معرفی و دانلود کتاب آناتومی پلایومتریک

برای دانلود قانونی کتاب آناتومی پلایومتریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آناتومی پلایومتریک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آناتومی پلایومتریک

کتاب آناتومی پلایومتریک نوشته‌ی درک هنسن و استیو کنلی، رویکرد تمرینی مدرن پلایومتریک را معرفی می‌کند و تأثیر آن را روی بهبود عملکرد ورزشی توضیح می‌دهد. در این کتاب راهنما، بیش از 90 نوع تمرین پلایومتریک برای قسمت‌های مختلف بدن، از بالاتنه تا پایین‌تنه، گام‌به‌گام و به شکل تصویری آموزش داده شده است. همینطور در مورد پیشگیری از صدمات این نوع تمرینات و توان‌بخشی آن‌ها هم صحبت می‌شود.

درباره‌ی کتاب آناتومی پلایومتریک

یکی از شیوه‌های تمرینی پرفشاری که ورزشکاران حرفه‌ای عموماً آن را انجام می‌دهند، روش پلایومتریک است. پلایومتریک به تمرینات پرشی پرجنب‌وجوش اطلاق می‌شود، به همین خاطر است که گاهی به آن تمرین انفجاری هم می‌گویند. این رویکرد باعث می‌شود هم قدرت بدنی فرد به‌مراتب افزایش یابد و هم سرعت او بیشتر شود. پلایومتریک به‌طورکلی، یک تمرین کششی و انقباضی محسوب می‌شود و همه‌ی عضلات بدن مثل بازوها را درگیر نمی‌کند. اما با اضافه کردن برخی حرکات می‌توان آن را توسعه داد و اندام‌های بیشتری را درگیر کرد. ضمن اینکه اگر هر تمرین آن را بیش از سی ثانیه انجام دهیم، ناخودآگاه به تمرینات هوازی هم تبدیل خواهد شد. به خاطر همین ویژگی‌هاست که در هر ورزشی می‌توان از تمرینات آماده‌سازی پلایومتریک استفاده کرد. کتاب آناتومی پلایومتریک (Plyometric Anatomy) نوشته‌ی درک هنسن (Derek Hansen) و استیو کنلی (Steve Kennelly) اثری است که می‌کوشد این شیوه‌ی تمرینی را تشریح کند و اصول و کلیات آن را بیاموزد. این راهنما می‌کوشد تمرینات کاربردی و متنوع آن را گام‌به‌گام آموزش دهد.

تمرینات پلایومتریک ازنظر تکنیکی خیلی پیچیده نیستند. نحوه‌ی بازی بسیاری از کودکان هم تقریباً به همین شکل است؛ ناگهان می‌دوند و روی جسم مرتفعی می‌پرند. و دوباره همین کار را تکرار می‌کنند. اولین بار در دهه‌ی 1970 بود که فِرِد ویلت، دونده‌ی استقامت آمریکایی، اصطلاح پلایومتریک را برای شیوه‌ی خاصی از تمرینات پرفشار و پرشی به کار برد. او در مسابقات دوومیدانی شیوه‌ی گرم کردن ورزشکاران روسی را زیر نظر گرفت و متوجه تمرینات و آماده‌سازی متفاوت آن‌ها شد. ویلت با همکاری دکتر یِسیس، این مفهوم روسی را توسعه داد و به آمریکا و بقیه دنیا معرفی کرد.

پلایومتریک روسی که به روش شوک‌دهنده معروف بوده، صرفاً بر پرش عمیق متکی بود و حول آن می‌گشت. درحالی‌که پلایومتریک آمریکایی انواع پرش‌ها را در خود داشت و می‌شد آن را با تمرین‌های مختلف مثل دراز و نشست هم ترکیب کرد.

نکته‌ی قابل‌توجه در این رویکرد این است گرچه توان و سرعت بدن را بسیار زیاد افزایش می‌دهد، اما از سوی دیگر، احتمال آسیب و صدمه‌ی آن هم بالاست. این روش بار و نیروی زیادی به عضلات و استخوان‌ها وارد می‌آورد، و اگر بدن آماده نباشد، این فشارها می‌تواند به مصدومیت بینجامد. درک هنسن و استیو کنلی در کتاب آناتومی پلایومتریک در مورد این موضوع به‌تفصیل صحبت می‌کنند و شیوه‌های جلوگیری از آسیب و همین‌طوری توان‌بخشی آن را توضیح می‌دهند. هنسن و کنلی، هر دو از مربیان حرفه‌ای و از مشاوران ورزشی معتبر آمریکا به حساب می‌آیند. این دو در کتابشان بیش از 90 نوع تمرین مختلف برای پلایومتریک طراحی می‌کنند که شامل تمرینات بالاتنه، پایین‌تنه‌ی یک‌جانبه و دوطرفه می‌شود. در مورد هر تمرین هم شیوه‌ی صحیح اجرا را توضیح می‌دهند و هم از این می‌گویند که کدام عضلات درگیر می‌شود و چه تأثیراتی روی بدن خواهد داشت.

کتاب آناتومی پلایومتریک را نشر حتمی با ترجمه‌ی مرتضی بهرامی نژاد، سارا حق شناس، سعید عابدین زاده ماسوله، مهدی صداقت و حمید عباسی منتشر کرده است.

کتاب آناتومی پلایومتریک برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی مربیان ورزشی و ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب آناتومی پلایومتریک می‌خوانیم

هنگامی که ترکیب عضله و تاندون به‌سرعت گسترش می‌یابد، سیستم عصبی با جذب بخشی بزرگ‌تر از فیبرهای عضلانی در تلاش برای معکوس کردن جهت حرکت پاسخ می‌دهد. بافت عضله، تاندون، کشش سریع را از طریق فیبرهای دوکی شکل می‌دهد که اندام‌های حسی خاصی در ماهیچه قرار دارند، همان‌طور که در شکل نشان داده شده است، فیبرهای دوکی ماهیچه، افزایش طویل شدن ماهیچه و همچنین سرعت افزایش طول، پاسخ به انقباض کانسنتریک قوی عضله را کنترل می‌کنند. این پاسخ‌های توکار به افزایش سریع ماهیچه اطمینان می‌دهد که ورزشکاران نیازی به تفکر آشکار درباره‌ی قدرت عضلات خود برای یک تلاش انفجاری ندارند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: سازوکار فیزیولوژیکی در پلایومتریک
فصل 2: آموزش پیشرفت‌ها، سطح و تجهیزات
فصل 3: تمرینات بنیادی
فصل 4: تمرینات دوطرفه پایین‌تنه دوطرفه
فصل 5: تمرینات پایین‌تنه یک جانبه
فصل 6: تمرینات قسمت بالای بدن
فصل 7: تمرینات اصلی
فصل 8: تمرینات پلایومتریک ترکیبی
فصل 9: صدمه، پیشگیری و توانبخشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آناتومی پلایومتریک
نویسنده،
مترجممرتضی بهرامی نژاد، سارا حق شناس، سعید عابدین زاده ماسوله، مهدی صداقت، حمید عباسی
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات244
زبانفارسی
شابک978-600-355-564-8
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آناتومی پلایومتریک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آناتومی پلایومتریک

برای دریافت کتاب آناتومی پلایومتریک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.