معرفی و دانلود کتاب بیوه زیرک

عکس جلد کتاب بیوه زیرک
قیمت:
47600 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بیوه زیرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بیوه زیرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بیوه زیرک

یک زن بیوه و چهار خواستگار سمج، در این میان چه کسی پیروز می‌شود؟ کتاب بیوه زیرک یکی دیگر از نمایشنامه‌های خواندنی کارلو گولدونی با موضوع عشق و ازدواج است. این اثر که توجه ویژه‌ای به تفاوت‌های فرهنگی دارد، در سال 1968 مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب بیوه زیرک

نمایشنامه‌ای دیگر از ایتالیا، سرزمین عشق و هنر. در این داستان چهار مرد دلباخته‌ی بیوه‌زنی به اسم روسائورا می‌شوند. خواستگاران که به چهار کشور متفاوت تعلق دارند، به روش خاص خود برای به دست آوردن محبوب تلاش می‌کنند و اصرار دارند که بهترین شیوه برای جلب توجه زنان در دست آن‌هاست. موقعیت‌هایی که کارلو گولدونی در کتاب بیوه زیرک (The shrewd widow) خلق کرده خنده‌دار، سرگرم‌کننده و تفکربرانگیز هستند و نکته‌سنجی نگارنده در مشاهده‌ی روابط را به رخ می‌کشند.

خواستگاران بانو روسائورا هرکدام روحیه‌ای خاص دارند: مرد انگلیسی کم‌حرف و ازخودراضی، مرد اسپانیایی پر از شور و هیجان اما گاه ساده‌لوح، مرد فرانسوی زیرک و حریص و در پایان مرد ایتالیایی احساساتی و صادق. یک نگاه به لیست طویل صفات کافی است تا متوجه شویم کارلو گولدونی در این رقابت جانب هم‌وطن خویش را گرفته اما نمی‌توان به او ایراد گرفت. گولدونی نمایشنامه‌نویسی است که نگاه فرهنگی در آثار او کاملاً هویداست و در کتاب بیوه زیرک نیز از این موضوع غافل نمانده است. اما برای فهم دقیق تنوع خواستگاران این اثر‌، باید گریزی کوتاه به تاریخ داشته باشیم.

پیشرفت دانش دریانوردی در قرن شانزدهم کشورهای دورافتاده را به همدیگر متصل کرد و روابط خارجی بسیاری را در سراسر جهان شکل داد. اما با وجود فراهم شدن این امکان، ‌سفرهای طولانی تا سال‌ها در اختیار خانواده‌های سلطنتی، نیروهای ارتش و در درجه‌ی بعد اشراف‌زادگان بود که منابع مالی هنگفتی در اختیار داشتند.

مسلماً افرادی با این جایگاه اگر در پی هدفی سیاسی - نظامی نباشند، به دلیل سبک زندگی رایجشان علاقه دارند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. چنین مسافری حتی اگر هدفی شخص را دنبال نکند به دلیل وضعیت خاص خود مورد توجه اهالی مقصد قرار می‌گیرد و همیشه اشخاصی هستند که به نشست و برخاست با بیگانگان ثروتمند تمایل داشته باشند. البته با گذشت سال‌ها این انحصار تا حد زیادی شکسته شد، اما نتیجه‌ی ماه‌ها -یا حتی سال ها- حضور این قشر در کشورهای بیگانه، تغییر در فرهنگ مهمان و میزبان بود که گاه به شیفتگی و گاهی نیز دشمنی کشیده می‌شد.

زمانی که کارلو گولدونی کتاب بیوه زیرک (La Vedova Scaltra) را تالیف کرد، مسافران بسیاری در کشور او زندگی می‌کردند. پررنگ‌ترین تاثیر را اما اهالی فرانسه داشتند به شکلی که رقابتی فراگیر میان اهالی دو کشور به وجود آمد. همانطور که نویسنده به شکل‌های مختلف بیان می‌کند بسیاری از مردم ایتالیا سبک لباس پوشیدن، شیوه‌ی آشپزی و آداب معاشرت را با معادل فرانسوی آن مقایسه می‌کردند و معتقد بودند که کشور همسایه، از هر چیز بهترین آن را در اختیار دارد!

