معرفی و دانلود نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن

برای دانلود قانونی نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن

نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن سومین جلد از مجموعه کتاب‌های دنیای مدرن به ترجمه، گردآوری و تدوین فریدالدین سلیمانی است که پنج اثر کوتاه از نمایشنامه‌نویسان خوش‌قریحه‌ی دنیای نمایش را برای بازی دو بازیگر زن در بر دارد.

درباره‌ی نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن

فریدالدین سلیمانی در نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن (Five plays for Two Actresses) پنج نمایشنامه‌ی شنیدنی و جذاب از نمایشنامه‌نویسان نام‌آشنا و پرمخاطب دنیای نمایش را ترجمه و تدوین کرده است. این آثار نمایشی برای اجرا توسط دو بازیگر زن طراحی شده‌اند. در این کتاب شنونده‌ی آثاری از کوری توماس (Cory Thomas)، شرلی لورو‌ (Shirley Lauro)، خوسه ریورا (José Rivera)، شری کریمر (Sherry Kramer) و نینا شنگولد (Nina Shengold) هستید.

تئاتر واژه‌ای یونانی به معنای مکان است. در یونان باستان تئاتر، فضا و فرصتی بود که افراد برای مشاهده‌ی رخدادهای بزرگ و پراهمیت اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی در آن گردهم می‌آمدند و به تماشای مبارزات گلادیاتورها، مراسم اعدام، جشن‌های مذهبی یا پایکوبی پیروزمندانه‌ی امپراتوران فاتح می‌نشستند. پیشرفت تمدن بشر و وضع مقررات و قوانین انسانی‌تر باعث شد تا هنر بر دیگر سرگرمی‌ها چیره شود، روایت و روایت‌گری و بازیگری از هنرها به شمار بیایند و اندک‌اندک تئاتر و نمایش به شکلی که امروزه می‌شناسیم یعنی عینی‌ترین و ملموس‌ترین بازآفرینی انسان و روابط انسانی تبدیل شود. قدرت بیان و توانایی ایفای نقش بازیگران، نورپردازی و طراحی صحنه و بسیاری عوامل دیگر دخیل هستند تا لذت درک و تجربه‌ی عمیق یک متن را به مخاطب بچشانند با این وجود، این متن نمایشنامه است که محور اصلی و مرکز توجه یک اثر نمایشی به شمار می‌آید.

نمایشنامه‌ی اول، اثری از کوری توماس به نام بیدار شدن است . توماس در این نمایشنامه راوی زندگی دو زن است که در شرایطی بسیار متفاوت از یکدیگر زندگی می‌کنند. فضای زندگی و رؤیاهای آن‌ها نمی‌تواند بیش از این از هم فاصله داشته باشد، با این وجود از دردی مشترک رنج می‌برند.

معرفی و دانلود نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن

نمایشنامه‌ی دوم، اثری به نام تا بالای شهر از شری لورو است. لورو نگاهی تابوشکنانه، برابرخواه و اندکی فمینیستی به زندگی دارد و مقصود خود را طی روایتی عجیب با پایان‌بندی متفاوت و غافل‌گیرانه بیان کرده است.

درس‌هایی برای عروس بی‌تجربه سومین اثر حاضر در این نمایش صوتی است که توسط خوسه ریورا به نگارش درآمده است. ریورا در این نمایشنامه راوی زندگی زن جوانی‌ست که کاتولیکی متعصب است و به‌تازگی ازدواج کرده است. او با همسرش دچار اختلاف شده است و به همین سبب، به توصیه‌ی پدر و مادرش به زنی فالگیر و بی‌ایمان مراجعه می‌کند. تفاوت باورها و عقاید عروس و فالگیر است که دعوای مضحک و عجیبی را میان آن‌ها رقم می‌زند.

شری کریمر خالق چهارمین اثر این مجموعه یعنی نمایش سه دقیقه نگه دار است. کریمر در این نمایش کوتاه و نفس‌گیر راوی ماجرای دو زن و یک مرد جوان حدوداً بیست ساله است که در ساحل و کنار آب هستند. حدوداً سه دقیقه مانده به بالا آمدنِ ماه است. مرد جوان قصد کرده است تمام این سه دقیقه را زیر آب بماند و نفسش را تا بالا آمدن ماه حبس کند.

