معرفی و دانلود کتاب بدبینی

عکس جلد کتاب بدبینی
قیمت:
۳۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بدبینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بدبینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بدبینی

آنسگار آلن در کتاب بدبینی تاریخچه‌ای طولانی از کلبیون قرن چهارم تا بدبینان معاصر به دست می‌دهد. او عقیده دارد که همه بدبین هستند؛ اما افراد کمی به آن اعتراف می‌کنند! کلبیون یونان بوستان، گروه کوچک جسوری بودند که به هیچ اصلی پایبند نبودند و تا حد امکان، تعلقات خود را رها می‌کردند و امروزه بدبینان به افرادی تبدیل شده‌اند که اعتقادات اجتماعی و سیاسی خاصی ندارند.

درباره‌ی کتاب بدبینی

فکر می‌کنید زندگی مردی که در یک بشکه زندگی می‌کند و مردی که در کاخ سفید اقامت دارد، شبیه یکدیگر است؟ شاید در نگاه اول زندگی این دو نفر از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند؛ اما در باطن، هر دو پیرو مکتبی هستند که به آن بدبینی گفته می‌شود. یکی پیرو مکتب بدبینی باستان یا کلبی‌گری و دیگری دنباله‌رو بدبینی مدرن. بدبینان مدرن مانند شخصیت فرانک آندروود در سریال «خانه‌ی پوشالی» یا جردن بلفورت در فیلم «گرگ وال‌استریت» خودخواهانی هستند که برای رسیدن به قدرت یا ثروت، دست به هر کاری می‌زنند. دیوژن هیچ‌وقت فکرش را هم نمی‌کرد که در دوران معاصر، مکتبش به چنین چیزی تبدیل شود. اما آنسگار آلن (Ansgar Allen) در کتاب بدبینی (Cynicism)، توضیح می‌دهد که چگونه مفهوم بدبینی در طول زمان تغییر کرد.

بیایید از جنبه‌ای دیگر به بدبینان مدرن نگاه کنید. برای مثال از بین این موارد، کدام یک بدبین هستند؟

  • رئیس‌جمهوری که قول می‌دهد بعد از انتخابات از رأی‌دهندگان خود حمایت کند و زندگی آن‌ها را بهبود دهد؛ اما بعداً از قدرت برای رسیدن به اهداف خود سوء‌استفاده می‌کند.
  • معلمی که همواره از مشکلات نظام آموزشی شاکی است؛ اما هیچ‌وقت تلاش نمی‌کند که این مشکل را حل کند.
  • دانشگاهی که از نقص‌های نهادهای اجتماعی انتقاد می‌کند؛ اما هیچ تأثیری بر جامعه ندارد.

به گفته‌ی آنسگار آلن،‌ نویسنده‌ی کتاب بدبینی، همه‌ی افراد نمونه‌ای از بدبینی مدرن هستند. شاید نوع بدبینی هر کدام متفاوت باشد؛ اما همه‌ی آن‌ها درواقع یکی هستند. احتمالاً بعد از خواندن مثال‌های بالا، موارد بیشتری نیز به ذهنتان برسد و در پایان به این نتیجه برسید که شاید خودتان هم در دسته‌ی بدبینان قرار می‌گیرید!

معرفی و دانلود کتاب بدبینی

کلبیون دقیقاً برعکس آندروودها و افراد مثال بالا بودند: آن‌ها به‌دنبال شادی حقیقی بودند و برای رسیدن به چنین هدفی، راحتی مادی، قدرت و ثروت را از خود می‌راندند. یکی از پایه‌گذاران این مکتب که احتمالاً او را بشناسید، دیوژن کلبی است. داستان او با اسکندر چنین نقل شده: «اسکندر که بسیار مشتاق بود دیوژن را ببیند، نزد او آمد و به او گفت: آیا می‌خواهی کاری برایت انجام دهم؟ دیوژن پاسخ می‌دهد: بله. از جلوی من کنار برو تا خورشید بر من بتابد!» دیوژن زندگی دنیایی را رها کرده بود و خودش را بی‌نیاز از تعلقات مادی می‌دید. او در برابر مردم بی‌محابا هر کاری را انجام می‌داد و خود را آزادترین فرد یونان می‌دانست. جالب است بدانید که کلمه‌ی کلب از زبان عربی گرفته شده است و به معنی سگ است. دیوژن با سگ‌ها همنشین بود و به‌دلیل انجام همه‌ی کارهایش در مقابل مردم، نام سگ را بر او نهادند!

آنسگار آلن بررسی می‌کند که بدبینی بعد از دیوژن تا عصر مدرن، چه تغییراتی داشته است. کلبیون برای قرن‌ها تحت سلطه‌ی یونان و روم حیات خود را ادامه دادند تا اینکه همراه با امپراتوری روم از بین رفتند. پیروان افلاطون و ارسطو نیز در دوران باستان با انتقاد از این مکتب فلسفی، به فراموش شدنش کمک کردند. اما مفهوم بدبینی، همچنان به حیات خود ادامه داد و در اندیشه‌ی افرادی چون اپیکتتوس، لوسین، جولیان، فیلسوفان رواقی و تفکر مسیحی ظهور یافت. آنان آسایش را حقیر می‌دانستند و زندگی را بر خود سخت می‌گرفتند؛ به‌نوعی شبیه به مرتاضان.

