معرفی و دانلود کتاب حقوق خانواده به زبان ساده: حقوق مدنی 5 دانشگاهی

عکس جلد کتاب حقوق خانواده به زبان ساده: حقوق مدنی 5 دانشگاهی
قیمت:
۹۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده: حقوق مدنی 5 دانشگاهی

رضا کریمی منفرد و آیدین لطف اله زادگان در کتاب حقوق خانواده به زبان ساده، تمامی مسائل و احکامی را که پیرامون عقد نکاح و تبعات قانونی آن در متون حقوقی کشورمان بیان‌شده، بررسی کرده‌اند و تصویری واقع‌بینانه و همه‌جانبه را در مورد وظایف و حقوق زن و شوهر در قبال یکدیگر ارائه داده‌اند. روش‌های انحلال نکاح و حضانت فرزندان پس از جدایی زوجین از دیگر مباحث این کتاب حوزه‌ی حقوق محسوب می‌شوند.

درباره‌ی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده

خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی به شمار می‌‌رود که قاعدتاً برای رفع بخش گسترده‌ای از نیازهای زن و شوهر و تربیت فرزندانی سالم و موفق پدید می‌آید اما در عمل ممکن است عواقب ناخوشایند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. امروزه دادگاه‌ها پر شده‌اند از دعاوی و شکایت‌هایی که همگی مربوط به امور خانواده هستند. به نظر می‌رسد ریشه‌ی اصلی تمامی این دعاوی و مشکلات حقوقی را تنها در چند کلمه بتوان خلاصه کرد: ناآگاهی زن و شوهر از حقوق و وظایفی که نسبت به هم دارند! همین امر باعث می‌شود زن و مرد رفتارهایی را انجام دهند که موجب رنجش دیگری می‌شود و در نهایت، به طلاق و جدایی ختم می‌انجامد. مطالعه‌ی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده، به قلم رضا کریمی منفرد و آیدین لطف اله زادگان، به مخاطبان خود کمک می‌کند قواعد و قوانین مرتبط با زندگی خانوادگی زوجین را بیشتر بشناسند و بیش از گذشته به پیامدهای حقوقی عقد نکاح پی ببرند.

باید خاطرنشان کنیم که کتاب حاضر در حقیقت برای دانشجویان رشته‌ی حقوق به نگارش درآمده. دانشجویان این رشته در طول تحصیل خود دروس متنوعی را فرامی‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، با عنوان مدنی 5، بر مسائل و حقوق خانواده متمرکز شده است. تاکنون کتاب‌های بسیاری برای شرح و بسط حقوق خانواده و به منظور تدریس در دانشگاه‌ها تهیه و تدوین شده‌اند. کتابی که پیش رو دارید، از موفق‌ترین نمونه‌های چنین آثاری است که اطلاعات مهمی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. در ادامه، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به موضوعات و مباحثی که در هر کدام از باب‌های دوازده‌گانه‌ی این کتاب مطرح شده‌اند.

در باب نخست کتاب، برخی موضوعات کلی پیرامون ماهیت حقوق خانواده و چیستی آن، هدفی که این بخش از حقوق دنبال می‌کند، جایگاهی که حقوق خانواده در متون حقوقی بین‌المللی و قوانین داخلی دارد، همچنین منابعی که در زمینه‌ی حقوق خانواده موجود هستند، بیان و بررسی شده‌اند. بدیهی است که این بخش در حکم دروازه‌ای برای ورود به مباحث تخصصی‌تر خواهد بود و بدون مطالعه‌ی دقیق آن، درک و دریافت مطالب سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نمی‌شود. در باب دوم کتاب، عقد نکاح مورد بررسی قرار گرفته است. در همین مرحله، به آن دسته از ویژگی‌هایی پی می‌برید که عقد نکاح را از سایر عقود متمایز می‌کنند. در ادامه، با انواع و اقسام عقد نکاح آشنا شده و شرایط لازم برای صحت عقد نکاح را دریافت خواهید کرد.

