معرفی و دانلود کتاب تاج محل

عکس جلد کتاب تاج محل
قیمت:
۷۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاج محل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاج محل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاج محل

کتاب تاج محل، نوشته‌ی تی. ان. موراری رمانی تاریخی است که داستان عشق شاه‌جهان و ارجمندبانو را با بیانی جذاب و توصیفاتی زیبا بیان می‌کند. عشقی که در نهایت، منجر به ساخته شدن شاهکار معماری مغولان هند، بنای سراپا سپید تاج محل، می‌شود.

درباره‌ی کتاب تاج محل

تیمری‌. ان. موراری (Timeri N. Murari) در کتاب تاج محل (Taj: A Story of Mughal India) تاریخ، جغرافیا، جامعه‌شناسی و داستان‌نویسی را با هم گره زده است. او در این رمان تاریخی، بخشی از وقایع هندوستان قرن هفدهم را انتخاب کرده و آن‌ها را با بیانی شیوا به داستانی جذاب و مستند تبدیل کرده است. حلقه‌ی اتصال این اتفاقات، بنای تاریخی تاج محل است که به دستور شاه‌جهان، پادشاه هندوستان، در شهر اگرا ساخته شده.

نویسنده‌ی کتاب تاج محل در این رمان تاریخی دو روایت کلی را مدنظر قرار داده است که در نقطه‌ای با هم اتصال دارند. روایت اول، گزارشی از داستان عشق شاه‌جهان و همسرش ارجمندبانوست. شاه‌جهان که بین سال‌های 1627 تا 1658 میلادی امپراطور بزرگ و مقتدر هندوستان بوده، و بر قلمرو وسیعی فرمانروایی می‌کرده، عنان دل خود را به دست ارجمندبانو می‌سپارد، طوری که پس از مرگ همسرش نیز، دل از معشوق برنمی‌دارد. در این بخش، تی. ان. موراری بخشی از رمان تاریخی‌اش را به روایت آشنایی، عاشق شدن و زندگی مشترک امپراطور عاشق و همسرش اختصاص می‌دهد. وقایع این روایت در سال‌های 1607 تا 1630 میلادی اتفاق می‌افتد. دومین روایتی که در کتاب تاج محل می‌خوانیم، ماجرای ساختن بنای تاریخی تاج محل است. شاه‌جهان پس از مرگ ارجمندبانو دستور می‌دهد تا معماران و هنرمندان از کشورهای مختلف در آگرا جمع شوند و بنایی عظیم بر مزار همسرش بسازند تا به‌سان یادگاری از این عشق پایدار، باقی بماند. بازه‌ی تاریخی روایت دوم، سال‌های 1632 تا 1666 میلادی است. نقطه‌ی پیوند این دو روایت با یکدیگر، در شخصیت ارجمندبانوست که البته نام دیگر او را ممتازمحل نوشته‌اند.

ساختار کتاب تاج محل نیز جالب و مهم است. تی. ان. موراری در رمان تاریخی‌اش، دو روایت را به صورت موازی پیش می‌برد. فصل‌های فرد کتاب مربوط به روایت اول یعنی داستان عشق شاه‌جهان و ارجمندبانوست. در این فصل‌ها هربخشی از داستان از زبان یکی از شخصیت‌ها بیان و روایتی کلی از ماجرا به خواننده ارائه می‌شود. فصل‌های زوج کتاب به روایت دوم، داستان بنای تاج محل، می‌پردازد. در این بخش خرده‌روایت‌هایی هم وجود دارد که بخشی از آن مربوط به زندگی شخصیتی به نام «مورتی» است که یکی از کسانی‌ست که برای پروژه‌ی ساخت تاج محل استخدام شده‌اند. داستان دیگری که در ضمن روایت تاج محل بیان می‌شود، روایت شورش پسران شاه‌جهان بر سر تصاحب سلطنت است.

