معرفی و دانلود کتاب عصر حجر

عکس جلد کتاب عصر حجر
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عصر حجر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عصر حجر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عصر حجر

مطالب کتاب عصر حجر در باب زمانی است که موجوداتی متفاوت با شکل امروزی ما، قادر شدند از سنگ، ابزارهایی پیچیده و کارآمد بسازند. پاتریشیا د. نتسلی در این کتاب تقسیم‌بندی‌های معروف دوران پیش از تاریخ را بررسی می‌کند، به گونه‌های مختلف انسان مانند نئاندرتال‌ها و هوموساپینس‌ها می‌پردازد و داستان تکامل را با جزئیات روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب عصر حجر

رومیان و چینیان باستان نخستین کسانی بودند که از کلمه‌ی «عصر حجر» برای توصیف زمان کهن استفاده کردند. تاریخ‌نگاران روم و چین باستان اعتقاد داشتند که ابزار فرهنگ‌های پیشین از جنس سنگ بوده است. اولین کسی که این اصطلاح را رواج داد، کریستیان یورگنسن تامسن بود، موزه‌دار موزه‌ی ملی دانمارک. او تصمیم گرفت اشیاء به‌نمایش‌گذاشته‌شده در موزه را براساس مواد به‌کاررفته در آن‌ها طبقه‌بندی کند. این‌چنین شد که زمان پیشاتاریخ به سه زمان عصر حجر، عصر مفرغ و عصر آهن تقسیم شد. البته بعد از سال 1836 میلادی، افرادی به این طبقه‌بندی ایراداتی وارد کردند که تا حدی نیز درست بود؛ اما این اصطلاحات هنوز در میان مردم عادی رایج هستند. کتاب عصر حجر (The Stone Age)، با چنین اطلاعاتی آغاز می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب عصر حجر

پاتریشیا د. نتسلی (Patricia D. Netzley) یک تقسیم‌بندی دیگر را نیز معرفی می‌کند: دوران دیرینه‌سنگی، میان‌سنگی و نوسنگی. دوران دیرینه‌سنگی که از دو و نیم میلیون سال پیش تا ده‌هزار سال ادامه داشته، زمانی است که انسان‌ها همراه با دیگر جانوران منقرض‌شده زندگی می‌کردند. در دوران نوسنگی، انسان قادر بود که از سنگ‌ها، سلاح‌های زیبا بسازد. حتی دوره‌ی دیرینه‌سنگی نیز به سه دوره‌ی پلیوسن، پلیئوستوسن و موستری تقسیم می‌شود. عصر نوسنگی حدود ده‌هزار سال پیش شروع شد و تا سه‌هزار سال پیش از میلاد ادامه داشت. اما عصر میان‌سنگی از چه زمانی شروع شده؟ در کتاب عصر حجر آمده که اکتشافات باستان‌شناختی دانشمندان را مجاب کرد که دوره‌ی دیگری را معرفی نمایند که از 8300 سال تا شش‌هزار سال پیش از میلاد، به طول انجامیده است. این دوره فقط در شمال اروپا وجود داشته.

باستان‌شناسان، انسان‌شناسان، زیست‌شناسان و دیرین‌شناسان زیادی سال‌ها تلاش کرده‌اند تا شواهدی از میلیون‌ها سال گذشته را به دست آورند و سرگذشت انسان‌ها و دیگر ساکنان زمین را توصیف کنند. یکی از این افراد معروف که همه او را با کتاب «منشأ انواع» می‌شناسند، چارلز داروین است. او نظریه‌ی پیدایش انسان‌ها را از میمون‌نماها و تکامل انسان را مطرح کرد. بسیاری از افراد با این دیدگاه مخالف کردند؛ اما زمانی که در سال 1857 بقایای یک انسان نئاندرتال پیدا شد، جامعه‌ی علمی اندک‌اندک دیدگاه داروین را پذیرفت.

