معرفی و دانلود کتاب روانشناسی ورزش: راهنمای کاربردی اساتید، مربیان و ورزشکاران

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی ورزش: راهنمای کاربردی اساتید، مربیان و ورزشکاران

کتاب روانشناسی ورزش، نوشته‌ی علی ساجدی سابق، سمانه سلطانی نجیب پور و محمد میلایی، یک راهنمای ارزشمند برای آشنایی شما با یکی از زیرشاخه‌های مهم علوم ورزشی است. به‌کمک این کتاب با جنبه‌های روانی ورزش آشنا می‌شوید تا موانعی چون اضطراب و افسردگی را از سر راهتان بردارید و عملکرد ذهنی‌ خود را در انجام فعالیت‌های جسمانی بالا ببرید.

درباره‌ی کتاب روانشناسی ورزش

متأسفانه امروزه ورزش به‌عنوان راهکاری برای حفظ سلامت جسمی و روانی، جایگاه بسیار اندکی در برنامه‌ی روزانه‌ی بسیاری از افراد دارد. این درحالی است که ورزش پیوندی عمیق میان جسم و روح برقرار می‌کند و با ایجاد نشاط در وجودمان، از شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری خواهد کرد. در کتاب روانشناسی ورزش، نوشته‌ی علی ساجدی سابق، سمانه سلطانی نجیب پور و محمد میلایی، با یکی از علوم مهم و تأثیرگذار این رشته آشنا خواهید شد که تأثیر تمرینات ورزشی را بر کاهش اضطراب، افسردگی و بهبود تمرکز در افراد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

ورزش به‌عنوان یک رفتار، دارای ابعاد روان‌شناختی مختلفی‌ست و روانشناسی ورزشی دانشی‌ست که به مطالعه، شناخت و توسعه‌ی رفتارها و حالت‌های روانی ورزشکاران کمک ارزنده‌ای می‌کند. این مبحث به‌دلیل اینکه میان‌رشته‌ایمحسوب می‌شود، موضوعاتی چون بیومکانیک، فیزیولوژی، جامعه‌شناسی و روانشناسی را دربرمی‌گیرد.

در حقیقت این دانش میزان و نحوه‌ی تأثیرگذاری عوامل روانی را بر عملکرد و چگونگی مشارکت در ورزش بررسی می‌نماید و زمینه‌ی ذهنی لازم را برای موفقیت افراد ایجاد می‌کند. امروزه روانشناسی ورزشی به‌دلیل توانایی بهبود عملکرد ورزشکاران، ایجاد توانبخشی و زمینه‌ی بازگشت به تمرین اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این کتاب با زبانی ساده و آکادمیک با ابعاد گوناگون دانش روانشناسی ورزش آشنا خواهید شد و درمی‌یابید ورزش چگونه می‌تواند توانایی کنترل حالات روحی مختلف را در شما ایجاد کند و با پرورش استعدادهای درونی‌تان شما را به شناخت عمیق‌تری از وجودتان برساند. همه‌ی افراد، حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز در روزهایی از سال احساس کاهش انرژی، ناامیدی و اضطراب را تجربه می‌کنند و آگاهی از روان‌شناسی ورزشی و به‌کارگیری راهکارهای آن به ما کمک می‌‌کند بتوانیم به دوران اوج خود بازگردیم.

کتاب روانشناسی ورزش که با همکاری علی ساجدی سابق، سمانه سلطانی نجیب پور و محمد میلایی تألیف شده، از سوی انتشارات حتمی در دسترس علاقه‌مندان به این حوزه قرار دارد.

روانشناسی ورزش مناسب چه کسانی است؟

خواندن این کتاب به ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای، دانشجویان رشته‌های تربیت بدنی، روان‌شناسان و همه‌ی افرادی که ورزش را با هدف سلامتی یا تفریح دنبال می‌کنند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب روانشناسی ورزش می‌خوانیم

برای اینکه، دقایقی خود را آرمیده (ریلکس) کنید، ابتدا لباسی راحت بپوشید، کفش‌های خود را بیرون بیاورید، دراز بکشید یا بر یک صندلی راحت بنشینید و اگر مایل هستید نور اتاق را کم کنید. چشمانتان راببندید و چند نفس عمیق بکشید. تصور کنید که از یک پلکان پایین می‌روید. با هر گام، به این احساس توجه کنید که بیشتر و بیشتر آرمیده می‌شوید. زمانی که کاملا احساس آرامش داشتید، یک منظره دلخواه را مجسم کنید. این منظره می‌تواند یک ساحل زیبا ، دامنه یک کوه یا یک لحظه‌ی لذت‌بخش خاص با دوستان یا خانواده باشد. هر زمان به تمرین تصویرسازی خود می‌پردازید به این منظره وارد شوید.

