معرفی و دانلود کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی

عکس جلد کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی
قیمت:
۲۳,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی

بسیاری عبید زاکانی را پدر طنز فارسی می‌نامند. آثار این ادیب نامدار به قدری درخشان و منحصربه‌فرد است که با گذشت صدها سال، کماکان دستمایه‌ی پژوهش‌های بسیاری قرار می‌گیرد. کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی یکی از این آثار است که نسیم عرب امیری و ابوالفضل زرویی نصرآباد در آن به گزینش و پژوهش در آثار این شاعر و طنزپرداز قرن هشتم هجری پرداخته‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی

در ادبیات هر سرزمین و زبانی، طنز را به دو گونه می‌توان جست‌وجو کرد. دسته‌ای از آثار هستند که تماماً و مستقلاً ذیل دسته‌بندی طنز قرار می‌گیرند. اما عده‌ای از نویسندگان و شاعران تنها از طنز و شوخ‌طبعی به‌عنوان چاشنی در لابه‌لای سطور خود استفاده می‌کنند. عبید زاکانی (Ubayd Zakani) اولین ادیب و شاعر ایرانی است که به طنز به‌شیوه‌ای مستقل پرداخت و آثار مجزایی در این زمینه خلق کرد. او را می‌توان طلایه‌دار ادبیات کلاسیک طنز ایران دانست. عبید که در قرن هشتم هجری می‌زیست، آثار جاودانه‌ای از خود در تاریخ ادبیات این مرز و بوم بر جای گذاشته است. نظم و نثر او آمیزه‌ای هنرمندانه از لطیفه و هزل است و او کوشیده از خلال غالب آثار خود همان‌گونه که خنده بر لب شنونده می‌نشاند، بذر پندی اخلاقی را نیز در ذهن او بکارد.

نسیم عرب امیری با گزینش و گردآوری گلچینی از آثار عبید زاکانی در این کتاب، کوشیده است پژوهشی تخصصی و ارزشمند در این زمینه ارائه دهد. مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از طنزپردازان بزرگ روزگار معاصر، نگارش مقدمه‌ای پژوهشی را بر این کتاب به عهده داشته است. در کتاب گزیده طنز عبید، گلچینی از آثار او را در رساله‌ی دلگشا، رساله‌ی صد پند، اخلاق الاشراف، رساله‌ی تعریفات، دیوان اشعار و موش گربه می‌شنویم. همچنین ترجمه‌ای روان از بخشی از آثار عربی عبید نیز در این کتاب ارائه شده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب گزیده طنز

در سال 1395 انتشارات نیستان به کوشش و همراهی ابوالفضل زرویی نصرآباد و نسیم عرب امیری مجموعه‌ای از گلچین ادبیات طنز کلاسیک ایران منتشر کرد. نگارش مقدمه‌ی کتاب‌های این مجموعه جزو آخرین آثار مکتوب زرویی در زمان حیاتش به شمار می‌رود. گردآورندگان مجموعه‌ی گزیده طنز به سراغ آثار ادیبان و طنزپردازانی از دوران صفاریه تا قاجاریه همچون عبدالرحمن جامی، انوری ابیوردی، حکیم سوری، فوق‌الدین یزدی، ابواسحاق حلاج شیرازی و شهاب ترشیزی رفته‌اند.

کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات طنز کلاسیک ایران علاقه دارید، شنیدن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با عبید زاکانی بیشتر آشنا شویم

عبید زاکانی شاعر و طنزپرداز قرن هشتم هجری است که به گفته‌ی تاریخ‌پژوهان در قزوین به دنیا آمد، در بغداد و همدان و شیراز زیست و در اصفهان درگذشت. گرچه برخی محل درگذشت او را بغداد ذکر کرده‌اند. این شاعر و طنزپرداز بلندآوازه را اغلب با منظومه‌ی موش و گربه به یاد می‌آوریم که قصیده‌ی انتقادی درخشانی در وصف جنگ میان جماعتی از گربه‌ها و گروهی از موش‌هاست. علاوه بر آثاری که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده، تعریفات ملا دو پیاز، منظومه‌ی سنگتراش، ریش‌نامه و عشاق‌نامه نیز از دیگر آثار این ادیب صاحب‌سبک هستند.

