معرفی و دانلود کتاب خانواده درمانی: نظریه‌ها، فرایندها و مداخلات

برای دانلود قانونی کتاب خانواده درمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خانواده درمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خانواده درمانی: نظریه‌ها، فرایندها و مداخلات

دکتر مایکل دی. رایتر با شیوه و روشی متفاوت در کتاب خانواده درمانی به شما می‌گوید که چطور می‌توانید درمانگری موفق در زمینه‌ی امور خانواده باشید. او در این کتاب شما را با بسیاری از ایده‌ها، نظریه‌ها و انواع مختلف خانواده‌درمانی آشنا می‌کند. خانواده‌درمانی یکی از گرایش‌های تخصصی در حوزه‌ی روانشناسی است که به خانواده‌ها در حل تعارضات و مشکلات آن‌ها کمک می‌نماید.

درباره‌ی کتاب خانواده درمانی

ریشه‌ی بسیاری از مسائل روانشناختی از جمله: افسردگی، اختلال شخصیت، اختلال دوقطبی، پرخوری عصبی و انواع اضطراب‌ها در درون خانواده است. زمانی که فرد به یک خانواده‌درمانگر مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که بسیاری از مشکلات روانشناختی از آغاز زندگی و دوران کودکی همراه او بوده. برای کمک به حل این مشکلات است که مایکل دی. رایتر (Micheal D.Reiter) در کتاب خانواده درمانی (Family Therapy) به‌ ضرورت بهره‌گیری از خانواده‌درمانی سیستمی اشاره می‌کند.

نویسنده در ابتدا درمورد فرایند سیستم خانواده‌درمانی نکات مفیدی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. او عنوان می‌کند که در این نوع درمان تمام اعضای خانواده به‌ صورت جداگانه به یک خانواده‌درمانگر مراجعه می‌کنند تا مشکلی را که بر یکی از اعضا و یا کل خانواده تأثیر گذاشته، برطرف سازند. در این هنگام، هر عضو خانواده می‌تواند در مورد افکار، احساسات و هیجانات خود با درمانگر صحبت کند تا با درک کامل مشکلات در جهت کاهش فشار بر سیستم خانواده تلاش نماید. اعضای خانواده در طول جلسات از تأثیر نقش‌های فردی خود بر خانواده آگاه می‌شوند و روش‌هایی را برای حمایت از یکدیگر، برقراری رابطه‌ی متعادل و ایجاد یک خانواده‌ی سالم می‌آموزند.

مایکل دی. رایتر کتاب خانواده درمانی را برای دانشجویان، اساتید دانشگاهی و متخصصان این حوزه به نگارش درآورده. او در این اثر توضیح می‌دهد که یک خانواده‌درمانگر چگونه باید مشکلات مراجعان را در جلسه‌ی درمان تشخیص دهد و آن‌ها را به سمت درمان مطلوب هدایت کند. درواقع کتاب حاضر به این نکته اشاره می‌کند که چطور یک خانواده‌درمانگر موفق شویم. نویسنده معتقد است که موضوع اساسی در خانواده‌درمانی این نیست که چند نفر برای حل مشکلاتشان به شما مراجعه کرده‌اند، بلکه موضوع اساسی این است چه مشکلی موجب شده تا آن‌ها به شما مراجعه کنند.

کتاب خانواده درمانی نوشته‌ی مایکل دی. رایتر از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول به شما نشان می‌دهد که چطور مانند یک خانواده‌درمانگر بیندیشید. بخش دوم، به ارائه‌ی مهارت‌ها و روش‌هایی که یک خانواده‌درمانگر باید از آن‌ها استفاده کند، می‌پردازد و بخش سوم می‌آموزد که چگونه مانند یک خانواده‌درمانگر حرفه‌ای تئوری‌سازی کنید.

کتاب خانواده درمانی ترجمه‌ی پیمان یوسف‌زاده، سمیه محمدی تیله‌نوئی، امینه کاشانیان و شقایق ملک‌زاده، توسط انتشارات آپریس با هدف ارائه‌ی یک منبع معتبر و ارزشمند در زمینه‌ی درمان سیستمی خانواده برای درمانگران این حوزه چاپ شده است.

نکوداشت‌های کتاب خانواده درمانی

  • این کتاب به‌عنوان یک منبع قابل‌توجه برای دانشجویان و اساتید شناخته می‌شود. کتاب پیش‌رو دروس تئوری و عملی را در کنار یکدیگر آموزش می‌دهد. (جیم فورو، استاد دانشگاه الهیات فولر)

کتاب خانواده درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان حوزه‌ی روانشناسی به‌خصوص خانواده‌درمانی مناسب است.

