معرفی و دانلود کتاب بیست تز در باب سیاست

عکس جلد کتاب بیست تز در باب سیاست
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بیست تز در باب سیاست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بیست تز در باب سیاست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بیست تز در باب سیاست

انریکه دوسل در کتاب بیست تز در باب سیاست، نظام سیاسی متکثر، غیردولتی، غیرحزبی و متنوعی را توصیف می‌کند که همبستگی، دموکراسی و عدالت در آن نمایان باشد. دوسل که یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین روشنفکران آمریکای لاتین محسوب می‌شود، مهم‌ترین نظریه‌های فلسفه‌ی سیاسی‌اش را در این کتاب توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب بیست تز در باب سیاست

بیشتر ما عقیده داریم سیاست سراسر فساد است و جز واژه‌ی «کثیف» نمی‌توانیم صفت دیگری بر آن اطلاق کنیم. وقتی هم کلمه‌ی سیاست‌مدار را می‌شنویم، افرادی مانند فرانک آندروود در سریال «خانه‌ی پوشالی» به ذهنمان می‌رسد که برای رسیدن به قدرت هر کاری می‌کنند. اما از دیدگاه انریکه دوسل، سیاستْ رسالت شریفی دارد که فساد نمی‌تواند و نباید به آن راه پیدا کند. شاید فعالیت سیاسی در کشورهای پسااستعماری فاسد شده باشد؛ اما جوانان می‌توانند چنین روندی را متوقف کنند و بنیان سیاسی جدیدی را در قرن بیست‌ویکم بنا نهند. کتاب بیست تز در باب سیاست (Twenty Theses on Politics) یکی از کتاب‌هایی است که در این راه به جوانان کمک می‌کند.

انریکه دوسل (Enriqué Dussel) یکی از مهم‌ترین روشنفکران آمریکای لاتین در قرن بیستم و بیست‌ویکم به شمار می‌رود. خانواده‌اش مهاجرانی یهودی-آلمانی بودند که به آرژانتین مهاجرت کردند. او در دهه‌ی 50 میلادی و در حدود بیست سالگی آرژانتین را به قصد تحصیل در اسپانیا ترک کرد. او کمی بعد به اسرائیل رفت، عبری و عربی آموخت و مطالعات خود را تکمیل کرد. دوسل در اواخر دهه‌ی 60 به آمریکای لاتین و آرژانتین بازگشت و در آن‌جا با مبارزات مردمی همراه شد. او کتاب‌ها و مقالاتی درباره‌ی مبارزه با دیکتاتوری نوشت و به همین دلیل، به مکزیک تبعید شد. این تبعید نهایتاً به نفع او شد؛ زیرا تغییرات مهمی در چارچوب‌های فکری‌اش ایجاد کرد. او در آن‌جا با مارکسیسم آشنا شد و سه جلد کتاب در باب دست‌نوشته‌های مارکس نوشت. پس از استعمارزدایی در آمریکای لاتین، دوره‌ای آغاز شد که دوسل با آثار خود نقش به‌سزایی در شکل‌گیری آن داشت. کتاب بیست تز در باب سیاست، یکی از این آثار است. او در نوامبر 2023 در نیومکزیکو درگذشت.

معرفی و دانلود کتاب بیست تز در باب سیاست

دوسل پس از سال‌ها مطالعه‌ی فلسفی، کتاب اخلاق آزادی‌بخشی را به نگارش درآورد که درک مفاهیم آن برای خوانندگان کتاب پیش‌رو مفید خواهد بود. روابط ما با دیگران و رابطه‌مان با خویشتن، اساس امر اخلاقی هستند. با این وجود اگر بخواهیم بنیان‌های اخلاقی خاصی را توصیف کنیم، به مشکل برمی‌خوریم؛ زیرا هر نظام اخلاقی‌ای همواره ناقص خواهد بود و امکان دارد مفروضات خود را هم نقض کند. به همین دلیل نظام اخلاق سلبی بهترین نظامی است که می‌توانیم در عصر حاضر به آن برسیم. مهم‌ترین اصل اخلاق سلبی این است که در آن نظام‌هایی که افراد در آن قربانی می‌شوند، مورد انتقاد قرار گیرند. کسانی که صدایشان کمتر شنیده می‌شود یا در نظام اخلاقی ما جای نمی‌گیرند، اتفاقاً بیشترین حق را در نقد نظام دارند.

