معرفی و دانلود کتاب جنگ ویتنام

عکس جلد کتاب جنگ ویتنام
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جنگ ویتنام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جنگ ویتنام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جنگ ویتنام

کتاب جنگ ویتنام درباره‌ی کشوری است که در قرن اخیر برای چندین دهه رنگ آرامش را به خود ندید و مدت‌ها درگیر جنگ و آشوب بود. فیلیپ گوین در این کتاب از سرزمینی دوتِکّه سخن می‌گوید که تحت سلطه‌ی کشورهای مختلفی مانند چین،‌ ژاپن، فرانسه، آمریکا و روسیه قرار گرفت و سرانجام پس از درگیری‌های فراوان به کشوری یکپارچه تبدیل شد.

درباره‌ی کتاب جنگ ویتنام

تصویر خودسوزی راهبی بودایی یکی از خبرسازترین تصاویر جهان به شمار می‌رود. در این تصویر می‌بینید که چگونه فردی با آرامش و خونسردی کامل در میانه‌ی آتش نشسته است و به وقایع اطرافش تماماً بی‌اعتناست. معجزه‌ای در کار نیست. این راهب که تیک کوانگ دوک نام داشت، خود را در میان آتش سوزاند و نماد اعتراض به دولت ویتنام جنوبی و سیاست‌های نگو دین دیم شد.

ویتنام چگونه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد؟ راهبان چه مشکلاتی در این کشور داشتند؟ چرا آمریکا و ویتنام وارد جنگی طولانی و بی‌حاصل شدند؟ مردم ویتنام پس از پشت سر گذاشتن این اتفاقات به چه سرنوشتی دچار شدند؟ کتاب جنگ ویتنام (The Fall of Vietnam) را بخوانید تا از تاریخ پرفراز و نشیب این کشور بعد از جنگ جهانی دوم اطلاع یابید.

معرفی و دانلود کتاب جنگ ویتنام

فیلیپ گوین (Philip Gavin) در همان ابتدای کتاب جنگ ویتنام می‌گوید که سال 111 قبل از میلاد، امپراتوری چین برای اولین بار ویتنام را تسخیر کرد. در سال 938 ویتنامی‌ها چینی‌ها را از کشور خود بیرون راندند و کشوری مستقل به وجود آوردند. در قرن نوزدهم فرانسه ویتنام را تسخیر کرد. فرانسه‌ که در جنگ جهانی دوم کشوری اشغال‌شده توسط آلمان بود، مستعمراتش را به حال خود رها کرده بود. این‌جا ژاپن فرصت را غنیمت شمرد و به ویتنام حمله کرد و فرانسوی‌ها را بیرون راند. این پیروزی دیری نپایید و ژاپن که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، دیگر مستعمره‌ای نداشت. در این میان، رهبری کمونیست به نام هو شی مین پا به میدان گذاشت و شرایط را بیشتر از قبل پیچیده کرد. فرانسه نیز بعد از پیروزی متفقین اعلام کرد که ویتنام هنوز هم مستعمره‌ی فرانسه است. هو شی مین و پیروانش برای استقلال ویتنام جنگیدند و این کشور را از چنگ فرانسه نجات دادند. اما کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود: مردم ویتنام جنوبی از حکومت استعماری فرانسه راضی بودند و نمی‌خواستند کشوری کمونیست داشته باشند. «نگو دین دیمِ» ضدکمونیست رهبر ویتنام جنوبی شد و هوشی مین رهبر ویتنام شمالی. اما، آمریکا چرا و چگونه وارد جنگ میان این دو شد؟

می‌توان گفت که جنگ ویتنام حاصل جنگ سرد بود. در سال‌های پس از دومین جنگ جهانی، آمریکا و شوروی به دو قدرت بزرگ جهان تبدیل شدند. عجیب نیست که آمریکا برای جلوگیری از گسترش کمونیسم در شرق آسیا خود وارد عمل شد و در جنگ ویتنام شرکت کرد. در فصل اول و دوم کتاب جنگ ویتنام،‌ تاریخچه‌ای از جنگ ویتنام و آمریکا می‌خوانید؛ جنگی که حتی سیاست‌مداران آمریکایی‌ بر سر آن اختلاف داشتند و به یکی از منفورترین جنگ‌های تاریخ دنیا بدل شد. فیلیپ گوین در فصل سه داستان فروپاشی ویتنام جنوبی و سقوط سایگون را روایت می‌کند. کمونیست‌ها نهایتاً پیروز می‌شوند و در ظاهر صلح و آرامش برقرار می‌شود؛ اما این پایان ماجرا نیست. در فصل چهارم کتاب متوجه می‌شوید که نظام کمونیستی ناکارآمد چه مشکلاتی را برای مردم ویتنام به وجود آورد؛ به‌طوری‌که ویتنامی‌ها تصمیم گرفتند وطنشان را ترک کنند و به کشورهای هم‌جوار بروند. داستان این مهاجرت را در فصل پنجم کتاب جنگ ویتنام بخوانید.

