معرفی و دانلود کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی

عکس جلد کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی

کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی، به قلم سلمان امین و با عکس‌های رامتین فیروزیان، به گوشه و کنار و ویژگی‌های شهر تهران سرک می‌کشد. نویسنده در این کتاب از عناصر شهری مانند محله‌ها، بزرگراه‌ها، مکان‌های تاریخی تا رخدادهایی که بر پیشانی این شهر حک شده روایت می‌کند و بهچالش‌هایی می‌پردازد که ساکنان تهران به عنوان پیاده‌ها و سواره‌های این شهر با آن مواجه‌اند.

درباره‌ی کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی

ترافیک، سروصدای ماشین‌ها، آلودگی هوا و ساختمان‌های بلند، چهره‌ی این روزهای شهر تهران را در نظر ما می‌آورد، اما تهران همیشه به این شکل نبود. در طول سالیان و تحت تأثیر تصمیمات و برنامه‌های گوناگون شهری، تحولات زیادی شکل گرفت. چهره و رفتار خانه‌ها و ساکنانش تغییر کرد. مکان‌های جدیدی اضافه شد و در کنارش مکان‌های بسیاری نیز به محاق رفت. با کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی، در این پایتخت بزرگ و پرجمعیت به گشت و گذار می‌پردازیم، به محله‌هایی می‌رویم که شاید اسمشان را نشنیده باشیم و بخشی از خاطرات درج شده در حافظه‌ی تاریخی شهر تهران را مرور می‌کنیم.

معرفی و دانلود کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی

سلمان امین در کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی، باز هم به شهر تهران می‌پردازد، اما این بار با روایتی واقعی و ناداستان به سراغ این شهر می‌رود. از خاطرات و تجربیات خودش آغاز می‌کند و عناصر شهری مانند بزرگراه‌ها، بناهای تاریخی، بناهای متروکه و عضو جدانشدنی این شهر، یعنی ترافیک، را به توصیف می‌کشد. سیر تاریخی را که شهر تهران و خانه‌ها و ساکنان آن طی کرده‌اند و رخدادهایی که در حافظه‌ی تاریخی‌اش ثبت شده‌اند نیز در این کتاب خواندنی از قلم نمی‌افتند. ناگفته نماند که یادداشت‌های نویسنده و روایت تجربیاتی که او از زیر پوست شهر داشته، با عکس‌های دیدنیِ رامتین فیروزیان از مکان‌ها و آدم‌های مختلف همراه شده است که این هم‌نشینی خود تصویر ملموس‌تر و دقیق‌تری را از این شهر به خواننده ارائه می‌دهد.

کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی در هفت فصل نوشته شده است. نویسنده در فصل اول، به محله‌ای که در آن متولد شده و رشد کرده است، محله‌ی قلعه مرغی، رجوع می‌کند و آن را از زاویه‌ی تجربیات خودش شرح می‌دهد. در فصل دوم به مفهوم خانه و تحولاتی که این مفهوم در طول تاریخ و به ویژه در تهران داشته، می‌پردازد. در فصل سوم به سراغ یکی از مسائل مهم برای هر شهری می‌رود: پیاده‌ها و پیاده‌روها؛ و نشان می‌دهد که چطور با تغییرات ساختار شهری، برچیده‌شدن تقریبیِ محله‌ها، کسب‌وکارهای کوچکِ محلی و جایگزینی مال‌ها و پاساژهای بزرگ، نوع حرکت آدم‌ها دگرگون شده و پیاده‌روی و پرسه‌زنی کاهش یافته است. سلمان امین در فصل چهارم شما را به بازدید بناهای تاریخی شهر تهران می‌برد و معماری این شهر را، از برج آزادی تا بازار تهران، بررسی می‌کند. فصل پنجم به فرهنگ و تنوع فرهنگی ساکنان تهران اشاره دارد و فصل ششم عناصر شهری را زیر ذره‌بین می‌گیرد؛ بزرگراه‌ها، باجه‌های تلفن، بناهای متروکه، ترافیک و ... . در نهایت نیز، در فصل هفتم یکی از پرسروصداترین رخدادهای شهر تهران بازگو می‌شود و نویسنده از سرگذشت و داستان جنایات بیجه، قاتل سریالی کودکان و حال و هوای تهران در آن روزها می‌گوید.

