معرفی و دانلود کتاب برنامه ریزی جنسیتی

عکس جلد کتاب برنامه ریزی جنسیتی
قیمت:
۴۲,۲۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برنامه ریزی جنسیتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برنامه ریزی جنسیتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برنامه ریزی جنسیتی

کتاب برنامه ریزی جنسیتی نوشته‌ی عباس محمدی اصل، مفهوم نوظهور و مدرنِ «برنامه‌ریزی جنسیتی» را تعریف می‌کند و تأثیر آن را در افزایش برابری بین مرد و زن و عدالت اجتماعی نشان می‌دهد. این کتاب پژوهشی به پیش‌نیازهای این نوع برنامه‌ریزی اشاره می‌کند، سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های آن را شرح می‌دهد و فرآیند اجرای آن را می‌آموزد تا بتوان به کمک آن جامعه را از پارادایم‌های مردانه نجات داد و به برابری جنسیتی رسید.

درباره‌ی کتاب برنامه‌ریزی جنسیتی

تقریباً در قرن بیستم بود که مفهوم برنامه‌ریزی وارد واژگان عمومی شد و موردتوجه قرار گرفت. دولت‌های مدرن به‌مرور متوجه اهمیت برنامه‌ریزی شدند و سعی کردند از این علم برای تصمیم‌گیری‌هایشان استفاده کنند. مشخصاً اولین کاربرد این مفهوم در اقتصاد و مسائل مالی بود. موفقیت آن باعث شد تا وارد حوزه‌های دیگری هم شود و کارکردهای گسترده‌تری پیدا کند. یکی از مهم‌ترین و بااهمیت‌ترین حوزه‌هایی که برنامه‌ریزی به آن وارد شد، موضوع زنان و برابری جنسیتی بود. از همان سده‌ی بیستم، جنبش‌هایی زنانه شکل گرفته بودند که عمیقاً تلاش می‌کردند حضور زنان را به جامعه اعلام کنند. آن‌ها سعی داشتند جنسی که عملاً نادیده گرفته شده بود را به دولت‌ها و حکومت‌ها نشان دهند تا در تصمیم‌گیری‌هایشان آن‌ها را هم در نظر بگیرند. گرچه مدیران و حاکمان در گام‌های ابتدایی زنان را در حاشیه در نظر می‌گرفتند، ولی کم‌کم مجبور به عقب‌نشینی شدند و نقش پررنگ‌تری برای آنان در نظر گرفتند. این‌چنین بود که مفهوم برنامه‌ریزی جنسیتی شکل گرفت. این بحث می‌خواهد جامعه را به سمتی سوق دهد که زنان مستقل و قدرتمند شوند و در تمام زمینه‌ها عدالت و مساوات جنسیتی برقرار شود. کتاب برنامه‌ریزی جنسیتی نوشته‌ی عباس محمدی اصل، این بحث را نظر تئوریک بررسی می‌کند و مفاهیم مرتبط با آن را توضیح می‌دهد. این کتاب نشان می‌دهد که برای برنامه‌ریزی جنسیتی به چه پیش‌نیازهایی احتیاج است و با چه استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی می‌توان به آن دست‌ یافت.

در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری مفهوم برنامه‌ریزی، زنان عملاً نقشی در آن نداشتند. در واقع تصمیم‌گیرندگان و کسانی که برنامه‌ریزی می‌کردند، به نابرابر جنسیتی اعتقادی نداشتند و معتقد بودند این موضوع محل بحث نیست و وضعیت موجود مطلوب است. با اعتراضاتی شکل‌گرفته، دیدگاه دیگری شکل گرفت که حضور زنان را می‌پذیرفت ولی آن را حاشیه‌ای در نظر می‌گرفت. این رویکرد که به رفاه مشهور بود، زنان را صرفاً مادر و خانه‌دار می‌دید و می‌گفت اگر وضعیت عمومی (در واقع وضعیت مردان) بهتر شود، سطح رفاه زنان هم بالاتر خواهد رفت. در دهه‌ی 1970 که جنبش‌های فمینیستی قدرت گرفته بودند، این دیدگاه موردحمله قرار گرفت و زیر سؤال رفت. در ابتدا، فمینیست‌های لیبرال دیدگاهی مبتنی بر توسعه ارائه دادند که می‌خواست زنان فرصت‌های آموزشی و اجتماعی و رفاهی برابری داشته باشد و هم‌پای مردان در برنامه‌های توسعه حضور پیدا کند. اما فمینیست‌های رادیکال به این تئوری حمله کردند و آن را ناکافی دانستند. از نظر آنان، در نظریه‌ی لیبرال‌ها بحث جنسیت (Gender) نادیده گرفته شده بود. درحالی‌که تمام ساختارهای جامعه، از سیاست تا اقتصاد و توسعه، باید متناسب با این مفهوم بازخوانی شود. آن‌ها معتقد بودند هر توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن مسأله‌ی جنسیت، مطابق پارادایم‌های مردانه است و به سلطه‌گری آنان دامن می‌زند. از همین‌جا بود که بحث برنامه‌ریزی جنسیتی هم به وجود آمد. در طول این چند این موضوع تکامل زیادی پیدا کرده و غنی‌تر شده است. عباس محمدی اصل در کتاب برنامه‌ریزی جنسیتی، شیوه‌ی اجرای این فرآیند را شرح می‌دهد و می‌گوید که چگونه به رهایی‌بخشی و عدالت اجتماعی خواهد انجامید. این کتاب به مشکلات جهان سوم هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان آن را کشورهای توسعه‌نیافته و در حال توسعه پیاده کرد.