یکی از حقایق جالبی که پاتریشیا د. نتسلی در کتابش بیان می‌کند، مربوط‌به «انسان پیلت داون» بود. وقتی جمجمه‌ی این انسان پیدا شد، دانشمندان زیادی به گمانه‌زنی درباره‌ی آن پرداختند و به نظریه‌های جدیدی رسیدند. 41 سال بعد، وقتی که بسیاری از این دانشمندان مرده بودند، مشخص شد که این جمجمه ساختگی بوده و شخصی آن را به ظاهر یک سنگواره‌ی قدیمی درآورده است! این موضوع درس مهمی به دانشمندان داد و باعث شد که دانشمندان روند کار علمی را جدی‌تر بگیرند.

کتاب عصر حجر درباره‌ی گونه‌های مختلف انسان از استرالوپیتکوس تا هوموساپینس، اطلاعاتی ارزشمند به خواننده می‌دهد. پاتریشیا د. نتسلی از تصاویر بهره می‌گیرد تا نکات مطرح‌شده را به‌طور عینی به خوانندگان نشان دهد.

انتشارات ققنوس کتاب عصر حجر را با ترجمه‌ی عسکر بهرامی منتشر ساخته است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب عصر حجر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب عصر حجر را به علاقه‌مندان باستان‌شناسی، انسان‌شناسی و دیرینه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب عصر حجر می‌خوانیم

برخى از دانشمندان بر این باورند که این بازشناخت فردیت، علت همنوع‌خوارى انسان‌هاى نئاندرتال را توضیح مى‌دهد. در شمارى از نقاط باستانى نظیر پناهگاهى سنگى در کراپینا، در یوگسلاوى، و غارى در دهانه رود کلاسیِس آفریقا، شواهدى هست که نشان مى‌دهد هومو ساپینس‌هاى اولیه جمجمه‌ی انسان را پس از پختن مى‌شکسته و مغزش را مى‌خورده‌اند. هومو ارکتوس‌هاى چین هم چنین کارى مى‌کرده‌اند. از جمله توضیحات ارائه‌شده براى این همنوع‌خوارى این است که نوعى مراسم آیینى بوده است. جیمز شریو در این باره چنین مى‌گوید:

بسیارى از قبایل، مراسم آیینى خوردن بخش‌هایى خاص از بدنِ فردِ درگذشته را داشته‌اند و آن هم به این امید که برخى ویژگى‌هاى وى شجاعت، خرد، و قدرت وى از این طریق منتقل و حفظ شوند. بومیان بدوى یانوماموى آمازون خاکستر کشتگان خود در جنگ را مى‌خورند. آنان تکه‌اى از بدن دوستى را که قربانى جنگ شده، طى مراسم تشییع به سوپ خود مى‌زنند و چون حمله انتقامجویانه‌اى در پیش باشد، آن را مى‌خورند. ناپلئون شانیون انسان‌شناس، که سالیان درازى را در قبیله یانومامو سر کرده است، مى‌نویسد: «این خوراک آنان را به مرحله جنونِ کشتن مى‌رساند.»

شریو معتقد است که این گونه همنوع‌خوارى «به نظر یک نوع تصور ذهنى را نشان مى‌دهد، یعنى یک نوع احساس که اشیاء در این مورد، خاکستر جنازه تجسم نیروها، ارزش‌ها، یا معانى فراسوى [شکل] مادیشان هستند.»

فهرست مطالب کتاب

رخدادهاى مهم عصر حجر
پیشگفتار: انسان‌هاى نخستین
1: طبقه‌بندى پیش از تاریخ
2: در آغاز: استرالوپیتکوس و هومو هابیلیس
3: دوره دیرینه‌سنگى قدیم: هومو ارکتوس
4: دوره دیرینه‌سنگى میانه: هومو ساپینس باستانى و انسان نئاندرتال
5: از دیرینه‌سنگى جدید تا نوسنگى: هومو ساپینس ساپینس
پسگفتار: تکامل انسان
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
دیگر آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عصر حجر
نویسنده
مترجمعسکر بهرامی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-311-407-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عصر حجر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عصر حجر

برای دریافت کتاب عصر حجر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.