معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

عکس جلد کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

تیموتی بارنار در کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ، این اصطلاح مناقشه‌برانگیز و نسبتاً فراموش‌شده را باری دیگر زیر ذره‌بین می‌برد و در 39 قسمت نقل‌شده از افراد مختلف، اصطلاح دکوپاژ را برای خوانندگان توضیح می‌دهد. این کتاب ذیل مجموعه کتاب‌های کینو - آگورا منتشر شده است که مخاطبان حرفه‌ای سینما را با اصطلاحات تخصصی هنر هفتم آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ (Découpage) تنها کتاب با موضوع دکوپاژ است که در حوزه‌ی مطالعات سینمایی نوشته شده. تیموتی بارنار (Timothy Barnard) طیف وسیعی از نظریه‌های سینماگران و مورخان را از دوره‌ی کلاسیک تا مدرن بررسی می‌کند تا به معنی اصلی دکوپاژ در سینما برسد.

کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ مفروضاتی را زیر سؤال می‌برد که از زمان آیزنشتاین در سینما پذیرفته شده بودند. او این پرسش مهم را مطرح می‌کند که چگونه تدوین جایگزین دکوپاژ می‌شود؟ این کتاب 39 نقل‌قول از نویسندگان متفاوت را بیان می‌کند و تاریخچه‌ی دکوپاژ را از ابتدا تا پایان نشان می‌دهد. تیموتی بارنار ساختار نوشتاری نوآورانه‌ای در کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ دارد؛ درست مانند دکوپاژ در یک فیلم. هر بخش از کتاب بر قسمتی از تاریخچه‌ی اصطلاح دکوپاژ تمرکز دارد.

نویسنده اشاره می‌کند که امروزه واژه‌ی «دکوپاژ» در مطالعات سینمایی غایب است؛ درحالی‌که مونتاژ و میزانسن در میان اصطلاحات سینمایی حضوری فعال دارند. تیموتی بارنار کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ را با مقاله‌ای از بونوئل شروع می‌کند؛ جایی که کارگردان بزرگ سینما اصطلاح دکوپاژ را با بدن تکه‌تکه‌شده‌ی یک کرم به مقام قیاس می‌برد. مهم‌ترین سؤالی که تیموتی بارنار قصد دارد به پاسخ آن برسد، این است که تفاوت دکوپاژ با تدوین و مونتاژ چیست؟ دکوپاژ از فعل فرانسوی découper به‌معنای بریدن می‌آید. این واژه نخستین بار در سینمای فرانسه مطرح شد و منظور اولیه‌ از آن فیلمنامه‌ی آماده‌ی ساخت است؛ با همه‌ی توضیحات بصری لازم.

معرفی و دانلود کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

دکوپاژ به این معنی است که روایت فیلمنامه به قطعاتی بریده شده و جزئیات فیلم‌برداری مشخص می‌شود. درواقع با دکوپاژ جای دوربین، توضیحات صحنه برای بازیگران و تغییر نما روشن می‌شود. در این صورت، دکوپاژ با ادیت یا تدوین، میزانسن و مونتاژ هم‌پوشانی معنایی دارد. احتمالاً تا الان گیج شده باشید که این اصطلاحات دقیقاً چه معنایی دارند. هدف کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ همین است که شما را از سردرگمی نجات دهد و تعریف جامع و مانعی را از اصطلاح دکوپاژ ارائه کند. نویسنده در طول کتاب مثال‌های متعددی را بیان می‌کند تا خوانندگان بهتر متوجه منظور او شوند. برای مثال اورسن ولز در فیلم «همشهری کین» از تکنیک‌های دقیق دکوپاژ استفاده می‌کند؛ درحالی‌که در فیلم «محاکمه» از مونتاژ بهره می‌برد.

تیموتی بارنار در پایان کتاب به آغاز آن بازمی‌گردد و از ما می‌پرسد که آیا دکوپاژ نیز مانند دایناسورها، روزی زندگی می‌کرده و حالا منقرض شده‌ است؟! آیا می‌توانیم فسیل‌های دکوپاژ را در میان فیلم‌ها و نظریه‌ها پیدا کرده و از آن در سینمای امروز استفاده کنیم؟ نویسنده در جای‌جای کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ از بازن یاد می‌کند و سعی دارد که آرای بازن را همان‌گونه که باید تفسیر کند. به امید آن‌که خواننده معنای حقیقی دکوپاژ را دریابد و از آن بهره ببرد.