در بخشی از کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی می‌شنویم

شخصی در خانه‌ی قزوینی خواست نماز گزارد. پرسید که: «قبله چون است؟» گفت: «من هنوز دو سال است که در این خانه‌ام. کجا دانم که قبله چون است؟»

حاکم نیشابور، شمس‌الدین طبیب را گفت: «من هضم طعام نمی‌توانم کرد. تدبیر چه باشد؟» گفت: «هضم‌شده بخور!»

قزوینی را دندان درد می‌کرد. پیش جراح رفت تا برکند. جراح گفت: «دو عاقچه بده تا برکنم.» گفت: «یک عاقچه بیش نمی‌دهم.» چون مضطر شد ناچار دو عاقچه بداد و سر پیش برد و دندانی که درد نمی‌کرد بدو نمود. جراح آن را کند. قزوینی گفت: «سهو کردم.» آن دندان که درد می‌کرد بدو نمود. جراح برکند. قزوینی گفت: «می‌خواستی صرفه از من ببری و دو عاقچه بستانی. من از تو زیرک‌ترم. تو را به بازی خریدم و کفایت خود چنان کردم که یک دندانم به یک عاقچه برآمد.»

بدشکلی بسیار خوار بر سفره‌ی یزید حاضر شد. یزید از او پرسید که: «عیالت چند است؟» گفت: «نُه دختر دارم.» گفت: ایشان خوش‌صورت‌ترند یا تو؟» گفت: ولله یا امیر! انا احسن منهن و هن اکثر اکلم. به خدا قسم‌ای امیر من از ایشان زیباترم و ایشان از من پرخوارترند.»

شخصی دعوی نبوت کرد. پیش خلیفه‌اش بردند. از او پرسید که:» معجزه‌ات چیست؟» گفت: «معجزه‌ام این که هرچه در دل شما می‌گذرد مرا معلوم است.» گفت: «در دل ما چه می‌گذرد؟» گفت: «در دل شما می‌گذرد که من دروغ می‌گویم.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
عنوان
27 دقیقه
پیشگفتار مجموعه
13 دقیقه
مقدمه
31 دقیقه
رساله‌ی دلگشا - بخش یک
30 دقیقه
رساله‌ی دلگشا - بخش دو
14 دقیقه
ترجمه‌ی حکایت عربی
9 دقیقه
رساله‌ی صد پند
45 دقیقه
اخلاق‌الاشراف
16 دقیقه
رساله‌ی تعریفات
9 دقیقه
اشعار
10 دقیقه
موش و گربه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی
نویسنده، ،
راویاحسان چریکی
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۲۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی

