معرفی و دانلود کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق

برای دانلود قانونی کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق

کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق نوشته‌ی مرتضی چیت سازیان، محمد رسایی و میثم عباسی لاهرودی به بررسی ابعاد حقوقی، قانونی و شرعی جرم در فضای سایبری می‌پردازد. این کتاب در فصول مختلف به بررسی‌ همه‌جانبه‌ی این حقوق و قوانین در بستر فضای مجازی پرداخته و انواع جرم‌های ممکن در این حوزه را به حیطه‌ی بحث می‌کشاند.

درباره‌ی کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق

امروزه فضای مجازی به‌قدری گسترش یافته که در کوچک‌ترین بخش‌های مرتبط با زندگی‌مان تا مسائل بزرگ نقش دارد. در حقیقت امروزه بسیاری از فعالیت‌ها را در بستر فضای مجازی پیش می‌بریم و نقش پررنگی در امور روزمره‌مان دارد. اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که بسترهای مجازی شبیه به چاقوی دولبه‌ای هستند و در عین نجات‌بخشی می‌توانند کشنده باشند. نویسندگان در کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق عنوان می‌کنند فضای مجازی با همه‌ی فوایدش دارای نقاط تاریک است.

در کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق، به دو دسته از کسانی که ناآگاهانه در فضای مجازی به تسهیل توطئه‌های سودجویان کمک می‌کنند اشاره می‌شود. مرتضی چیت سازیان، محمد رسایی و میثم عباسی لاهرودی بر این باورند که اشخاص در این فضا به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول کسانی هستند که به دلیل عدم تخصص و دانش کافی اقدام به ورود اطلاعات در این بستر می‌کنند و از این طریق راه سودجویی را برای مجرمان آسان می‌کنند؛ دسته‌ی بعدی افرادی هستند که خود مستقیماً شریک جرم نیستند، اما آگاهانه اقداماتی انجام می‌دهند که سبب سودجویی افراد می‌شود. باید در نظر داشت که طبق قوانین فقهی معاونت در جرم‌های سایبری اعانه به اثم است و حکم اصلی با توجه به شکل و میزان جرم و با استناد به روایت‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود.

در بخش دوم از کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق، به‌قاعده‌ی اعانت بر اثم و عدوان پرداخته می‌شود. این قاعده‌ی فقهی با استناد به آیات و روایات شرح می‌دهد که گاهی برخی از افراد به شکلی زمینه‌ی گناه را برای گناه‌کار فراهم و او را در گناه یاری می‌کنند. به این دسته از افراد اعانه بر اثم می‌گویند که به‌عنوان معاونت در جرم، طبق جزای اسلامی مورد تنبیه قرار می‌گیرند. مرتضی چیت سازیان، محمد رسایی و میثم عباسی لاهرودی در این بخش با بیان تاریخچه‌ای از این روایات و آیات به شرح این قاعده پرداخته و مصداق آن را در فضای سایبری بررسی می‌کنند.

نویسندگان در کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق بخش عمده‌ای از اصطلاحات فقهی را تعریف می‌کنند و با استفاده از نظر فقها در شرح و بسط آن‌ها می‌کوشند. کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق، نوشته‌ی مرتضی چیت سازیان، محمد رسایی و میثم عباسی لاهرودی توسط انتشارات چتر دانش به علاقه‌مندان کتب حقوقی عرضه شده است.

کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی کسانی که به کتاب‌هایی با موضوع حقوق جزا و جرم‌شناسی علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق می‌خوانیم

