معرفی و دانلود کتاب جنگ جهانی اول

عکس جلد کتاب جنگ جهانی اول
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ جهانی اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ جهانی اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ جهانی اول

کتاب جنگ جهانی اول شرح جنگی است که می‌خواست به همه‌ی جنگ‌ها پایان دهد و جهان را در صلح و آرامش فرو ببرد؛ اما مهم‌ترین عامل رخ دادنِ دومین جنگ جهانی شد! شاید ما درباره‌ی جنگ جهانی دوم چیزهای زیادی بدانیم؛ اما احتمالاً اطلاعاتمان درباره‌ی جنگ جهانی اول به زمان شروع و پایان آن محدود می‌شود. این اثر از رابرت گرین را بخوانید تا اطلاعات بیشتری از این جنگ بزرگ به دست آورید.

درباره‌ی کتاب جنگ جهانی اول

برای اولین بار در تاریخ بین سال‌های 1914 تا 1918 جنگی رخ داد که بیش از 30 کشور در آن درگیر بودند و جنگ جهانی نام گرفت. کشورهای فرانسه، انگلیس، صربستان، روسیه، ایتالیا و آمریکا در یک طرف قرار داشتند و سرزمین‌های آلمان، اتریش-مجارستان، بلغارستان و امپراتوری عثمانی در سوی دیگر بودند. الان دیگر از امپراتوری عثمانی و اتریش-مجارستان اثری نیست و همین موضوع نشان می‌دهد که جنگ جهانی اول چگونه همه چیز را تغییر داد. این جنگ در ابتدا یک درگیری کوچک در جنوب شرقی اروپا بود؛ اما رفته‌رفته آتش این جنگ به دامان دیگر کشورها افتاد. در کتاب جنگ جهانی اول (World War I) می‌خوانید که چگونه چنین فاجعه‌ای، توازن قدرت را در دنیا دگرگون کرد.

معرفی و دانلود کتاب جنگ جهانی اول

رابرت گرین (Robert Green) در پیشگفتار کتاب به چرایی شروع چنین رخدادی می‌پردازد. شاید بدانید که ترور شاهزاده‌ی اتریش-مجارستان آتش جنگ میان قدرت‌های اروپایی را برافروخت. گرین فلسفه‌بافی را از همان ابتدا کنار می‌گذارد و جواب سؤال چرایی جنگ جهانی اول را به خواننده واگذار می‌کند. او معتقد است که اغلب سربازان در جنگ هم نمی‌دانستند چرا وارد این نبرد مهیب شده‌اند و از هیچ چیز آگاه نبودند؛ آن‌ها فقط در آن‌جا بودند چون باید آن‌جا می‌بودند!

در زمان شروع جنگ جهانی اول، کشور آلمان به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان تبدیل شده بود. این سرزمین که همیشه در سایه‌ی کشورهایی چون بریتانیا و فرانسه روزگار می‌گذراند، قصد داشت از این دو پیشی بگیرد و قدرت خود را تثبیت کند. بعد از قتل ولیعهد اتریش-مجارستان، امپراتور آلمان فرصت یافت که جنگ با دیگر کشورها را آغاز کند. ارتش آلمان ابتدا به بلژیک و لوکزامبورگ حمله کرد و با واکنش فرانسه روبه‌رو شد. در فصل اول بیشتر به نبردهای میان فرانسه و آلمان پرداخته می‌شود. فصل دوم درباره‌ی نبردهای هوایی و دریایی است. نیروی دریایی انگلیس در آن‌زمان بلامنازع تلقی می‌شد؛ اما ناوگان دریایی آلمان خود را برای نبرد با این قدرت عظیم آماده کرده بود. برای اولین بار در طول تاریخ، کشورها از بمباران هوایی برای کشتن غیرنظامیان استفاده کردند. خیلی زود چنین اقدامی به روند اصلی جنگ‌ جهانی اول و دیگر جنگ‌ها تبدیل شد.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی تضعیف شد و به کشورهای کوچک‌تر تجزیه گشت. رابرت گرین در فصل سوم کتاب جنگ جهانی اول، موضوع جنگ در خاورمیانه را پی می‌گیرد. متفقین تصمیم گرفتند از اروپا فراتر روند و جنگ را به آسیا بکشانند. بدین ترتیب عثمانی نیز وارد جنگ بزرگ اروپاییان شد. بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها به‌سوی سرزمین‌های خاورمیانه‌ حمله کردند و بعد از جنگ‌های فراوان، چند کشور را به اشغال درآوردند.

