معرفی و دانلود کتاب تمدن مایا

عکس جلد کتاب تمدن مایا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تمدن مایا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تمدن مایا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تمدن مایا

مایاها میراثی غنی از هنر، علم و ریاضیات به یادگار گذاشتند که در عصر حاضر برای ما اعجاب‌آور است. پاتریشیا د. نتسلی در کتاب تمدن مایا یافته‌هایی از باستان‌شناسان و محققانی می‌آورد که سال‌ها زمان خود را در بقایای شهرهای مایا، کتیبه‌های سنگی و دیگر آثار هنری گذراندند تا بخشی از معماهای باستانی این تمدن پیچیده را نشان دهند.

درباره‌ی کتاب تمدن مایا

یکی از بزرگ‌ترین رازهای تاریخ این است که تمدن پیشرفته‌ی مایا با وجود 19 میلیون نفر جمعیت، چگونه به‌طورناگهانی از بین می‌رود؟ البته مردم مایا و تمدنشان به‌طورکامل از بین نرفته‌اند و نوادگان آن‌ها در سراسر آمریکای مرکزی در کشورهایی چون گواتمالا، هندوراس و جنوب مکزیک زندگی می‌کنند. اما هنوز هم این سؤال به قوت خود باقی می‌ماند که چه عواملی تمدن مایا را نابود کرد؟ تمدنی که اساس ریاضیات و محاسبات نجومی را به وجود آورد و زبان نوشتاری بسیار پیچیده‌ای اختراع کرد؛ به‌طوری‌که محققان امروزی هنوز هم نتوانسته‌اند زبان کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های به‌جامانده از قوم مایا را به‌ طور کامل متوجه شوند. در کتاب تمدن مایا (Maya Civilization)، با خاستگاه این قوم، آداب و فرهنگ آن و دلایل نابودی‌اش آشنا می‌شوید.

پس از سال 1822 و منتشر شدن داستان گنج‌یابی یکی از مردمان انگلیس در سرزمین پالنکه، باستان‌شناسان اندک‌اندک به این سرزمین ناشناخته علاقه نشان دادند و به کاوش آثار آن پرداختند. شاید این سرزمین بهشت جدیدی برای باستان‌شناسان بود؛ زیرا غنای فرهنگی بسیاری داشت. مورخان اندک‌اندک به این نتیجه رسیدند که روزگاری مایاها در این منطقه‌ زندگی می‌کردند و تمدنی کاملاً پیشرفته و پیچیده به وجود آورده بودند. متأسفانه در قرن شانزدهم، سربازان اسپانیایی بسیاری از کتیبه‌ها و طومارهای این تمدن را سوزاندند و باستان‌شناسان را از منبع بی‌نظیری محروم کردند. با این حال محققان توانستند با استفاده از منابع کمی که در اختیار داشتند، به نتایج درخشانی برسند. شما می‌توانید تحقیقات آن‌ها را در کتاب تمدن مایا بخوانید.

پاتریشیا د. نتسلی (Patricia D Netzley) در فصل اول کتاب به منشأ این قوم پرداخته است. باستان‌شناسان و انسان‌شناسان بر این باورند که تمدن مایا متأثر از سرزمین‌های آسیایی مانند چین است. البته بعضی از دانشمندان احتمال می‌دهند که آن‌ها از تمدن‌های اطرافشان نیز تأثیر پذیرفته‌اند. فصل دوم کتاب تمدن مایا به پیدا شدن یک نظام سیاسی در این سرزمین اشاره می‌کند. در این فصل برخی از آداب مایاها مانند ازدواج، نحوه‌ی لباس پوشیدن و روش‌های اجرای مراسم مختلف معرفی می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب تمدن مایا

دین یکی از عوامل متحد‌کننده‌ی جامعه‌ی مایا بود و یکی از پایه‌های تمدنشان به حساب می‌آمد. پاتریشیا د. نتسلی فصل سوم کتاب را به این موضوع اختصاص داده. خرابه‌های باقی‌مانده از معبدها، مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری باستانی، موضوع فصل چهارم کتاب تمدن مایا هستند. همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، درک مایاها از ریاضیات شگفت‌انگیز بود. آنان ریاضیات را از اولمک‌ها گرفتند، آن را گسترش دادند و محاسبات جدید را ابداع کردند. برای مثال دانشمندان امروزی اعتقاد دارند مایاها عدد «صفر» را به نظام محاسباتی افزودند. در فصل پنجم این موضوع در کنار مواردی چون ایجاد تقویم، ابداع نظام نوشتاری و محاسبات نجومی بررسی می‌گردد. سرانجام پاتریشیا د. نتزلی در فصل آخر کتاب به‌سراغ دلایل زوال تمدن مایا می‌رود.

