معرفی و دانلود کتاب ابر بازماندگان: ابرقهرمان درمانی روش مقابله با ضربه‌های روحی بر اثر پیشامدهای ناگوار

برای دانلود قانونی کتاب ابر بازماندگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ابر بازماندگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ابر بازماندگان: ابرقهرمان درمانی روش مقابله با ضربه‌های روحی بر اثر پیشامدهای ناگوار

جانینا اسکارلت یکی از روانشناسان مطرح حال حاضر جهان است. او در کتاب ابر بازماندگان به توضیح نظریه‌ی «ابرقهرمان‌درمانی» خویش پرداخته است؛ نظریه‌ای که به یاری آن می‌توان بر بسیاری از عوارض برخاسته از لطمات روحی و روانی، فائق آمد.

درباره کتاب ابر بازماندگان

واژه‌ی تروما (به معنای زخم) در اصل از زبان یونانی وام گرفته شده است. در علم روانشناسی، تروما را این‌چنین تعریف می‌کنند: زخمی که حوادث ناگوار، از جمله مرگِ نزدیکان، تجربه‌ی سوانح دلخراش و مواردی از این قبیل، بر ساحت روانِ آدمی ایجاد می‌کند. بخش عمده‌ای از نظریات مکاتب گوناگون روانشناختی، در راستای درمان صدماتی ارائه شده‌اند که تروماهای روانی بر جای می‌گذارند. دکتر جانینا اسکارلت، مؤلف کتاب ابر بازماندگان (Super Survivors)، یکی از روانشناسان مطرحی است که در این زمینه آرای قابل توجهی را عرضه نموده است. شیوه‌ی درمانی خاصی که او برای مداوای تروما به کار می‌گیرد، به «ابرقهرمان‌درمانی» مشهور است. مختصات این شیوه‌ی بالینی به طور کامل در اثر پیش رو شرح داده شده است.

با مطالعه‌ی کتاب ابر بازماندگان می‌آموزیم که چگونه خویشتن را برای مواجهه با حوادث تلخ و ناگوار آماده سازیم، و از سلامت روان خویش در قبال فشارِ برآمده از اضطراب‌ها، وسواس‌ها، دلشوره‌ها و سایر ناهنجاری‌های روانی، محافظت کنیم. به زعم دکتر اسکارلت، هر یک از ما ابرقهرمانی درون خویش داریم. دکتر اسکارلت واژه‌ی ابرقهرمان را دقیقاً به همان معنایی به کار می‌برد که این واژه برای اطلاق به شخصیت‌های خیالی‌ای چون بتمن و سوپرمن استفاده می‌شود. پس به عبارتی، می‌توان گفت که هر یک از ما، قهرمان بزرگی چون سوپرمن یا بتمن را در خود داریم! قهرمانی نهفته در اعماق وجودمان که تنها هنگام بروز سخت‌ترین لحظات زندگی برمی‌خیزد و به عرصه می‌آید. ابرقهرمان‌درمانی به ما می‌آموزد که چگونه این قهرمان درونی را برای مقابله با اضطراب‌ها و هراس‌های بی‌شماری که از تروماهای گوناگون ناشی شده‌اند، فرا بخوانیم.

در کتاب ابر بازماندگان مخاطب داستان زندگی افرادی خواهیم بود که هر یک به نحوی، لطماتی روانی را تجربه کرده‌اند؛ بازماندگانِ حوادث تلخ و طاقت‌فرسایی که به یاری عواطفی نظیر همدلی، شفقت و نوع‌دوستی، دلیرانه به مبارزه با خاطرات تلخ خویش برخاسته و سلامت روحی خود را، از پسِ کوهی از مشکلات حاد روانی، به چنگ آورده‌اند. با مطالعه‌ی سرگذشت این افراد، یاد می‌گیریم که هنگام رودررو شدن با چالش‌های گوناگون زندگی، از چه سلاح‌هایی برای حفاظت از روح و روان خویش، بهره بگیریم.