رضا کریمی منفرد و آیدین لطف اله زادگان در باب سوم کتاب حقوق خانواده به زبان ساده، شرایط صحت نکاح را مطرح کرده‌اند. اختلاف جنسیت، رضایت طرفین عقد نکاح، بلوغ فکری و جسمی آن‌ها، اجازه‌ی ولی، مشروع بودن نکاح، موانع نکاح و نحوه‌ی ثبت عقد نکاح، از موضوعات محوری این باب به شمار می‌روند. موانع نکاح در باب چهارم این اثر تجزیه و تحلیل شده‌اند. مخاطبان با مطالعه‌ی این بخش می‌آموزند که کفر، لعان، احرام، قرابت میان زوجین، متأهل بودن زن، در عدّه بودن زن و تابعیت خارجی داشتن هر کدام از زن و مرد چه تأثیری بر قواعد نکاح ایشان خواهد داشت. طلاقی که در دفعات سوم و نهم صورت می‌گیرد و روابط نامشروع با زن متأهل یا زنی که در دوران عدّه به سر می‌برد، موضوعات دیگری هستند که در همین باب بیان شده‌اند.

در باب پنجم به تبعات و اثرات قانونی عقد نکاح اشاره شده است. این پیامدها به دو گروه مالی و غیرمالی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در ذیل همین باب مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. شروط ضمن عقد موضوع محوری باب ششم به شمار می‌رود. شناخت شروط ضمن عقد به‌طور کلی و آشنایی با شروط ضمن عقد نکاح به‌طور خاص، مباحث محوری این باب را تشکیل می‌دهند. نحوه‌ی انحلال نکاح با استفاده از دو روش طلاق و فسخ، در باب هفتم مورد توجه بوده‌اند. برای این‌که اطلاعات خود را در رابطه با حضانت و ولایت افزایش دهید، مطالعه‌ی باب هشتم گزینه‌ی بسیار خوبی خواهد بود. ماهیت حضانت، محدوده و هزینه‌های آن، شرایط حضانت و وضعیت حضانت فرزند بعد از انحلال عقد نکاح، چگونگی ملاقات با فرزند پس از جدایی زوجین و دعاوی مربوط به حضانت فرزند یا فرزندان با جزئیات در باب هشتم بررسی شده‌اند.

نهمین باب کتاب حقوق خانواده به زبان ساده، به مسئله‌ی فرزندخواندگی توجه دارد. مخاطبان در همین باب، به پیشینه‌ی فرزندخواندگی در قوانین کشورمان پی می‌برند و با شرایط فرزندخواندگی، آثار و نحوه‌ی پایان آن بیشتر آشنا می‌شوند. دهمین باب کتاب تمرکز خود را بر مسئله‌ی اهدای جنین قرار داده و مبنای قانونی و ماهیت حقوقی آن را تشریح کرده است. این‌که چگونه می‌توان مطابق با قانون، به زوجین نابارور جنین اهدا کرد و چه آثار و احکام حقوقی‌ای بر این موضوع مترتب است با خواندن باب دهم برایتان روشن خواهد شد. رضا کریمی منفرد و آیدین لطف اله زادگان در یازدهمین باب کتاب به سراغ جرائم خانوادگی رفته‌اند. آن‌ها در این باب، جرائمی را برشمرده‌اند که به انعقاد عقد نکاح مربوط هستند. تکلیف زوجین پس از انحلال نکاح در رابطه با یکدیگر، جرائمی که ممکن است سرپرستان و والدین کودک در قبال او مرتکب شوند و... در این باب به شما معرفی شده و برایتان شرح داده می‌شوند. سرانجام، باب دوازدهم کتاب حقوق خانواده به زبان ساده، سیمایی از آیین دادرسی در دعاوی خانواده را ارائه کرده‌اند. شناخت تشریفات دادگاه‌های خانواده، تشخیص دادگاه‌هایی که صلاحیت رسیدگی به این امور را دارند، نکات مهم قانون حمایت از خانواده که دانستن آن برای وکلا ضرورت دارد و... برخی از مباحثی هستند که در این باب مورد موشکافی قرار گرفته‌اند.