کتاب برنامه‌ریزی جنسیتی را انتشارات اندیشه احسان منتشر کرده است.

کتاب برنامه‌ریزی جنسیتی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب پژوهشی به مدیران دولتی، تصمیم‌گیرندگان، اساتید دانشگاه و همه‌ی کسانی که در حوزه‌ی برنامه‌ریزی جنسیتی حضور دارند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب برنامه ریزی جنسیتی می‌خوانیم

ناآگاهی از برنامه‌ریزی جنسیتی برای تحقق توسعه پایدار مشکل‌ساز است. آموزش یکی از راه‌های تغییر ایدئولوژی سازمانی یا شیوه‌های کار برای رفع این نقیصه جهت نهادینگی برنامه‌ریزی جنسیتی تا حد غلبه بر محدودیت‌های فنی است که به مراتب ساده‌تر از پیچیدگی محدودیت‌های سیاسی در این عرصه مثل نابیناسازی مردان و زنان همکار در سازمان‌ها نسبت به چنین معضلی می‌نماید. آموزش تحلیل جنسیت، آگاه‌سازی جنسیتی یا برنامه‌ریزی جنسیتی به راه حلی عمده در سازمان‌ها تبدیل شده است. نه نهادینگی برنامه‌ریزی جنسیتی از نظر سیاسی کار ساده‌ای است و نه صرف این برنامه‌ریزی می‌تواند به تنهائی نیازهای زنان را رفع کند. مراحل نهادینگی برنامه‌ریزی جنسیتی شامل معرفی بورکراتیک و اقبال به مشروعیت آن، جاافتادن این امر با پادار شدن بودجه و راه‌اندازی ارگان‌های اجرائی برای این مهم و تشخیص بلندمدت بودن استمرار در این عرصه برای رفع مسائل زنان است.

ممکن است در نبود نیرو و اعتبار برخی سازمان‌ها شروع به تعریف مطالبات‌شان به گونه‌ای نمایند که ساخت‌های موجود بدون نیاز به تغییرات سازمانی و ایجاد واحدهای برنامه‌ریزی جنسیتی به این مهم بپردازند. مثلاً تعاونی‌ها به شرط پذیرش اهمیت و ارزش و اولویت برنامه‌ریزی جنسیتی توسط اعضای‌شان به این امر مبادرت ورزند. این نهادینگی می‌تواند در مؤسسات دولتی، کارگزاری‌های اهداءکننده و سازمان‌های مردم‌نهاد، تجربه بی‌نظیر و متفاوتی از فرصت‌ها و محدودیت‌های مختلف را در رابطه با موفقیت در بر گیرد. در این میان براندازی بورکراسی مقاوم در قبال برنامه‌ریزی جنسیتی و خصوصاً هماهنگی دستگاه‌های اجرائی در این زمینه، مشکل‌ترین مرحله کار است که به شکل از بالا به پایین جواب نمی‌دهد و حرکتش از پایین به بالا نیز منوط به تحقق دستاوردهای این برنامه‌ریزی مثل افقی‌شدن مشارکت سازمانی است که هنوز نهادینه نشده است. شناسایی موانع و استفاده از استراتژی‌های ترکیبی در این عرصه می‌تواند متضمن ایجاد ساخت‌های سازمانی جدید و مؤثرتری باشد که به یاری دریافت زنان از ماهیت و محتوای سیاست بورکراتیک، مخل تداوم برنامه‌ریزی جنسیتی نگردد.

فهرست مطالب کتاب

سخنی با خواننده
مقدمه
برنامه‌ریزی جنسیتی یا خانوادگی
پیش‌نیازهای جنسیتی برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی جنسیتی جهان سوم
فرایند برنامه‌ریزی جنسیتی
نهادینگی برنامه‌ریزی جنسیتی
از سیاست‌گذاری تا برنامه‌ریزی جنسیتی
استراتژی‌های پایه برای برنامه‌ریزی جنسیتی
برنامه‌ریزی جنسیتی: از توانمندسازی تا عدالت رهائی‌بخش
تعمیم برنامه‌ریزی جنسیتی
منابع
به همین قلم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برنامه ریزی جنسیتی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اندیشه احسان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-730319-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برنامه ریزی جنسیتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب برنامه ریزی جنسیتی

برای دریافت کتاب برنامه ریزی جنسیتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.