ناف جرسی پنجمین و آخرین اثر در نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن، اثری از نینا شنگولد است. شنگولد در این نمایشنامه از دو زن در آستانه‌ی پنجاه‌سالگی روایت می‌کند که یکی از آنان تشویق‌کننده‌ی تیم (چیرلیدر) بوده و دیگری نویسنده‌ای نه‌چندان موفق. آن‌ها پس از گذشت سی سال در قسمت صندوق یک فروشگاه همدیگر را دوباره می‌بینند و گفت‌وگوی تا حدودی پر چالشی میان آن‌ها در می‌گیرد.

نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن اثری با ترجمه و گردآوری فریدالدین سلیمانی است که به همت نشر جیحون و در همکاری با انتشارات چتر فیروزه و خوانش شهره روحی، فرزانه فائزی، فریبا فصیحی، نسترن نجاران و هوتن شاطری پور در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی دنیای مدرن

نمایشنامه‌ها اغلب توسط افرادی خوانده می‌شوند که قصد اجرای آن‌ها را دارند چرا که انتخاب نمایشنامه برای اجرا یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌های اجرای یک نمایشنامه است. برای حل این چالش، بهترین کار این است که نمایشنامه‌ها بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فردشان نظیر تعداد شخصیت، موضوع و... دسته‌بندی شوند.

چنین رویکردی توسط فریدالدین سلیمانی در مجموعه‌ی دنیای مدرن تئاتر به کار گرفته شده است. او در انتخاب نمایشنامه‌های این مجموعه، به تعداد شخصیت‌ها، موضوع و مدت زمان اجرا توجه داشته است. «پنج نمایشنامه برای دو بازیگر زن»، «پنج تک‌گویی برای زنان»، «پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد» از جمله کتاب‌هایی هستند که توسط انتشارات چتر فیروزه از مجموعه‌ی دنیای مدرن به چاپ رسیده‌اند.

نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن را به علاقه‌مندان ادبیات نمایشی و تئاتر پیشنهاد می‌دهیم.

در بخشی از نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن می‌شنویم

زن سیاه‌پوش روی صندلی بیرون صحنه نشسته است. زن سفیدپوش از در دو لنگه وارد می‌شود. ساک‌های خرید مِیسی را به همراه دارد. صندلی خالی را می‌بیند. از کنار زن سیاه‌پوش می‌گذرد و روی صندلی داخلی می‌نشیند. ساک‌های خرید را جلوی پایش می‌گذارد. در دولنگه بسته می‌شود. صدای اندکی انتزاعی و خیالیِ به‌راه‌افتادن مترو و غرش آن روی ریل.

- من خیابون چهل‌ودوم پیاده می‌شم.

زن سفیدپوش یکه‌خورده زن سیاه‌پوش را نگاه می‌کند.

- از جا پریدی! انگار بهت حمله کردم!

-نه! (کمی می‌خندد.)
- چرا پریدی؟
- خب... من...
- فقط می‌خواستم بهت خبر بدم.
- بله؟!
- شاید نخوای این‌جا بشینی.
- چرا نخوام؟!
- اون همه ساک خرید داری و من ایستگاه بعد پیاده می‌شم.
- نمی‌فهمم.
- یعنی برای این‌که نخوای از جات پاشی.
- ولی من تو نشستم.
- توی چی؟!

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
3 دقیقه
پیشگفتار
16 دقیقه
بیدار شدن
22 دقیقه
تا بالای شهر
25 دقیقه
درس‌هایی برای عروس بی‌تجربه
9 دقیقه
سه دقیقه نگه دار
14 دقیقه
ناف جرسی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن
نویسنده، ، ، ،
مترجمسبا هاشمی نسب
راویشهره روحی، فرزانه فائزی، فریبا فصیحی، نسترن نجاران، هوتن شاطری پور
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن

برای دریافت نمایش صوتی 5*2: پنج نمایشنامه دو شخصیتی برای دو بازیگر زن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.