معرفی و دانلود کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

عکس جلد کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه
قیمت:
۷۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه عصاره‌ای است از اندیشه‌های حکیمانه‌ی فیلسوفانی چون سقراط، اپیکور و نیچه. آلن دوباتن در این کتاب پرفروش ساندی تایمز بر اهمیت فلسفه در زندگی اصرار می‌ورزد و باور دارد که افکار این اندیشمندان،‌ شما را در یافتن آرامش در دنیای پرهیاهوی امروز و رسیدن به خوشبختی، یاری می‌دهند.

درباره‌ی کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

در حالت عادی وقتی یک کتاب مرتبط با فلسفه را باز می‌کنیم، با عبارت‌هایی مواجه می‌شویم که بسیار سخت و پیچیده هستند. در چنین شرایطی، احتمالاً عطای فلسفه خواندن را به لقایش می‌بخشیم و دیگر تا عمر داریم، به سراغ کتاب‌های فلسفی نمی‌رویم! اوضاع وقتی بدتر می‌شود که کتاب‌های دیگر حوزه‌‌های تخصصی علوم انسانی را می‌گشاییم و با انبوهی از عبارات و اصطلاحات پیچیده روبه‌رو می‌شویم. این‌جاست که سؤالی مهم ذهنمان را مشغول می‌کند: فلسفه، جامعه‌شناسی، سیاست و دیگر رشته‌های علوم انسانی دقیقاً چه دردی را از ما دوا می‌کنند؟ جواب کلی به این سؤال شاید کمی پیچیده باشد؛ اما حداقل آلن دوباتن (Alain de Botton) به این سؤال که «فلسفه به چه دردی می‌خورد؟» در کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه (Consolations Of Philosophy) جواب داده است.

معرفی و دانلود کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

دوباتن از همان ابتدا توضیح می‌دهد که چگونه اندیشه‌‌ی فیلسوفانی چون سقراط، اپیکور، سنکا، شوپنهاور، مونتنی و نیچه می‌توانند ما را در زندگی واقعی تسلی دهند. وقتی احساس می‌کنیم در میان مردم هیچ محبوبیتی نداریم، روش زندگی و سخنان سقراط به کار ما می‌آید. یا هنگامی که فقر و تنگدستی به ما فشار می‌آورد، می‌توانیم به نوشته‌های اپیکور پناه ببریم و توصیه‌های او را سرلوحه‌ی زندگی‌مان قرار دهیم. سنکا هم زمانی به کمکمان می‌آید که احساس ناکامی دست از سرمان برنمی‌دارد. زمانی هم که احساس ناتوانی می‌کنیم و با خود می‌اندیشیم که هیچ‌وقت کافی نیستیم،‌ مونتنی ما را از ورطه‌ی اندیشه‌های تاریک و ناامیدکننده، نجات می‌دهد. از نظر آلن دوباتن، نظرات شوپنهاور قلب‌های شکسته را درمان می‌کنند. و در آخرین بخش کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه، زندگی پرحادثه‌ی فریدریش نیچه به ما می‌آموزد که چگونه در مواجهه با ناملایمات و دشواری‌ها، تاب بیاوریم.

هر فصل از کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه با زندگی‌نامه‌ای از فیلسوف موردنظر شروع می‌شود. آلن دوباتن که خود داستان‌گوی خوبی است، تفکرات فیلسوفان را با در نظر گرفتن نحوه‌ی زیستنشان و مثال‌هایی از زندگی روزمره‌ی خودمان در عصر مدرن همراه می‌کند. درواقع او اندیشه‌های پیچیده‌ی این متفکران را قابل‌فهم و کاربردی می‌گرداند و فلسفه را به نوعی ابزار برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات زندگی تبدیل می‌کند. دوباتن معتقد است که شاید ما نتوانیم شرایط بیرونی را کنترل کنیم؛ اما حداقل می‌توانیم از طریق فلسفه، قدرت درونی خودمان را افزایش دهیم. او ما را تشویق می‌کند که درباره‌ی باورها و رفتارهای خودمان دوباره بیندیشیم و به آرامش دست یابیم.

معرفی و دانلود کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

اما کتاب تسلی بخشی‌های فلسفی با دیگر کتاب‌های خودیاری و آثار زرد روان‌شناسی چه تفاوتی دارد؟ کتاب‌های خودیاری و آثار زرد روان‌شناسی به ما می‌گویند که چگونه پولدار شویم، ظاهر خود را بهبود ببخشیم یا آدم‌های دیگر را به سمت خود جذب کنیم. اما آلن دوباتن نمی‌خواهد چنین کاری انجام دهد. او فقط امیدوار است که با آثار و سخنانش، معنای زندگی را برای ما روشن‌تر کند، راهنمای ما برای رسیدن به خوشبختی باشد و ما را از گردابی که احساس می‌کنیم در آن گرفتار شده‌ایم، نجات دهد. آن هم با استفاده از اندیشه‌های فیلسوفان بزرگی که نامشان را بارها شنیده‌ایم.