زمانی که در منظره‌ی مطلوب خود احساس راحتی کردید، به تدریج ذهن خود را به مشکلی که می‌خواهید حل شود معطوف کنید. اگر تصویرهای متعددی به ذهن آمد، یکی از آنها را انتخاب کنید تا در جلسه جاری روی آن کار کنید. اجازه دهید این تصویر ذهنی زنده‌تر و واضح‌تر شود. اگر وضوح تصویر کم و زیاد می‌شود، نگران نشوید. اگر هیچ تصویری به ذهنتان نیامد، سعی کنید به یک حس دیگر معطوف شوید. مثلا صدای رودخانه یا بوی گل‌های وحشی در چمنزار. اگر باز هم نتوانستید، این بار به این فکر کنید که در حال حاضر چه احساسی دارید. عصبانی هستید؟ خسته‌اید؟ رنگ این عصبانیت چیست؟ چه تصویرهایی را برمی‌انگیزد؟ از حس‌ها برای شکل دادن به تصاویر ذهنی استفاده کنید. هر زمان چنین می‌کنید، مجسم کنید که مشکل شما در انتهای جلسه کاملاً بهبود می‌یابد. در پایان جلسه، چند نفس عمیق دیگر بکشید و خود را در حال بالا رفتن از پلکان خیالی مجسم کنید، در حالی که تدریجاً به محیط خود آگاه می‌شوید.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: تاریخچه
تاریخچه‌ی روان‌شناسی    
روان‌شناسی در ایران    
دوره‌های مختلف روان‌شناسی از منظر تاریخی    
مکاتب روان‌شناسی    
رشته‌های روان‌شناسی    
فصل 2: روان‌شناسی ورزشی 
ماهیت روان‌شناسی ورزش    
تاریخچه‌ی روان‌شناسی ورزش    
کاربرد روان‌شناسی در محیط فعالیت بدنی    
کاربرد روان‌شناسی در ارتقاء عملکرد ورزشی    
اهمیت مهارت‌های روانی‌-حرکتی برای کودکان    
نظریه‌های کسب مهارت‌های روانی‌-حرکتی    
ظرفیت‌های جسمانی و ظرفیت‌های روانی    
فصل 3: اختلال‌های رفتاری و ویژگی‌های شخصیت 
اختلال‌های رفتاری    
ویژگی‌های شخصیت    
تیپ‌های شخصیتی    
نظریه‌ی پنج عاملی ابعاد شخصیتی انسان    
بررسی ابعاد نظریه‌ی پنج عاملی شخصیت    
تئوری انیاگرام    
تفاوت شخصیتی جنسیتی در ورزشکاران    
تأثیر ورزش در اجتماعی شدن
آزمون TAT و نحوه‌ی سنجش شخصیت ورزشکاران    
پرسشنامه شخصیت ورزشی    
فصل 4: مهارت‌های روانی 
اهمیت یادگیری مهارت‌های روانی    
ظرفیت روان‌شناختی    
انواع مهارت‌های روانی    
اهمیت تمرین مهارت‌های روانی در ورزشکاران    
فصل 5: ویژگی‌های روانی 
اعتمادبه‌نفس و عزت نفس    
سایر تفاوت‌های اعتمادبه‌نفس و عزت نفس    
استرس    
اضطراب    
علائم اضطراب    
هیجان    
خشم    
تاب‌آوری    
فصل 6: انگیزش 
انگیزش و تعریف آن    
سلسله‌مراتب نیازها از دیدگاه مازلو    
سلسله‌مراتبی انگیزه‌ها    
انگیزش‌های درونی و بیرونی    
انگیزش در ورزش    
فصل 7: توانمندی‌های ذهنی 
توجه 
تمرکز 
سوگیری توجه 
تصویرسازی ذهنی 
تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی 
عناصر اساسی تصویرسازی ذهنی مؤثر 
نمونه‌ای از اجرای یک جلسه تمرین ذهنی آرامش‌بخش 
تصویرسازی ذهنی در ورزش 
کاربرد تصویرسازی ذهنی در مراحل مختلف یادگیری 
تصویرسازی و مسابقه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی ورزش: راهنمای کاربردی اساتید، مربیان و ورزشکاران
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات99
زبانفارسی
شابک978-600-355-647-8
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی ورزش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی ورزش

برای دریافت کتاب روانشناسی ورزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.