معرفی و دانلود کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک

عکس جلد کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک
قیمت:
98000 تومان - 10.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک

نسیم نیکولاس طالب در کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک تلاش می‌کند نوع نگاه و روش تفکر شما را نسبت به مسائل گوناگون تغییر دهد و الگوهای رایج منطقی و استدلالی‌تان را دچار چالش کند.

کتاب قوی سیاه (The black swan) بعد ار انتشار تا 36 هفته متوالی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز شناخته شد. موضوع اصلی این اثر درک و مدیریت ریسک‌های نشأت گرفته از رخدادهایی بی‌سابقه است، رخدادهایی که نتایج سنگینی دارند اما کسی در انتظار آن‌ها نیست یا احتمال روی دادنشان بسیار کم است. پیدایش گوگل، جنگ ایران و عراق، ظهور داعش، جگ سوریه، جنگ جهانی اول، فروش کتاب‌های هری پاتر و... از اتفاقاتی هستند که می‌توان اصطلاح قوی سیاه را به آن‌ها داد.

قبل از کشف قاره استرالیا تمامی مردم تصور می‌کردند که همه قوهای روی کره زمین سفید هستند. این باور از یک شهود عمیق و باورپذیر ناشی می‌شد یعنی هیچ‌کس هرگز قویی به رنگی غیر از سفید ندیده بود. به همین دلیل همه اطمینان داشتند که تنها قوی سفید وجود دارد و نه قویی با رنگی دیگر. پیدا شدن نخستین قوی سیاه به قدری برای پرنده‌شناسان عجیب بود که تعدادی از آنان تا قوی سیاه را از نزدیک ندیدند باور نکردند. داستان قوی سیاه از همین نقطه شکل می‌گیرد.

کتاب قوی سیاه محدودیت علم را به شما نشان می‌دهد. نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb) در این کتاب به شما اثبات می‌کند که برخی اوقات مشت نمونه خروار نیست. باور یک دنیا گاهی با دیدن یک قوی سیاه تغییر می‌کند.

این کتاب صوتی بر روی تأثیرات نادر و غیرقابل پیش‌بینی داده پرت و کوشش انسان برای پیدا کردن یک راه‌حل ساده و قابل توضیح برای این موضوع متمرکز است. در علم آمار داده پرت به داده‌ای می‌گویند که با داده‌ها و نمونه‌های دیگر فاصله قابل توجهی داشته باشد. نسیم طالب نام این اتفاق را تئوری قوی سیاه گذاشته است.

یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در کتاب قوی سیاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، پیش‌گیری از پیش‌بینی و مقاوم شدن در برابر شکست و همچنین رویدادهای منفی است. این کتاب می‌کوشد بیان کند که تئوری قوی سیاه و دیدنش به شما بستگی دارد. به این معنا که هر رخدادی برای هر فردی هیچ تعجبی ندارد. نیکلاس طالب می‌گوید: «باید درست هدف‌گذاری کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید یک قوی سیاه را به قوی سفید تبدیل کنید.»

نسیم نیکولاس مردم را در ارتباط با قوی سیاه به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول پیشگویانی که با مدل‌های ریاضی و نمودار گاوس سعی می‌کنند جهان را به شکل متوسط یا میانی مشاهده کنند، دسته دوم کسانی که اعتقاد دارند دنیا یک کرانستان است و احتمال انحراف از معیار بسیار است و فقط در کرانستان تئوری قوی سیاه اتفاق می‌افتد.

کتاب صوتی قوی سیاه از مجموعه 5 جلدی با عنوان اصلی اینسرتو به معنای نامشخص است. این کتاب با مقدمه‌ای هیجان‌انگیز شروع می‌شود. طالب داستان جالبی از دیدن نخستین قوی سیاه در استرالیا را روایت می‌کند. سپس شرح می‌دهد که دیدن فقط یک قوی سیاه این واقعیت را نشان می‌دهد که یک مصداق می‌تواند یک باور را از اعتبار ساقط کند.

نیکلاس طالب از این مسئله فلسفی – منطقی فراتر رفته و به واقعیتی تجربی وارد می‌شود. واقعیتی که قادر است قوی سیاه دنیای تفکرات شما باشد. اتفاقی بیرون از چهارچوب زندگی که بسیار تأثیرگذار است و شما را وادار می‌کند تا بعد از رخدادش برای علت آن در پی توضیح باشید. او در این کتابِ روشن‌گرانه با نثر روان خود توضیح می‌دهد که این اتفاقاتِ قوی سیاه تقریباً تمام مسائل مربوط به دنیای ما را شرح می‌دهند. با این وجود ما و به‌خصوص متخصصان آن‌ها را نمی‌بینیم.

شنیدن کتاب قوی سیاه به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این کتاب به افرادی که به تفکر و تأمل درباره ناشناخته‌ها و قدرت آن‌ها علاقه‌مند هستند توصیه می‌شود.

