معرفی و دانلود کتاب رنسانس ایتالیا

عکس جلد کتاب رنسانس ایتالیا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رنسانس ایتالیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رنسانس ایتالیا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رنسانس ایتالیا

با مطالعه‌ی کتاب رنسانس ایتالیا به شهر زیبای فلورانس سفر کنید و با متفکران و هنرمندانی چون پترارک، دانته، رافائل،‌ داوینچی و میکل آنژ آشنا شوید. کارن اسمن در این کتاب تاریخی از ظهور جریانی فکری - هنری موسوم به رنسانس سخن می‌گوید.

درباره‌ی کتاب رنسانس ایتالیا

در اواخر قرن چهاردهم پس از میلاد، تعدادی از اندیشمندان ایتالیایی اظهار کردند که اروپا قرون وسطای تاریک را پشت سر گذاشته و وارد عصر جدیدی شده است. در این زمان علم، هنر، فرهنگ، ادبیات و حتی جامعه دستخوش تغییری بزرگ شد و تولدی دوباره یافت. این دوره امروزه با نام رنسانس شناخته می‌شود و با نام کسانی چون میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، نیکولو ماکیاولی و... پیوندی عمیق دارد. اروپاییان در پی جنگ‌های صلیبی متون کلاسیک خود را پیدا کردند و آن‌ها را به ایتالیا آوردند. کسانی چون دانته و پترارک در احیای این متون نقشی مهم داشتند و سرزمین ایتالیا را زودتر از بقیه‌ی نواحی اروپا، وارد دوره‌ای سیصد ساله کردند. کارن اسمن (Karen Osman) در کتاب رنسانس ایتالیا (The Italian Renaissance)، این دوران را توصیف می‌کند.

چرا خاستگاه رنسانس در ایتالیا بود؟ ایتالیا در قرن سیزدهم و چهاردهم مرکز تجارت بین‌المللی بود و شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کرد. بازرگانان و اشراف ایتالیایی ثروت زیادی داشتند و مقداری از درآمد خود را به هنرمندان و دانشمندان می‌دادند. این هنرمندان نیز نام حامیانشان را در آثار خود جاودانه می‌ساختند. کارن اسمن در فصل اول کتاب، ایتالیای قرن چهاردهم را به‌وضوح توصیف می‌کند؛ به‌طوری‌که احساس می‌کنید در آن دوره زندگی کرده‌اید. در کتاب رنسانس ایتالیا، دوره‌ی نوزایی به دو بخش نخستین و پسین تقسیم می‌شود. رنسانس نخستین در شهر فلورانس رقم خورد؛ یک جمهوری مستقل در ایتالیا که سومین شهر بزرگ اروپا به حساب می‌آمد. فصل دوم کتاب رنسانس ایتالیا، به این شهر زیبا و خاندان مدیچی اختصاص دارد؛ خاندانی که پیوندی عمیق با هنرمندان دوره‌ی رنسانس داشتند.

معرفی و دانلود کتاب رنسانس ایتالیا

وقتی نام رنسانس به گوشتان می‌رسد، احتمالاً انسان‌گرایی جزء اولین چیزهایی است که به ذهن شما خطور می‌کند. اغلب مورخان از جمله کارن اسمن، فرانچسکو پترارک را پدر این مکتب می‌دانند. او آثار ادبی، فلسفی و تاریخی یونان و روم باستان را مطالعه و احیا کرد و در رشد اومانیسم یا انسان‌گرایی نقشی کلیدی داشت. در فصل سوم کتاب رنسانس ایتالیا، با این شخصیت و دیگر چهره‌ی مکتب اومانیسم به‌‌خوبی آشنا می‌شوید. هنر و معماری رنسانس هنوز هم که هنوز است، طرفداران بسیاری دارد. در فصل چهارم به‌طور مفصل به تأثیر رنسانس در هنر پرداخته می‌شود. موضوع اصلی فصل پنجم، تهاجم فرانسوی‌ها به ایتالیا و شهر رم است. فلورانس در دوره‌ی رنسانس نخستین، لحظه‌ به لحظه رشد می‌کرد و شکوفا می‌شد؛ درحالی‌که شهر رم رو به زوال بود. در این فصل علاوه بر اطلاع از وضعیت شهر رم، با نیکولو ماکیاولی، نویسنده‌ی کتاب شهریار نیز آشنا می‌شوید.

