معرفی و دانلود کتاب حرفه: داستان نویس 2

عکس جلد کتاب حرفه: داستان نویس 2
قیمت:
۴۹۰۰۰ ۲۴,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حرفه: داستان نویس 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حرفه: داستان نویس 2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حرفه: داستان نویس 2

فرانک ای. دیکسون و‌ ساندرا اسمیت در کتاب حرفه: داستان نویس 2، به وجوه تکنیکی داستان‌نویسی می‌پردازند و می‌کوشند عناصر فنی داستان را معرفی نمایند. این کتاب که جلد دوم از مجموعه‌ی حرفه: داستان‌نویس به شمار می‌آید، مفهوم پی‌رنگ، شخصیت‌پردازی و زاویه‌ی دید را آموزش می‌دهد و نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها را در داستان تشریح می‌کند.

درباره‌ی کتاب حرفه: داستان نویس 2

از شکل‌گیری داستان‌نویسی مدرن در ایران، چیزی در حدود صد سال می‌گذارد. این حرفه‌ی ادبی که مستقیماً از غرب وارد شده، در تمام این سال‌ها تحت‌تأثیر سبک و نگرش غربی‌ها بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه اینجاست که نویسنده‌ی ایرانی بیشتر از اینکه به شکل اصولی و قاعده‌مند این سبک و نگرش را آموزش ببیند، بیشتر با واسطه و مطالعه‌ی کتاب‌های داستانی آن را درک کرده. طبیعتاً، تکنیک‌ها و اصول داستان‌نویسی از این طریق، به شکل منطقی و درست انتقال پیدا نمی‌کنند. تعدادی از منتقدین، عقب‌ماندگی ادبیات داستانی فارسی را تا حدی به همین مسئله مربوط می‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند کمبود منابع آموزشی و آکادمیک داستان‌نویسی، تأثیری جدی بر روی داستان فارسی گذاشته و تا حد زیادی رشد آن را کند کرده. بر همین اساس، این دسته از منتقدین پیشنهاد می‌دهند باید تا جای ممکن منابع مهم آموزش داستان‌نویسی را ترجمه و تدریس کرد.

ازجمله کسانی که به این دیدگاه اعتقاد دارند، کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال نودهی هستند، مترجمانی که با ترجمه‌ی مجموعه‌ی حرفه: داستان‌نویس، به ویراستاری فرانک ای. دیکسون (Frank A. Dickson) و‌ ساندرا اسمیت (Sandra Smythe)، کوشیدند بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران نمایند. کتاب حرفه: داستان نویس 2 (Handbook of Short Story Writing)، جلد دوم این مجموعه‌ی آموزشی است و تلاش دارد بخشی از قواعد و تکنیک‌های اصلی داستان‌نویسی را معرفی کند. اثر حاضر متشکل از جستارها و مقالات آموزشی در همین زمینه است که نویسندگان، ویراستاران و مدرسان برتر داستان‌نویسی آن‌ها را نگاشته‌اند.

جلد اول مجموعه‌ی حرفه: داستان‌نویس، در حکم مدخل و معرفی فن داستان‌نویسی بود و در آن از اهمیت داستان، نویسندگی به‌عنوان حرفه و ایده‌پردازی صحبت شد. اما کتاب حرفه: داستان نویس 2، به شکل جدی وارد مبحث نویسندگی می‌شود و می‌کوشد قواعد الزامی این حرفه را آموزش دهد. فرانک ای. دیکسون و‌ ساندرا اسمیت برای این جلد به سراغ موضوع شخصیت‌پردازی، پی‌رنگ و زاویه‌ی دید در داستان‌نویسی رفته‌اند و سعی کردند آن را به شکلی کامل تشریح نمایند. در کتاب پیش‌رو برای هر کدام از این مباحث، چندین جستار وجود دارد که می‌کوشند آن مبحث را از زوایای مختلف توضیح دهند. در این کتاب شما با نقش پی‌رنگ در داستان‌ها، کشمکش در پی‌رنگ، داستان‌های فاقد پی‌رنگ، نحوه‌ی شخصیت‌پردازی، هم‌ذات‌پنداری در شخصیت‌ها و نحوه‌ی انتخاب زاویه‌ی دید آشنا خواهید شد.

جستارهای کتاب حرفه: داستان نویس 2: جستارهایی درباره اهمیت داستان را منتقدین و مؤلفینی همچون انسن دیبل، جان دی. فیتزجرالد، پائولین بلوم، جیمز هیلتون، پیرل هاگریف به نگارش درآورده‌اند. این کتاب را نشر چشمه به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی حرفه: داستان‌نویس

شاید بتوان گفت نخستین داستان‌های جهان ساخته و پرداخته‌ی غرایز انسانی بودند. نیاکان ما اسطوره‌ها و افسانه‌ها را می‌ساختند تا بتوانند از این طریق تبیینی از طبیعت داشته باشند یا بر ترس‌های وجودی‌شان غلبه کنند. اما با پیدایش تمدن فرایند خلق داستان‌ها و قصه‌ها شمایلی متفاوت به خود گرفت. تمدن داستان‌سرایی را هم چارچوب‌مند کرد و شاید بتوان نخستین کوشش‌ها را برای ساختارمند کردن داستان در یونانِ قرن‌ها پیش از میلاد جست‌وجو کرد. زمانی که ارسطو بوطیقا یا همان فن شعر را نوشت و برای مهم‌ترین فرم داستانی آن زمان یعنی تراژدی‌های یونانی ساختاری قاعده‌مند تعریف کرد.