با نسیم نیکلاس طالب بیشتر آشنا شویم:

نسیم نیکلاس طالب در سال 1960 در لبنان به دنیا آمد. او دانشور، نویسنده، آماردان و تحلیلگر ریسک لبنانی – آمریکایی است که آثارش بر مباحث تصادفی بودن و احتمال و عدم قطعیت تمرکز دارد. طالب مدرک علوم مدیریت خود را از دانشگاه دوفین پاریس دریافت کرده است. او به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی تسلط دارد و به زبان‌های اسپانیایی و ایتالیایی نیز می‌تواند صحبت کند. همچنین او قادر است متون کلاسیک به لاتین، آرامی، یونانی، عبری باستان و کنعانی را از بَر بخواند.

او از سال 2008 در دانشکده مهندسی تاندون دانشگاه نیویورک به تدریس مهندسی ریسک مشغول است. طالب در مطبوعات نیز فعالیت دارد و از سپتامبر 2014 در نشریه تخصصی ریسک‌اند دیسیژن آنالیسیس ویرایشگر ارشد است. او پیش‌بینی‌های بسیار دقیقی در حوزه اقتصاد و بازار بورس دارد و هم‌اکنون در سِمَت مشاور در شرکت بزرگ یونیورسا اینوستمنت در فلوریدای آمریکا مشغول به کار است.

در بخشی از کتاب صوتی قوی سیاه می‌شنویم:

فرض کنیم کاروبار شما نیز مانند ایوژنیا در گرو شگفتی‌آفرینی یک قوی سیاه است. یعنی شما یک بوقلمون معکوس هستید. چون به امید رسیدن به یک دستاورد بزرگ سختی‌ها را تحمل می‌کنید. کارهای فکری، علمی و هنری به کرانستان تعلق دارند. در این سرزمین توده فشرده‌ای از موفقیت نصیب چند تن انگشت‌شمار می‌شود که بخش بزرگی از کاسه را از آنِ خود می‌کنند. به نظر می‌رسد در تمام حرفه‌هایی که من آن‌ها را زنده و گیرا می‌یابم، وضع به همین منوال است. هنوز دارم دنبال یک نقیض می‌گردم. دنبال حرفه‌ای در میانستان که دلگیر نباشد.

ما با به رسمیت شناختن نقش این توده فشرده و عمل به فراخور آن ناگزیر دو جور رنج، رنج اجتماعی و رنج بیولوژیک را بر خود هموار می‌کنیم. از یک سو ما در اجتماعی زندگی می‌کنیم که در آن نظام پاداش بر پایه توهم ساختارمند بودن نظام اجتماعی استوار شده است. به همین سبب به طور منظم از ما انتظار پیشرفت دارند و از سوی دیگر نظام پاداش هورمونی ما هم خواهان نتایج یکنواخت و ملموس است چون این نظام نیز گمان دارد جهان یکنواخت و راست‌کردار است و در دام خطای تأییدجویی گرفتار می‌آید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
11 دقیقه
یادداشت مترجم
42 دقیقه
دیباچه - درباره بال و پر پرندگان
68 دقیقه
بخش یکم - ناکتاب‌خانه اوبرتواکو یا ما چگونه اعتبارجویی می‌کنیم؟ - فصل اول: کارآموزی یک شکاک تجربی
11 دقیقه
فصل دوم - قوی سیاه ایوژنیا
38 دقیقه
فصل سوم - بورس‌باز و سلمانی
42 دقیقه
فصل چهارم - هزارویک روز یا چگونه می‌توان هالو نبود؟
41 دقیقه
فصل پنجم - تأیید بی‌تأیید
80 دقیقه
فصل ششم - مغلطه قصه‌پردزای
53 دقیقه
فصل هفتم - زندگی در اتاق انتظار
78 دقیقه
فصل هشتم - اقبال بی‌زوال جیاکومو کازانووا: مسئله شاهد خاموش
44 دقیقه
فصل نهم - مغلطه بازی‌پنداری یا عدم قطعیت کتابی
107 دقیقه
بخش دوم - ما نمی‌توانیم پیش‌گویی کنیم - فصل دهم: رسوایی پیش‌گویی
90 دقیقه
فصل یازدهم - در جست‌وجوی فضله پرندگان
38 دقیقه
فصل دوازدهم - رویای شناخت‌سالاری
40 دقیقه
فصل سیزدهم - آپلس نقاش یا اگر نتوانید پیش‌بینی کنید چه می‌کنید؟
55 دقیقه
بخش سوم - قوهای کبود کرانستان - فصل چهاردهم: از میانستان به کرانستان و برگشت
80 دقیقه
فصل پانزدهم - نمودار زنگوله‌ای، این کلاهبرداری فکری
70 دقیقه
فصل شانزدهم - زیبایی‌شناسی بختانگی
45 دقیقه
فصل هفدهم - دیوانگان جان لاک یا نمودارهای زنگوله‌ای نابه‌جا
22 دقیقه
فصل هجدهم - عدم قطعیت اهل نیرنگ
13 دقیقه
فصل نوزدهم - پنجاه پنجاه یا چگونه با قوی سیاه مساوی کنیم؟
5 دقیقه
پس‌گفتار - قوهای سپید ایوژنیا