نام هنرمندانی چون میکل آنژ، رافائل و داوینچی با هنر دوره‌ی نوزایی و رنسانس گره خورده است. یک فصل از کتاب رنسانس ایتالیا به این سه هنرمند بزرگ رنسانس بَرین، دوره‌ی اوج شکوه هنر، اختصاص دارد. کارن اسمن در آخرین فصل کتاب به‌ سراغ رنسانس پسین می‌رود. جریان رنسانس ایتالیا در قرن شانزدهم و بعد از مرگ سه هنرمند مهم ایتالیایی، رو به افول گذاشت. اما رنسانس به‌ تازگی به قسمت‌های دیگر اروپا رسیده بود و دوره‌ی اصلاحات آغاز شده بود. در پایان قرن پانزدهم ایتالیا در حال تجزیه بود و پادشاهان کشورهای فرانسه،‌ انگلیس و اسپانیا و حتی پاپ بر سر این سرزمین درگیری داشتند. در این زمان دوره‌ی تفتیش عقاید آغاز شده بود و رنسانس به اجبار، پایان گرفت. بااین‌همه، رنسانس در کشورهای دیگر به حیات خود ادامه داد.

این کتاب کارن اسمن با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه و به کوشش انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب رنسانس ایتالیا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تاریخ اروپا کنجکاو هستید و دوست دارید هنرمندان دوره‌ی رنسانس را بیشتر بشناسید،‌ کتاب رنسانس ایتالیا را بخوانید.

در بخشی از کتاب رنسانس ایتالیا می‌خوانیم

سنت کشف و نوآورى به‌ویژه در فلورانس قوى بود، جایى که هر سه این هنرمندان مهارت خود را یاد مى‌دادند و به کار مى‌گرفتند. لئوناردو نزد آندرئا وروکیو نقاش و مجسمه‌ساز فلورانسى کارآموزى کرده بود. میکلانژ شاگرد نقاش فلورانسى دومنیکو گیرلاندایو بود. رافائل، جوان‌ترین این هنرمندان، پیش از عزیمت به فلورانس در اومبریا نزد پیترو پروجینو شاگردى کرده بود. خود پروجینو را وروکیو در فلورانس آموزش داده بود. افزون بر آن، ثروت، به ویژه در فلورانس، قدرت خود را با سفارش آثار بزرگ هنرى به نمایش مى‌گذاشت. دوک‌ها، شاهان، پاپ‌ها، و دیگران براى کسب افتخار و منزلت با یکدیگر رقابت مى‌کردند. گومبریچ شرح مى‌دهد:

«بناى ساختمان‌هاى باعظمت، سفارش مقبره‌هاى باشکوه، سفارش مجموعه‌هاى بزرگِ دیوارنگاره‌ها، یا اهداى یک نقاشى به محراب بلند یک کلیساى مشهور راهى مطمئن براى جاودانه ساختن نام شخص و فراهم آوردن یادبود باارزشى براى وجود دنیوى او تلقى مى‌شد.»

از این رو تقاضا براى هنرمندان خوب زیاد بود. از آن‌جا که ثروتمندان براى به دست آوردن نتیجه‌ی کار آن‌ها رقابت مى‌کردند، هنرمندان از آزادى بیش‌تر و موقعیت اجتماعى استوارى برخوردار بودند. غالباً بهترین هنرمندان مى‌توانستند در پذیرش سفارشات کاملاً گزینشى عمل کنند و سفارش‌هایى را بپذیرند که به آن‌ها اجازه نظارت خلاقانه بر کارشان را مى‌داد. در حالى که در گذشته مردانى چون لورنتسو دِ مدیچى مى‌توانستند جزئیات کار یک هنرمند را تعیین کنند، هنرمندان سده‌ی شانزدهم مى‌توانستند بیش‌تر اوقات از انگیزه‌هاى خلاقانه خودشان پیروى کنند. آن‌ها از آزادى بى‌سابقه‌اى براى تجربه کردن برخوردار بودند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ رنسانس ایتالیا
پیشگفتار: پُلى در زمان
1: بذرهاى رنسانس ایتالیا
2: رنسانس ِ نخستین در فلورانس
3: انسان‌گرایى در رنسانسِ نخستین
4: هنر و معمارىِ رنسانسِ نخستین
5: رُم و تهاجم فرانسوى‌ها به ایتالیا
6: سه هنرمند بزرگِ رنسانسِ بَرین
7: رنسانسِ پسین
پسگفتار: پى‌نقش
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مرجع
آثار مورد استناد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رنسانس ایتالیا
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک9789643117030
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رنسانس ایتالیا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رنسانس ایتالیا

برای دریافت کتاب رنسانس ایتالیا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.