اکنون با گذشت هزاره‌ها و از پس پیدایش نحله‌های بی‌شمار ادبی در طول تاریخ ادبیات، پژوهشگران کماکان در حال واکاوی ساختارهای داستان هستند. مجموعه‌ی حرفه داستان‌نویس نیز یکی از آثاری‌ست که در این زمینه نوشته شده است. هر جلد از این مجموعه به‌صورت جداگانه آموزه‌ها و توصیه‌های درخشانی را درباره‌ی یکی از مقوله‌های نگارش داستان در بر می‌گیرد.

کتاب حرفه: داستان نویس 2 برای چه کسانی مناسب است؟

این مجموعه به علاقه‌مندان داستان‌نویسی و نویسندگان کم‌تجربه توصیه می‌شود. با مطالعه‌ی این جلد شما با بخشی از تکنیک‌های نویسندگی آشنا خواهید شد.

در بخشی از کتاب حرفه: داستان نویس 2: جستارهایی درباره اهمیت داستان می‌خوانیم

راهنمای ما در انتخاب حجم مناسبی از داستان برای روایت در یک صحنه‌ی اصلی، این قاعده است: در یک صحنه‌ی اصلی تنها آن‌قدری از داستان را ارائه کنید که در آن دو نیروی متقابل رودرروی هم قرار می‌گیرند. با نگاهی دوباره به ساختار پی‌رنگی مبتنی بر ترتیب توالی زمانی به‌سادگی می‌توان دریافت که نیروهای متقابل در این مقاطع زمانی در داستان حضور دارند: در گام اول مرحله‌ی میانه، که قهرمان داستان به ‌سمت گره داستانی حرکت می‌کند، در گام دوم مرحله‌ی میانه، که قهرمان تلاش می‌کند گره را باز کند و با شکست روبه‌رو می‌شود، در گام سوم مرحله‌ی میانه، که قهرمان آخرین تلاشش را برای باز کردن گره داستان انجام می‌دهد و شکست خوردن او در این تلاش خواننده را به این نتیجه می‌رساند که این گره هرگز باز نخواهد شد، و در گام چهارم مرحله‌ی میانه، که قهرمان مجبور به اخذ تصمیمی می‌شود که در ادامه، راه باز کردن گره داستان را به او نشان می‌دهد.

در عین‌حال ممکن است نویسنده احساس کند که در گام پنجم مرحله‌ی آغاز هم کشمکش مناسب و کافی برای به تصویر کشیده شدن در قالب یک صحنه‌ی اصلی وجود دارد. عاملی که تعداد صحنه‌های اصلی را مشخص می‌کند، حجم داستان است. در یک داستان کوتاه کوتاه نویسنده ممکن است گام‌های اول، دوم، سوم و چهارم مرحله‌ی میانه را به شکلی فشرده و در قالب فقط یک صحنه‌ی اصلی ارائه کند. حال‌ آن‌که یک داستان پنج‌هزار‌کلمه‌ای یا بیشتر همان‌طور که در بالا شرح داده شد معمولاً چهار یا پنج صحنه‌ی اصلی دارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجمان
پی‌رنگ
پی‌رنگ چیست؟ / انسن دیبل
پی‌رنگ و جایگاه آن در داستان امروزی/ آر. وی. کسیل
راست گفتن اشتباه بزرگی است/ جان دی. فیتزجرالد
نوشتن داستان کوتاه به ‌وسیله‌ی درون‌مایه/ دنیس ویتکام
ارائه‌ی کشمکش در داستان کوتاه/ رابرت سی. مردیت و جان دی. فیتزجرالد
پی‌رنگ = انگیزه = پی‌رنگ/ میشل آ. بنکس
با شخصیت‌های داستانی‌تان بدرفتاری کنید/ پائولین بلوم
داستان‌های بدون پی‌رنگ/ مرلین گرنبک
شخصیت‌پردازی
ظریف‌ترین نکته‌ها درباره‌ی شخصیت‌پردازی/ اورسن اسکات کارد
ارزش یک زگیل/ کلایتون سی. باربو
خلق شخصیت‌های دوست‌داشتنی/ جیمز هیلتون
شخصیت‌پردازی در داستان کوتاه/ پگ براکن
به شخصیت‌هاتان جان بدهید/ پیرل هاگریف
همذات‌پنداری در داستان شخصیت‌های زنده را به وجود می‌آورد/ برایان کلیو
زاویه‌دید
چه‌طور می‌توان زاویه‌دید مناسبی برای داستان کوتاه انتخاب کرد/ لوییس بوگس
«اسماعیل صدام کن»: زاویه‌دید/ جانت باروی
واژه‌نامه
فارسی به انگلیسی
انگلیسی به فارسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حرفه: داستان نویس 2
نویسنده،
مترجمکاوه فولادی نسب، مریم کهنسال نودهی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات212
زبانفارسی
شابک978-600-229-281-0
موضوع کتابنگارش، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۴۹۰۰۰ ۲۴,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حرفه: داستان نویس 2

h aghaei
۱۴۰۲/۱/۱۰
تعریف "درون مایه" برام جدید بود: تعریف یک خطی داستان شما: مثل چی؟ "بلندپروازی بیش از حد آدم را به تقلب وادار می‌کند
اگر بصورت معکوس این درونمایه رو بسط بدیم داستان درمیاد--یکی از روشها.. جالب بود
فیروزه صادقی
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
مطالب و آموزشهای ارائه شده در کتاب بسیار عالی و کاربردی هست .
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب حرفه: داستان نویس 2

برای دریافت کتاب حرفه: داستان نویس 2 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.