انتشارات لگا این کتاب را ذیل مجموعه‌ی کینو - آگورا با ترجمه‌ی قاسم مؤمنی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی کینو – آگورا

مجموعه‌ی کینو - آگورا تحت سرپرستی کریستین کیتلی منتشر می‌شود و در ایران، مازیار اسلامی عهده‌دار نظارت بر این مجموعه است. نویسندگان این مجموعه در میان بهترین و مشهورترین نویسنده‌های سینما در جهان قرار می‌گیرند و در ایران نیز شناخته‌شده هستند. هدف از تألیف چنین مجموعه‌ای بررسی سیر تکوین این اصطلاحات در تاریخ سینما و تحول آن‌ها در عصر امروز است. رویکرد نویسندگان در این کتاب تبارشناسانه است؛ یعنی با مطالعه‌ی این مجموعه تبار و خاستگاه این مفاهیم شناخته می‌شوند. نام مجموعه ترکیبی است از دو کلمه‌ی کینو (سینما) و آگورا که میدان معروفی است که در یونان باستان محل گردهم‌آیی و بحث بود. در این مجموعه درباره‌ی سینما و مطالعات آن تأمل می‌شود. برخی کتاب‌های مجموعه‌ی کینو - آگورا عبارتند از: «دکوپاژ»، «زندگی مؤلف»، «میزانسن»، «مونتاژ»، «بدن به مثابه‌ی شیء سینمایی»، «سینه‌فیلیای نوین» و «چرخش کینماتیک».

در نکوداشت مجموعه کینو - آگورا

  • مجموعه‌ی کینو - آگورا مجموعه‌ای از درخشان‌ترین آثار درباره‌ی اصطلاحات فیلم است که من از سه جلد آن به نام‌های «میزانسن»، «دکوپاژ» و «مونتاژ» در کلاس خود استفاده کرده‌ام. کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ تعریفی دقیق و ظریف از دکوپاژ ارائه داده است. تیموتی بارنار که فیلسوف و محقق تئوری فیلم است به سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش ممکن این اصطلاح را توضیح داده. کتابی مفید برای دانشجویان رشته‌ی مطالعات فیلم. (دادلی اندرو، استاد دانشگاه ییل و نویسنده‌ی کتاب «آنچه سینما هست»)

کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبان اصلی کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ، دانشجویان رشته‌های سینما و کارگردانی هستند.

در بخشی از کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ می‌خوانیم

بونوئل ماده‌ی خام تدوین را پاره‌های مادی و ماده‌ی خام دکوپاژ را پاره‌های ذهنی می‌دانست. می‌توان _ ‌به پیروی از بازن‌_ افزود که در تدوین یا مونتاژ، این پاره‌های مادی انتزاعی‌اند (از جوهری که ماده‌ی خامِ آن‌هاست منتزع شده و مستقل‌اند) و در دکوپاژ، این پاره‌های ذهنی انضمامی‌اند (یعنی فی‌نفسه بخشی از واقعیت مادی‌اند). به بیان دیگر، تدوین به‌نحو مادی با مواد انتزاعی سروکار دارد و دکوپاژ به‌نحو ذهنی با مواد انضمامی. شاید تمایز اصلی دکوپاژ از تدوین همین باشد. تدوین نماهای منتزع‌شده _ ‌یا به بیان مالرو، واژگان سینما_ را به هم می‌پیوندد، درحالی‌که دکوپاژ رویدادهای انضمامی و واقعی را. به‌نظر بازن، این ضمانتی است که با دکوپاژ تأمین می‌شود، ولی زیبایی‌شناسی کلاسیک این ضمانت را به هیچ می‌گیرد. زیرا پیوستار روایت و قواعد خشک آن در زیبایی‌شناسی کلاسیک، وحدت رویدادها و اصالت و انسجام تصویر را نابود می‌کند. تمام کسانی که در دکوپاژ دخالت دارند _ ‌به‌سان مار چندسرِ هیدرا_ با ذهن خود به‌سراغ مواد کار می‌روند؛ ولی این ماده انضمامی است (جهان مادی و قوانین و محدودیت‌های طبیعی آن).

در عین حال، مسئول تک‌وتنهای مونتاژ با ابزارهای مادی به‌سراغ مواد کار خود می‌رود؛ ولی این مواد انتزاعی است (صرفاً تصویری است از جهان مادی و قوانین جهان فقط به‌شکل صوری بر آن حاکم است). نهایتاً تأکید من بر این نکته که تدوین تحلیلیِ کلاسیک در واقع همان دکوپاژ است (موضوعی که بحث مفصل درباره‌ی آن را به موقعیت دیگری وامی‌گذاریم)، صرفاً بازی با لغات نیست. بلکه درخواستی است برای اعاده‌ی حق هرکس به خود او: برخی از فیلم‌سازان متکی بر روایت عملاً کار تدوین می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر مشخصاً کار دکوپاژ. در زبان انگلیسی، تمایز تدوین و مونتاژ روشن است، اما تمایز تدوین و دکوپاژ نه. فارغ از دکوپاژ روایی، در برخی از انواع فیلم‌ها (مستند، تجربی، جستار) از تدوین _ ‌یا مونتاژ_ به‌معنای دقیق کلمه و امکانات هنری آن به‌شیوه‌های مختلف، استفاده‌ی گسترده‌ای می‌کنند که هیچ ربطی به دکوپاژ تحلیلی ندارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی دبیر مجموعه
تدوین، تجزیه‌ی صحنه
تصویرگردانی، چینش
رازکادرووکا، نما‌بندی
برش، مشتق‌گیری
دکوپاژ دوربین _ قلم و فراسوی آن
پی‌نوشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کینو - آگورا: دکوپاژ
نویسنده
مترجمقاسم مومنی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات130
زبانفارسی
شابک978-600-8987-49-9
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ

برای دریافت کتاب کینو - آگورا: دکوپاژ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.