معرفی و دانلود کتاب بدبینی

اولین بار شکسپیر بود که کلمه‌ی «بدبین» را به معنای منفی مدرنش به کار برد. شخصیت آپمانتوس در نمایشنامه‌ی «تیمون آتنی» نمونه‌ی بارز بدبینانی است که شکسپیر از آن‌ها انتقاد می‌کند. آنسگار آلن در کتاب بدبینی توضیح می‌دهد که چگونه نویسندگان و اندیشمندان دیگر مفهوم بدبینی را دگرگون کردند. بدبینی مدرن اکنون به بی‌اعتمادی همه‌ی مردم به اصلاحات اجتماعی و سیاسی، شرکت نکردن در حرکات جمعی و بی‌اعتنایی به تمام راه‌حل‌های موجود تبدیل شده است. در پایان، اغلب مردم از دنیا ناراضی هستند و می‌خواهند از آن خلاص شوند. و هر کس برای نشان دادن بدبینی خود، راهی در پیش می‌گیرد. شاید همه مانند دیوژن با چراغی گرد شهر بگردند و به‌دنبال انسانی باشند که پیدا نخواهد شد.

کتاب بدبینی آنسگار آلن با وجود مختصر بودنش، مفاهیم بسیار عمیقی را به خوانندگان منتقل می‌کند. انتشارات مازیار این کتاب را با ترجمه‌ی تورج حوری روانه‌ی بازار کرده است.

نکوداشت‌های کتاب بدبینی

  • یک راهنمای بسیار خوب درباره‌ی موضوع بدبینی باستانی. (دانیل آکست، نویسنده‌ی کتاب «جنگ با ابزارهای دیگر»)
  • ارتباط آنسگار آلن با فلسفه و تاریخ مثل رابطه‌ی یک جنگجوی کهنه‌کار با تفنگ است. هر شلیکی که می‌کند، مطمئناً به خطا نخواهد رفت. (آر. سی. رابرتز، نویسنده‌ی کتاب «آدام اسمیت چگونه می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد»)
  • کتابی خوب و کمی پراکنده درباره‌ی نحوه‌ی تشخیص بدبینی باستانی از بدبینی مدرن. (سی دریک وارن، شاعر مجموعه‌ی «آخرالزمان»)

کتاب بدبینی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که دوست دارند بیشتر راجع‌به مکاتب فلسفی بدانند، کتاب بدبینی را بخوانند.

در بخشی از کتاب بدبینی می‌خوانیم

بدبینی باستانی و بدبینی مدرن هر دو می‌توانند رویکردی منحط فرض شوند و هریک نوعی انحراف اصول رفتاری پذیرفته‌شده‌ی جمعی و فردی دارند. این اصول چارچوبی را فراهم می‌کنند که در آن‌ها انحراف بدبینی قابل درک می‌شود و خردی را در دسترس می‌گذارد که توسط آن رد یا انکار می‌گردد. بدبینی همیشه در ارتباط آن با استانداردی بیان می‌شود که به وسیله آن داوری می‌شود و خصومت آن با این داوری توسط آن محک می‌خورد. بدبینی باستانی و بدبینی مدرن نمی‌توانند در مقابل استانداردهای سطح بالا پایدار بمانند - اولی با شور و شوق بیشتری نسبت به دومی - استانداردهایی که در آن تمام حرف‌های لاف و گزاف و تمام فخرفروشی‌ها به قیمت ارزانی فروخته شده‌اند، به‌طوری که (و در لحن کلبی) شکم متورم ایده‌آلیست باد اندکی بیرون می‌دهد. بدبینان باستانی با هر عقل و منطق متداول «آدم»‌های خوبی نیستند. یا در حالت مدرن آن و با دقت بیشتر، اگر بناست که شخص خوبی باشند، این اتفاق در مخالفت و نه در خود بدبینی می‌افتد. اما این اشتراکات بین بدبینی باستانی و بدبینی مدرن نباید مورد مبالغه واقع شوند. گرچه شواهد موید مضمون مشترکی هستند اما در هر متنی به روش متفاوتی تفسیر می‌شوند. درحالی که بدبینی باستانی به‌طور معمول غیرارادی بود - اگر بیمارگونه بود، به‌طور عمدی نیز اینگونه بود - خودسری بدبینی مدرن عمدتاً اگرچه خودبخودی اما غالباً غیرارادی است.

به عنوان یک رویکرد، بدبینی مدرن از نظر آسیب‌شناسی کلمه هم منحرف است: کلمه بدبینی ما را آزرده خاطر می‌کند. محدوده این بدبینی از بدبینی فرصت‌طلبانه و دغلکارانه قدرتمندان - کسانی که هرکاری می‌کنند تا تأثیر و غنای بیشتری داشته باشند - تا بدبینی حقیرانه مظلومان به حاشیه رانده شده را دربر می‌گیرد. با بدبینی قدرتمندان که دلیل بی‌پایان برای نداشتن تأثیر برای بدبینی خود می‌آورند و بدبینی نوع دوم که در مقابل عمل مجرمانه نوع اول به حالت لاقیدی و رخوت منجر می‌شود، این دو به هم گره خورده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار این مجموعه
1: مقدمه: مسئله ی انحراف
2: رد کردن همه ی مریدان: بدبینی باستانی و سخن گفتن بدون ترس
3: بی ارزش کردن پول رایج: بدبینی باستانی در فراسوی قلمرو
4: وحشت از غوغاگران: آرمان گرایی باستانی و قرون وسطایی
5: خمره را خالی کن: نخستین یاغیان مدرن
6: خورشید را از بند رها کن: فیلسوفان روشنگر و هرزگان
7: زندگی در زمان های آخر: چهره های متعدد بدبینی مدرن
8: قطعه ی آخر: اجتناب ناپذیر بودن بدبینی
فرهنگ اصطلاحات
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بدبینی
نویسنده
مترجمتورج حوری
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-622-7061-34-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بدبینی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بدبینی

برای دریافت کتاب بدبینی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.