معرفی و دانلود کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم

عکس جلد کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم

کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم داستان سقوط تمدنی 1200 ساله را به تصویر می‌کشد که عظمتی بی‌مانند داشت و هنوز هم آثار سنت و فرهنگ آن در اروپای کنونی دیده می‌شود. دان ناردو در این جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان روایتی کامل و مختصر از این واقعه‌ی تاریخی ارائه می‌دهد و به علت‌های متفاوت نابودی امپراتوری روم غربی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم

روزی روزگاری پیش از آنکه رموس و رمولوس شهر روم را بنا نهند، دوازده عقاب بر فراز آسمان به پرواز درآمدند. آن زمان هیچ‌کس متوجه نشد که دلیل پرواز این عقاب‌ها چیست؛ اما وقتی مردمان سرزمین بزرگ روم این افسانه را سینه به سینه به آیندگان انتقال دادند، پیشگویان حقیقتی شوم و مهیب را فاش کردند: هر یک از عقاب‌ها نشانه‌ی یک قرن بودند و پرواز آن‌ها به معنای آن بود که روم فقط 1200 سال پابرجا خواهد بود. زمانی که مردم به انتهای قرن پنجم پس از میلاد نزدیک می‌شدند، این پیشگویی را با تمام وجودشان درک کردند: سرزمین 1200 ساله‌ی روم در آستانه‌ی تکه‌تکه شدن بود. در کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم (The Decline and Fall of the Roman Empire)، درباره‌ی این اتفاق تاریخی بیشتر می‌خوانید.

دان ناردو (Don Nardo) که در حوزه‌ی تاریخ تمدن‌های باستان تخصص دارد، در این کتاب به سؤال مهمی پاسخ می‌دهد: چرا و چگونه امپراتوری روم سقوط کرد؟ او که برای جواب دادن به این سؤال به هزاران کتاب و مقاله مراجعه کرده، به‌طور مختصر در شش فصل کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم پاسخ این سؤال را تشریح می‌کند. در اولین فصل بیشتر درباره‌ی به وجود آمدن سرزمین روم،‌ جمهوری و امپراتوری روم می‌خوانید. نویسنده در فصل دوم کتاب به دورانی می‌پردازد که انحطاط اندک‌اندک آغاز می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل سقوط امپراتوری روم از دیدگاه محققان، حمله‌ی قبایل وحشی یا بربرها به مرزهای این سرزمین است. پس از دوران سلطنت مارکوس اورلیوس، دوره‌ی هرج‌ومرج آغاز شد و پادشاهان روم دیگر نمی‌توانستند ثبات سیاسی و اقتصادی را در سراسر قلمرو خود حفظ کنند. به این ترتیب تهدیدهای داخلی و خارجی بیشتر شد و هیچ رهبری یارای آن را نداشت که بر چنین مشکلاتی فائق بیاید. تااینکه دیوکلتیانوس بر سر کار آمد.

معرفی و دانلود کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم

بیست سال سلطنت دیوکلتیانوس اصلاحات گسترده‌ای را در پی داشت و رؤیای شکست‌ناپذیری رومیان را تحقق بخشید. فصل سوم کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم به این فرمانروای مقتدر اختصاص دارد. دان ناردو اعتقاد دارد که با وجود بهبود وضعیت سرزمین روم، پایه‌های امپراتوری آن‌قدر سست بود که دیر یا زود فرومی‌ریخت. در چهارمین فصل کتاب کنستانتینوس به میدان می‌آید؛ همان امپراتوری که به حمایت از مسیحیت معروف است. در این فصل توضیح داده می‌شود که چگونه کنستانتینوس به مسیحیت گرایش پیدا کرد و به گسترش آن یاری رساند.

