معرفی و دانلود کتاب گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست

عکس جلد کتاب گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست
قیمت:
۴۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گیتی از هیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گیتی از هیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست

لارنس ام. کراوس در کتاب گیتی از هیچ با شما از نخستین لحظات هستی سخن می‌گوید. نویسنده در کتاب حاضر به دنبال پاسخی برای این پرسش است که چرا هستی جایگزین عدم شده است. کیهان‌شناسی از مباحث محوری این کتاب علمی و تحسین‌شده به شمار می‌آید.

درباره‌ی کتاب گیتی از هیچ

آغاز هستی و پیدایش جهان همواره از موضوعاتی بوده‌اند که قرن‌ها ذهن بشر را به خود مشغول داشته‌اند. در دوره‌های مختلف، تا پیش از مجهز شدن بشر به ابزار و روش‌های علمی، راه‌های گوناگونی از جمله اسطوره‌سازی و تخیل برای پاسخگویی به پرسش‌های بنیادین انسان‌ها به کار می‌رفت. موجودات افسانه‌ای پا به میدان می‌گذاشتند تا توجیهی درمورد شکل‌گیری هستی ارائه بدهند. انواع خدایان خیالی برای پدیده‌هایی مانند دریا، جنگل، آسمان، مرگ و... سر برآوردند تا درکی هرچند نادرست درمورد سازوکار جهان به مردمان دنیای باستان عرضه کرده باشند. البته رفته‌رفته دین به کمک انسان‌ها آمد تا از طریق کتاب‌های آسمانی تصویری از پیدایش جهان در اختیارشان قرار دهد و فلاسفه هم با روش‌های عقلانی خود به خیل اندیشمندان پیوستند تا فعل‌ و‌ انفعالات هستی را به بحث بگذارند.

درنهایت، با ورود به دوران رنسانس، علم بشری در زمینه‌های گوناگون، از شیمی و فیزیک تا نجوم و زیست‌شناسی، وظیفه‌ی شناخت هستی را به دوش گرفت و کوشید تا تحلیلی واقع‌گرایانه و قابل سنجش از دنیای ماده عرضه کند. کاری که تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده و یکی از بهترین نتایج آن، هم‌اکنون روبه‌روی شما قرار گرفته است. کتاب گیتی از هیچ (A Universe from Nothing) به قلم لارنس ام. کراوس (Lawrence M. Krauss) در تلاش است تا به زبان علم پاسخی درخور به سؤالات اساسی ما درمورد وجود، عدم و ماهیت این دو به دست دهد.

نویسنده در فصول یازده‌گانه‌ی کتاب به همراه یک پیشگفتار و پی‌گفتار تلاش دارد تا مفاهیمی چون «هیچ» را که هرگز برایمان روشن نشده‌اند، مورد حلاجی قرار بدهد و ارتباط آن را با هرچه که اطرافمان وجود دارد بیان کند. فراطبیعت و فلسفه هیچ‌کدام در بررسی‌های این کتاب مورد توجه نویسنده نبوده‌اند و سعی شده هرچه که اثبات می‌شود بر مبنای اصول تجربی و علمی باشد؛ ولو اینکه علم کاملاً توانایی بررسی آن را نداشته باشد. به اعتقاد نویسنده «هیچ» نیز ماهیتی فیزیکی دارد و با شناخت همین ماهیت است که می‌توانیم به پاسخی برای اصلی‌ترین پاسخ کتاب گیتی از هیچ برسیم: چرا به جای هیچ، چیزی هست؟

لارنس ام. کراوس نحوه‌ی آغاز جهان، چگونگی آن قبل از به وجود آمدنش و آینده و رخدادهایی که با خود به همراه خواهد آورد را با شالوده‌ای که از مبانی فیزیک مدرن وام گرفته، برایمان بیان می‌کند. طنز ظریف نویسنده که به نوعی شوخ‌طبعی می‌ماند در سراسر کتاب با خواننده همراه خواهد بود و خوانش مطالب پیچیده‌ی این کتاب را به کاری مفرح و سرگرم‌کننده بدل خواهد کرد. این اثر سودمند را می‌توان سلاحی دانست که مؤلف آن برای مبارزه با افکار خرافی و غیرعلمی به کار گرفته. افکاری که به طرق گوناگون پا به زندگی مردمان امروزی نیز نهاده‌اند.