کتابی که پیش رو دارید، از سوی نشر چتر دانش، ناشر تخصصی کتاب‌های حقوقی، در اختیارتان قرار گرفته است.

کتاب حقوق خانواده به زبان ساده برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی حقوق و افرادی که به اشکال مختلف با دعاوی مربوط به امور خانواده سروکار دارند، با مطالعه‌ی کتاب حقوق خانواده به زبان ساده مطالب مفیدی را می‌آموزند.

در بخشی از کتاب حقوق خانواده به زبان ساده: حقوق مدنی 5 دانشگاهی می‌خوانیم

نکاح فضولی یعنی کسی بدون داشتن سِمَت مثلاً وکالت از طرف مردی یا زنی، ازدواجی از طرف او بنماید. تعهد مزبور ممکن است در اصل عقد نکاح فضولی باشد مانند اینکه کسی زنی را برای شخصی عقد کند بدون آنکه آن شخص قبلا به وی وکالتی در خصوص ازدواج داده باشد [چنین عقدی اگر مورد تنفیذ قرار گیرد صحیح و از زمان انعقاد عقد موثر خواهد بود] و یا ممکن است شخصی به دیگری وکالت دهد که زن معینی را برای وی تزویج کند ولی وکیل تخلف کند و شخص دیگری را برای او ترویج کند و یا اگر موکل وکالت در نکاح با زنی با مهریه صد سکه داده باشد اما وکیل با تجاوز از حدود اختیارات مهریه دویست سکه معین کند این عقد نکاح فضولی است و صحت کل عقد نکاح متوقف بر اجازه موکل است پس هر گاه وکیل فراتر از اذن و مورد وکالت عمل کند عقد نکاح فضولی محسوب می‌گردد.