کتاب ابر بازماندگان توسط فرزانه هراتیان، مریم مشایخی و یاسمن ثقفی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات نارون دانش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب ابر بازماندگان

  • هنگامی که می‌خواهم کتابی را به کسی هدیه یا توصیه کنم، بدین معناست که ارزش بسیار زیادی برای آن کتاب قائلم. امری که درباره‌ی کتاب ابر بازماندگان صادق است. آموزه‌های دکتر جانینا اسکارلت درباره‌ی نیروی شگرف همدلی و شفقت، همان چیزی است که بسیاری از ما برای عبور از برهه‌های دشوار زندگی نیاز داریم. با مطالعه‌ی این کتاب احساس می‌کنید که همواره دوستی شفیق و مهربان را کنار خود دارید؛ دوستی که می‌داند شما را به چه کارهایی تشویق، و از چه کارهایی نهی کند. مطالب این اثر، ما را در مواجهه با دشواری‌های زندگی، به طور کامل مجهز می‌سازد. ( Rachel Miner)

  • همانطور که انتظار می‌رفت، دکتر جانینا اسکارلت در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان ابر بازماندگان، راهی را برای پردازش صحیح احساسات و عواطف در دوره‌هایی از حیات ترسیم می‌کند که روند زندگی‌مان را خارج از کنترل می‌یابیم. بینش و درک عمیق نهفته در نظریه‌ی او، به نحوی ارائه می‌شود که مخاطب آن را به مثابه‌ی چیزی فراتر از عقل سلیم در نظر می‌گیرد. (Joe Gatto, star of Tru TV's Impractical Jokers)

  • خواندن کتاب ابر بازماندگان برای همه‌ی ما ضرورتی بی‌چون‌وچرا دارد. از تحقیقات گسترده و عمیق این اثر، می‌آموزیم که چگونه زندگی خود را به نحوی رضایت‌بخش سامان دهیم و قهرمان درونی خویش را، هنگام درگرفتن سختی‌ها و دشواری‌ها، پیدا کنیم. شک نداشته باشید: شما نمی‌خواهید آموزه‌های گرانبهای این اثر را از دست بدهید! (Michelle Becker, LMFT)

  • جانینا اسکارلت در کتاب ابر بازماندگان به آموزش آن دسته از مهارت‌های کلیدی و کاربردی‌ای پرداخته که هنگام مواجهه با آسیب‌های روحی بدان‌ها نیاز داریم. درس‌ها و تمرین‌های این کتاب، به بازماندگانِ حوادث تلخ می‌آموزد که راه‌های شفای درونی خویش را به تنهایی پیدا کنند. (Dani Fernandez, writer for Netflix and HBO Max)

  • دکتر جانینا اسکارلت با استفاده از تجارب چندین و چندساله‌ی خویش به عنوان یک درمانگر، شیوه‌های مقابله با آسیب‌های برخاسته از صدمات روحی و روانی را به مخاطبین خویش آموزش داده است. (Dr. Lynn Zubernis, author of Family Don't End With Blood)

کتاب ابر بازماندگان مناسب چه کسانی است؟

کتاب ابر بازماندگان برای کمک به افرادی به رشته‌ی تحریر درآمده که آسیب‌های روحی طاقت‌فرسایی را متحمل شده‌اند.

با جانینا اسکارلت بیشتر آشنا شویم

دکتر جانینا اسکارلت (Janina Scarlet) روانشناس و درمانگر مطرح آمریکایی - اوکراینی است. او که در سال 1983 دیده به جهان گشوده، بیش از همه به واسطه‌ی تحقیقاتش در زمینه‌ی درمان آسیب‌های روحی، و ارائه‌ی نظریه‌ای در این زمینه، موسوم به نظریه‌ی «ابرقهرمان‌درمانی» شناخته می‌شود. از میان کتاب‌های به‌انتشاررسیده از وی، می‌توان به عناوین پیش رو اشاره نمود: «ابر بازماندگان» و «چگونه می‌توان ابرقهرمان شد؟»

در بخشی از کتاب ابر بازماندگان می‌خوانیم

در دوره‌ی همه‌گیری کرونا، مردم در سراسر جهان از ناامیدی و غم و تنهایی‌شان سخن می‌گفتند نه‌فقط به‌دلیل رویدادهای غیرِقابلِ‌پیش‌بینی مربوط به حوزه‌ی سلامت یا وقایع سیاسی بلکه به‌ این علت که راهکارها و تکنیک‌هایشان برای مبارزه با غم و اندوه بی‌نتیجه مانده بود. راهکارهایی مثل وقت‌گذراندن با دوستان، رفتن به رستوران، کافه، تئاتر یا کنسرت، شرکت در مسابقه‌های ورزشی و جُنگ‌های شادی و امکان سفر. لازم به ذکر است که این غم و تنهایی و ناامیدی مسئله‌ای همیشگی، فراگیر و پیوسته و در حال تشدید است چون بسیاری از مردم در این دوران فاصله اجتماعی قادر نیستند حمایت‌ها و کمک‌های تخصصی به منظور بهبود و بازیابی خود را دریافت کنند.