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک
نویسنده
مترجممحمدابراهیم محجوب
راویمحمدابراهیم محجوب
ناشر صوتیانتشارات آریاناقلم
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۱۷ ساعت و ۵۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی اقتصاد و مدیریت، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه صوتی
98000 ت - 10.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک

اشکان توپ شکن
۱۴۰۰/۲/۱۸
ترجمه‌ای فاجعه بار از یک کتاب گنده گو...
آنچه از یک کتاب صوتی به عنوان اثری روان و احیانا آموزنده انتظار دارید به هیچ وجه در این اثر نمی‌یابید. جناب مترجم با ایده‌های عجیب و غریبشان درباره ترجمه اصطلاحات تخصصی و بعضا عمومی رایج، کتاب را به مرز نابودی کشانده‌اند. یک نمونه از این اصطلاحات پر تکرار
که ایشان با افتخار پیرامون ترجمه شگفت آورشان در مقدمه داد سخن داده‌اند کلمه random است. ایشان معتقد است بهترین ترجمه برای این کلمه «بختی» است! «تصادفی» را نمی‌پذیرد و خود واژه رندوم که بسیار گویاست را هم استفاده نمی‌کند احتمالا به این دلیل که اعتقاد دارد موجب اضمحلال پارسی می‌شود. این است که کتاب پر شده از اصطلاحات ناآشنای غریبی که خواننده‌ی کتاب را هم سر در گم می‌کند چه برسد به شنونده... اگر طرفدار جریان ترجمه‌ی مثلث متساوی الاضلاع به «سه گوش سه بر برابر» هستید این کتاب برای شماست در غیر این صورت به سراغ ترجمه دیگری از کتاب بروید...
اینها جدای از نقدهایی است که به اندیشه و نوشته‌های صاحب اثر وارد است که این یکی بحث مفصلی است و در این مجال نمی‌گنجد
علی ساعدی
۱۳۹۹/۶/۱۶
نظریات مخالف فقط جهت فروش کتاب، آیا واقعا اختراع کامپیوتر، لیزر و اینترنت تصادفی بوده است؟ این کتاب اصل علت و معلولی جهان را زیر سوال میبرد و به شانس جایگاهی گسترده میدهد انهم فقط بدلیل وجود کتابهای فرانسوی و غیر فرانسوی نوشته شده توسط فیلسوف‌های ضد اجتماعی و ضد جمعی درباره‌ی موضوع. پیشنهاد خواندن این کتاب را به هیچکس نمیدهم. بله موفقیت اکتسابی است. هر کس میتواند موفق شود. برنامه ریزی اقتصادی بسیار مورد نیاز است ولی این آقا میگه یک متخصص اقتصادی همانطور عمل میکنه که یک غیر متخصص... همه چیز در جهان تصادفی و هر روز بیشتر و بیشتر تصادفی میشه، حوادثی در جهان اتفاق میفته که باعث میشه تمامی برنامه ریزیهای اقتصادی به هم بخوره...
سیاوش امامى
۱۳۹۹/۸/۱۷
کتاب خوبیه ولى براى کسى که تحصیلات کافى نداره به نظرم خیلى سنگینه و مثل خود من خیلى اصطلاحات رو درک نمیکنه حتى با گوش کردن چند باره مخصوصا که شیوه بیان گوینده هم در گنگ شدن آدم تاثیر گذاره و بعد از مدتى خسته کننده میشه به نظرم اگه یک نفر مثل آقاى سلطان زاده گوینده بود بدون شک این کتاب شنیدنى تر میشد
بابک رحمانیان
۱۴۰۱/۲/۲۰
من خیلی خوشم نیومد بخاطر اینکه کل مطالب این کتاب میتونه توی چتد جمله خلاصه بشه و آقای طالب خیلی به اون شاخ بال اضافه داده که احتمالا هدف، فروش کتاب بوده و در ضمن بنا به تجربه، بنده با بیشتر مطالب موافق نیستم چون اینطور به خواننده القاء میشه که شانس رکن اصلی اتفاقات هست که البته به این شکل و با این ابعاد هم نقش شانس پررنگ نیست.
Nemo
۱۴۰۰/۱/۲۸
