معرفی و دانلود کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)

عکس جلد کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)
قیمت:
۷۵۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ تومان ۱۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)

کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) نوشته‌ی مهدی بردبار، انواع فلزاتی که در زیورآلات به کار می‌روند را مرور می‌کند، شیوه‌ی تعیین عیار را توضیح می‌دهد و روش کار کردن با طلا و نقره را می‌آموزد. این راهنما پس‌ از این‌که ابزارهای کارگاهی ضروری برای ساخت زیورها را معرفی می‌کند، مراحل ساخت انواع انگشترها، حلقه‌ی ساده، ملیله‌کاری، میناکاری، قلم‌زنی و حکاکی را به‌صورت عملی به مخاطب آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)

زیورآلات از جمله وسایلی هستند که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند. با وجود این‌که این کالاها گران‌قیمت محسوب می‌شوند، طرفداران زیادی دارند و هرکسی حداقل یکی از آن‌ها را به کار می‌گیرد؛ حلقه‌ای ساده، گردنبندی ظریف یا انگشتری قیمتی. علی‌رغم وفور زیورآلات، کارگاه‌های ساخت آن خیلی کم هستند. چراکه طراحی و ساخت این وسایل کاری ظریف است و به مهارت زیادی احتیاج دارد. در واقع عده‌ی کمی هستند که از این مهارت برخوردارند و می‌توانند بر روی فلزهایی قیمتی مثل طلا و نقره، کارهایی ظریف انجام دهند. اما این هرگز بدان معنا نیست که نمی‌توان این کار را فرا گرفت. هرکسی می‌تواند وارد حرفه‌ی ساخت زیورآلات شود، اما برای خبره شدن در آن باید به شکل اصولی آن را بیاموزد و تمرین کند.

یکی از منابعی که تلاش کرده این حرفه را آموزش دهد، کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) نوشته‌ی مهدی بردبار است. این اثر به مباحث مقدماتی این حرفه اشاره دارد؛ برای مثال انواع فلزات را معرفی می‌کند، به وسایل کارگاهی موردنیاز اشاره می‌نماید و حتی جوشکاری و لحیم‌کاری را هم می‌آموزد. نویسنده در بخش‌های ابتدایی تلاش می‌کند شیوه‌ی کار با دو فلز ظریف، حساس و گران‌قیمت، یعنی طلا و نقره را نشان دهد.

عموماً تصور بر این است که در ساخت جواهرآلات فقط از طلا و نقره استفاده می‌شود. با این‌که این دو فلز، سهم زیادی در زیورها دارند ولی تمام آن محسوب نمی‌شوند. فلزات دیگری مثل مس و پلاتین هم به‌کرات در این وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که به زیبایی و استحکام زیور کمک می‌کنند. مثلاً برخی از آن‌ها انعطاف بیشتری دارند و شکل‌پذیرترند و تعدادی دیگر در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. طلاساز بر اساس نوع و طراحی زیورآلات تصمیم می‌گیرد که از چه ترکیباتی بهره ببرد. نکته‌ی بعدی این است که هریک از این فلزات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این ویژگی بیشتر در مورد طلا و نقره صادق است و بر روی ارزش آن‌ها هم تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان نمونه دانمارکی و استرلینگ دو نقره‌ی کاملاً متفاوت هستند که درصد نقره‌ی موجود در هریک از آن‌ها فرق دارد. طلاساز با روش‌هایی خاص باید بتواند هرکدام از این آلیاژها را تشخیص دهد و عیار نقره‌ی موجود آن‌ها را بیابد. مهدی بردبار در کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)، به این موضوع اشاره می‌کند و روش‌های تعیین عیار را توضیح می‌دهد. او پس از معرفی ضروریات، وارد بحث اصلی خود، یعنی آموزش عملی ساخت زیورها می‌شود. در قسمت‌های بعدی این کتاب، او مراحل ساخت انواع انگشترها، حلقه‌ی ساده، ملیله‌کاری، میناکاری، قلم‌زنی و حکاکی را به شکل عملی آموزش می‌دهد و در مورد هریک از آن‌ها به‌تفصیل صحبت می‌کند.

کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) را مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری دیباگران تهران به چاپ رسانده است.

کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ساخت زیورآلات علاقه دارید و می‌خواهید این مهارت را یاد بگیرید، این کتاب راهنما مراحل آن را به شما خواهد آموخت.

در بخشی از کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) می‌خوانیم

عیار طلا به روش‌های مختلفی قابل تعیین است؛ از جمله روش سنتی با استفاده از سنگ محک و تیزاب سلطانی، روش تعیین عیار با دستگاه اسپکتروفتومتر نیز امکان‌پذیر است. جهت تعیین عیار طلای متفرقه دست اشخاص و یا ورودی به کارگاه ابزاری به نام سنگ محک وجود دارد. سنگی از جنس سیلیس صیقل داده‌شده، که به رنگ مشکی است. از این سنگ به همراه اسید تیزاب سلطانی با درجه‌ای خاص در عیار 20، 18، 14 و 9 که بیشترین مصرف را دارند جهت مشخص شدن عیار استفاده می‌شوند.

نحوه عملکرد به این ترتیب است، که ابتدا توسط طلایی که به صورت استاندارد عیار آن مشخص است و به کلید شاهد معروف است، تعداد 10 الی 15 مرتبه به روی سنگ محک می‌کشیم و سپس طلایی را که می‌بایست تست شود، کنار آن به همان تعداد می‌کشیم. حال به روی هر دو خط کشیده‌شده تیزاب میریزیم، در صورتی که خط جدید باقی ماند عیار متناسب با تست و عیار مشخص است و در صورتی که پاک شود؛ به این معنی است که عیار آن پایین می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
فصل اول. شناخت فلزات
فصل دوم. ساخت حلقه ساده
فصل سوم. ساخت انگشتر مدل اشکی
فصل چهارم. ساخت انگشتر مردانه نگین‌دار
فصل پنجم. ساخت انگشتر پله‌ای
فصل ششم. ساخت دیواره جهت مخراج‌کاری انگشتر
فصل هفتم. ملیله‌کاری
فصل هشتم. میناکاری
فصل نهم. مدل‌سازی با موم
فصل دهم. آشنایی با ترصیع و تزئینات قلمزنی
فصل یازدهم. قلمزنی
فصل دوازدهم. مشبک‌سازی
فصل سیزدهم. فیروزه‌کاری
فصل چهاردهم. حکاکی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)
نویسنده
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات107
زبانفارسی
شابک978-622-218-488-9
موضوع کتابکتاب‌های فنی حرفه‌ای
قیمت نسخه الکترونیک
۷۵۰۰۰ ۶۷,۵۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)

فاطمه ah
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بنظرم برای کسایی که مبتدی هستن خیلی میتونه کمک کننده باشه ولی اگه مبتدی نیستین خیلی بدردتون نمیخوره
علی اصغر قنبری
۱۴۰۲/۹/۴
خوبه توضیحات خوبی داده
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی)

برای دریافت کتاب تکنیک‌های ساخت زیورآلات طلا و نقره (مقدماتی) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.