معرفی و دانلود کتاب انقلاب باشکوه

عکس جلد کتاب انقلاب باشکوه
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب باشکوه

کتاب انقلاب باشکوه درباره‌ی انقلابی است که نه می‌توان به آن انقلاب گفت نه باشکوه. انقلاب سال 1688 زمانی به وقوع پیوست که اختلاف میان پادشاهی کاتولیک و مردم پروتستان انگلستان به بالاترین حد خود رسیده بود. کلاریس سویشر در اثر خود به زمینه‌های وقوع این انقلاب می‌پردازد و افراد دخیل در این واقعه‌ی تاریخی را معرفی می‌کند.

درباره‌ی کتاب انقلاب باشکوه

آیا شما هم گاهی اوقات به این موضوع فکر می‌کنید که چرا کشور انگلستان هنوز پادشاه و ملکه دارد و مانند دیگر کشورهای هم‌جوارش، نظام جمهوری بر آن حکمفرما نیست؟ آیا می‌‌دانید چه زمانی سلطنت کشور انگلیس مشروطه شد و پادشاهان از آن پس موظف بودند طبق قوانین تصویب‌شده فرمانروایی کنند؟ آیا می‌دانستید که زمانی جنگی داخلی در انگلستان رخ داده و پادشاه وقت، چارلز یکم، اعدام شده است؟ آیا می‌دانید چرا نام انقلاب 1688 انگلیس (انقلابی که صد سال پیش از انقلاب فرانسه رخ داد) انقلاب باشکوه است؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سؤالات را بدانید، کتاب انقلاب باشکوه (The Glorious Revolution) را بخوانید. کلاریس سویشر (Clarice Swisher) در این کتاب دوره‌ای پرآشوب از تاریخ انگلستان را به تصویر می‌کشد.

این کتاب با سلطنت ملکه الیزابت اول شروع می‌شود؛ فرمانروایی بسیار محبوب که قدرت پارلمان را در زمان خودش به حداقل ممکن رسانده بود. با مرگ او دودمان تئودور دیگر وارثی نداشت و اعضای پارلمان مجبور شدند پادشاه اسکاتلند، جیمز ششم را فرابخوانند تا سلطنت را در دست بگیرد. با آمدن او به عرصه‌ی فرمانروایی، حکومت خاندان استوارت بر انگلستان آغاز شد. بعد از درگذشت او، چارلز اول به تخت نشست. همان پادشاهی که قرار بود سر خود را از دست بدهد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب باشکوه

پیش از پرداختن به جنگ‌های داخلی انگلستان، بهتر است که با گروهی دینی آشنا شوید که در این درگیری‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کردند: پیوریتن‌ها. پیوریتن‌ها یا پاک‌دینان گروهی پروتستان بودند که می‌خواستند کلیسای انگلیس را به‌طور کلی عاری از آیین کلیسای کاتولیک کنند. هنری هشتم، پدر الیزابت اول، اولین کسی بود که کلیسای انگلستان را از کلیسای کاتولیک روم جدا کرد و خود را رئیس کلیسای کشورش دانست. از آن زمان بود که مذهب کاتولیک در کشور انگلیس اندک‌اندک جای خود را به مذهب پروتستان‌ها داد. پس از چنین اتفاقاتی، گروه پیوریتن‌ها جرئت کردند که برای رسیدن به هدفشان، کاری اساسی انجام دهند.

چارلز اول برخلاف چیزی که در همان ابتدا به ذهن می‌آید، پادشاهی عالم و تحصیل‌کرده بود. اما پیوریتن‌ها روزبه‌روز در پارلمان قدرت بیشتری پیدا می‌کردند. چارلز می‌خواست قدرت مطلق را در دست داشته باشد و کسی در کارش دخالت نکند؛ اما پیوریتن‌ها و پارلمان چنین اجازه‌ای به او نمی‌دادند. کلاریس سویشر در فصل دوم کتاب انقلاب باشکوه، داستان جنگ داخلی و سرانجام شاه چارلز اول را بیان می‌کند.

یکی از افراد مؤثر در اعدام چارلز اول، اولیور کرامول بود. او پس از شاه به قدرت رسید و مجموعه قوانین وحشتناکی را علیه آیین کاتولیک تصویب کرد. شاید اگر کرامول چنین کارهایی را انجام نمی‌داد، این جنگ داخلی به انقلابی مردمی و پایان سلطنت منجر می‌شد؛ اما پس از مرگ کرامول، مردم دوباره خواهان نظام سلطنتی شدند. پرنس چارلز با نام شاه چارلز دوم تاج‌گذاری کرد و آرامش را به مردم بازگرداند. دوران فرمانروایی او را در فصل سوم کتاب انقلاب باشکوه بخوانید.

