معرفی و دانلود کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی: مداخلات راه حل محور در خشونت خانگی همراه با 10 تمرین کاربردی

برای دانلود قانونی کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی: مداخلات راه حل محور در خشونت خانگی همراه با 10 تمرین کاربردی

کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی نوشته آزاده بابایی، آدریجانا بیباریبولج و میرسعید جعفری، شما را با درمان راه حل محور آشنا می‌کند و ده تمرین کاربردی برای مقابله با خشونت خانگی به کمک این شیوه درمانی ارائه می‌دهد.

درباره کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی:

خانواده مهم‌ترین واحد اجتماعی است، که اثربخش‌ترین نقش حمایتی و تربیتی را در پرورش استعدادها و توانایی‌های افراد جامعه به عهده دارد. البته این کارآیی در نقش حمایتی، جز با ایجاد محیطی آرام، مطمئن و به دور از خشونت برای همه‌ افراد خانواده میسر نمی‌گردد. ولی متأسفانه امروزه شواهد بسیاری حاکی از اختلال در روابط خانوادگی و خشونت‌های ناشی از آن به چشم می‌خورد.

خشونت خانگی یک آسیب جدی اجتماعی است که بسیاری از مراجعان مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌شناسی، از رخ دادن آن در زندگی‌شان شاکی و ناخرسند هستند. رفتارهای پرخطری که باعث ناراحتی و آسیب به انسان‌ها می‌گردد و در واقع به معنای پاسخ نادرست به ناکامی‌ها و شکست‌های زندگی است و از دیرباز، شواهد زیادی مبنی بر اعمال خشونت‌بار و رفتارهای پرخاشگرانه در جوامع بشری به دست آمده است.

بارها دیده و شنیده‌اید که وقتی افراد در زندگی دچار ناامیدی و یأس پی در پی می‌شوند، ممکن است راحت‌ترین پاسخ ممکن را، بروز خشم بدانند، در حالی که این پاسخ، بدترین نوع واکنش به اتفاقات بد زندگی محسوب خواهد شد. به زبانی دیگر، خشونت اساساً به معنای راهی برای آسیب رساندن به دیگران تعریف می‌شود و باید به این واقعیت اعتراف نمود که متأسفانه خشونت بخش مشترکی از زندگی اجتماعی همه انسان‌ها بوده و هست.

معمولاً رفتارهای خشونت‌آمیز، به دنبال بروز احساس خشم شدید، پدیدار می‌شود، به نحوی که فرد با تخلیه آنی هیجان منفی درون خود، سعی در کسب احساس راحتی می‌کند، غافل از اینکه این رفتار، عواقب بدی به همراه دارد و هم آنکه خشم، به طور صحیح تخلیه نخواهد شد. زمانی که این گونه رفتارهای خشن به حریم خانواده کشیده می‌شود، عنوان خشونت خانگی در مورد آن به کار می‌رود و اگر بخواهیم تعریفی از آن ارائه دهیم می‌توان گفت که خشونت‌های خانگی عبارت‌اند از هرگونه بدرفتاری جسمانی، جنسی، احساسی یا روانی، تهدید کردن و یا هر شیوه‌ای برای کنترل و تسلط بر اعضای خانواده.

فصل اول کتاب توضیحی کلی درباره خشونت و انواع آن ارائه می‌دهد. در فصل دوم تاریخچه ایجاد و گسترش رویکرد درمان راه‌حل‌محور مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل سوم به شایستگی‌های مراجعان می‌پردازد و هفت پرسش درمان راه‌حل‌محور را شامل می‌شود.

هدف فصل چهارم این کتاب یافتن بالاترین امید مراجعان و مزایای تمرکز بر آن است. در فصل پنجم پیشرفت مراجعان با بهره‌گیری از سوالات مقیاسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در فصل ششم نیز به نکته‌هایی درباره ماهیت درمان راه‌حل‌محور و چگونگی خاتمه جلسه مشاوره پرداخته می‌شود.

کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر شما نیز گرفتار خشونت خانگی و خانوادگی هستید و به دنبال راهکاری برای حل آن می‌گردید، این کتاب برای شماست.

در بخشی از کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی می‌خوانیم:

بارها در منابع مختلف این موضوع مطرح گردیده است: که درمانگر درمان راه حل محور، اعتقادی به دانستن داستان پر از مشکل مراجع نخواهد داشت، ولی این پرسش مطرح می‌گردد که: معمولاً مراجعانی که به دیدن مشاور می‌آیند، به دنبال تخلیه بار هیجانی خویش هستند و نیاز دارند که داستان پر از مشکل زندگی خود، را برای مشاور به طور کامل شرح دهند. در این شرایط عملکرد مشاور چگونه باید باشد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: عدم واکاوی مشکل توسط درمانگر، بدان معنا نیست که مراجعان اجازه ندارند درباره مشکلاتشان صحبت کنند و یا اینکه درمانگران راه حل محور فوبی (ترس غیرعادی) از طرح مشکل دارند، خیر. این بدان معنا است که بین گوش دادن فعال به مراجع و الحاق به داستان پر از مشکل او تفاوت بسیاری وجود دارد. درمانگر راه حل محور، در مواجهه با مراجعی که به دیدنش آمده است و می‌گوید: من نیاز دارم تا به شرح کامل حوادثی که برای من اتفاق افتاده است بپردازم، با احترام برخورد خواهد کرد و با حفظ گوش دادن فعال، به تمام داستان او گوش فراخواهد داد.

