معرفی و دانلود کتاب بحران بزرگ

عکس جلد کتاب بحران بزرگ
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بحران بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بحران بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بحران بزرگ

فقر، بیکاری، دستمزد‌های اندک، گرسنگی، گرانی و... فقط چند نتیجه‌ی بزرگ‌ترین رکود اقتصادی کشور آمریکا بودند. در کتاب بحران بزرگ به قلم جکلین فارل می‌خوانید که چگونه چنین فاجعه‌ای در آمریکا اتفاق افتاد، دولت برای مقابله با این بحران دست به چه اقداماتی زد و چطور این تلاش‌ها، کشور آمریکا را از این بحران اقتصادی نجات داد.

درباره‌ی کتاب بحران بزرگ

ایالات متحده‌ی آمریکا بر اساس استانداردهای بین‌المللی، کشوری ثروتمند و مرفه محسوب می‌شود و دقیقاً به همین علت، شاید باورش سخت باشد که زمانی در حدود دهه‌ی سی میلادی بحران اقتصادی شدیدی، جان مردم آمریکا را به لب رسانده بود. با خواندن کتاب بحران بزرگ (The Great Depression)، متوجه می‌شوید اوضاع از آنچه که فکر می‌کنید، بدتر بوده. با این‌ همه، چنین بحرانی رابطه‌ی بین دولت و مردم آمریکا را به‌کلی دگرگون کرد و حتی بر سیاست‌های اقتصادی جهان تأثیری شگفت‌انگیز گذاشت.

معرفی و دانلود کتاب بحران بزرگ

جاکلین فارل (Jacqueline Farrell) در فصل اول کتاب، وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف را پس از جنگ جهانی اول بررسی می‌کند. آمریکا در جریان جنگ جهانی اول نه‌تنها نابود نشده بود، بلکه کسب‌وکار در آن‌جا رونقی گسترده پیدا کرده بود. حتی به کشورهای دیگر وام‌های کلان می‌داد و از آن‌ها در برابر کسب بعضی از منافع، حمایت می‌کرد. به همین جهت، بازار بورس و سهام آمریکا در اقتصاد جهان نقش کلیدی داشت. اما مردم آمریکا به امور بین‌الملل توجه نداشتند و فقط به فکر پول درآوردن بودند. زمانی که فروش سهام افزایش یافت، بازار سهام در 29 اکتبر، افت قیمت شدیدی را پشت سر گذاشت و آمریکا بعد از این تاریخ رسماً وارد دوره‌ی بحران بزرگ شد.

فصل دوم کتاب بحران بزرگ به دو رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص دارد: هربرت هوور و فرانکلین روزولت. هوور عقیده داشت که صاحبان کسب‌وکارها قادر هستند این بحران اقتصادی را در شصت روز به پایان برسانند؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد و اوضاع اقتصادی روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شد. با وجود تلاش‌های هوور، محبوبیت او در میان مردم کمتر و کمتر می‌شد. زمانی که فرانکلین روزولت برای سمت ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد، بلافاصله دست به کار شد و چندین قانون را برای تصویب به کنگره ابلاغ کرد. یکی از قوانین، «قانون بانکداری اضطراری» نام داشت که جاکلین فارل شرح آن را در فصل‌های دوم و سوم کتاب آورده است. دیگر اقداماتی که در این دو فصل توضیح داده می‌شوند عبارتند از: تصویب قانون ساماندهی کشاورزی، تشکیل سپاه غیرنظامی حفظ محیط زیست، تشکیل سازمان دره‌ی تنسی، تشکیل اداره‌ی مرکزی امداد اضطراری، تصویب قانون ملی بازیابی صنعتی، تشکیل اداره‌ی کارهای خدماتی و...

تمام این اقدامات در عرض صد روز انجام شدند؛ اما اقتصاد آمریکا بعد از ده سال به وضعیت سابق خود برگشت. در این ده سال، جنبش‌هایی برای بهبود اوضاع شکل گرفت که در فصل چهارم کتاب بحران بزرگ راجع‌ به آن‌ها می‌خوانید. همچنین جاکلین فارل در این فصل وضعیت طبقات مختلف مردم عادی را با جزئیات بیشتری توصیف می‌کند. در فصل پنجم سالمندان و بی‌کاران خواهان اصلاح قوانین دولت می‌شوند؛ در نتیجه کنگره تصمیم می‌گیرد قانون تأمین اجتماعی را تصویب و به اجرا درآورد. این مفهوم در دیگر کشورهای اروپایی جاافتاده بود؛ اما برای اولین بار در آمریکا اجرا می‌شد.