ورود روسیه و آمریکا به جنگ، درست مانند جنگ جهانی دوم، سرنوشت را عوض کرد. در فصل‌های چهارم و پنجم کتاب جنگ جهانی اول می‌خوانید که چگونه آمریکا به همراه دیگر متفقین، آلمان را به زانو درمی‌آورد. مردم آلمان از جنگ خسته شده بودند و در اعتراض به اقدامات قیصر، خواهان پایان سلطنت شدند. سرانجام قیصر آلمان را ترک کرد و آلمانی‌ها وارد مذاکره با رهبران متفقین شدند. مذاکراتی که به معاهده‌ی ورسای خاتمه یافت. در فصل آخر کتاب جنگ جهانی اول، مشروح این مذاکرات را می‌خوانید.

معرفی و دانلود کتاب جنگ جهانی اول

کتاب جنگ جهانی اول سؤالات بسیاری را در ذهنتان ایجاد می‌کند که مجبورید برای پیدا کردن جواب آن‌ها به دیگر منابع مراجعه کنید. رابرت گرین در انتهای کتاب منابعی برای مطالعه‌ی بیشتر معرفی کرده که مطمئناً به شما کمک خواهند کرد جواب پرسش‌هایتان را پیدا کند.

انتشارات ققنوس کتاب جنگ جهانی اول اثر رابرت گرین را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه و در مجموعه‌ی تاریخ جهان به انتشار درآورده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب جنگ جهانی اول برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید راجع‌ به جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی اطلاعاتی به دست آورید، کتاب جنگ جهانی اول را بخوانید.

در بخشی از کتاب جنگ جهانی اول می‌خوانیم

مصر براى امپراتورى بریتانیا اهمیت خاصى داشت. کانال سوئز، که دریاى مدیترانه را به دریاى سرخ متصل مى‌کرد، براى این امپراتورى نقشى حیاتى داشت. کشتى‌هایى که از بریتانیا به مقصد هندوستان حرکت مى‌کردند، به جاى این‌که راه طولانى دور آفریقا را طى کنند، از این آبراه ساخت بشر عبور مى‌کردند. از این رو، حفظ آن براى بریتانیایى‌ها به هر قیمتى ضرورى بود. آرچیبالد وِیوِل، یکى از فرماندهان بریتانیایى در مصر، نوشت: «هدف اصلى ما از حفظ نیرو در مصر کاملاً ساده و روشن بود. نقش این نیرو حفاظت از شاهراهى ارتباطى و حیاتى بود.»

ترک‌ها براى نخستین بار در اوایل فوریه 1915 در میانه طوفان شنى گزنده به سوى کانال سوئز پیشروى کرده بودند. آن‌ها در مسیرشان از سوریه، که در آن زمان یکى از ایالت‌هاى عثمانى بود، با مقاومتى روبرو نشدند تا این‌که از شبه جزیره سینا گذشتند و به کانال رسیدند. اما هنگامى که به آن‌جا رسیدند با نیرویى بریتانیایى و قدرتمندتر و کشتى‌هاى جنگى متفقین روبرو شدند که مى‌توانستند در دریاچه‌هاى کانال با توپ‌هاى خود مواضع ساحلى را هدف قرار دهند. اندک ترک‌هایى که توانسته بودند از کانال عبور کنند به سرعت به دست بریتانیایى‌ها کشته شدند و نیروى عثمانى به صحراى سینا، که از آن آمده بود، عقب نشست.

کانال سوئز مى‌توانست براى ترک‌ها، همانند تسخیر استانبول براى متفقین، هدفى ارزشمند باشد، اما به همان اندازه قمارى خطرناک به حساب مى‌آمد و به شکست نیز انجامید.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در زمان جنگ جهانى اول
پیشگفتار: چرایى آغاز جنگ
1: جبهه غرب کانون طوفان
2: جنگ در دریا و هوا
3: جنگ در خاور نزدیک
4: جنگ در جبهه شرق دنیاى کهنه فرو مى‌پاشد
5: آمریکا قدم پیش مى‌گذارد
6: ورساى و پس از آن
یادداشت‌ها
براى آگاهى بیش‌تر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ جهانی اول
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات124
زبانفارسی
شابک978-964-311-832-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ جهانی اول

محمد بهراد
۱۴۰۳/۱/۸
برای من که به تاریخ علاقه دارم، شروع خوبی بود. صلحی که صلح را برهم می‌زند
رحیم میرزایی
۱۴۰۲/۱۲/۲۵
من دنبال کتاب صوتیش بودم رو ضبط ماشین گوش کنم گول خودم۵۹ تومن هم الکی دادم
الی بستار
۱۴۰۲/۱۲/۵
کتابی که زندگیت رو معنا میده با دانستن گذشته ها
محمدرضا بیگدلی
۱۴۰۲/۱۲/۱۸
عالی و بسیار مفید است حتما بخونید
مهران
۱۴۰۲/۱۰/۱۳
عالی بود با نگاهی کلی و بیانی جذاب
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب جنگ جهانی اول

برای دریافت کتاب جنگ جهانی اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.