معرفی و دانلود کتاب جنگ ویتنام

فیلیپ گوین در فصل ششم توضیح می‌دهد که چگونه کامبوج و ویتنام وارد جنگ شدند و آرامش باری دیگر از این کشور بخت‌برگشته رخت بربست. کشوری که زمانی آمریکا به آن تجاوز کرده بود، حال خودش به متجاوزی درجه‌یک تبدیل شد و به کامبوج حمله کرد. با وجود اشغال کامبوج، ویتنام مجبور شد بعد از ده سال از کامبوج خارج شود تا به مشکلات مالی بی‌شمار خود خاتمه دهد. فصل هفتم به مشکلات حکومت کمونیستی در ویتنام و سرنوشت مردم این کشور اختصاص دارد. مردمی که دیگر از بازی‌های سیاست خسته شده‌ بودند و صرفاً می‌خواستند امنیت و رفاه اقتصادی داشته باشند.

انتشارات ققنوس کتاب جنگ ویتنام از فیلیپ گوین را با ترجمه‌ی سهیل سمی روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب جنگ ویتنام برای چه کسانی مناسب است؟

برای اطلاع از تاریخ کشور ویتنام در دوره‌ی جنگ سرد و پس از آن، کتاب جنگ ویتنام را بخوانید.

در بخشی از کتاب جنگ ویتنام می‌خوانیم

صدها هزار پناهنده‌ی مضطرب در واکنش به اصلاحات اقتصادى تحمیل‌شده از جانب دولت ویتنام از سال 1978 با قایق از کشور خارج شدند، به این امید که در آمریکا و دیگر جاها زندگى جدیدى در پیش گیرند. بعضى از این مهاجرین توانستند با کشتى‌هاى تجارى‌اى که براى سفرهاى دریایى طراحى و توسط افراد حرفه‌اى هدایت مى‌شدند سفر کنند، اما اکثر آن‌ها با قایق‌هایى که به شدت اضافه‌بار داشتند و به هیچ وجه نمى‌توانستند بیش از چند مایل از ساحل دور شوند این سفر را آغاز کردند. بسیارى از مهاجران مسافت پیش رویشان را در دریا دست‌کم گرفتند و بدون غذا یا آب کافى براى زنده ماندن در سفرى که ممکن بود هفته‌ها طول بکشد، راهى دریا شدند و به این شکل خطرى را که تهدیدشان مى‌کرد تشدید کردند. در دریا تدارکات اندکشان به زودى تمام مى‌شد؛ گاهى حتى سوختشان نیز تَه مى‌کشید و موتور قایق‌هاشان از کار مى‌افتاد و قایق و مسافرانش مى‌ماندند و دریاى قهّار.

بعضى از ویتنامى‌ها که صاحب قایق بودند براى پر کردن جیب‌هاشان طى این مهاجرت‌ها و حمل مسافران به مقصدهایى چون مالزى، اندونزى یا فیلیپین سر از پا نمى‌شناختند. این افراد به‌ازاى خرده جایى که در قایق‌هاشان به این مسافران مستأصل مى‌دادند پول هنگفتى از آن‌ها مى‌گرفتند. بعضى‌ها نیز قایق‌هاشان را به مسافران مى‌فروختند، و البته به بهایى بسیار بیش از قیمت اصلى قایق. اکثر آن‌ها که براى رفتن از کشور لحظه‌شمارى مى‌کردند یا از قایق و این گونه مسائل دانشى نداشتند یا بسیار کم مى‌دانستند و از این رو، به‌سهولت اغوا مى‌شدند و قایق‌هایى را مى‌خریدند که به هیچ وجه مناسب سفر دریایى نبودند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ ویتنام
پیشگفتار: قرن‌ها کشمکش
1: جنگ آمریکا
2: عقب‌نشینى آمریکا
3: فروپاشى ویتنام جنوبى
4: چیرگى کمونیست‌ها
5: قایق‌سواران
6: ویتنام کامبوج را تسخیر مى‌کند
7: مشکلات جدید، راه‌حل‌هاى قدیم
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جنگ ویتنام
نویسنده
مترجمسهیل سمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-964-311-702-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جنگ ویتنام

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جنگ ویتنام

برای دریافت کتاب جنگ ویتنام و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.