یک سوال مهم؟ آیا پیش از قبول یا رد کسی که فضولتاً برای او نکاح انجام شده (غیر) آیا اصیل (طرف دیگر عقد) نیز به آن پایبند است یا او هم به استناد این که عقد هنوز کامل نشده می‌تواند عقد خود را بر هم بزند؟ برای مثال فرض کنیم پدری بدون داشتن وکالت یا خارج از حدود نمایندگی برای پسر خود زن بگیرد آن پسر اختیار دارد که این نکاح را قبول یا رد کند ولی آیا آن زن نیز قبل از اعلام اراده شوهر حق بر هم زدن عقد نکاح را دارد یا ملزم به نکاح مزبور است؟ در پاسخ به این مسئله میان حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد برخی از اساتید حقوق طرف مقابل را در بر هم زدن عقد نکاح مجاز دانسته‌اند و استدلال آن‌ها این است که چون هنوز عقد نکاح منعقد نشده و تعهدی به وجود نیامده است و از طرفی تعهد یک طرفه به تنهایی کافی برای ایجاد رابطه زوجیت نیست بنابراین طرف مقابل قبل از اعلام رد یا قبول طرف دیگر حق بر هم زدن عقد نکاح را دارد اما عده دیگری از حقوقدانان می‌گویند چون در عقد فضولی طرف عقد می‌خواهد توافق ما بین او و فضول کامل باشد و نیازی به رضایت غیر پیدا نشود از این جهت عقد از دیدگاه و نظر وی کامل است و نمی‌تواند تعهدی را که به وجود آورده از بین ببرد به عبارتی چون ایجاب به طور صریح یا ضمنی همراه با التزام به نگهداری ایجاب است الزام‌آور می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه
باب اول: کلیات
1- حقوق خانواده چیست؟
2- هدف حقوق خانواده
3- حقوق خانواده در آینه اسناد حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی
4- منابع حقوق خانواده
باب دوم: نکاح
فصل اول: اوصاف و ویژگی‌های نکاح
فصل دوم: اقسام عقد نکاح
باب سوم: شرایط صحت عقد نکاح
فصل اول: اختلاف جنسیت
فصل دوم: قصد و رضای طرفین
فصل سوم: اهلیت طرفین
فصل چهارم: اذن ولی
فصل پنجم: مشروعیت جهت نکاح
فصل ششم: تعیّن زوجین
فصل هفتم: احراز سلامتی
فصل هشتم: نبودن موانع نکاح
فصل نهم: ثبت نکاح
باب چهارم: موانع نکاح
فصل اول: کفر
فصل دوم: لعان
فصل سوم: احرام
فصل چهارم: قرابت یا خویشاوندی
فصل پنجم: تاهل (شوهر داشتن زن)
فصل هفتم: معِتدَّه بودن (در عدّه بودن) زن
فصل هشتم: تابعیت خارجی داشتن زن یا مرد
فصل نهم: طلاق بار سوم و نهم
فصل دهم: نکاح با مادر، خواهر یا دختر کسی که عمل شنیع با وی کرده
فصل یازدهم: زنای با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است
باب پنجم: آثار نکاح
فصل اول: آثار مالی
فصل دوم: آثار غیر مالی
باب ششم: شروط ضمن عقد نکاح
فصل اول: کلیات
فصل دوم: تحلیل و بررسی شروط ضمن عقد نکاح
باب هفتم: انحلال نکاح
فصل اول: فسخ نکاح
فصل دوم: طلاق
فصل سوم: بذل مدت در نکاح منقطع
باب هشتم: حضانت
فصل اول: تعریف و مفهوم
فصل دوم: ماهیت
فصل سوم: حضانت و ولایت
فصل چهارم: محدوده حضانت
فصل پنجم: هزینه‌های حضانت
فصل ششم: شرایط حضانت
فصل هفتم: وضعیت حضانت طفل بعد از انحلال نکاح
‌فصل هشتم: دعاوی راجع به حضانت
فصل نهم: ملاقات با فرزند
باب نهم: فرزندخواندگی (قرابت حکمی)
فصل اول: تعریف
فصل دوم: پیشینه فرزندخواندگی در حقوق موضوعه
فصل سوم: شرایط فرزند خواندگی
فصل چهارم: آثار فرزندخواندگی
فصل پنجم: پایان فرزندخواندگی
باب دهم: اهدای جنین
فصل اول: تعریف و مفهوم
فصل دوم: مبنای قانونی
فصل سوم: ماهیت حقوقی اهدای جنین
فصل چهارم: بررسی قانون اهدای جنین به زوجین نابارور
فصل پنجم: آثار و احکام حقوقی اهدای جنین
باب یازدهم: جرائم خانوادگی
فصل اول: جرائم مرتبط با انعقاد نکاح
فصل دوم: ‌ جرائم مرتبط با تکالیف زوجیتی انحلال نکاح
فصل سوم: جرائم والدین و سرپرستان قانونی علیه کودک
باب دوازدهم: آیین دادرسی در دعاوی خانواده
فصل اول: تشریفات رسیدگی در دادگاه خانواده
فصل دوم: مدیریت زمان دادرسی، داوری و سازش در دعاوی خانوادگی
فصل سوم: صلاحیت دادگاه و شناسایی و اجرای احکام خانوادگی محاکم خارجی
آنچه وکلا باید بدانند؟!
نکات مهم قانون حمایت خانواده
ضمیمه اول: نمونه دادخواست‌ها
ضمیمه دوم: آراء دادگاه‌ها
ضمائم
فهرست منابع و ماخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حقوق خانواده به زبان ساده: حقوق مدنی 5 دانشگاهی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات چتر دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات473
زبانفارسی
شابک978-600-410-556-9
موضوع کتابکتاب‌های حقوق خانواده، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۹۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حقوق خانواده به زبان ساده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب حقوق خانواده به زبان ساده

برای دریافت کتاب حقوق خانواده به زبان ساده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.