معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن

عکس جلد کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن
قیمت:
۴۱,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن

مارک سندرسن در کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن به نقد و تحلیل فیلمی در ژانر وحشت، به همین نام (حالا نگاه نکن) می‌پردازد و آن را از زوایای گوناگون بررسی می‌کند. گفتنی‌ست این کتاب سینمایی از برترین آثار مجموعه فیلم‌های کلاسیک مؤسسه‌ی فیلم بریتانیا است. اگر به فیلم حالا نگاه نکن، محصول سالِ 1973 علاقه‌مند هستید یا از طرفداران سینمای نیکلاس روگ به‌شمار می‌روید، احتمالاً از این اثر لذت و بهره می‌برید.

درباره‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن

کتابی که پیش روی شماست، با عنوانِ (Don't Look Now) را مارک سندرسن (Mark Sanderson) نوشته است. نویسنده‌ای با بینشی ژرف که تلاش کرده در اثر نامبرده به نقد و تحلیل فیلم حالا نگاه نکن، به کارگردانی نیکلاس روگ (Nicolas Roeg) بپردازد و نور تازه‌ای به آن بتاباند. از میان کتاب‌هایی که فیلم‌سازی روگ را بررسی می‌کنند، آن‌هایی که به فیلم حالا نگاه نکن پرداخته باشند، انگشت‌شمارند. در این میان، کتابی که در دست دارید، جای خالی چنین اثری را پر کرده است.

کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن را می‌توان از محبوب‌ترین کتاب‌های مجموعه فیلم‌های کلاسیک مؤسسه‌ی فیلم بریتانیا دانست. این اثر نخستین بار به سال 1996 منتشر شده و اثری خواندنی و پژوهشگرانه است. مارک سندرسن در این کتاب، فیلم حالا نگاه نکن را بهترین دستاورد نیکلاس روگ می‌داند و ضمن بررسی این اثر ارزشمند، روگ را «بزرگ‌ترین کارگردان زنده‌ی بریتانیا» لقب می‌دهد.

این فیلم نخستین بار در شانزدهم اکتبر 1973 در بریتانیا اکران شد. ماجرای فیلم حالا نگاه نکن در ونیز رخ می‌دهد. این فیلم اقتباسی اثرگذار از داستان تریلر فراطبیعی دافنه دوموریه است که در آن داستان زوجی به تصویر کشیده شده که در ونیز به مأموریتی کاری مشغول هستند و در این میان تلاش می‌کنند بر اندوه غرق شدن دخترشان فائق آیند. از یک طرف، حالا نگاه نکن درباره‌ی چگونگی پذیرش اندوه و فقدان است و از طرف دیگر، داستانی دلخراش درباره‌ی قتل! جولی کریستی، دونالد ساترلند، لئوپولدو تریئسته و دیوید تری در فیلم حالا نگاه نکن ایفای نقش کرده‌اند. بد نیست اشاره کنیم که در آغاز دو زوج هنرمند دیگر برای ایفای نقش‌های جان و لورا بکستر در نظر گرفته شده بودند: ناتالی وود و رابرت واگنر. با این حال از همان ابتدا کارگردانِ حالا نگاه نکن افراد دیگری را مد نظر داشت: جولی کریستی و دونالد ساترلند.

از جمله نکاتی که مارک سندرسن در کتاب حاضر به آن اشاره کرده، آیرونیک بودن نام کتاب است. چراکه این اثر از چنان جذابیتی برخوردار است که گویی چیزی که واقعاً می‌گوید این است: «به من نگاه کن!». همچنین مارک سندرسن در کتاب خود به خوبی نشان می‌دهد که چرا رده‌ی سنی فیلم R، یعنی محدودشده نامیده شده و چرا این امر ضربه‌ای مهلک به فروش فیلم زده است.

کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن با ترجمه‌ی بابک کریمی و به همت انتشارات خوب روانه‌ی بازار نشر شده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان

مجموعه‌ای که پیش روی شماست، با نام «یک فیلم، یک جهان» تک‌نگاری‌هایی را درباره‌ی اثرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما در بر می‌گیرد. آنچه در انتخاب کتاب‌های این مجموعه مدّ نظر قرار داده شده، اهمیت فیلم‌ها است. به عبارت دیگر، از میان چنین مجموعه‌ی انگلیسی و فرانسوی، کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که تا جای ممکن با تاریخ کتاب‌های سینمایی منتشرشده در ایران ارتباطی داشته باشند و جای خالی آن‌ها در میان آثاری از این دست، احساس شود. بابک کریمی، دبیر مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان در توضیح مجموعه‌ی نامبرده چنین می‌گوید: «هر کتابی در مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان درصدد است فیلم مورد مطالعه‌اش را به وسعت یک جهان ببیند.» آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهای منتشرشده ذیل مجموعه‌ی حاضر است:

  • یک فیلم، یک جهان: اسکله
  • یک فیلم، یک جهان: بانی و کلاید
  • یک فیلم، یک جهان: بودو از غرق شدن نجات یافت
  • یک فیلم، یک جهان: آینه
  • یک فیلم، یک جهان: سوسپیریا
  • یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن
  • یک فیلم، یک جهان: در حال و هوای عشق
  • یک فیلم، یک جهان: درخت زندگی
  • یک فیلم، یک جهان: آن‌ها زندگی می‌کنند
  • یک فیلم، یک جهان: شب مردگان زنده
  • یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من

کتاب‌های مجموعه‌ی یک فیلم، یک جهان به همت انتشارات خوب منتشر شده‌اند و شما می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی همه‌ی عناوینی را که بالاتر ذکر کردیم، از وب‌سایت یا اپلیکیشن کتابراه دریافت کنید.