معرفی و دانلود کتاب بحران بزرگ

در فصل ششم کتاب بحران بزرگ می‌خوانید که اروپاییان چگونه با مشکلات اقتصادی‌شان مقابله کردند. جنگ داخلی اسپانیا، حمله‌ی ایتالیا به اتیوپی و برآمدن حزب نازیسم،‌ همه و همه تهدیدی برای کشورهای دیگر به حساب می‌آمد. پایان بحران بزرگ آمریکا با آغاز جنگ جهانی دوم گره خورد. این آزمون دشوار دهه‌ی سی میلادی به پایان رسیده بود؛ اما مقدر بود که واقعه‌ای بس هولناک‌تر، زندگی همه‌ی مردم دنیا را تحت‌تأثیر قرار می‌داد. جکلین فارل در فصل هفتم توضیح می‌دهد که چگونه بحران بزرگ بر همه‌ی ابعاد زندگی مردم آمریکا تأثیر گذاشته و میراث آن چگونه تا امروز باقی مانده است.

کتاب بحران بزرگ شصت‌وششمین جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس است و با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه منتشر شده.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب بحران بزرگ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید راجع به تاریخ کشور آمریکا و نظام سرمایه‌داری اطلاعاتی کسب کنید، کتاب بحران بزرگ را بخوانید.

در بخشی از کتاب بحران بزرگ می‌خوانیم

«بحران بزرگ» نخستین رکود اقتصادى بود که طبقه‌ی متوسط را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد: خواربارفروش‌ها، پزشکان، وکلا، معلمان، و دیگر صاحبان حِرَفى که در شهرهاى کوچک و بزرگ در سرتاسر آمریکا زندگى مى‌کردند، و نیز کشاورزان نواحى جنوبى و مرکزى کشور؛ این‌ها گروهى بودند که، وقتى بانک‌ها ورشکست شدند، پس‌اندازشان را از دست دادند. و وقتى مصرف‌کنندگان و بیماران و مشتریانشان شغل خود را از دست دادند، کار و کسب آن‌ها نیز از رونق افتاد. نخست وسیله‌ی امرار معاششان را از دست دادند، و بعد خانه‌هایشان را. از آن‌جا که تعداد زیادى از مردم در جست‌وجوى کار بودند، کارفرمایان مى‌توانستند دستمزدهاى بسیار ناچیز را به آن‌ها تحمیل کنند. منشى‌هایى که پیش از بحران هفته‌اى پنجاه دلار مى‌گرفتند، حالا با ده دلار آماده‌ی پذیرش شغل بودند. کارگران خانگى با ده دلار در ماه آماده‌ی کار بودند. دستمزد کارگران ماهر کارخانه‌ها به ساعتى 25 سنت و گاهى کم‌تر کاهش یافته بود. به سبب نبود ساختمان‌سازى جدید، معماران و مهندسان نمى‌توانستند کارى پیدا کنند. بسیارى از شهرها اعلام ورشکستگى کرده بودند و قادر به پرداخت حقوق معلمان، آتش‌نشان‌ها، و پلیس خود نبودند. خبرنگارى نوشت: «ازدحام حدود پنجاه مرد را مشاهده کردیم که بر سر یک بشکه‌ی حاوى پسمانده‌هاى غذا در بیرون درِ پشتى یک رستوران با هم دعوا مى‌کردند. شهروندان آمریکایى بر سرِ ته‌مانده‌هاى غذا مثل حیوانات به جان هم افتاده بودند!»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ «بحران بزرگ»
پیشگفتار: ما فقیر بودیم
1: ریشه‌هاى بحران
2: هوور و روزولت
3: صد روز نخست
4: «اقدام جدید» در کشتزار و شهر
5: بحث بین بازیابى و اصلاح
6: بحران جهان‌گستر
7: میراث بحران
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بحران بزرگ
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات119
زبانفارسی
شابک978-600-278-055-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بحران بزرگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بحران بزرگ

برای دریافت کتاب بحران بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.