نشر چشمه کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی را ذیل مجموعه کتاب‌های در واقع... تتبعات به انتشار رسانده است.

کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که به مطالعه‌ی شهرها علاقه دارند و از خواندن آثار مستند و ناداستان لذت می‌برند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی می‌خوانیم

اقتصاد بازار آزاد سیری‌ نمی‌گیرد. بلد است چه‌طور خود را به معماری تحمیل کند؛ بزرگ‌ترین را می‌خواهد، بیش‌ترین را، بالاترین را. یک پژوهش در ایالات ‌متحده اعلام کرد که ثروتمندان دارند تمام ثروت را مثل یک یخ‌دربهشت بالا می‌کشند. در نتیجه‌ی این تحقیق اعلام کرده بود بیش از نیمی از دارایی جهان در اختیار کسانی است که اگر جمع‌شان کنی در یک بوئینگ 747 جا می‌گیرند. این آدم‌ها وجود دارند، حتی اگر هر روز در ایستگاه مترو نبینیم‌شان. این‌ها را نمی‌شود به‌سادگی ملاقات کرد اما آثارشان را چرا. مثل اعتقاد به خدایی که از مشاهده‌ی آثارش حاصل می‌شود. ابرسرمایه‌دارها شاید پل و مدرسه و جاده نسازند، اما اشتهایی خاموش‌نشدنی دارند‌ به ساختن هتل‌ها و مال‌ها و مجتمع‌ها.

در تهران امروز قدم بزنید. رد پای این خدایگان نادیده در هر جایی یافت می‌شود. سازه‌های عظیم تجاری با عطشی مهارنشدنی کسب‌وکارهای کوچک را مثل جاروبرقی مکیده‌اند تا یکه‌تاز بی‌رقیب میدان باشند. بقالی‌ها می‌روند تا سوپرها و هایپرها عَلم شوند، درمانگاه‌های محلی کوچک تخته می‌شوند تا مجتمع‌های عظیم بیمارستانی اعلام وجود کنند، مغازه‌های محلی چراغ‌های خود را خاموش می‌کنند تا پاساژهای چندطبقه اجناس خود را روی پیشخان‌های لوکس بریزند. پرده‌های نقره‌ای سینماهای تک‌سالنه پایین می‌آیند تا پردیس‌ها و مجتمع‌های سینمایی به تماشاگران رؤیا بفروشند. دیگر خط‌وخبری از ساندویچ‌کثیف‌ها نیست، رستوران‌های زنجیره‌ای و فودکورت‌ها با صدها صندلی اشتراکی آمده‌اند تا عصر دیگری را آغاز کنند، عصر جولان مارک‌ها و برندها. سرمایه‌داری یعنی رشد. رشد با میانگی میانه ندارد، دشمن نمره‌یک وسط است. متوسط‌ها در این نبرد پایدار نمی‌مانند، محکوم‌اند به فرورفتن یا فراز آمدن.

امروز با گسترش ابرسازه‌های تجاری شکل تازه‌ای از معماری پدید آمده. خانه‌های مغازه‌دار در مقام عمل از معنا تهی شده‌اند. سازه یا خیلی بزرگ است یا خیلی کوچک. دیگر هیچ‌چیز به چشم نمی‌آید، بعضی از نهایت بزرگی و بعضی دیگر از غایت کوچکی.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: آخرین نوار کراپ
فصل دوم: خانه خانه ی توست
فصل سوم: پیادگی
فصل چهارم: راز شهر بی مهراز
فصل پنجم: گرگ دهن آلوده ی یوسف ندریده
فصل ششم: شهر هزاردروازه
فصل هفتم: بیجهان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-622-01-1023-1
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی

برای دریافت کتاب ته ران، هفت روایت از پایتخت بی‌راوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.