معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم به ویراستاری سی. ال. تن، می‌کوشد به چند جنبش و مکتب فکری تأثیرگذار قرن نوزدهم بپردازد و ایده‌های محوری آنان را توضیح دهد. این کتاب که بخشی از مجموعه‌ی ده‌جلدی راتلج محسوب می‌شود، مکاتبی همچون فایده‌باوری، پوزیتیویسم و پراگماتیسم را معرفی و آرای فیلسوف‌های مهم آن دوره، ازجمله نیچه، کنت و جان استورات میل را تشریح می‌کند.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم

در قرن هجدهم، فیلسوفی در بریتانیا ظهور کرد که تقریباً ایده‌ی متفاوت‌تری نسبت به هم‌عصرانش داشت. جرمی بنتام برخلاف سنت روشنگری یا جریان غالب ایده‌آلیسم از نوعی نگرش فایده‌باور صحبت می‌کرد. او این موضوع را مطرح کرد که فرد باید همیشه کاری را انجام دهد که بیشترین سود و مطلوبیت برای همگان را به دنبال دارد. در این نگرش نتیجه‌گرا، درستی یا نادرستی با پیامد کارها سنجیده می‌شود؛ اگر برای ما لذت و سود و خوشبختی و خوشحالی و خیر و مزیت داشت، آن کار درست است، حتی اگر ذاتاً شرارت‌بار باشد. در قرن نوزدهم، دیگر فیلسوف انگلیسی، جان استوارت میل ایده‌های بنتام را پی گرفت و تا حدودی آن را شرح و بسط داد. برای مثال بین لذت‌های متعالی و پست تفاوت قائل شد و موضوع انتخاب آزاد را پیش کشید. فلسفه‌ی فایده‌باوری، در همان زمان با انتقاد ایده‌آلیست‌ها مواجه شد. بااین‌وجود در برهه‌ای تأثیر زیادی بر سیاست عمومی و مفهوم دموکراسی داشت، اگرچه تنها جنبش مهم این سده نبود، بلکه دو جریان مهم دیگر هم شکل گرفته بودند: پوزیتیویسم فرانسوی و پراگماتیسم آمریکایی.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم (Routledge History of Philosophy Volume VII: The Nineteenth Century)، با تمرکز بر روی قرن نوزدهم، می‌کوشد تحولات فلسفی این دوره‌ی تاریخی را مرور و چند نمونه از اتفاقات تأثیرگذار آن را تشریح کند. جلد ششم مجموعه‌ی راتلج، به جنبش اصلی این قرن، یعنی ایده‌آلیسم آلمانی پرداخته بود. جلد پیش رو در ادامه‌ی کتاب پیشین، تلاش می‌کند فلسفه‌های حاشیه‌ای‌تر،‌ اما جریان‌ساز سده‌ی نوزدهم را معرفی نماید. مکاتبی که برخی از آن‌ها همچنان محل بحث و نظر هستند.

از ویژگی‌های مهم قرن نوزدهم، پیشرفت علوم و ریاضیات و تخصصی‌تر شدن آن‌ها بود. در همین قرن بود که برخی از رشته‌ها مثل جامعه‌شناسی یا روانشناسی شکل گرفتند که بر فلسفه هم تأثیر داشتند. آگوست کنت، بنیان‌گذار رشته‌ی جامعه‌شناسی، کسی بود که ایده‌ی فلسفی مهم و جدلی پوزیتیویسم را مطرح کرد. کنت با گذر از مرحله‌ی الهیات و فلسفه، اعتقاد داشت عصر جدید متکی بر روش‌های علمی تجربی است و تأکید داشت هر چیزی که نتوان در موردش تحقیق و اثباتش کرد، اعتباری نخواهد داشت. او با رد کردن متافیزیک و شهود، در برابر ایده‌آلیسم ایستاد. اتفاق بزرگ این قرن اما نظریه‌ی تکامل داروین و زیست‌شناسی او بود که علم را کاملاً تکان داد. پراگماتیسم آمریکایی از دل همین نظریه سربرآورد. این پدیده که اساساً واکنشی به عقل‌گرایی سنتی بود، بر تجربه و تحقیق اصرار داشت و تأکید می‌کرد که برای سنجش یک موضوع، به‌جای ارائه‌ی نظریه و استدلال بی‌فایده، باید نتیجه‌ی عملی و فایده‌ی آن را بررسی کرد. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم، در ادامه‌ی بحث‌هایش موضوع این جنبش‌های علمی را هم پیش می‌کشد و هرکدام را به‌تفصیل بررسی می‌نماید. همچنین به چهره‌هایی مثل نیچه، دیلتای و برادلی می‌پردازد و ایده‌های آنان را توضیح می‌دهد.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم را سی. ال. تن (C. L. Ten) ویراستاری کرده و نشر چشمه با ترجمه‌ی حسن مرتضوی منتشر ساخته است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمترشناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

جلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

در نکوداشت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم

  • کتابی ارزشمند درباره‌ی سنت فلسفه‌ی غرب... این اثر به کتابخانه‌های دانشگاهی توصیه می‌شود. (لایبرری ژورنال)

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم برای چه کسانی مناسب است؟

اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌ی فلسفه می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند. اگر به فلسفه‌ی غرب علاقه دارید، کتاب حاضر گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم می‌خوانیم

درون‌مایه‌ی ثابت در اندیشه‌ی نیچه همانا بازارزش‌یابیِ رادیکالِ مفاهیم اخلاقی است. در انسانی زیاده انسانی، تمایز تعیین‌کننده‌ای بین دو اخلاق قایل می‌شود. یک اخلاق که قدیمی‌ترین خاستگاه این مفهوم است همانا خلق گروه‌ها و افراد حاکم است؛ «خوب و بد مدت‌های مدید همانند شریف و پست و ارباب و بنده یکسان بوده‌اند. از سوی دیگر، نمی‌توان دشمن را شر تلقی کرد: او می‌تواند تاوان ببیند. به نظر هومر، تروایی‌ها و یونانی هر دو خوب هستند. آن کس که قابل‌تحقیر است بد شمرده می‌شود نه آن کس که به ما آسیب می‌رساند.» دومین نوع اخلاق از آنِ تابع‌شدگان و ناتوانان است، نظام مفاهیم اخلاقی که قدرت نداشتن‌شان را عقلانیت می‌بخشد. نیچه در فراسوی خیر و شر به این درون‌مایه بازمی‌گردد، اما در تبارشناسی اخلاق واپسین اثری که منتشر کرد و یکی از متهورانه‌ترین آثار اوست این درون‌مایه را به طور کامل شرح و بسط می‌دهد.

هر کدام از سه مقاله‌ی بلند آن یک درون‌مایه‌ی اخلاقی اصلی را براساس مفهوم اراده‌ی معطوف به قدرت بسط می‌دهد. دو نوع اخلاق وجود دارد، «اخلاق ارباب» و «اخلاق برده»، گرچه نیچه اضافه می‌کند که، «گاهی آن‌ها مستقیماً در کنار هم رخ می‌دهند حتا در یک انسان واحد، درون یک جان واحد.» در حالت نخست، گروه حاکم برداشت خود را از اصالت و برتری به منزله‌ی امری ارزشمند و خوب وضع می‌کند. در این‌جا «خوب» به معنای «اصیل» است، درحالی‌که «بد» به معنای «عامی» است. در حالت دوم، ضعفا ارزش‌های خود را برقرار می‌سازند که بر آن بنیان، قدرت به منزله‌ی «شر» است. در بنیادی‌ترین سطح، این تمایزی زیست‌شناختی بین انگیزش‌های فعال، جلوه‌های خودجوش انرژی فرد و انگیزش‌های «واکنش‌پذیر» است که بنابه ماهیت خود علیه چیزی، خطری بیرونی، معطوف هستند.

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد هفتم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
سپاس‌گزاری‌
درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شمار
مقدمه / سی. ال. تن
1: فایده ‌باورهای آغازین / جی. ال. ویلیامز
2: فلسفه ‌ی علم و علم اخلاق هیول / استروان جیکوبز
3: جی. / اس. میل: اخلاق و سیاست / آر. اف. خان
۴: جی. / اس. میل: منطق و متافیزیک / جان اسکُروپسکی
5: سیجویک / اس. ای. جی. کوادی
6: کنت و پوزیتیویسم / رابرت براون
7: نیچه / رابین اسمال
8: دیلتای / مایکل لسناف
9: منطق و فلسفه‌ ی ریاضیات در سده ‌ی نوزدهم / جان استیل‌ول
10: فلسفه ی زیست‌شناسی در سده‌ی نوزدهم / جادیش هاتیانگادی
11: جدایی روان‌ شناسی از فلسفه: مطالعاتی در علم ذهن از 1815-1879 / ادوارد. اس. رید
12: پراگماتیسم امریکایی / پیرس چریل میساک
13: پراگماتیسم امریکایی / جیمز / جی. ای. تیلز
14: گرین، بوزانکت و فلسفه‌ ی انسجام / جرالد اف. گاوس
‌ 15: برادلی / تی. ال. اس. اسپریگ
واژه ‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم
نویسنده
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات672
زبانفارسی
شابک978-622-01-0588-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد هفتم: سده‌ی نوزدهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.