یکی از ویژگی‌های تاج محل که باید در رمان‌های تاریخی خوب وجود داشته باشد، توجه نویسنده به مختصات فرهنگی جامعه‌ای است که به توصیف آن دست زده.تی. ان. موراری به خوبی توانسته است از پس توصیف ویژگی‌های زمانی جامعه‌ی هندوستان در قرن هفدهم بربیاید. از بین عناصر مهمی که در این زمینه در کتاب تاج محل توصیف شده‌اند، می‌توان به اختلاف طبقاتی، وضعیت زنان در جامعه و دوگانه‌های مذهبی اشاره کرد.

کتاب تاج محل به قلم امیر نگهبان ترجمه شده و در انتشارات مازیار به چاپ رسیده. پیش از این نیز، کتاب حاضر به نام «یادبود عشق» با ترجمه‌ای از فرشته خجندی مقدم در انتشارات ارغنون منتشر شده بوده است.

نکوداشت‌های کتاب تاج محل

  • کتابی درباره‌ی نیروی سادگی. (روزنامه‌ی گلاسترشایر اکو)
  • فقط یک رمان‌نویس تاریخی ماهر مانند تیمری موراری می‌تواند چنین شیطنت‌آمیز بر لبه‌ی آتش‌فشان اسکیت‌بازی کند. ساختار این رمان به اندازه‌ی بنایی که توصیف می‌کند، فوق‌العاده است. (بیل اِیتکِن، روزنامه‌ی ساندِی آبزِروِر)

کتاب تاج محل برای چه کسانی مناسب است؟

رمان تاریخی تاج محل برای کسانی که دوست دارند تاریخ را با چاشنی ادبیات بخوانند مناسب است. علاوه بر آن کسانی که به داستان‌های عاشقانه علاقه دارند، می‌توانند با خواندن این رمان به دنیای یک عشق واقعی پا بگذارند.

در بخشی از کتاب تاج محل می‌خوانیم

مورتی فهمید که تاجر مردی توخالی و خودستاست. در طول راه مرتب این سوال را کرده بود و مرتب شنیده بود، کسی چه می‌داند، هیچ‌کس از زیبایی شهبانو خبر نداشت و این او را می‌خورد. خدایانی را تراشیده بود که همه می‌دیدند و همه می‌پرستیدند. معابد را ساخته بود که سربه‌فلک کشیده و زن و مرد به درون آن گل و میوه می‌بردند و دعا می‌خواندند. چگونه می‌توانست در بنایی برای زن مرده‌ای کار کند که هیچ‌کس او را ندیده بود. آیا روزی کسی را خواهد دید که به او بگوید این زن به چه صورت بوده است.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاج محل
نویسنده
مترجمامیر نگهبان
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات346
زبانفارسی
شابک978-964-5676-93-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاج محل

مژگان پاک
۱۴۰۳/۱/۲۴
واقعا کتاب محشری بود، و غمناک، اینکه هر پادشاهی در هر سرزمینی بخاطر بر تخت نشستن و گرفتن قدرت سر برادران خودش رو میبره و اون ها رو میکشه! به نظرم شاه یا ارجمند باید یک داروی جلوگیری از بارداری های پی در پی از طبیبش میگرفت، شاید اون موقع مرسوم نبود!! و اینکه چقدر خون و نژاد مغول وحشی و بی رحم و این سفاکه، رو میشه از کتاب های چنگیز خان و تیمور و.. دید. و چه قدر انسان ها حریص و طماعن، در حالی که مردم کشور در فقر و بدبختی و گرسنگی به سر میبردن و جان میدادن، ولی هزاران کیلو الماس و زمرد و یاقوت و طلا صرف ساخت بنای تاج مل شد یا صرف خوش گذرونی های شاهان میشد. واقعا آدمیزاد موجود حریصیه و هرگز این خصیصیه‌ی بیخود خودش رو ترک نکرده و نمیکنه و نخواهد کرد. کتاب خیلی نثر روان و زیبایی داشت
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تاج محل

برای دریافت کتاب تاج محل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.