کتاب بیست تز در باب سیاست، خلاصه‌ای از سه جلد کتاب «سیاست آزادی‌بخشی» به شمار می‌آید. در این سه جلد موضوعاتی چون تاریخچه‌ای جهانی و انتقادی از فلسفه‌ی سیاسی، غلبه بر هلنیسم و غرب‌گرایی و سکولاریسم مغلطه‌آمیز، معماری و سیاست آزادی‌بخشی و... بررسی می‌شوند.

بخش اول کتاب بیست تز در باب سیاست مختص به نظم سیاسی غالب و سه اصل هنجاری آن است: اصل امکان‌سنجی، اصل مادی و اصل صوری. در دومین بخش اصول انتقادی سیاست آزادی‌بخشی و به‌ویژه اصول سلبی چون غیریت، هم‌بستگی و آزادی‌بخشی مورد بحث قرار می‌گیرند. انریکه دوسل در این کتاب با کمک گرفتن از نظریات مارکس، هگل، هابرماس، رالز و نگری مهم‌ترین عناصر یک سیاست عادلانه و پایدار را طرح می‌کند.

نشر لگا کتاب بیست تز در باب سیاست را با ترجمه‌ی هومن کاسبی روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب درنگ‌ها

مجموعه کتاب درنگ‌ها به کوشش نشر لگا و به دبیری علی حسن‌زاده، درصدد است تا بهترین کتب روانکاوی و فلسفه را از بهترین نویسندگانِ این دو حوزه گردآوری کند. نشر لگا نام «درنگ‌ها» را دالی بر اختلاف در خوانش‌های مختلف نویسندگان این مجموعه و وقفه‌ها و گسست‌های موجود در آراء آن‌ها در نظر گرفته است. نام برخی از مجلدهای این مجموعه از این قرارند: «قدرت چیست؟»، «آفرینش و آنارشی»، «آموزه‌ی حقیقت افلاطون» و«اُدیپ: میل آتشین کودک.»

نکوداشت‌های کتاب بیست تز در باب سیاست

  • دوسل احتمالاً یکی از مهم‌ترین مارکس‌شناسان عصر ما باشد. کتاب بیست تز در باب سیاست نشان می‌دهد که سیاست در آمریکای لاتینِ امروز به هنر امکان‌سنجی مبدل گشته است. برای خواندن این کتاب کوتاه شاید به زمان زیادی نیاز داشته باشید؛ زیرا دوسل تمام دانش فلسفی و سیاسی خود را در این اثرش خلاصه کرده. (گاوین اوتول، مجله‌ی مرور کتاب‌های آمریکای لاتین)
  • دوسل با کتاب بیست تز در باب سیاست، کاری بزرگ را آغاز کرده؛ زیرا به ما می‌گوید که ممکن است که برای وضعیت موجود، جایگزینی مناسب پیدا کرد. (دیه‌گو فون واکانو، مجله‌ی چشم‌اندازهای سیاست)
  • انریکه دوسل یکی از غول‌های اندیشه‌ی فلسفه‌ی آزادی‌بخش به شمار می‌رود. این کتاب بزرگ تنها مختصری از تحلیل شجاعانه و ظریف اوست. (کرنل وست، استاد دانشگاه پرینستون)
  • کتاب بیست تز در باب سیاست به قلم یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان آزادی‌بخش آمریکای لاتین است. دوسل با روحیه‌ای بی‌نظیر و بینشی دقیق، فلسفه‌ی سیاسی خود را در این کتاب بیان می‌کند. (مارک لوئیس تیلور، مجله‌ی دین و مذهب)

کتاب بیست تز در باب سیاست برای چه کسانی مناسب است؟

انریکه دوسل خود در آغاز کتاب بیست تز در باب سیاست عنوان می‌کند این کتاب برای جوانان نوشته شده است. جوانانی که می‌بینند سنت‌های دنیای گذشته در حال تغییر است و می‌خواهند وظیفه‌ی میهن‌پرستانه و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند.

در بخشی از کتاب بیست تز در باب سیاست می‌خوانیم

امر سیاسی به‌خودی‌خود هنگامی در تمامیت آن فاسد می‌شود که کارکرد ذاتی‌اش کژدیسه شده یا در خاستگاه آن از بین رفته باشد. با پیش‌دستی بر آنچه بعد توضیح خواهم داد، تأملاتم در باب معنای امر سیاسی را ابتدا با رفتن به مسیری انحرافی آغاز می‌کنم؛ مسیری انحرافی که تمام کنش‌ها و نهادهای سیاسی را کاملاً به بیراهه می‌برد.