انتشارات ققنوس کتاب تمدن مایا را با ترجمه‌ی فرید جواهر کلام در مجموعه‌ی تاریخ جهان به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب تمدن مایا برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تمدن مایا اثر پاتریشیا د. نتسلی برای کسانی است که راجع‌ به تمدن‌های کهن جهان کنجکاو هستند.

در بخشی از کتاب تمدن مایا می‌خوانیم

دانشمندان سال‌ها وقت صرف کردند تا به دانش امروزى درباره‌ی ریاضیات و ستاره‌شناسى مایاها دست بیابند و این کار با در کنار هم قرار دادن قطعات و حروف نوشتارى آنان بود؛ زیرا این مسئله یعنى تفسیر و ترجمه و درک مطالب هیروگلیف آنان بر روى کتیبه‌ها و جاهاى دیگر کارى بود بس دشوار. در حقیقت هم‌اکنون هم حدود پانزده درصد از نوشتارهاى مایاها به طور کامل فهمیده نشده است. نخستین علامات و نشانه‌هایى که کشف رمز شدند، آن‌هایى بودند که به اعداد، جهت‌هاى اصلى، رنگ‌ها، تقویم و ستاره‌شناسى مربوط بودند. رموز و علائم دیگر که مفاهیمى دیگر را مى‌رساندند، ترجمه‌شان دشوارتر بود.

رمزگشایى خطوط هیروگلیف مایا کارى بسیار دشوار است؛ زیرا بعضى از نشانه‌ها و علائم، صورت‌نگارى و به شکل یک تصویر ظاهر شده‌اند. مثلاً یک تصویر به معناى یک واژه کامل یا یک نام است، در حالى که بعضى دیگر هجایى هستند یعنى این که هر یک معرّف یک هجا یا حرف و صدا، یا هر دو آن‌ها هستند. این اِشکال یادشده را به صورت‌هاى دیگر نیز مى‌توان بیان داشت. براى مثال مى‌توان به گفته‌ی مایکل کو اشاره کرد که مى‌گوید: «نام فرمانرواى بزرگ پالنکه را که پاکال و معناى آن سِپر دست بود، هم مى‌شد به صورت تصویرى نوشت مثلاً یک سپرِ دستى، و هم به صورت آوایى که مى‌شد پار کا لا و یا هر دو.» اِشکال دیگر آن بود که معناى پاره‌اى از این علائم، در کنار سایر علائم ممکن بود تغییر کند. بنابر این ترجمه مناسب معناى یکى از این علائم در یک کتیبه، الزاماً نمى‌تواند دانشمندان را در ترجمه‌ی همان شکل و علامت در کتیبه‌اى دیگر یارى دهد. گذشته از همه‌ی این‌ها رمزگشایى این علائم مشکلات مخصوص به خود را دارد. اسپانیایى‌ها پس از ورود، نه تنها بسیارى از کتیبه‌هاى مایا را نابود کردند، بلکه فشار آن‌ها بر فرهنگ مایا، ترجمه‌ی باقى‌مانده علائم و آثار آن‌ها را با مشکل مواجه ساخت. مثلاً سربازان و کشیشانِ اسپانیایى عناصر تازه‌اى به دلخواه خود وارد زبان مایاها کردند تا ارتباط زبان آن‌ها را با زبان باستانى مایا قطع کنند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ تمدن مایا
پیشگفتار: کنار هم چیدنِ قطعات یک تمدن
1: منشأ فرهنگ مایا
2: جامعه مایا
3: ایدئولوژى مایاها
4: هنر و معمارى
5: مشغله‌هاى هوشمندانه
6: زوال تمدن مایا
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تمدن مایا
نویسنده
مترجمفرید جواهرکلام
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-964-311-676-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تمدن مایا

iman babaei
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
معرفی مناسبی از روند تشکیل تمدن مایا، اعتقادات، رسوم و ساختار جامعه مایا می‌دهد
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تمدن مایا

برای دریافت کتاب تمدن مایا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.