با مایکل دی. رایتر بیشتر آشنا شویم

دکتر مایکل دی. رایتر، استاد خانواد‌ه‌درمانی در دانشگاه نوا جنوب‌شرقی در گروه خانواده‌درمانی دانشکده‌ی هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دکتر مایل دی. رایتر 18 مقاله در چندین کنفرانس محلی، ایالتی، ملی و بین‌المللی در مورد خانواده‌درمانی ارائه کرده. او به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی برنامه‌ی تخصصی سوءمصرف مواد در بخش علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه نوا جنوب‌شرقی خدمت می‌کرد و یک متخصص در حوزه‌ی اعتیاد بود. همچنین این نویسنده سرپرست مورد تأیید انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکاست. آثار دیگر مایکل دی. رایتر شامل کتاب‌های «نظریه‌های سیستمی برای روان‌درمانگران» و «هنر خانواده درمانی: قطعیت‌های چالش‌برانگیز» هستند.

در بخشی از کتاب خانواده درمانی می‌خوانیم

روابط دارای الگوهای مشخصی هستند. به همین دلیل است که وقتی به خانه می‌روید، می‌توانید پیش‌بینی کنید کسی که با شما در خانه زندگی می‌کند چه رفتاری خواهد داشت. الگو به روش تکراری گفته می‌شود که همیشه اتفاق می‌افتد. الگوها براساس قوانینِ روابط رخ می‌دهند. بسیاری از الگوهای روابط به‌خوبی عمل کرده و منجر به شادی ما می‌شود. درحالی‌که خانواده‌هایی که به مشاوره می‌آیند، اغلبشان نتوانسته‌اند از این الگوها به‌خوبی استفاده کنند که به هموستاز آن‌ها تبدیل شده است.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اهداف درمان این است که به مراجعان کمک کنیم که وارد تعاملات الگومندانه با یکدیگر شوند. وقتی به درمان به شکل یک الگوی تعاملی نگاه شود، می‌بینیم که می‌توانیم درمان را فقط با حضور یک نفر از اعضای خانواده در اتاق درمان انجام دهیم، زیرا الگوها بینِ حداقل دو نفر رخ می‌دهند. سه نوع الگوی ارتباطی بین افراد وجود دارد: متقارن، مکمل و موازی.

روابطِ متقارن وقتی رخ می‌دهد که هر دو الگو در یک رفتار با هم مشابه عمل کنند و اتفاق بیافتند. دو زیرشاخه نیز وجود دارد: متقارنِ رقابت‌مندانه و متقارنِ فروتن‌مندانه. روابط متقارنیِ رقابت‌مندانه وقتی رخ می‌دهند که هر دوی افراد سعی دارند مانندِ دیگری باشند و هر یک از دیگری برتر و بهتر باشد. این معمولاً در مشاجرات لفظی به‌خوبی دیده می‌شود که وقتی یک نفر صدایش را بالا می‌برد، دیگری هم صدایش را بالا می‌برد. این نوع از روابط در میان کودکان پیش‌دبستانی دیده می‌شود که وقتی در حیاط مدرسه باهم دعوا می‌کنند و یکی از بچه‌ها به دیگری فحش می‌دهد، دیگری هم ناسزایی بدتر را به دوستش می‌گوید. روابط متقارنِ فروتن‌مندانه وقتی است که هر کدام از افراد سعی دارد تا به دیگری احترام بگذارد. شما بارها آن را امتحان کرده‌اید.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: آشنایی با طرز فکر یک خانواده‌‌درمانگر
فصل اول: نظریه‌ی سیستم‌های کلی
فصل دوم: خودِ درونی درمانگر
فصل سوم: خانواده‌درمانی
فصل چهارم: گوناگونی و تنوع
بخش دوم: مهارت‌های یک خانواده‌درمانگر
فصل پنجم: شروع جلسه‌ی خانواده‌درمانی
فصل ششم: مهارت‌های پایه‌ای همدلی
فصل هفتم: مهارت همدلی پیشرفته
فصل هشتم: تغییر متقابل
فصل نهم: تأثیر استفاده از پرسیدن سؤالات
فصل دهم: اهمیت درمانگر در فرآیند درمان
فصل یازدهم: برخورد با جدّیت
فصل دوازدهم: تعیین اهداف و خاتمه دادن به جلسات درمانی
بخش سوم: نظریه‌های خانواده‌درمانی
فصل سیزدهم: خانواده‌درمانی بین نسلی
فصل چهاردهم: خانواده‌درمانی تجربی
فصل پانزدهم: خانواده‌درمانی راهبردی
فصل شانزدهم: خانواده‌درمانی سیستمی
فصل هفدهم: خانواده‌درمانی پست مدرن
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خانواده درمانی: نظریه‌ها، فرایندها و مداخلات
نویسنده
مترجمپیمان یوسف زاده، سمیه محمدی تیله نویی، امینه کاشانیان، شقایق ملک زاده
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات435
زبانفارسی
شابک978-622-743016-5
موضوع کتابکتاب‌های خانواده و روابط
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خانواده درمانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خانواده درمانی

برای دریافت کتاب خانواده درمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.