معرفی و دانلود کتاب آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری

عکس جلد کتاب آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آفرینش و آنارشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آفرینش و آنارشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری

جورجو آگامبن، فیلسوف معاصر ایتالیایی، در کتاب آفرینش و آنارشی از گذشته به حال حرکت می‌کند و الهیات مسیحی را با سرمایه‌داری یا کاپیتالیسم پیوند می‌زند. او در پنج فصل مفاهیمی چون باستان‌شناسی اثر هنری، سرمایه‌داری، آنارشی، فقر، آرخه، خلقت و آنارشی را موشکافانه تعریف می‌کند و از این رهگذر، به درکی فلسفی از گذشته و حالِ جوامع غربی می‌رسد.

درباره‌ی کتاب آفرینش و آنارشی

خلق و امر در فرهنگ اسلامی و مسیحی و فلسفه‌ی یونانی پیوندی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. کلمه‌ی آرخه در زبان یونانی به دو معناست: یکی به معنی خاستگاه و اصل و دیگری در معنای فرمان و نظم. جورجو آگامبن (Giorgio Agamben) عقیده دارد که برخوردن به چنین واژه‌هایی در زبان‌های باستانی، امری بسیار طبیعی و رایج است. فیلسوفان اغلب اوقات در چنین مواردی دچار مشکلات فراوان می‌شوند و از همین‌روست که سعی می‌کنند کلمات درستی را برای بیان افکارشان به کار ببرند. امری که گاهی اوقات دشواری‌های آن بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. آگامبن در پنج فصل کتاب آفرینش و آنارشی (Creation and Anarchy) می‌کوشد تلقی خود را از هر واژه‌ای بیان و هر اصطلاحی را با نهایت دقت تعریف کند.

رابطه‌ی خلق و امر را آن‌جایی می‌توان درک کرد که خداوند به جهان فرمان می‌دهد باشد و جهان نیز وجود می‌یابد. همان مفهومی که در آیه‌ی 82 سوره‌ی یس آمده است: «تنها کار او وقتى چیزى را اراده کند این است که گویدش باش و بباشد.» آرخه، فرمان یا آغاز، همان چیزی است که در ابتدا حکم می‌کند. در الهیات، خدا همان است که فرمان آفرینش جهان را می‌دهد، آن را می‌آفریند و از طریق آفرینش بر آن حکومت می‌کند. جورجو آگامبن از طریق پژوهش‌های تبارشناسانه (یا چنان که خود می‌گوید: باستان‌شناسانه) می‌خواهد مفاهیمی چون آفرینش و فرمان را در دنیای امروز بازتعریف کند.

معرفی و دانلود کتاب آفرینش و آنارشی

یکی از نوشته‌های معروف والتر بنیامین با عنوان «سرمایه‌داری به منزله‌ی دین»، وجه مشابهت‌های دین مسیحیت و سرمایه‌داری را برمی‌شمارد و به این نتیجه می رسد که علت‌ همه‌ی این شباهت‌ها این است که منشأ اصلی سرمایه‌داری، دین مسیحیت است. جورجو آگامبن در کتاب خود، ذیل فصلی که به بررسی نظام سرمایه‌داری می‌پردازد، به متن والتر بنیامین اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که بانک‌ها امروزه جای کلیساها را گرفته‌اند و بر پایه‌ی اعتبار و پول حکومت می‌کنند. در این‌جاست که او به آنارشی گریز می‌زند و آنارشی قدرت را باری دیگر رمزگشایی می‌کند. (البته باید خاطرنشان کرد که هم آرای بنیامین و هم نظریات آگامبن در باب سرمایه‌داری، جای نقد بسیار دارد.)

کتاب آفرینش و آنارشی توسط هومن کاسبی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر لگا به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب درنگ‌ها

مجموعه کتاب درنگ‌ها به کوشش نشر لگا، درصدد است تا بهترین کتب روانکاوی و فلسفه را از بهترین نویسندگانِ این دو حوزه گردآوری کند. نشر لگا نام «درنگ‌ها» را دال بر اختلاف در خوانش‌های مختلف نویسندگان این مجموعه و وقفه‌ها و گسست‌های موجود در آراء آن‌ها در نظر گرفته است. نام برخی از جلدهای این مجموعه از این قرارند: «قدرت چیست؟»، «آفرینش و آنارشی»، «آموزه‌ی حقیقت افلاطون» و«اُدیپ: میل آتشین کودک».