چاپ انتشارات ققنوس از کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه با ترجمه‌ی عرفان ثابتی، بسیار خواندنی است.

نکوداشت‌های کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

  • دوباتن برای ورود مردم به قلمرو فلسفه خدمات مهمی انجام داده است. او بخشی از شخصیت ازدست‌رفته‌ی فلسفه را به آن بازمی‌گرداند: هدف آن از تسلی‌بخشی. (دیلی تلگراف)
  • کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه نوعی راهنمای خودیاری از نوع غیرآزاردهنده‌ی آن است و شبیه کتاب « پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند» به نظر می‌رسد. (گاردین)
  • آلن دوباتن فلسفه را به ساده‌ترین و مهم‌ترین هدف خود بازگردانده است: کمک به ما در زندگی کردن. (ایندیپندنت)
  • کتاب‌های سرگرم‌کننده‌ی کمی درباره‌ی فیلسوفان بزرگ نوشته شده‌اند. بی‌تردید تسلی بخشی‌های فلسفه یکی از آن‌هاست. کتابی خلاقانه و جذاب. (ساندی تایمز)
  • بدون شک فلسفه راک اند رول جدید است و آلن دوباتن کلنل تام پارکر آن است. خواندن کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه لذت‌بخش است. و متن خوب، درست مانند فلسفه‌ی خوب، همیشه مایه‌ی تسلی می‌شود. (آیریش تایمز)

اقتباس‌های فرهنگی و سینمایی از کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

سریال تلویزیونی 6 قسمتی «فلسفه: راهنمای خوشبختی» (Philosophy: A Guide To Happiness) محصول تلاش‌های آلن دوباتن و کانال 4 کشور انگلیس، با الهام از کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه ساخته شده است.

کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال کتابی برای شروع فلسفه هستید، کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه گزینه‌ی بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.

در بخشی از کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه می‌خوانیم

شوپنهاور سگ پودل جدیدى مى‌گیرد و اسمش را آتما مى‌گذارد، به عنوان اداى احترام به روح جهانى که برهمن‌ها به آن عقیده دارند. مجذوب ادیان شرقى به طور عام و آیین برهمنى به طور خاص مى‌شود (هر شب چند صفحه‌اى از اوپانیشادها را مى‌خواند). برهمن‌ها را «شریف‌ترین و کهنسال‌ترین مردم» مى‌خواند، و وقتى زن نظافتچى، مارگارتا اشنپ، به دستورهایش مبنى بر عدم گردگیرى تصویر بودا در هنگام مطالعه توجه نمى‌کند، او را تهدید به اخراج مى‌کند.

اوقات روزافزونى را در تنهایى مى‌گذراند. مادرش نگران اوست: «دو ماه در اتاقت بوده‌اى بدون این که یک نفر را ببینى. این خوب نیست پسرم، و مرا غمگین مى‌کند، انسان نمى‌تواند و نباید خود را این گونه منزوى کند.» ساعات زیادى از روز را مى‌خوابد: «اگر زندگى و هستى شادى‌آفرین بود، در آن صورت همه با بى‌میلى به حالت ناهشیار خواب نزدیک مى‌شدند و با شادى، دوباره از خواب برمى‌خاستند. ولى درست عکس این امر مصداق دارد، زیرا همه با اشتیاق زیاد به خواب مى‌روند و با بى‌میلى دوباره از خواب برمى‌خیزند.» او با مقایسه خودش با دو تن از متفکران موردعلاقه‌اش زیاد خوابیدنش را توجیه مى‌کند: «هر چه انسان‌ها پیشرفته‌تر باشند و هرچه مغزشان فعال‌تر باشد... بیش‌تر به خواب نیاز دارند. مونتنى نقل مى‌کند که همیشه خواب سنگینى داشته؛ و بخش زیادى از عمرش را در خواب بوده؛ و در سن زیاد هم هشت تا نه ساعت به طور مداوم مى‌خوابیده است. همچنین نقل کرده‌اند که دکارت زیاد مى‌خوابیده است.»

فهرست مطالب کتاب

بخش یکم: تسلى‌بخشى در مواجهه با عدم محبوبیت
بخش دوم: تسلى‌بخشى در مواجهه با کم‌پولى
بخش سوم: تسلى‌بخشى در مواجهه با ناکامى
بخش چهارم: تسلى‌بخشى در مواجهه با ناتوانى و نابسندگى
بخش پنجم: تسلى‌بخشىِ قلب شکسته
بخش ششم: تسلى‌بخشى در مواجهه با سختى‌ها
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تسلی بخشی‌های فلسفه
نویسنده
مترجمعرفان ثابتی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات303
زبانفارسی
شابک978-964-311-479-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

برای دریافت کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.