بسیاری از ما نمی‌دانیم چگونه برای رویارویی با مشکلات از دیگران درخواست کمک کنیم. درواقع، بسیاری احساس شرم می‌کنند که با دیگران در رابطه با ضربه‌های روحی خود (آسیب روانی ناشی از پیشامدهای ناگوار) صحبت کنند، واکنش نشان دهند یا احساسات خود را ابراز کنند. به‌عنوان‌ مثال، یکی از مراجعان قبلی من، به نام لورن (این نام واقعی او نیست)، از پنج‌سالگی اختلال افسردگی دارد چون از کودکی مورد آزار و اذیت و طعنه‌های نژادپرستانه قرار می‌گرفت. پدر و مادرش مجبور بودند برای تأمین مخارج زندگی ساعت‌ها کار کنند درحالی‌که لورن بیشتر وقت خود را در مهد کودکی می‌گذراند که بچه‌ها با او دوست نمی‌شدند و یا در کنار پرستاری بود که به دلیل مشغله‌ی زیاد کاری، با او ارتباطی برقرار نمی‌کرد. پدر و مادرش پایان روز بعد از صرف شام در اوج خستگی به رختخواب می‌رفتند و در نتیجه، لورن همیشه احساس تنهایی‌ می‌کرد.

نویسنده این کتاب دکتر جانینا اسکارلت، روانشناس بالینی آمریکایی (متولد اوکراین) و بنیانگذار ابرقهرمان درمانی می‌باشد. این کتاب مناسب افرادی است که در نتیجه ضربات روحی ناشی ازپیشامدهای ناگوار، ترس، وحشت، نگرانی، اضطراب، عصبانیت و یا افسردگی را تجربه می‌کنند. با خواندن این کتاب، شما به گروهی از بازماندگان ملحق خواهید شد که درموقعیت‌های بحرانی زندگی کرده اند، ازجمله پزشکی که شاهد مرگ بسیاری از بیماران در هنگام شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بوده‌است، آتش‌نشانی که در نتیجه یک فاجعه تلخ، هم چنان اضطراب شدیدی را تجربه می‌کند. پرستاری که برادر خود را در یک حادثه تیراندازی در مدرسه از دست داده‌است و سایر کسانی‌که تحت تأثیر بحرانهای مختلف از ضربه‌های روحی بسیاری آسیب دیده‌اند. این کتاب داستان محور، از یک رویکرد مهم و جدید به نام قهرمان درمانی بهره مند است که مهارت‌های مهم پذیرش، توجه، مهربانی به خود، هدفمندی و تعهد را آموزش می‌دهد. اولین کتاب درمانی است که در دوران بیماری کووید_19 تألیف گردید و نحوه مقابله با ضربات روحی در نتیجه بلایای طبیعی را آموزش می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: داستان واقعی
فصل دوم: هیولاها و موانع
فصل سوم: شروع سفر قهرمان‌ خود
فصل چهارم: زره‌ محافظ
فصل پنجم: معجون خودشفقتی
فصل ششم: هدف قهرمانی شما
فصل هفتم: تبدیل‌شدن به یک ابرقهرمان
فصل هشتم: داستان نجات شما
قدردانی (سخن نویسنده)
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ابر بازماندگان: ابرقهرمان درمانی روش مقابله با ضربه‌های روحی بر اثر پیشامدهای ناگوار
نویسنده
مترجمفرزانه هراتیان، مریم مشایخی، یاسمن ثقفی
ناشر چاپیانتشارات نارون دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات177
زبانفارسی
شابک978-622-276-417-3
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ابر بازماندگان

mohsen
۱۴۰۱/۱۲/۵
بسیار عالی
برای بالا بردن اطلاعات از نحوه برخورد با افراد آسیب دیده خیلی خوبه👌👌👌
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب ابر بازماندگان

برای دریافت کتاب ابر بازماندگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.