بانو روسائورا، شخصیت اصلی نیز به همین دلیل در قسمت‌های مختلفی به ازدواج با خواستگار فرانسوی تشویق می‌شود. از طرف دیگر رقیبان انگلیسی و اسپانیایی او به روش‌های گوناگون مورد تمسخر قرار می‌گیرند و هر کدام به دلایلی توجه شایسته را دریافت نمی‌کنند. مرد ایتالیایی نمایش هم بیشتر از هر چیز در نقش میزبان فرو رفته و گاهی با انفعال خود شما را خشمگین می‌کند. اما آیا کارلو گولدونی معروف و زبردست قصد دارد به این تقلید کورکورانه صحه بگذارد؟ بانوی محبوب این قصه در نهایت چه کسی را بر می‌گزیند؟ برای یافتن پاسخ توصیه می‌کنیم کتاب بیوه زیرک را مطالعه کنید!

لازم به توضیح است که شخصیت‌های این اثر و کتاب دروغگو تنها در اسامی شباهت دارند و داستان بیوه زیرک در روایت مستقل است.

درباره‌ی مجموعه‌ی نمایشنامه‌های بیدگل

این سِری جذاب، مجموعه‌ای ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ای دوباره‌ از آن‌ها ضروری قلمداد شده است. فراهم‌آورندگان این مجموعه تلاش داشته‌اند تا آن جا که ممکن بوده بر خصوصیت‌های اجرایی متون تأکید داشته باشند. گفتنی است که بسیاری از بهترین نمایشنامه‌های مجموعه‌ی نامبرده علاوه بر کتاب متنی، در قالب نمایش صوتی نیز در دسترس‌اند.

اقتباس تلویزیونی از کتاب بیوه زیرک

آثار گولدونی حضوری همیشگی بر صحنه‌‌ نمایش دارند و گاه مورد اقتباس فیلم‌سازان نیز قرار گرفته‌اند. تلویزیون ایتالیا در سال 1968 فیلمی براساس کتاب بیوه زیرک تولید کرد که والریا موریکنی و پائولو فراری در آن حضور داشتند. این اثر به صورت سیاه و سفید منتشر شد.

کتاب بیوه زیرک مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی ادبیات نمایشی علاقه دارید این کتاب مناسب شماست.

با کارلو گولدونی بیشتر آشنا شویم

کارلو گولدونی (Carlo Goldoni) نویسنده و نمایشنامه‌نویس قرن هجدهم اهل ایتالیا بود. او را مهم‌ترین کمدی‌نویس دوران رنسانس می‌نامند و ابتکار او در داستان‌پردازی توسط افراد بسیاری تحسین شده است. آثار او اغلب به مسائل طبقه‌ی متوسط نوظهور می‌پردازند و بعد از دو قرن، همچنان در کشورهای مختلف روی صحنه می‌روند.

در بخشی از کتاب بیوه زیرک می‌خوانیم

(اتاق روسائورا. روسائورا نشسته و کتاب می‌خواند.)

روسائورا: انگار نه انگار که خودش از یک زن متولد شده. این دیگه چه جور ادبیاتیه؟! (می خواند.) بر هر پدری فرض است تا برای دخترش شوهری را در نظر بگیرد، شوهری دانا و ترجیحاً شوالیه، کسی که صمیمیت حضورش آن زن را در خود غرقه کند و آغوشش پناهی برای او باشد. شوالیه‌ها بهترین شوهران هستند، برای آنکه تاب تحمل مشکلات بزرگ را دارند و به‌راحتی در برابر ناملایمات سر خم نمی‌کنند. (با خودش) این دیگه چه جور کتابیه (می‌خواند.) شوهری که زن با لذتِ تمام فرمان‌های او را اطاعت کند و شوهری که بتواند زن را در زنجیر عشق و احترام خود به بند بکشد.

ماریونت: خانم، مزاحم مطالعه‌تون شدم؟

روسائورا: بیا کتابتو بگیر... به درد من نمی‌خوره.

ماریونت: می‌دونم از کتاب خوشتون نیومده، اما باید قبول کرد این آینه تمام نمای فرهنگ ایتالیاست. اصلاً ولش کنیم... برای این چیزها وقت هست. خانم اگر اجازه بدید با افتخار و خوشحالی می‌خوام یه گزینه خوب برای ازدواج بهتون معرفی کنم.

روسائورا: گزینه؟

ماریونت: بله، یک شوالیه فرانسوی که اسیر و پاگیر عشق شما شده و داره از دست می‌ره.

روسائورا: (با خنده) حالا کی هست این شوالیه فرانسوی؟

ماریونت: موسیو له بلاو.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بیوه زیرک
نویسنده
مترجمعلی شمس
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-600-7806-35-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
47600 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بیوه زیرک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بیوه زیرک

برای دریافت کتاب بیوه زیرک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.