در نکوداشت کتاب آفرینش و آنارشی

  • فیلسوفان بزرگ کتاب‌های کوتاه می‌نویسند؛ درست مانند جورجو آگامبن که من یکی از طرفدارانش هستم. فصل آخر کتاب آفرینش و آنارشی درباره‌ی سرمایه‌داری فوق‌العاده است. (تارا برابازون، استاد مطالعات فرهنگی دانشگاه چارلز داروین)

کتاب آفرینش و آنارشی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب آفرینش و آنارشی برای علاقه‌مندان فلسفه‌ی هنر و فلسفه‌ی سیاسی نوشته شده است.

در بخشی از کتاب آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری می‌خوانیم

پس از سال‌ها صَرف وقت برای خواندن، نوشتن و مطالعه، بعضی ‌اوقات به‌طور اتفاقی متوجه می‌شویم که راه و روش ویژۀ ما _ در صورت وجود_ برای پیشروی در اندیشه و پژوهش چیست. در مورد من، مسئله عبارت است از ادراک آنچه فوئرباخ «ظرفیتِ رشد» می‌نامید، یعنی «ظرفیتِ رشدِ» موجود در کار نویسندگانی که دوستشان دارم. عنصر اصالتاً فلسفی موجود در یک اثر _اعم از آثار هنری، علمی یا نظری_ ظرفیت آن برای رشد و پرورش است، چیزی که _ دانسته یا نادانسته_ ناگفته مانده است و باید پیدا و قبضه شود. چرا جست‌وجو برای عنصر مستعد رشد و گسترش، مرا مجذوب خودش می‌کند؟ زیرا اگر این اصلِ روش‌شناختی را تا آخر دنبال کنیم، ضرورتاً به نقطه‌ای خواهیم رسید که در آن تمایزگذاری بین آنچه از آنِ ماست و آنچه به نویسنده‌ای تعلق دارد که در حال خواندنش هستیم امکان‌پذیر نیست. رسیدن به این منطقۀ غیرشخصیِ بی‌تفاوتی که هر نام مناسب، هرگونه حق کپی‌رایت‌ و هر داعیۀ اصالتی در آنجا محو می‌شود، مرا لبریز از شادی می‌کند. بنابراین سعی خواهم کرد که آنچه را در ایدۀ دلوزیِ فعل آفرینش به‌مثابۀ فعل مقاومت ناگفته مانده به پرسش بکشم؛ و از این طریق، خواهم کوشید تا اندیشۀ نویسنده‌ای را که دوست دارم، آشکارا با مسئولیت کامل خودم، ادامه بدهم.

در ابتدا باید بگویم که من دربارۀ استفاده از اصطلاح «آفرینش» در رابطه با کردارهای هنری که متأسفانه امروزه بسیار رایج شده است نسبتاً معذب هستم. در حین بررسی تبارشناسیِ کاربرد این اصطلاح، در کمال شگفتی متوجه شدم که تقصیر تا حدی به گردن معماران است. هنگامی ‌که متألهین قرون ‌وسطایی مجبور به توضیح آفرینش جهان شدند، به نمونه‌ای تکیه کردند که رواقیون از پیش ارائه داده بودند. توماس آکوئیناس می‌نویسد، درست همان ‌طور که خانه از پیش در ذهن معمار وجود دارد، خداوند نیز جهان را با نظر به الگویی آفرید که در ذهن داشت.

فهرست مطالب کتاب

1: باستان‌شناسی اثر هنری
2: فعل آفرینش چیست؟
3: تصاحب‌ناپذیر
4: فرمان چیست؟
5: سرمایه‌داری به‌مثابۀ دین
کتاب‌نامه
نمایۀ عمومی
نمایۀ اشخاص

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری
نویسنده
مترجمهومن کاسبی
ناشر چاپینشر لگا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات108
زبانفارسی
شابک978-600-8987-85-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آفرینش و آنارشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آفرینش و آنارشی

برای دریافت کتاب آفرینش و آنارشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.