معرفی و دانلود کتاب خاور نزدیک باستان

عکس جلد کتاب خاور نزدیک باستان
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاور نزدیک باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاور نزدیک باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاور نزدیک باستان

کتاب خاور نزدیک باستان به تمدنی می‌پردازد که نخستین تمدن باستانی به شمار می‌آید و ردپای فرهنگ، آداب و رسوم آن را می‌توان در تمدن‌های دیگر مشاهده کرد. کلاریس شویسر در این کتاب تمدن بین‌النهرین را معرفی می‌کند که منطقه‌ای میان رود دجله و فرات بود و اروپاییان به آن خاور نزدیک می‌گفتند؛ زیرا از دیگر بخش‌های جهان، به کشورهای اروپایی نزدیک‌تر بود.

درباره‌ی کتاب خاور نزدیک باستان

خاور نزدیک باستان خاستگاه بسیاری از اولین تمدن‌های جهان است و به نوعی مهد تمدن در نظر گرفته می‌شود. امروزه به این منطقه خاورمیانه گفته می‌شود و نام خاورمیانه‌ی باستان نیز بر روی آن گذاشته شده است. اروپاییان اصطلاح خاور نزدیک را برای این منطقه به کار بردند؛ زیرا این بخش به کشورهای غربی نزدیک بود. مورخان اعتقاد دارند که اولین تمدن‌های جهان در کنار رودها پدید آمدند؛ پس چه جایی بهتر از بین النهرین، منطقه‌ای میان رود دجله و فرات، برای به وجود آمدن اولین تمدن؟ کلاریس سویشر (Clarice Swisher) در 9 فصل از کتاب خاور نزدیک باستان (The ancient Near East) تمدن‌های این منطقه را تا زمان حمله‌ی یونانیان بررسی می‌کند.

بین‌النهرین در کنار مصر، هند و چین، یکی از چهار تمدن بزرگ باستان به حساب می‌آید و عنوان نخستین تمدن را دریافت نموده است. فصل اول کتاب خاور نزدیک باستان با توضیح موضوعات اساسی شروع می‌شود. این‌که چگونه مردمان بین‌النهرین از بادیه‌نشینی به یکجانشینی روی آوردند، چطور ابداع کشاورزی تمدن‌ها را شکل داد، مردمان آن ناحیه چه دینی داشتند و... کلاریس شویسر در فصل دوم به سراغ تأسیس نخستین شهرها در سال‌ها 5000 تا 4500 پیش از میلاد می‌رود. موضوعاتی چون آیین کشاورزان، ایزدان ادیان بین‌النهرین، اشیای کشف‌شده از این دوران و امکان وقوع طوفان نوح در این فصل بررسی می‌شوند.

عصر شکوفایی و پیشرفت در دولت‌شهرها اندک‌اندک در منطقه‌ی بین‌النهرین شروع می‌شود. فصل سوم کتاب خاور نزدیک باستان به تمدنی اختصاص دارد که اختراع خط را به آن نسبت می‌دهند: تمدن سومر. البته تاریخ سومریان با اسطوره‌ها و افسانه‌ها درآمیخته است و به‌راحتی نمی‌توان آن را با واقعیت مطابقت داد. برای مثال فهرستی از شاهان سومری در دست است که در آن هر فرد به مدت سی‌هزار سال حکومت کرده است! آن‌ها دین و فرهنگ به‌خصوصی داشتند که کلاریس شویسر به‌طورکامل به آن پرداخته است. او همین‌طور فصل چهارم را به شکوفایی دین و هنر سومری تخصیص می‌دهد و بیش از هر چیزی، به داستان گیلگمش توجه می‌کند.

دو عامل تجمل‌گرایی و جنگ تمدن سومر را از بین برد. در دویست سال پس از افول سومریان، حکومت‌هایی کوچک برای در دست گرفتن قدرت با یکدیگر جنگیدند؛ اما هیچ‌کدام موفق نشدند کل مناطق تحت فرمانروایی سومریان را تحت تصرف خود دربیاورند. در شمال بین‌النهرین دو حکومت آشور و ماری با یکدیگر می‌جنگیدند؛ تا اینکه سلسله‌ی اموری (با فرمانروایی حمورابی) به میان آمد و همه‌ی رقیبان را از میدان حذف کرد. بیشتر افراد این فرمانروا را با قوانین حمورابی می‌شناسند.

