معرفی و دانلود کتاب تربیت بدنی در مدارس

برای دانلود قانونی کتاب تربیت بدنی در مدارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تربیت بدنی در مدارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تربیت بدنی در مدارس

کتاب تربیت بدنی در مدارس، می‌کوشد مبانی و اهداف درس تربیت‌بدنی را توضیح دهد و شیوه‌های مدرن تدریس آن را بیاموزد. این کتاب راهنما با تأکید بر اهمیت درس ورزش در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، به مدل‌ها و الگوهای مختلف تدریس آن اشاره می‌کند و به معلمان نحوه‌ی طراحی برنامه‌ی آموزشی، سازمان‌دهی کلاس‌ها و ارزشیابی دانش‌آموز را آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تربیت بدنی در مدارس

یکی از دروس مهم و تأثیرگذار در دوران مدرسه، تربیت‌بدنی است. این درس هم برای سلامت جسم و روح دانش‌آموز بااهمیت است و هم در فرآیند تعلیم و تربیت او نقشی انکارناپذیر دارد. بااین‌وجود، در بسیاری از مدارس کشور ورزش جدی گرفته نمی‌شود؛ معمولاً به شکلی سطحی از آن گذر می‌کنند و دانش و توانایی خاصی به دانش‌آموز اضافه نمی‌شود. این مسأله سال‌هاست که محل بحث بوده و برای آن دلایل متعددی ذکر شده است.

کتاب تربیت‌ بدنی در مدارس، نوشته‌ی محمد نصیری، یحیی محمدنژاد پناه‌کندی، سجاد محمدنژاد پناه‌کندی و آرش آغچی، برای این وضعیت دو دلیل عمده ذکر می‌کند: اول این‌که امکانات در مدارس محدود و فرسوده است و طبیعتاً این فرصت را به دانش‌آموز نمی‌دهد تا ورزش‌های متنوعی را تجربه کند و بیاموزد. مشکلات سخت‌افزاری سال‌هاست که گریبان‌گیر مدارس بوده و باعث شده فقط معدودی ورزش که به ابزارهای خاصی نیاز ندارند، موردتوجه قرار بگیرند. دلیل دومی که نویسندگان در این کتاب ذکر می‌کنند به نیروی انسانی و شیوه‌های آموزشی بازمی‌گردد. به عبارت بهتر، کمبودهای نرم‌افزاری را عامل مهمی در نظر می‌گیرد و آن را از جمله دلایل تأیرگذار بر کیفیت درس تربیت‌بدنی می‌داند؛ مواردی همچون معلم غیرمتخصص و آموزش‌ندیده، برنامه‌ی درسی نادرست و غیرکاربردی و تعریف کردن فعالیت‌های ورزشی نامتناسب. کتاب پیش رو دقیقاً بر همین موضوع متمرکز شده و سعی می‌کند شیوه‌های مدرن تدریس را آموزش دهد. نویسندگان به مدل‌ها و الگوهای جدید این درس اشاره کرده و به معلمان یاد می‌دهند که چطور رویه‌ی دیگری را در پیش بگیرند.

درس تربیت‌بدنی صرفاً در مورد حرکت‌های بدنی و جسمانی نیست، بلکه باید از نظر عاطفی و روحی هم دانش‌آموزان را ارضا کند و به آن‌ها مهارت‌های دیگر را هم بیاموزد. کودک و نوجوانی که در همیشه در فضای بسته‌ی کلاس بوده، وقتی به فضای باز یا گسترده‌ی کلاس ورزش پا می‌گذارد، ناخودآگاه انتظارات زیادی در او شکل می‌گیرد. اگر معلم نتواند به این توقع پاسخ دهد، باعث سرخوردگی دانش‌آموز خواهد شد که تبعات آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند. به خاطر همین است که بسیاری از پژوهشگران معتقدند مسأله‌ی آموزش حتی از سخت‌افزار هم مهم‌تر است و مشکلات آن پیامدهای سخت‌تری خواهد داشت. یعنی مسأله‌ی امکانات ورزشی را می‌توان به نحوی حل کرد، اما اگر برنامه‌ی درسی تربیت‌بدنی درست طراحی نشده باشد، اثرات جبران‌ناپذیری بر رشد و تربیت کودک خواهد گذاشت. محمد نصیری، یحیی محمدنژاد پناه‌کندی، سجاد محمدنژاد پناه‌کندی و آرش آغچی در کتاب تربیت بدنی در مدارس، با تأکید بر همین موضوع، تلاش می‌کنند مبانی و اهداف درس تربیت بدنی را به‌تفصیل توضیح دهند.