برخلاف فضای فیزیکی که دارای محدودیت‌های بسیاری چون محصور بودن شخص در زمان و مکان است، به ‌نحوی که یک شخص در زمان واحد نمی‌تواند در چند مکان حضور داشته باشد، فضای سایبر به گونه‌ای است که اشخاص می‌توانند در یک زمان در قلمروهای سایبری مختلفی حضور داشته باشند و فعالیت کنند. علاوه بر این، گمنام ماندن در فضای سایبر و اتخاذ نام‌های مستعار و یا جعلی نسبت به فضای فیزیکی بسیار ساده‌تر است. از این رو، شخصی که در فضای واقعی نمی‌تواند ویژگی‌هایی چون سن و جنس خود را به راحتی مخفی کند، در فضای سایبر نه‌تنها می‌تواند این ویژگی‌ها را تغییر دهد، بلکه می‌تواند هویت‌های بی‌شماری برای خود ایجاد کند و با هر یک از این هویت‌ها مرتکب جرم شود. از این روست که گفته می‌شود سرعت، کثرت، سهولت ارتکاب جرم، ارزان ‌بودن، مقید ‌نبودن به مرزهای جغرافیایی و ناشناختگی باعث بروز جرایمی شده که از دیگر جرایم متمایز است. افزون بر این، ویژگی‌های مذکور موجب می‌شود که اشخاص به راحتی مرتکب جرایم سایبری متعدد شوند یا با ارتکاب جرم واحد، نتایج مجرمانه‌ی متعددی را رقم بزنند و در نهایت، کمتر تحت تعقیب، محاکمه و مجازات قرار گیرند.

در جمع‌بندی مفهوم معاونت در جرایم سایبری می‌توان گفت: اگرچه فضای سایبر با ویژگی‌ها و مؤلفه‌های برشمرده متمایز از واقعیت خارجی جلوه نموده و حتی نوع تعاملات و گستره ارتباطی آن همه‌گیر و جهانی شده است، بی‌ارتباط با واقعیت خارجی نیست؛ زیرا فضایی ساخته و پرداخته‌ی فکر بشری است و موضوعاتی در حد توان بشر ایجاد می‌کند که اغراق‌های بی‌جا را درباره‌ی این فضا مردود می‌سازد. در عین حال، این فضا نوع تعاملات بشری را متحول ساخته و آزادی در نوع عملکرد افراد ایجاد نموده که شاید این آزادی در فضای واقعی برای افراد محدود بود.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه
فصل نخست: کلیات و مفاهیم
مبحث اول: معاونت
گفتار اول: معنای لغوی
گفتار دوم: معنای اصطلاحی
گفتار سوم: مقایسه معاونت در جرم با اصطلاحات مشابه
مبحث دوم: جرم
گفتار اول: معنای لغوی
گفتار دوم: معنای اصطلاحی
مبحث سوم: فضای سایبر
گفتار اول: پیشینه فضای سایبر
گفتار دوم: مفهوم فضای سایبر
مبحث چهارم: جرایم سایبری
گفتار اول: پیشینه جرایم سایبری
گفتار دوم: مفهوم جرایم سایبری
گفتار سوم: ویژگی‌های جرایم سایبری در مقایسه با جرایم محیط واقعی
فصل دوم: بررسی فقهی معاونت در جرایم سایبر
مبحث اول: حرمت اعانه بر اثم
گفتار اول: مستندات قاعده
گفتار دوم: مفاد قاعده
گفتار سوم: شرایط و عناصر لازم برای صدق قاعده
مبحث دوم: مقدمه‌ی حرام
گفتار اول: مقدمه حرام و عناوین ثانویه
مبحث سوم: حرمت اضرار به غیر
گفتار اول: مستندات قاعده
گفتار دوم: مفردات قاعده
بند اول: معنای «ضرر» و «ضرار»
گفتار سوم: مفاد قاعده
فصل سوم: بررسی حقوقی معاونت در جرایم سایبری
مبحث اول: تبیین ماهیت معاونت در جرم
گفتار اول: بیان نظرات موجود
گفتار دوم: دیدگاه قانون‌گذار
گفتار سوم: آثار نظریات دوگانه
مبحث دوم: عناصر و شرایط تحقق معاونت در جرم
گفتار اول: عنصر قانونی معاونت در جرم
گفتار دوم: عنصر مادی معاونت در جرم
گفتار سوم: عنصر روانی معاونت در جرم
مبحث سوم: معاونت و مسئولیت کیفری
گفتار دوم: اقسام مسئولیت کیفری
گفتار سوم: مسئولیت کیفری معاون
مبحث چهارم: معاونت در جرایم سایبری
گفتار اول: معاونت تابع جرم اصلی
گفتار دوم: معاونت مستقل از جرم اصلی
نتیجه ‌گیری
فهرست منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق
نویسنده، ،
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات158
زبانفارسی
شابک978-600-410-562-0
موضوع کتابکتاب‌های حقوقی جزا و جرم شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق

برای دریافت کتاب جرم‌ انگاری معاونت در فضای سایبر از منظر فقه و حقوق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.