معرفی و دانلود کتاب آری یتا: در دوراهی عشق و سرنوشت

عکس جلد کتاب آری یتا: در دوراهی عشق و سرنوشت
قیمت:
48000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آری یتا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آری یتا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آری یتا: در دوراهی عشق و سرنوشت

جان کنیتل در کتاب آری یتا سرگذشت زنی آلمانی را به تصویر کشیده که در پی دشواری‌های زندگی زناشویی، همسر خود را ترک گفته و به منطقه‌ای روستایی، واقع در جنوب مراکش، می‌گریزد.

درباره کتاب آری یتا

وقایع رمان آری یتا (Arietta) در شهر کازابلانکای مراکش می‌گذرد. کازابلانکا، چنان‌که می‌دانیم، پایتختی بزرگ و پرجوش‌وخروش است که در آن افراد بسیاری، از طیف‌های مختلف فکری و طبقات گوناگون اجتماعی دیده می‌شوند. اغلب ما این شهر را با فیلم دیدنی «کازابلانکا»، اثر مایکل کورتیز، می‌شناسیم. تصویری که در رمان آری یتا از شهر کازابلانکا ترسیم شده، بی‌شباهت به تصویر همین شهر در ساخته‌ی سینمایی کورتیز نیست.

در مرکز وقایع داستان پیش رو، زنی به نام آری یتا ایستاده است. این زن حساس و رمانتیک، اصالتاً اهل آلمان است. همسر آری یتا کارخانه‌داری بسیار ثروتمند و متمول، و از طرفی، بی‌نهایت سختگیر و بدرفتار است. زندگی مشترک آری یتا با این مردِ بدخصال به شکلی زشت و ناهنجار می‌گذرد. به نحوی که هر دو طرف این رابطه، هم مرد و هم زن، به یک میزان در طی زمان از هم کینه به دل می‌گیرند. باری، اوضاع بدین منوال می‌گذرد، تا روزی که آری یتا به واقعیتی قطعی پی می‌برد: ادامه‌ی زندگی به این شیوه، برای او نه ممکن و نه شایسته است. در پی پذیرش این واقعیت، آری یتا سراسیمه از منزل شوهر می‌گریزد؛ سوار اتوبوسی برون‌شهری شده و به جنوب مراکش رهسپار می‌شود؛ به مقصد ویلایی کوچک که در آن منطقه از آنِ خود دارد. در میانه‌ی مسیر، هنگام اقامت در یکی از ایستگاه‌های بینِ راهی، شیفته‌ی هوای خوش و مردمان ساده‌ی دهکده‌ای کوچک می‌شود و این‌چنین، تصمیم می‌گیرد که در یکی از اقامت‌کده‌های این دهکده ساکن شود. داستان او تازه پس از این است که آغاز می‌شود. آری یتا در دهکده‌ی مذکور با زندگی‌ای به کل متفاوت با آنچه تاکنون داشته خو می‌گیرد، و در این زندگی، دیگرباره، اما این بار به نحوی شایسته‌تر، طعم عشق و عاشقی را می‌چشد...

کتاب آری یتا نخستین بار در سال 1957 منتشر شد. خالق این اثر جان کنیتل نام دارد؛ نویسنده‌ای سوئیسی که آثارش تاکنون به اغلب زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده، و در محافل گوناگون ادبی با استقبالی پرشور مواجه گشته‌اند.

رمان آری یتا سبک نگارشی ساده و بی‌تکلف دارد؛ امری که همراهی با داستان را برای هر نوع مخاطبی دلنشین و عاری از دشواری می‌سازد. کنیتل در این اثر ماجرای عاشقانه‌ی پرسوزوگدازی را روایت کرده که بر سرسخت‌ترین عواطف نیز تأثیری انکارناپذیر می‌گذارد. ما در این داستان مخاطب سرگذشت آدم‌هایی ساده چون خودمان خواهیم بود؛ مردان و زنانی آشنا که با بیم‌ها و امیدهای خاص خویش، یک به یک قدم در مسیر دشوار سرنوشت می‌گذارند.

کتاب آری یتا به قلم پرتوان پرویز شهدی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات مجید در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

کتاب آری یتا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌ها و رمان‌های عاشقانه، مخاطبین اصلی کتاب آری یتا از جان کنیتل به شمار می‌روند.

با جان کنیتل بیشتر آشنا شویم

جان کنیتل (John Knittel) به سال 1891 در شهر دهارور (واقع در هندوستان) دیده به جهان گشود. پدرش یک مبلغ مذهبیِ اهل سوئیس به نام هرمان ویلهلم کنیتل بود که برای انجام مأموریتی کاری به هند سفر کرده بود. خانواده‌ی کنیتل در سال 1896 به سوئیس بازمی‌گردند و جان تحصیلاتش را در سرزمین مادری آغاز می‌کند. در سال 1908 به لندن سفر می‌کند و طی اقامت خود در این شهر، در بانکی فرانسوی به نام کردیت لیونه مشغول به کار می‌شود و اندکی بعد، در 1915، با همسر خویش پیمان ازدواج می‌بندد.