نویسندگان اعتقاد دارند در رویکردهای مدرن، محتوای درس تربیت‌بدنی باید متناسب با نیازهای دانش‌آموز تعیین شود. بر همین اساس آن‌ها در کتابشان کوشیده‌اند نحوه‌ی طراحی برنامه‌ی آموزشی، سازمان‌دهی کلاس‌ها و ارزشیابی دانش‌آموزان را آموزش دهند. همین‌طور در مورد اخلاق در درس تربیت‌بدنی صحبت می‌کنند و نکات ایمنی‌ای که باید در کلاس رعایت شود را گوشزد می‌نمایند. گفتنی‌ست کتاب تربیت بدنی در مدارس را انتشارات حتمی چاپ کرده است.

کتاب تربیت بدنی در مدارس برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به معلمان ورزش تمامی مقاطع، از ابتدایی تا دبیرستان، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب تربیت بدنی در مدارس می‌خوانیم

تربیت در مفهوم عام با تربیت بدنی در ارتباط است و به عبارتی از ترکیب تربیت ذهنی و جسمی، تربیت عمومی حاصل می‌شود. اگر در تربیت عمومی سعی بر آنست که انسان به کمال سوق داده شود، این هدف با کنار نهادن تربیت جسم که لازمه‌ی تکوین شخصیت انسانی است، عملی نمی‌شود. تربیت در مفهوم محض خود در باروری استعدادهای فردی که او را در طول زندگی یاری می‌کند، لازم است که تربیت بدنی را نیز در بر گیرد. اگرچه لازمه‌ی حرکت هر فرد در ابعاد فیزیکی و روحی صحت جسمی اوست و این امر لازمه هر دو حرکت است.

کودک، اولین فعالیت خود را در قالب بازی آغاز می‌کند. بازی‌ها موجب آمادگی جسمی و روحی او را فراهم می‌سازد، زیرا او با قرار گرفتن در مقابل مشکلات ناشی از بازی، مکانیسم دفاعی را در مقابله با مشکلات به دست می‌آورد. ورزش‌های سنگین نیز موجبات آمادگی مقابله با مصائب را در ورزشکار فراهم می‌کند. اراده او را قوی می‌کند، تحمل ورزشکار را در مقابل نارسایی‌های روزگار تقویت می‌کند. بدین گونه تن آدمی به همراه روح او تواماً تربیت می‌شود، در نتیجه جسم قوی می‌شود و روح صیقل می‌یابد، بدین سان جایگاه تربیت جسمانی در تربیت عمومی به‌وضوح روشن می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: مبانی و اهداف برنامه‌ریزی تربیت‌بدنی در مدارس
فصل 2: وضعیت درس تربیت‌بدنی در مدارس؛ گذشته، حال و آینده
فصل 3: اهداف درس تربیت‌بدنی در سایر کشورها
فصل 4: مدل و الگوهای تدریس تربیت‌بدنی
فصل 5: فرایند طراحی برنامه درس تربیت‌بدنی در مقاطع مختلف تحصیلی
فصل 6: شناخت یادگیرنده در درس تربیت‌بدنی
فصل 7: سازماندهی کلاس در درس تربیت‌بدنی
فصل 8: فرایند توسعه و اجرای تربیت‌بدنی در پیش دبستانی و دبستان
فصل 9: فرایند توسعه و اجرای برنامه تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه
فصل 10: ارزشیابی درس تربیت‌بدنی در مقاطع مختلف
فصل 11: نکات ایمنی در تربیت‌بدنی در مدارس
فصل 12: اخلاق در تربیت‌بدنی و ورزش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تربیت بدنی در مدارس
نویسنده، ، ،
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات207
زبانفارسی
شابک978-600-355-619-5
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تربیت بدنی در مدارس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تربیت بدنی در مدارس

برای دریافت کتاب تربیت بدنی در مدارس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.