معرفی و دانلود کتاب خاور نزدیک باستان

در فصل ششم کتاب خاور نزدیک باستان به هیتیان، فنیقیان، سریانیان، کنعانیان، عبرانیان، آرامیان و همچنین پیامبرانی چون ابراهیم، یعقوب و موسی پرداخته می‌شود. کلاریس شویسر در فصل هفتم داستان نابودی بابلیان، آغاز دوره‌ی کاسیان و پس از آن آشوریان را روایت می‌کند. فصل هشتم مختص به زوال تمدن بین‌النهرینی و حمله‌ی ایران به نواحی بین‌النهرین است. در فصل نهم، زمانی توصیف می‌شود که اسکندر به مناطق تحت فرمان امپراتوری ایران حمله می‌کند. در این فصل به طور مختصر به میراث تمدن بین‌النهرین نیز اشاره می‌شود.

انتشارات ققنوس کتاب خاور نزدیک باستان را با ترجمه‌ی عسکر بهرامی ذیل مجموعه‌ی تاریخ جهان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب خاور نزدیک باستان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ باستان و اساطیر بین‌النهرین علاقه دارید، کتاب خاور نزدیک باستان را بخوانید.

در بخشی از کتاب خاور نزدیک باستان می‌خوانیم

همه‌ی تمدن‌ها مراحل برآمدن و برافتادن مشابهى دارند. طى سلسله‌ی سوم اور، که شاهان مال‌اندوزى و جنگ‌افروزى را آغاز کردند، انحطاط و فروپاشى ریشه دواند. طى دوره‌ی طولانى ستیز، که دولتشهرها براى به دست گرفتن حکومت سراسر دره دجله و فرات با یکدیگر مى‌جنگیدند، فکر و ذکر شاهان متوجه جنگ بود و همین موضوع، این تمدن را بیش‌تر به سوى فروپاشى بُرد. سپس شاهان آشور سیصد سال را طى جنگ‌هاى دهشتناک، صرف مال‌اندوزى و چیرگى بر دیگران کردند، و از سرمایه‌گذارى در زمینه نوآورى و هنر غفلت ورزیدند. توده‌هاى مردم، همچنان که از انفعال آن‌ها در برابر سوختن اور مى‌توان دید، خمیده در زیر بار مالیات و دل‌خسته از ویرانى شهرهایشان، بى‌هیچ امیدى روزگار مى‌گذراندند. دوره‌ی فروپاشى، طولانى و کند بود، ولى در بابل هنوز هم کوشش‌هایى براى بازسازى ادامه داشت.

چندین دولت براى گرفتن منطقه و چیرگى بر آن جنگیدند تا آن که آشوریان موفق شدند. با این حال یک ملت دست به احیاى دره‌ی دجله و فرات زد و سنت‌هاى باستانى را زنده کرد. بابل، به سبب موقعیتش و نیز قاطعیت فرمانروایان کلدانى آن، احیاگر سنت‌ها و شهرهاى سومرى اکدى شد. شاهان نوبابلى وقت و ثروت خود را وقف بازسازى مکان‌هاى مقدس، احیاى آداب، و برگزارى جشن‌هاى دینى کردند، و چندان به جنگ نپرداختند.

فهرست مطالب کتاب

رخدادهای مهم در تاریخ خاور نزدیک باستان
پیشگفتار: برآمدن تمدن از دل صحرا
1: آمیزش: نخستین کشتزارها 6000 تا 5000 پ.م
2: آبستنى: نخستین شهرها 5000 تا 4500 پ.م
3: شکوفایى: زندگى و پیشرفت در دولتشهرها 4500 تا 2500 پ.م
4: شکوفایى: دین و هنر سلسله‌هاى سومرى 4500 تا 2500 پ.م
5: ستیز: جنگ‌هاى امپراتورى 2500 تا 800 پ.م
6: نفوذ و ستیز: بین‌النهرین و همسایگانش 1750 800 پ.م
7: امپراتورى جهانى، آشوریان 1600 609 پ.م
8: فروپاشى: پایان کار اور و بابل 609 331 پ.م
9: یورش: فتوحات یونانیان و پایان یک تمدن 331 پ.م
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاور نزدیک باستان
نویسنده
مترجمعسکر بهرامی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات158
زبانفارسی
شابک978-964-311-447-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاور نزدیک باستان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خاور نزدیک باستان

برای دریافت کتاب خاور نزدیک باستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.