رامین رامبد کار ترجمه‌ی این کتاب ارزشمند را به انجام رسانده و نشر مازیار نیز آن را به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب گیتی از هیچ

  • ما در دل یک انقلاب در علم کیهان‌شناسی زندگی می‌کنیم. این انقلاب درست به اندازه‌ی کشفیات کوپرنیک حیرت‌انگیز و اثرگذار است. کتاب حاضر شما را در مسیر آشنایی با این انقلاب علمی راهنمایی خواهد کرد. (ایان مک ایوان)

  • در این اثر روشنگر و خوش‌خوان، لارنس ام. کراوس نشانه‌ای انکارناپذیر برای اثبات فرگشت‌ یافتن جهان پیچیده‌‌ی کیهانی از حالتی داغ و چگال عرضه نموده و بیان می‌کند که چطور این تحول به نظریه‌پردازان این شجاعت را داده که به سراغ گمانه‌زنی‌ها و نظریه‌پردازی‌های خود درمورد پیدایش جهان هستی بروند. (مارتین ریس، نویسنده‌ی کتاب آخرین ساعت ما)

  • این اثر همان‌قدر که پرنشاط و خنده‌دار است، آموزنده و آگاهی‌بخش نیز هست و درست به همان اندازه که رضایت‌بخش است، جذابیت بالایی هم دارد. (پابلیشرز ویکلی)

  • لارنس ام. کراوس با راهنمای ماهرانه‌ی خود در مسیر پرپیچ‌و‌خم نجوم و کیهان‌شناسی، جدیدترین یافته‌ها را درمورد ماهیت کیهان و جایگاه وجودی ما در آن ارائه نموده. کتابی گیرا و جذاب. (ماریو لیویو، نویسنده‌ی کتاب نسبت زرین)

  • انسان‌ها همواره اعتقاد داشته‌اند که هرگز نمی‌توان از هیچ به چیزی رسید. بااین‌حال، لارنس ام. کراوس هرگز با این حرف‌ها قانع نشد. اگر راستش را بخواهید باید بگوییم که مطالعه‌ی این کتاب درباره‌ی ماهیت هیچ در کیهان، انقلابی بزرگ را در شما پدید می‌آورد و قبل از این‌که بتوانید آن را متوقف کنید، ذهنتان با همان سرعت پیدایش و توسعه‌ی هستی، رو به گسترش خواهد گذاشت. (سم کین، نویسنده‌ی کتاب قاشق ناپدیدشونده)

  • نمی‌توان گفت هیچ، هیچ است. در حقیقت هیچ، خود یک چیز به حساب می‌آید. از این طریق است که کیهان می‌تواند از خلأ سر برآورد. این دیدگاه ژرف درمورد آغاز گیتی از هیچ، به آگاهی خواننده منجر خواهد شد. این دقیقاً همان نکته‌ای است که لارنس ام. کراوس، فیزیکدان مشهور، در اثر خود ما را با آن آشنا می‌کند. (نیل دگرس تایسن، دانشمند اخترفیزیکدان، موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا)

  • لارنس ام. کراوس همراه با زیرکی، لحن شیوا و روشنگرانه‌ی خاص خود، از دریچه‌ی روشن علم به یکی از مهم‌ترین پرسش‌های تمام دوران بشر می‌پردازد: چگونه شد که گیتی توانست از هیچ پدید بیاید؟ این سؤالی بود که فلاسفه از پاسخگویی به آن بازماندند ولی همان‌طور که توصیف آگاهی‌بخش کراوس نشان می‌دهد، دانش این توانایی را دارد و می‌تواند پاسخی قاطع و واقع‌بینانه برای آن بیابد. (اِی. سی. گِری‌لینگ، نویسنده‌ی کتاب خوب)

کتاب گیتی از هیچ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان آثار کیهان‌شناختی و مخاطبانی که به موضوعاتی چون آغاز جهان و پیدایش هستی علاقه دارند، از خواندن کتاب گیتی از هیچ بهره‌های فراوانی خواهند برد.

با لارنس ام. کراوس بیشتر آشنا شویم

لارنس ام. کراوس با نام کامل لارنس ماکسول کراوس (زاده شده در 27 مه‌ی 1954) دانشمند و فیزیکدان کانادایی-آمریکایی است که در حوزه‌ی فیزیک نظری به پژوهش و نگارش می‌پردازد. او در سمت استاد فیزیک در مدرسه‌ی تحقیقات زمین و فضا مشغول به کار است و در دانشگاه آریزونا هم به‌عنوان مدیر پروژه فعالیت دارد. او تاکنون چندین کتاب را به نگارش درآورده که همه‌ی آن‌ها از آثار پرفروش بوده‌اند. مشهورترین و محبوب‌ترین اثر او همین کتابی است که پیش رو دارید.