تهمینه ترابی
۱۴۰۱/۸/۸
بسیار جالب بود و دوست داشتم. مخصوصا در رساله‌ی دلگشا بعضی از لطیفه‌ها فوق العاده خنده دار و با مزه بود. مدت هابود اینقد نخندیده بودم. تنها یه اشکال کوچیک داشت که به نظرم صدای گوینده یکم کم بود و استفاده از اسپیکر گوشی به تنهایی اذیت کننده بود و برای شنیدن دقیق تر مجبور بودم حتما از اسپیکر بلوتوث دار و هندزفری و... که صدا رو تقویت میکردن استفاده کنم. با تشکر از کتاب راه.
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۲/۹/۱۳
بی نظیر کیفیت صدا و ضبط عالی
محتوا: برای من فوق العاده جذاب و شیرین.
بخصوص بخش تعریفات و موش گربه که فکر می‌کنم دست کم فقط ٥ بار صوتی گوش دادم و بعد هم از کلیات عبید دوباره خواندم
مناسبات و روابط اجتماعی از هفتصد هشتصد سال پیش هیچ فرقی نکرده! بخصوص در بخش مدعیان دین و متظاهران به اخلاق و حاکمان و اغنیا…
Siavash Ghezelbash
۱۴۰۱/۹/۱۳
در هر صورت باید آثار بزرگان را خواند اما طنزها برایم خنده دار نبود و به هیچ وجه با بسیاری از پندها هم موافق نیستم مثلا در جایی عبید معتقد است مسکین را خدا به همین شکل آفریده و کمک کردن به او دخالت در کار خداست و جالب است که آیه قران رابه عنوان دلیل می‌آورد چنین نظری به هیچ وجه قابل قبول نیست
م د
۱۴۰۱/۹/۲۰
کتاب جالبیه فقط دوتا ایراد داره
تمام داستانها پشت سر هم و سریع میخوانه بدون فاصله
چون عین متن کتاب میخوانه معنی بعضی کلمات برای رشته‌های غیر ادبیات سخته
حسین صمدی
۱۴۰۲/۲/۱۳
کتاب عالی و زیباست و نشان دهنده طنز زیبا و ظریف عبید زاکانی است و طنز عبید زمان نمیشاسد، و لحن و خوانش راوی به شما لذتی دو برابر هدیه میدهد.
نسیم براتی
۱۴۰۲/۱/۲۵
در غالب طنز مسائل جامعه رو گفته. با این اوصاف می‌فهمیم خیلی چیز‌ها در اعصار تکرار شده و چیز جدیدی نیست. و خیلی از مشکلات هم حل نشده مانده.
محمد عسگری
۱۴۰۱/۹/۱۲
با احترام من از این طنز قدیمی لذت بردم و خندیدم واقعا
فکر نمیکردم با زبان حدود ۷۰۰ سال پیش انقدر ارتباط برقرار کنم باتشکر از دیوار عزیز
سمیه نیکخواه
۱۴۰۲/۷/۷
عالی بود من راضی بودم ولی نمی‌دونم همه آنچه که جناب عبید نوشتن رو شنیدم یا نه توصیه میکنم بقیه هم گوش بدن تشکر
Ghasemisadeq
۱۴۰۲/۴/۲۳
سپاس از راوی متن که بسیار زیبا، شیوا و روان خواند؛ چرا که بار عاطفی کلمات و جملات را به شایستگی رعایت فرمود.
علی جعفری
۱۴۰۱/۱۱/۲۱
من همیشه فک میکردم این چرت پرتای فلانی ک قزوینیا فلان کردها فلان عربها فلان از کجا اومدن نگو تاریخ داره
محمدعبداللهی
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
من موش و گربه را بیشتر از همه قسمت‌ها دوست داشتم گرچه رساله دلگشا هم خالی از لطف نبود اما مثل طنز امروزی خنده دار نبود
ناصر محمدی
۱۴۰۲/۱۱/۶
عالی هست با این که در قرن هشتم نوشته شده اما به روز و خواندنش حس خوب به آدم میدهد
محمد گمین چی
۱۴۰۲/۹/۲۴
این کتاب برای کسانی که به نثر و شعرهای ادبی قدیمی علاقه مند هستند بسیار جذاب است
عباس جامه بزرگ
۱۴۰۲/۳/۲۶
بسیار خوب بود زیرا تجاربی را به انسان منتقل و شرایط ایران قرن هشتم را نمایان می‌کند.
مرضیه تفرحی
۱۴۰۲/۲/۲۰
کتاب خیلی جالبی بود و حکایات شیرینی داره من که لذت بردم کلی به همه پیشنهاد میدم بخونن
مشاهده همه نظرات 22

راهنمای مطالعه کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی

برای دریافت کتاب صوتی گزیده طنز عبید زاکانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.