معرفی و دانلود کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی

برای دانلود قانونی کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی

کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی، همان‌طور که از عنوانش پیداست، مجموعه‌ای از برترین سروده‌های طنز شیخ ابواسحاق حلاج شیرازی، معروف به بسحاق اطعمه، شاعر طنزپرداز فارسی‌‌‌زبان است. جمع‌آوری این اثر ارزنده، حاصل همکاری مشترک مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر طناز ایرانی و نسیم عرب امیری، فیلمنامه‌نویس و طنزنویس مطرح است.

درباره‌ی کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی

ابواسحاق حلاج شیرازی به دلیل شهرتش در سرودن اشعار طنز با موضوع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف، به «بسحاق اطعمه» شهرت یافت. در اواخر سده‌ی هشتم و سده‌ی نهم هجری قمری، بیشتر شعرا طبق عرف جامعه فقط برای حاکمان و اربابان و در مدح و ستایش آن‌ها شعر می‌سرودند. اما علاقه‌ی وافر ابواسحاق به دنیای خوراکی‌ها باعث شد اشعار او به یک دایرة المعارف بزرگ از انواع و اقسام خوراکی‌های آن دوران تبدیل شود. همین دایرة المعارف او را به‌عنوان یک شاعر مبتکر و خلاق و عاشق شعر گفتن برای عطرها و طعم‌های مختلف، به مردم شناساند. ابتکار و نوآوری ابواسحاق به جایی رسید که دیگر حتی در شعرهایی که در جواب شعرای قبل از خودش می‌سرود هم، از کلمات مرتبط با غذاهای رنگارنگ استفاده می‌کرد. امروزه شعرهای خوش‌عطر و طعم او را به عنوان یکی از انواع ادبی جدید و نوظهور در سده‌ی نهم هجری قمری، به‌حساب می‌آورند.

کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی، با تلاش‌های بسیار ابوالفضل زرویی نصرآباد و همکارش نسیم عرب امیری با دغدغه‌ی شناساندن سبک و سیاق قلم بسحاق اطعمه به مخاطبان فارسی‌زبان و برای زنده‌ نگه‌داشتن ادبیات طنز ایران، با پیگیری‌ها و زحمات طولانی‌ای که صرف گردآوری، گزینش، تدوین و بازبینی‌اش شد سرانجام بعد از پنج سال توسط انتشارات نیستان منتشر گردید. ابوالفضل زرویی نصرآباد، بیشتر عمرش را صرف تداوم تولید آثار طنز در ادبیات ایران و معطوف کردن نگاه جوانان به ارزش‌ها و فرهنگ طنزنویسی در زمان گذشته کرد. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «وقایع‌نامه‌ی طنز ایران»، «حدیث قند» و «خرپژوهی» اشاره کرد.

امروزه کمتر کسی است که با اهمیت طنزپردازی و طنزنویسی آشنایی نداشته باشد. آثار طنز علاوه‌ بر این‎‌که می‌توانند تحمل افراد را در برابر آسیب‌ها و فشارهای زندگی بیشتر کنند، به تقویت ارتباطات اجتماعی و کاهش اضطراب نیز کمک می‌کنند. معمولاً هنرمندانی که روحیه‌ی طنز دارند در مقایسه با دیگر هنرمندان از آزادی بیان بیشتری برخوردارند و می‌توانند موضوعات سنگین و پیچیده‌ی اجتماعی را با لحنی ساده‌‌تر بیان کنند. از همین رو مواجهه با آثار ایشان بسیار مفید و حائز اهمیت است.

کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به آثار طنز و طنزنویسان، مناسب است.

در بخشی از کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی می‌خوانیم

میانِ مرغ و مزعفر چو حلقه‌چی بنهاد
ز شعرِ شیخ مرا این دو مصرع آمد یاد
«چه خوش بُوَد دو دلارام، دست در گردن
به هم نشستن و حلوای آشتی خوردن»
قطعه در شکست پای برّه فرماید:
برّه‌ای بشکست پایش دستِ گردون از قضا
آن‌چنان کز درد شد او را پریشان پاچه‌ها
گرم کردم تخته‌بندش از قبیته‌ کنجدی
وز ضُمادِ تخمِ‌مرغش بر قلم بستم طلا
بند و کرباسش حریرِ نان پهن و رشته بود
بالشک پیچیدم از لوزینه تا یابد شفا
کردمش فصّادی‌ای در دَم به دندان‌ها و نیش
تا ز دستش می‌رود خون در درونِ ناربا

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مجموعه
مقدمه
سفره‌ کَنزُالاشتهاء
اسرارِ چنگال
الغزلیات
داستانِ مزعفر و بُغرا
المُقطّعات
الرّباعیات
رباعی مستزاد
الفهلویّات
الفردیّات
رساله‌ خواب‌نامه
رساله‌ ماجرای برنج و بُغرا
کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات99
زبانفارسی
شابک978-622-208-666-4
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی

Hani
۱۴۰۲/۱۰/۹
واقعا روح مرحوم زرویی نصرآباد شاد بسیار لذتبخش و اموزنده بود. تراث قویم و ارزشمند ادبیات فارسی رو با تواضع و کاربلدی هرچه تمام تر زنده نگهداشتند از زحمات خانم عرب امیری نیز سپاسگزاریم... قلمشون مانا
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی

برای دریافت کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.