عمده‌ی پژوهش‌های کراوس بر فیزیک نظری متمرکز هستند. او همچنین از نخستین فیزیکدان‌هایی بوده که در زمینه‌ی کیهان‌شناسی مطالعه کرده و تئوری «انرژی تاریک» نیز نتیجه‌ی تحقیقات اوست. لارنس ام. کراوس از مؤسسان و مدیران پروژه‌ی آرجینز به شمار می‌آید که به طرح و تحلیل پرسش‌های اساسی پیرامون هستی توجه دارد و با اندیشمندان برجسته‌ای چون نوآم چامسکی مباحثه داشته.

کراوس از دانشمندانی است که از سوی مجله‌ی Scientific American به‌عنوان «نابغه‌ی زمان» شناخته شده است.

در بخشی از کتاب گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست می‌خوانیم

اینشتین همواره توجهی ژرف به آزمایش‌ها و مشاهدات داشت. گرچه در مغزش به «آزمایش‌های ذهنی» زیادی دست می‌زد و برای بیش از یک دهه به شدت مشغول کار بود، اما ریاضیات نو را آموخت و پیش از این‌که سرانجام نظریه‌ای بیافریند که به راستی از نظر ریاضی زیبا بود، در روند کار راه‌های نظری اشتباه بسیاری را پیمود. با این حال، مهمترین لحظه در تثبیت رابطه‌ی عاشقانه‌اش با نسبیت عام، ناشی از مشاهده بود. طی هفته‌های پرهیجان پایانی که او مشغول تکمیل نظریه‌اش بود، در رقابت با ریاضیدان آلمانی دیوید هیلبرت، او از معادلاتش برای پیش‌بینی چیزی استفاده کرد که به شکلی دیگر جز نتیجه‌ی اخترفیزیکی مبهمی به نظر نمی‌رسید: تقدیم اندکی در «حضیض» (نزدیک‌ترین نقطه‌ی تقرُّب) مدار تیر (عطارد) به خورشید.

مدت‌ها بود اخترشناسان پی برده بودند که تیر اندکی از آن چیزی که نیوتون پیش‌بینی می‌کند انحراف دارد. مدار تیر به جای این‌که بیضی کاملی باشد که روی خودش بر ‌گردد، به اندازه‌ی باورنکردنی کوچکی تقدیم دارد (یعنی سیاره پس از یک دور درست سر جایش بر نمی‌گردد، بلکه جهت بیضی در هر دور اندکی جابه‌جا می‌شود، و سرانجام الگویی مارپیچ‌مانند را می‌پیماید): 43 ثانیه‌ی قوسی (حدود یک‌صدم درجه) در سده.

هنگامی که اینشتین با به کارگیری نظریه‌ی نسبیت عام خود محاسبه‌ی این مدار را انجام داد، عددی که به دست آمد درست بود. به گفته‌ی آبراهام پِیس، زندگی‌نامه‌نویس اینشتین: «به نظرم، این کشف از هر نظر قوی‌ترین تجربه‌ی عاطفی در زندگی علمی اینشتین بود، و چه بسا در سراسر زندگی‌اش.» او ادعا کرد که قلبش به تاپ‌تاپ افتاد، گویی در درون «چیزی دو نیم شده بود.» یک ماه بعد، هنگامی که او نظریه‌اش را برای دوستی به صورت یکی از «زیبارویان بی‌مانند» توصیف کرد، لذت او از شکل ریاضی به وضوح آشکار بود، ولی هیچ تپش قلبی گزارش نشد.

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار
فصل 1: یک داستان رازآلود کیهانی: سرآغازها
فصل 2: یک داستان رازآلود کیهانی: وزن کردن گیتی
فصل 3: کورسویی از سرآغاز زمان
فصل 4: هیاهو بر سر هیچ
فصل 5: گیتی گریزان
فصل 6: ناهار رایگان در پایان گیتی
فصل 7: آینده‌ی غم انگیز ما
فصل 8: حادثه‌ای بزرگ؟
فصل 9: هیچ، چیز است
فصل 10: هیچ، ناپایدار است
فصل 11: جهان‌های قشنگ نو
پی‌گفتار
پی‌نوشت
درباره‌ی نویسنده
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست
نویسنده
مترجمرامین رامبد
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-600-6043-17-3
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گیتی از هیچ

ابراهیم اسدبیگی
۱۴۰۲/۶/۱۹
بسیار عالی بود برای کسانی که کتابهایی از این دست راجع به کوانتوم تورم وجرم و انرژی تاریک مطالعه کرده‌اند و اطلاعات پایه را دارا هستند خیلی بیشتر لذت بخشه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب گیتی از هیچ

برای دریافت کتاب گیتی از هیچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.