کارش به عنوان نویسنده، هنگامی آغاز می‌گردد که با داستان‌نویسی انگلیسی به نام روبرت اسمیت هیچن آشنا می‌شود. هیچن که به استعداد کنیتل در نگارش خلاق پی برده بوده، او را تشویق به نوشتن به زبان انگلیسی می‌کند. در نتیجه‌ی تشویق‌ها و توصیه‌های روبرت اسمیت هیچن، نخستین اثر داستانی جان کنیتل با عنوان «سفرهاى آرون‌وست» به انتشار می‌رسد و موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای را برای وی به ارمغان می‌آورد. پس از چاپ این اثر، جان کنیتل سلسله‌ای از سفرها را آغاز می‌کند و طی مدت زمانی نه چندان طولانی، علاوه بر سرزمین مادری‌اش، سوئیس، از کشورهایی نظیر هند، الجزایر، مصر و تونس دیدن می‌کند. گفتنی است که در هندوستان به شدت تحت تأثیر شخصیت برجسته‌ی گاندی، رهبر مبارزه با استعمار بریتانیا، قرار می‌گیرد.

در کارنامه‌ی ادبی جان کنیتل هم رمان و داستان کوتاه دیده می‌شود، و هم فیلمنامه و نمایشنامه. آنچه در ادامه آمده، برخی از بهترین عناوین به‌انتشاررسیده از این نویسنده‌ی سوئیسی‌، به ترتیب زمان نگارش‌اند:

  • مسافرى در شب (1924)
  • ترز اتى ین (1927)
  • طلاى نیل (1929)
  • مردمان نیمه‌شب (1930)
  • شراب قبرس (1933)
  • ویامالا (1934)
  • دکتر ابراهیم (1935)

جان کنیتل در سال 1970، در کشور سوئیس روی در نقاب خاک کشید.

در بخشی از کتاب آری‌یتا می‌خوانیم

نزدیک ظهر خودرویى کنار استخر، در باغ روبه‌روى در ورودى ساختمان ایستاد و زنى نه‌چندان جوان و نه مسن، با ظاهرى ورزشکارانه و نیرومند از آن پیاده شد، با گام‌هاى سبک از پله‌هاى جلو ساختمان بالا رفت و زنگ را به‌صدا درآورد. نامش السا اولبراند بود. ملیت سوئدى داشت و از سال‌ها پیش در کازابلانکا زندگى مى‌کرد و شوهر فوت‌شده‌اش نماینده‌ى شرکت سوئدى حمل‌ونقل دریایى بود.

پس‌از فوت شوهرش، مؤسسه‌اى براى مشت‌ومال و توان‌بخشى و پرورش اندام تأسیس کرد و با دیپلمى که در این رشته از آکادمى سوئد داشت، به‌زودى به‌ویژه میان جامعه‌ى پزشکى و به‌دلیل کاردانى، وقار، شخصیت و درست‌کردارى‌اش از شهرت خوبى برخوردار شد. سه‌سال پیش خانم روزیدس را که دچار پیچیدگى مچ پا شده بود، مداوا کرده و از آن پس روابطى دوستانه با او و دوستانش برقرار کرده بود. مى‌شد گفت که درحال‌حاضر او به‌راستى یکى از کمیاب‌ترین دوستان صمیمى خانم روزیدس بود.

خانم ویلاى روزیدس (چون ویلا به این نام خوانده مى‌شد) دیدارکننده را در بخش ویژه‌ى خودش در ساختمان پذیرفت. با نخستین نگاه مى‌شد تعیین کرد که بانوى خانه در یکى از کشورهاى شمالى اروپا به‌دنیا آمده است. پوستش سپید و مخملین بود، بدون کوچک‌ترین عیب و نقصى، دست‌ها و پاها و اندام کشیده‌اش، ظرافت خطوط چهره و اندامش، موهاى طلایى درخشانش که هم‌چون تاجى بودند بر سرش (همه‌چیز در او روشن و درخشان بودند)، هم‌چنین چشم‌هاى آبى‌اش که مانند گوهرى گرانبها مى‌درخشیدند، بله همه‌ى این‌ها مشخص مى‌کردند چه ملیتى دارد و از چه نژادى است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آری یتا: در دوراهی عشق و سرنوشت
نویسنده
مترجمپرویز شهدی
ناشر چاپیانتشارات مجید
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات352
زبانفارسی
شابک978-600-7987-55-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
48000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آری یتا

زهرا بیرانوند
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
داستان خوب بود ولی ادبیاتش و ترجمش خیلی دیگه مثل قرن ۱۸ بود بابا یکم راحت تر ترجمه کنید
زنی که از خیانت‌های شوهر پولدارش خسته شده، و تصمیم میگیره ترکش کنه
قسمت کشور مراکش که مستعمره فرانسه شده و درگیر مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی مذهبی شده از خود داستان جذاب تره
شریفی
۱۴۰۱/۱۱/۲۵
خوب بود. لذت بردم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب آری یتا

برای دریافت کتاب آری یتا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.