یک مقدار تمرکز بر این کتاب برای من سخت بود و شاید بهتر بود ک نسخه‌ی متنی را میخوندم؛ ترجمه میتونست بهتر باشع، یک نکته‌ی مثبت به نظر من اوردن پانویس‌ها در خلال متن صوتی هست (برخلاف خیلی از کتاب‌های صوتی ک پاورقی هارا با هم در قسمتی جداگانه میارن یا کلا حذف میکنن) در کل پیشنهاد میکنم این کتاب رو ✌
zahra rezaie
۱۴۰۰/۱۰/۴
کتاب خواننده را به تفکر فراتر از علم کنونی تشویق میکند. نکات جالبی که شاید به ذهن خطور نکند بیان می‌شود ولی او ثابت میکند که دنیا بختی است با اینکه قوی سیاه را به منظور عدم اثبات هر چیز بیان میکند.
با این حال فرصت کنید از خواند این کتاب ضرر نمیکنید.
گوینده عالی و ترجمه آزار دهنده است.
سروش آقایی
۱۴۰۰/۸/۲۹
کتابی جالب برای علاقه مندان به تفکر نقادی و شکاکیت تجربی
اما برای مطالعه و فهم مطالب خواننده به نظر من حتما باید با نظریه مقدماتی آمار و احتمال، مباحثی از فلسفه علم (بالاخص ابطال گرایی پوپر) و نیز مقوله گرایه‌های شناختی (cognitive bias) آشنایی اولیه داشته باشد.
حامد نیک مهر
۱۴۰۰/۱۰/۱۸
کتاب بسیار مفیدی هست و خوندن کتاب رو کاملا توصیه میکنم... قطعا بعد از مطالعه کتاب کمی دنیا برای شما پیچیده تر خواهد بود...
کمی کتاب طولانی هست و تا حدی نابجا به دلیل کلی تعریف از خود، نظریات خود و منابع خود نویسنده محترم که البته ارزش تحمل کردن داشت.
farzin badkoubeh
۱۳۹۹/۹/۱۳
با تشکر از زحمات مترجم ترجمه کتاب بسیار ثقیل است گویی متن در گوگل ترنسیلیت ترجمه شده است. درست است در متن انگلیسی کتاب به لحاظ ادبیات انگلیسی در سطح بالایی است ولی متاسفانه انتخاب لغات ترجمه فارسی خیلی مناسب تر می‌توانست انتخاب شود
سيد اكول
۱۳۹۹/۸/۴
کلا با قوی سیاه تو کتاب دیگه‌ای آشنا شدم و چون اسم نویسنده رو در یکی ٢ کتاب شنیده بودم، خیلی مشتاق شدم این کتاب ش رو بخونم. ولی خیلی جذاب نبود برام. انقدر جذاب نبود ک نمیتونستم واقعا تمرکز کنم.
هادی بیات
۱۴۰۲/۲/۲۴
کتاب که حرفی نداره واسه گفتن گوینده هم کاملا هماهنگ روایت میکنه
فقط بحث ترجمه اشه که ترجمه کامل و دقیقیه. خیلی وسواسی ترجمه شده که معنای حقیقیش برسه. ولی شاید برای ما یکم درکش رو مشکل کنه چون برخی لغات کم کاربرد استفاده شده
مصطفی عبدالملکی
۱۴۰۰/۱۱/۱
به عنوان کسی که سالهاست اهل کتاب و مطالعه هستم این رو عرض میکنم؛
این کتاب را چندین و چند بار در در گذر زمان بخوانید تا به مرور در ضمییر ناخوآگاهتون قرار بگیرد
کتاب‌های دیگر نسیم طالب را نیز بخوانید
ممنون از کتابراه
Farahnaz
۱۴۰۱/۶/۲۷
عالی است. دیدگاه جدیدی به خواننده می‌دهد. دنیا را از دریچه دیگری می‌بینید. خواندن آن را به همه توصیه میکنم. برای من که بسیار آموزنده و جذاب بود. در کسب و کار کاربرد بالایی دارد. تمامی بینی‌ها را به هم می‌ریزد.
مریم پاپری مقدم فرد
۱۴۰۰/۱۲/۹
مطالب این کتاب برای هر شخصی ممکن هست قابل درک نباشد بسیار کتاب مفهومی و هنرمندانه نوشته شده است تئوری‌های واقعی در جامعه که شاید در آینده و هر کسب و کاری تجربه کنیم این کتاب برای بعضی افراد بسیار سنگین هست
moein khalili
۱۴۰۰/۷/۳۰
دیدگاه جالبی مطرح کرده
درک درستس بیش از یک بار خواندن نیاز داشت، انگار لازمه از قبل با نوشته‌های نسیم طالب آشنایی داشته باشیم تا منظورشو اونطور که باید متوجه بشیم
مشاهده همه نظرات 59

راهنمای مطالعه کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک

برای دریافت کتاب صوتی قوی سیاه: اندیشه ورزی پیرامون ریسک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.