جوایز و افتخارات فیلم حالا نگاه نکن

  • برنده‌ی جایزه‌ی BAFTA برای بهترین سینماتوگرافی
  • در فهرست برترین فیلم‌های جهان به انتخاب گاردین
  • برنده‌ی جایزه‌ی Reddit
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادگارد آلن پو برای بهترین موشن پیکچر
  • و ...

در نکوداشت فیلم حالا نگاه نکن

  • ممتازترین و دقیق‌ترین معمای به‌فیلم‌درآمده‌ای که تا حالا روی پرده‌ی سینما رفته است! (نیویورکر)

کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن به همه‌ی علاقه‌مندانِ نقدهای سینمایی پیشنهاد می‌شود. اگر به فیلمِ آینه‌ی تارکوفسکی علاقه‌مند هستید، احتمالاً مطالعه‌ی این نقد برای‌تان لذت‌بخش باشد.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن می‌خوانیم

یگانه راه درک پیچیدگی این سکانس و تدوین متبحرانه آن تحلیل نمابه‌نماست تا به ماهیت هر یک از بخش‌های فیلم پی ببریم.

1. باران روی سطح برکه می‌بارد. صدای رعدوبرق از دوردست. آب عنصر غالب فیلم و بارش موتیف تکرارشونده است. شتابزدگی می‌تواند به معنای سقوط سریع و همچنین باران باشد. هوا نامساعد است و اتفاق ناخوشایندی در شرف وقوع. حقیقتاً روز دلگیرکننده‌ای خواهد بود. دوربین با کلوزآپ روی قطرات باران، که آرامش شکننده سطح برکه را بر هم می‌زنند، زوم می‌کند. صدای شرشر آب پس‌زمینه صوتی است. عنوان فیلم با حروف آبی رنگ روی تصویر قرار گرفته. گیومه‌های دو طرف آن قابل توجه‌اند و منبع ادبی فیلم را تصدیق می‌کنند، اما همچنین نشان می‌دهند که کل فیلم گونه‌ای نقل‌قول است.

2. به الگویی درخشنده از نور و تاریکی، جوهره حقیقی سینما. ناقوس‌های کلیسا به‌آرامی ناقوس فراغت از کار روزانه را به صدا درمی‌آورند. در این صحنه، نمی‌توان فهمید دقیقاً چه چیزی نشان داده می‌شود. فی‌الواقع حدود بیست‌وپنج دقیقه طول می‌کشد تا متوجه شویم این پنجره کرکره‌ای اتاق هتل بَکسترها در ونیز است. دوربین می‌تواند در مقابل چشم‌های کنجکاو به این حفاظ رخنه کند و از آب خیره‌کننده تا آفتابی که روی آن‌ منعکس می‌شود تراک کند. کسی ظاهراً جان بَکستر در حال پچ‌پچه است. تا این لحظه، رویکرد نامشخصی نسبت به زمان و لوکیشن اتخاذ شده. تمایل به نگاه‌کردن از طریق پنجره‌ها آشکار می‌شود. داستانی درباره قرارگرفتن در یک قاب خواهران مظنون به ربودن لورا هستند، جان تحت نظر پلیس قرار می‌گیرد از طریق قاب‌بندی گفته می‌شود.

3. خاموشی. سکوت. چه بر سر مردی آمده که پچ‌پچه می‌کرد؟ خواب است یا مُرده؟ نمای قبلی پیش‌آگاهی، فلاش‌فوروارد، خاطره یا رؤیا بود؟

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد: نیکلاس روگ
جیسن وود
1. «از این‌جا می‌رم.»
2. «باید بر اوهام بسیاری چیره شد و جلویشان را گرفت.»
3. «داشتیم سعی می‌کردیم باهاتون تماس بگیریم.»
4. «از چی می‌ترسی؟»
5. «وقتی دقیق‌تر می‌شیم، همه‌چی بیزانسی‌تر می‌شه.»
6. «باورکردنی نیست که نمی‌تونین مسیرتون رو تغییر بدین.»
7. «هیچی نمی‌تونه جای کسی رو بگیره که رفته.»
8. «تقریباً اون‌جاییم.»
9. «می‌دونم حالا کجاییم.»
کتاب‌شناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن
نویسنده
مترجمبابک کریمی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-622-7543-79-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن

برای دریافت کتاب یک فیلم، یک جهان: حالا نگاه نکن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.