معرفی و دانلود کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا

عکس جلد کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا

در کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا شما با تلفیقی خلاقانه از دو سبک داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی رو‌به‌رو خواهید شد. علی شمس در روایت تازه‌ی خود دست به تجربه‌ای پست‌مدرنیستی زده و با نثری بازیگوشانه به بازی با فرم‌های ادبی پرداخته است. در این اثر با گفت‌وگو و جدال‌های درونی نویسنده بر سر خلق یک اثر ادبی رو‌به‌رو هستیم؛ اثری که در ابتدا قرار است یک نمایشنامه باشد اما کم‌کم شکل و شمایل یک داستان را به خود می‌گیرد.

درباره‌‌ی کتاب گزارش گمان‌ شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا

علی شمس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان ایرانی در اثر داستانی تازه‌ی خود یعنی کتاب گزارش گمان‌ شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا، نثر داستانی و ادبیات نمایشنامه‌ای را در یک پیاله می‌ریزد و معجون تازه و پرابتکاری تحویل مخاطبان خود می‌دهد. در ابتدای این روایت جذاب و متفاوت، نویسنده از خود تقاضای خلق یک نمایشنامه دارد؛ نمایشنامه‌ای در بستر سال‌های دور و درباره‌ی زندگی فردی به نام فواد ثریا که دیگر اکنون زنده نیست. نویسنده درخواست خود را می‌پذیرد و تلاش می‌کند تا نقش‌ها، صحنه و ملزومات این نمایشنامه را توصیف کند اما رفته‌رفته هر چه از روایت او می‌گذرد اثر بیشتر فرم داستان به خود می‌گیرد و در خلال کشاکش‌های ذهن نویسنده برای خلق روایت، لحظه‌های طنازانه‌ی بسیاری پدید می‌آید. او از جسد فواد ثریا نیز می‌خواهد تا نقش مکمل نمایش او را بازی کند اما از آن‌جایی که فواد دیگر زنده نیست باید او را از قبر بیرون کشید تا استخوان‌هایش بازی در این نقش را تقبل کنند! در هر صورت فواد ثریا قرار است به دنبال فردی به نام ابونواس بگردد؛ کسی که گویی یک گنجینه‌ی ادبی ویژه در دست دارد و در خراسان قرن هفتم هجری روزگار می‌گذارند. اما فواد از ابونواس چه می‌خواهد؟ نویسنده برای پاسخ دادن به این سوال شما را به دالان‌های ذهنی خود به عنوان خالق روایت دعوت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا

کتاب گزارش گمان‌ شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا، داستانی پست‌مدرنیستی با روایتی ساختارشکن است. نویسنده گویی در این اثر قلم بداهه به دست گرفته و در کنار تلاش برای خلق یک روایت، ما را با پستی و بلندی‌های ذهن خود همراه می‌کند. زمان و مکان داستان نیز به همراه با این آشفتگی ذهنی مدام دست‌خوش جابه‌جایی می‌شوند و مخاطب را از قرن هفتم هجری تا کتاب‌فروشی‌ای در زمان حال با خود می‌کشانند و در این میان حتی زبان نویسنده نیز هم‌سو با این تغیرات رنگ‌وروی تازه‌ای به خود می‌گیرد. بطن این روایت نیز پر از اشارات ادبی و گوشه‌چشم به آثار هنری‌ست و البته نام اثر که از یک کتاب تاریخی وام گرفته شده هم گواه این موضوع است.

در نهایت داستان گزارش گمان‌ شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا را می‌توان روایتی شیرین و سرزنده با سبک‌وسیاقی تازه، متفاوت و خلاقانه دانست. داستانی درباره‌ی ذات نویسندگی، که می‌تواند پیگیران جریان‌های ادبی داستان معاصر فارسی را از خود راضی نگه دارد. این اثر توسط نشر نیماژ به انتشار رسیده است.

کتاب گزارش گمان‌شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا برای چه کسانی مناسب است؟

این داستان پرکشش را به خوانندگان رمان‌های معاصر فارسی و علاقه‌مندان به سبک‌های روایی تازه‌ پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا می‌خوانیم

ما سه شبانه‌روز در بازداشتگاهی مخوف بودیم. زندان هارون بود. موکتی چرک که زبری‌اش با سمباده‌ی سیمانی کف تفاوت چندانی نداشت. آن دو نفر دیگر هم بودند که حالا قصه‌ها و روزگارشان را از یاد برده‌ام. من سه روز بعد و سربند احراز بی‌گناهی‌ام آزاد شدم. بیرون زدم. از زندان، از اراک و تا سال‌ها برنگشتم. کمی بعدتر از این حادثه باید حضور سیف در من کم‌رنگ و سپس به‌کل محو شده باشد. آن‌قدر محو که وقتی با ابونواس به یادش بیاورم از این همه بی‌معرفتی که در من بوده شرم کنم. چطور حتی یک‌بار سراغش را نگرفتم و نخواستم بدانم چه می‌کند؟

چند تلفن می‌زنم. پرس‌وجو می‌کنم. کسی را می‌فرستم به آن پاساژ که سراغ بگیرد. کتاب‌فروشی‌اش حالا انبار لوازم برقی مغازه بغلی شده. شیشه‌ها و ویترین را کاغذ کادو گرفته‌اند که داخل پیدا نباشد. حالا آن پاساژ نوساز در کنار مال‌ها و استور‌های زرینی که این چند ساله ساخته شده اصلاً به چشم نمی‌آید. پاساژی که روزگاری برای بورس کامپیوتر طراحی شده بود، الان بیشتر شبیه راسته‌ی خیاط‌هایی است که پاچه کوتاه می‌کنند و درز می‌گیرند. برهوتی شده خلاصه. کسی به کسی که من فرستاده بودم گفته فلانی را اعدام کردند. آدمی که فرستاده بودم سراغ قبرستان شهر رفته و اسم مرده‌ها را وارسی کرده اما اسمی از سیف نیست. نمی‌دانم اگر مرده کجا چالش کرده‌اند و آخرین روزها به چه فکر می‌کرده. باید به این سؤال‌ها جواب بدهم. نمایشنامه این‌جا به کارم می‌آید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات162
زبانفارسی
شابک978-600-367687-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا

برای دریافت کتاب گزارش گمان شکن علی شمس از مرگ‌های فواد ثریا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.