانی مفاهیم دارد. (راولز 2005؛ گودین 2004، 97)

استدلال من برای تعریف دقیق‌تر کیفیت حکومت بر این عقیده استوار است، که گاهی اوقات دموکراسی در سمت ورودی در قالب برابری سیاسی جلوه‌گر می‌شود؛ ولی با این حال کیفیت حکومت بسیار پایینی را شاهد هستیم. (شارون و لاپوئنته 2010)

یافتن مثال‌هایی در این زمینه که در آن اکثریت رأی‌دهندگان از سیاستمدارانی حمایت می‌کنند، که دارای رفتار تبعیض‌آمیز با اقلیت‌های قومی، فاسد و اهل رانت هستند، چندان دشوار نیست. (پاسوتی 2010، 33-28) همان‌طور که رابرت گودین اشاره کرده‌است: «دموکراسی می‌تواند نتایج کاملاً ناعادلانه‌ای در بر داشته باشد». (2004،) بر این اساس سمت خروجی مهم‌تر از ورودی آن است و این بی‌طرفی در سمت خروجی نظام سیاسی؛ یعنی در اعمال اقتدار عمومی است، که می‌تواند پایه و اساسی برای ارزیابی کیفیت حکومت باشد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار نویسنده
پیش‌گفتار مترجم
فصل اول: کیفیت حکومت چیست؟
فصل دوم: کیفیت حکومت و دستاوردهای آن
فصل سوم: فساد: زمینه‌های مرگبار
فصل چهارم: ایجاد مشروعیت سیاسی
فصل پنجم: مهار فساد: رویکرد غیرمستقیم
فصل ششم: کیفیت حکومت و دولت رفاه
فصل هفتم: دام عدم اطمینان - فساد و نابرابری
فصل هشتم: کیفیت حکومت و اعتماد اجتماعی: دو آزمایش
فصل نهم: حکایت دو کشور: جامائیکای دموکراتیک در مقابل کیفیت بالای حکومت سنگاپور
فصل دهم: اجتناب جوامع از خودتخریبگری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کیفیت حکومت: رویکردی جهانی به فساد، اعتماد اجتماعی و بی‌طرفی
نویسنده
مترجمآذین حیاتی
ناشر چاپیانتشارات نسل روشن
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات370
زبانفارسی
شابک978-622-247-779-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
58500 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کیفیت حکومت

وحید .
۱۴۰۲/۹/۱۸
کتاب خوبی است به خاطری جنع آوری نظرات صاحبنظران مختلف سرعت خواندن کتاب کم میشود ولی محتوای بسیار مفید بالاخص برای ما‌ ایرانیان دارد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب کیفیت حکومت

برای دریافت کتاب کیفیت حکومت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.