شاهان خاندان استوارت همچنان با پارلمان درگیری داشتند و به جانبداری از کاتولیک‌ها می‌پرداختند. در آن‌زمان آیین کاتولیک در انگلستان ممنوع بود،‌ 90 درصد از مردم انگلیس پروتستان بودند و هیچ کاتولیکی حق نداشت منصبی دولتی داشته باشد. زمانی که جیمز دوم روی کار آمد، می‌خواست که آیین کاتولیک را مذهب اصلی انگلیسی‌ها کند. بعد از محاکمه هفت اسقف شورشی و به دنیا آمدن وارثی برای جیمز دوم، اشراف‌زادگان به این نتیجه رسیدند که باید برای برکناری جیمز دوم راهکاری بیندیشند. در فصل چهارم کتاب انقلاب باشکوه،‌ کلاریس سویشر اولین جرقه‌های این انقلاب را بیان می‌کند و فصل پنجم را به داستان این انقلاب اختصاص می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب باشکوه

اشراف‌زاده‌های انگلستان تصمیم گرفتند از ویلیام اورانژ، همسر مری که دختر جیمز دوم بود، بخواهند وارد عمل شود و کنترل اوضاع را در دست بگیرد. ارتش جیمز کاملاً متلاشی شد و یک انقلاب بدون خونریزی رخ داد. جیمز به فرانسه فرار کرد و ویلیام و مری، فرمانروایان جدید انگلستان شدند. انقلاب باشکوه بیش از آنکه تحولی عظیم باشد، شبیه کودتایی ساده بود برای تغییر قدرت. فصل ششم کتاب صوتی انقلاب باشکوه، مختص زمان سلطنت مری و ویلیام است. بعد از به قدرت رسیدن آن‌ها مجموعه‌ای از جنگ‌ها در ایرلند و اسکاتلند به وقوع پیوست؛ اما در کل صلح و آرامش در انگلستان برقرار شد و دوران اصلاحات سیاسی و اقتصادی آغاز گشت.

انتشارات ققنوس این کتاب کلاریس سویشر را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه و در مجموعه‌ی تاریخ جهان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انقلاب باشکوه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب انقلاب باشکوه را به علاقه‌مندان به شناخت تاریخ انگلستان پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب انقلاب باشکوه می‌خوانیم

روالى که در محاکمه‌ی چارلز به کار گرفته شد سبب گردید بسیارى از شهروندان و رهبران در عاقلانه بودن این اقدام شک کنند، اما حکومت داراى نظام قضایى‌اى نبود که از سرعت این جریان بکاهد یا به اتهامات چارلز به طور کامل رسیدگى کند. در نتیجه، محاکمه بر اساس فرمان مصوب پارلمانِ دنباله پیش رفت. محاکمه در بیستم ژانویه 1649 در تالار وست مینستر آغاز شد. اعضاى کمیسیون انتصابى به طور خصوصى تشکیل جلسه دادند تا از احتمال همدردى عمومى نسبت به چارلز جلوگیرى کنند. آن‌ها پس از سه روز گرد آمدند تا براى شاه حکم صادر کنند؛ اما کرامول در کسب امضاهاى کافى براى حکم اعدام مشکل داشت، هر چند سرانجام موفق شد. چارلز را به دادگاه آوردند تا اتهامات خود را بشنود. هنگامى که گفته شد او به خیانت به کشور و جرائم دیگر متهم است، از او پرسیده شد اعتراف یا انکار مى‌کند. او حاضر نشد بپذیرد که پارلمان نقش دادگاه را ایفا کند و او را بردند بدون آن که تقاضایش را براى دادرسى بپذیرند. 27 ژانویه روز اعلام حکم در نظر گرفته شد. هنگامى که منشى حکم را خواند، پرسید که آیا چارلز در دفاع از خود چیزى دارد بگوید؛ چارلز باز هم خواستار آن شد که در برابر دو مجلس پارلمان حرف‌هایش شنیده شود. منشى تقاضاى چارلز را نادیده گرفت و جرائم مشخصى را فهرست کرد و نتیجه گرفت: «به خاطر تمام آن خیانت‌ها و جرائم، این دادگاه... چارلز استوارت مذکور را به عنوان فرمانرواى جبار، خیانتکار، قاتل و دشمن همگانى مردم خوب این کشور، به مرگ از طریق قطع کردن سَر از بدن محکوم مى‌کند.» قرار شد اعدام در ملأ عام در سى‌ام ژانویه در سکوى اعدام در بیرون پنجره طبقه دوم تالار ضیافتِ کاخِ وایت‌هال، اقامتگاه شاه، اجرا شود. براى این که نتواند سروصداى ساخت سکوى اعدامش را از سوى نجارها بشنود، او را از وایت‌هال به کاخ سَنت جیمز انتقال دادند تا منتظر روز موعود شود.

جسارتى که چارلز در جریان محاکمه و رفتارش در مواجهه با اعدام نشان داد سبب شک و تردید بیش‌تر در میان رهبران شد و آن‌ها و شهروندان را به احترام و همدردى وا داشت. چارلز در کاخ سنت جیمز کوچک‌ترین فرزندانش را دید و به الیزابت سیزده‌ساله گفت غصه نخورد و به هنرى ده ساله گفت شاه نشود. چارلز که در تمام عمرش آدمى مذهبى بود، بیش‌تر فرصت باقى‌مانده‌اش را با اسقف ویلیام جاکسون گذراند و اسقف برایش کتاب مقدس خواند و دعا کرد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ انقلاب باشکوه
پیشگفتار: کشمکش بر سر قدرت و آزادى مذهبى
1: از سازگارى تئودور تا ناسازگارى استوارت، 1640-1603
2: از جنگ داخلى تا آشوب، 1660 1640
3: از بازگشت تا آشفتگى، 1685 1660
4: از استبداد تا شورش، 1688 1685
5: از تهاجم تا حقوق، 1689 1688
6: از حقوق تا مقررات، 1702 1689
7: از عقاید تا نتایج
پى‌گفتار: از انگلستان تا جهان
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب باشکوه
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-964-311-717-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب باشکوه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب باشکوه

برای دریافت کتاب انقلاب باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.