اما چون دیسیپلین مشاور، راه حل محوری هست و نگاه رو به جلو و کارآمد دارد، هیچ گونه جزئیاتی از مشکلات مراجع را جستجو نخواهد کرد، بلکه در جلسه‌ی مشاوره در تلاش خواهد بود تا با طرح پرسش‌های مناسب به دنبال یافتن نکات مثبت (اهداف، استثناها و.. ) از دل صحبت‌ها و داستان پر از مشکل مراجع باشد. درمانگر، همانند تسهیلگری خواهد بود که با طرح سوالات مفید و راه حل محورانه به مراجعان کمک خواهد کرد، تا بتوانند کوچک‌ترین نشانه‌ی پیشرفت و تغییر مثبت در زندگی‌شان را توصیف نمایند. همچنین تلاش او بر آن خواهد بود تا با عدم همدردی و ابراز احساسات نابه‌جا، بر گفتگوی مشکل محور مراجع (علل مشکلات، ضعف‌ها و عدم امکانات و.. ) صحه نگذارد.

فهرست مطالب کتاب

سپاسگزاری
پیشگفتار
فصل اول: خشونت
تعریف خشونت
انواع خشونت‌های خانگی
نظریه‌های مرتبط با خشونت
1. نظریه خشونت ذاتی
2. خشونت، به مثابه رفتار اجتماعی آموخته شده
3. نظریه سیستمی
4. نظریه فرهنگی
نگاه رویکرد درمان فشرده راه‌حل‌محور به خشونت و پرخاشگری
فصل دوم: تاریخچه شکل‌گیری و گسترش رویکرد درمان فشرده راه‌حل‌محور
معرفی رویکرد درمان راه‌حل‌محور
ویژگی‌های منحصربه‌فرد درمان راه‌حل‌محور
مدل امروزی رویکرد درمان فشرده راه‌حل‌محور
گزیده‌ای از فرض‌های درمان راه‌حل‌محور
مقایسه‌ی مدل امروزی و قدیمی درمان راه‌حل‌محور
سوال تغییر پیش از جلسه
فواید سوال تغییر پیش از جلسه
تکلیف
وقفه در جلسه‌ی مشاوره
گفتگوی عاری از مشکل
مهارت‌آموزی شماره 1
مهارت‌آموزی شماره 2
هدف از مهارت‌آموزی‌های شماره 1 و 2
با آموخته‌های قبلی خود چه کنیم؟
فصل سوم: یافتن شایستگی‌ها
کشف نقاط قوت و مهارت‌های بازماندگان خشونت خانگی
7 سوال جادویی راه‌حل‌محور
مهارت‌آموزی شماره 3
نمونه
مراجع مقاوم
استعاره تاکسی لندن
فصل چهارم: ایجاد بستری برای تغییر
کشف بالاترین (بهترین) امیدهای مراجع
فواید تمرکز بر «بهترین امیدها‌ی مراجع»
مهارت‌آموزی شماره 4
صحبت از غیرممکن‌ها (آینده‌های دور)
نمونه
اهمیت تقدیر و تشویق مراجع
انتخاب سؤال مناسب
مهارت‌آموزی شماره 5
فصل پنجم: کار روی پیشرفت
آینده مطلوب (ترجیحی) مراجع
ویژگی‌های توصیف ایده‌آل و کاربردی از «آینده مطلوب»
نمونه
سؤال معجزه (فردا)
نمونه
مهارت‌آموزی شماره 6
نمونه
مهارت‌آموزی شماره 7
مداخله، چیزی جز مصاحبه‌ی اثرگذار نیست
نمونه
بررسی استثنائات
سؤالات مقیاسی (درجه‌بندی شده)
نمونه
مهارت‌آموزی شماره 8
مهارت‌آموزی شماره 9
فصل ششم: خاتمه دادن به کار
ماهیت درمان فشرده راه‌حل‌محور
در حاشیه ماندن مشاور
مهارت‌آموزی شماره 10
خاتمه دادن به کار
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی: مداخلات راه حل محور در خشونت خانگی همراه با 10 تمرین کاربردی
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات آکادمیک
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات122
زبانفارسی
شابک978-622-720041-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی

برای دریافت کتاب تو یک بازمانده‌ای نه قربانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.