وقتی قاطبه‌ی مردم سرزمین روم به آیین مسیحیت گرویدند، تحول جامعه بیش از پیش سرعت گرفت. دان ناردو در پنجمین فصل از کتاب از این دوران گذار فرهنگی بیشتر سخن می‌گوید. مشکلات اقتصادی، افزایش اختلافات سیاسی و مذهبی میان ملحدان و مسیحیان، تغییر چشمگیر آداب و رسوم سنتی، زیاد شدن فساد، تنها چند دلیل از میان دلایلی هستند که مورخان برای انحطاط روم ذکر کرده‌اند. بااین‌حال ناردو باور دارد که مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل، همانا حملات پی‌در‌پی قبایل بربر بود. با شروع سده‌ی پنجم میلادی، مرزهای امپراتوری روم کوچک‌ و کوچک‌تر می‌شد تا نهایتاً به چندین سرزمین تقسیم شد. در فصل ششم کتاب، با این قبایل وحشی بیشتر آشنا می‌شوید.

کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم بیست‌وهفتمین جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس است و به همت منوچهر پزشک به ترجمه درآمده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ روم باستان علاقه دارید، کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم را بخوانید.

در بخشی از کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم می‌خوانیم

دوران سلطنت مارکوس آورلیوس، آخرین نفر از به اصطلاح امپراتوران خوب و جانشینان بى‌واسطه‌اش، به مثابه‌ی دوران انتقال شناخته شده است، انتقال از دوره‌ی صلح و آرامش «پاکس رومانا» به دوره‌اى که مورخان به اختلاف: «سده‌ی دشوارى‌ها»، «هرج و مرج»، «استبداد نظامى» و «عهد سرباز امپراتوران» مى‌خوانند. آن را هر چه بنامند، در سده‌ی پرآشوب سوم، روم روزگار سخت دشوارى را گذراند که در آن ثبات سیاسى و اقتصادى‌اش به کلى نابود شد؛ در حقیقت گاه به نظر رسیده است که امپراتورى بایستى هم به خاطر ناتوانى‌اش در مقابله با یورش‌هاى بى‌امان و تهدیدهاى جدى خارجى و مشکلات داخلى، از هم بپاشد.

تهدیدهاى خارجى شامل تجاوز قبایل ژرمنى در حوزه‌ی مرزهاى شمالى، و جنگ تمام‌عیار با ارتش سهمگین ساسانیان، امپراتورى تازه‌ایرانى جایگزین پارتیان در مرزهاى شرقى روم، مى‌گردید. از مشکلات داخلى روم در اثناى سده‌ی سرنوشت‌ساز سوم، ضعف رهبرى و مدیریت بود. برعکس فرمانروایان صادق و لایق سده‌ی دوم، بیش‌تر جانشینان افرادى جاه‌طلب، درنده‌خو و یا نالایق و بى‌صلاحیت بودند. مشکل دیگر از سکّه افتادن انضباط، وفادارى و کارآیى ارتش بود چنان که بارها نیروهاى افسارگسیخته به دلخواه خود به انتخاب و نصب و عزل امپراتوران دست زدند. با کشمکش سرداران با همدیگر در عین نبرد با متجاوزان بیگانه، عدم ثبات سیاسى پدید آمد، تجارت مختل شد، کشاورزى ضعیف گردید و پول آرام آرام از ارزش افتاد. در نتیجه‌ی این تهدیدات و مشکلات، نظم و قانون غالباً شکسته مى‌شد، فقر و فاقه افزایش مى‌یافت و زندگى در امپراتورى به طور فزاینده سخت و بى‌ارزش، خطرناک و غیرمطمئن مى‌گردید.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در انحطاط و فروپاشى امپراتورى روم
پیشگفتار: فرود به قلمرو زوال
1: از گمنامى تا سرورى مدیترانه: برآمدن رم
2: تا لبه‌ی پرتگاه: چیرگى بر سده‌ی دشوارى‌ها
3: بازگشت سامان و امنیت: سازماندهى دوباره امپراتورى به دست دیوکلتیانوس
4: «با این پیروز شو»: کنستانتینوس و پیروزى مسیحیت
5: جامعه‌ای در حال گذار زندگی و فرهنگ در دوره متأخر امپراتوری
6: ورود به قلمرو افسانه: فروپاشى امپراتورى غربى
پسگفتار: میراث زنده روم
پیوست: امپراتوران روم از آوگوستوس تا یوستى‌نیانوس اول
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
دیگر آثار مرجع
منابع دیگر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم
نویسنده
مترجممنوچهر پزشک
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-964-311-576-0
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم

برای دریافت کتاب انحطاط و فروپاشی امپراتوری روم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.