این فساد خاستگاهیِ امر سیاسی که آن را بت‌وارگی قدرت می‌نامم، عبارت است از لحظه‌ای که در آن، کنشگر سیاسی (از اعضای اجتماع سیاسی، چه شهروندان چه نمایندگان) به این باور می‌رسد که قدرت، سوژگانی او یا نهادی را که در آن مشغول به کار است _ به‌عنوان «کارگزار»، اعم از رئیس‌جمهور، نماینده، قاضی، فرماندار، سرباز یا افسر پلیس _ به‌عنوان مرکز یا منبعِ قدرت سیاسی تصدیق می‌کند؛ برای مثال، به همین گونه است که دولت به‌عنوان حاکم و قدرت نهایی تصدیق می‌شود و این امر بازنمود بت‌وارگی قدرتِ دولت و فساد تمام کسانی است که به‌دنبال اِعمال قدرت دولتیِ تعریف‌شده به این طریق هستند. به‌عنوان مثال، اگر اعضای حکومت معتقد باشند که قدرت را از طریق اقتدار خودارجاع _ یعنی با ارجاع به خودشان_ اِعمال می‌کنند، در این صورت قدرت آن‌ها فاسد شده است.

چرا؟ زیرا نقطۀ مرجع اولیه و غاییِ هرگونه اِعمال قدرت از طریق هر نهاد (از رئیس‌جمهور گرفته تا پلیس) یا از طریق هر کارکرد سیاسی (وقتی به‌عنوان مثال، شهروندان در شوراهای شهرِ گشوده به همگان با هم ملاقات می‌کنند یا نماینده‌ای را انتخاب می‌کنند)، قدرت اجتماع سیاسی(یا مردم به‌معنای اکید کلمه) است. ناکامی در ارجاع به این قدرت، منزوی‌شدن از آن یا قطع پیوند میان اِعمال تفویضیِ قدرت متعینِ هر نهاد سیاسی و قدرت سیاسیِ اجتماع (یا مردم)، به مطلق‌سازی و بت‌واره‌سازی و فساد قدرت نماینده‌ای منجر می‌شود که آن کارکرد را انجام می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار- آزادی‌بخشیِ سیاست: غیریت، هم‌بستگی، آزادی‌بخشی: ادواردو مندیتا
کلام مقدماتی
مقدمه
تز اول: فساد و میدان سیاسی: امر عمومی و امر خصوصی
بخش اول: نظم سیاسی غالب
تز دوم: قدرت سیاسی اجتماع به‌مثابۀ پوتنتیا
تز سوم: قدرت نهادی به‌مثابۀ پوتستاس
تز چهارم: قدرت فرمان‌بردارانه
تز پنجم: بت‌وارگی قدرت: قدرت به‌مثابۀ سلطه
تز ششم: کنش سیاسی استراتژیک
«تز هفتم»: نیاز به نهادهای سیاسی: سپهر مادی (بوم‌شناختی، اقتصادی، فرهنگی): اخوت
تز هشتم: نهادها در سپهرهای مشروعیتِ دموکراتیک و امکان‌سنجی: برابری و آزادی: حکومت‌پذیری
تز نهم: اخلاق و اصول هنجاری ضمنیِ سیاست: اصل مادی
تز دهم: اصول صوری‌دموکراتیک و امکان‌سنجی سیاست
بخش دوم: دگرگونی انتقادیِ امر سیاسی: به‌سوی نظم سیاسی نوین
تز یازدهم: مردم: بخش مردمی و «پوپولیسم»
تز دوازدهم: قدرت آزادی‌بخش به‌مثابۀ هایپرپوتنتیا و «وضعیت عصیان»
تز سیزدهم: اصول سیاسیِ آزادی‌بخشی: اصل مادیِ انتقادی
تز چهاردهم: اصول دموکراتیک‌انتقادی و دگرگونی استراتژیک
تز پانزدهم: پراکسیس آزادی‌بخشیِ جنبش‌های اجتماعی و سیاسی
تز شانزدهم: پراکسیس ضدهژمونیک و برساخت هژمونی جدید
تز هفدهم: دگرگونی نهادهای سیاسی: اصلاح، تحول، انقلاب: اصول موضوعۀ سیاسی
تز هجدهم: دگرگونی نهادها در سپهر مادی: «حیات ابدی» و هم‌بستگی
تز نوزدهم: دگرگونی نهادها در سپهر مشروعیت دموکراتیک: فوران حقوق جدید: «صلح ابدی» و غیریت
تز بیستم: دگرگونی نهادها در سپهر امکان‌سنجی: «انحلال دولت»؟ آزادی‌بخشی
کتاب‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بیست تز در باب سیاست
نویسنده
مترجمهومن کاسبی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-7668-04-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بیست تز در باب سیاست

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بیست تز در باب سیاست

برای دریافت کتاب بیست تز در باب سیاست و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.