معرفی و دانلود کتاب خداوند الموت

عکس جلد کتاب خداوند الموت
قیمت:
۵۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خداوند الموت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خداوند الموت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خداوند الموت

سفری به قلب یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ ایران‌زمین! کتاب خداوند الموت، رمان تاریخی جذابی به قلم پل آمیر است که در آن، سرگذشت فرمانده‌ی مرموز فرقه‌ی اسماعیلیه، حسن صباح، با دقتی تحسین‌برانگیز پیش چشم خوانندگان مشتاق تصویر شده است.

درباره کتاب خداوند الموت:

حسن صباح رهبر فرقه‌ی «باطنی» بود؛ فرقه‌ای از مذهب اسماعیلیه که همانند همه شیعیان، امام علی (ع) را امام اول و فرزندان او را تا امام جعفر صادق پیشوا و ولی امر مسلمین می‌دانست. اما از امام پنجم به بعد، پسرش موسی کاظم را امام نمی‌دانست و معتقد بود پسر دیگرش اسماعیل، امام است.

صباح در تشکیلات مذهبی‌اش از قوانین خاص خودش پیروی می‌کرد. به این صورت که فرقه اسماعیلیه بر مبنای برداشت‌های شخصی صباح از قرآن و اسلام اداره و هر اجباری به دین اسلام و کتاب خدا نسبت داده می‌شد. با این عنوان که قرآن علاوه بر مفاهیم ظاهری دارای معانی باطنی نیز بوده و فقط حسن صباح می‌تواند آنان را درک کند. بدین ترتیب انجام هر عملی درون فرقه توجیه می‌شد.

اکنون پل آمیر در کتاب خداوند الموت (Alamutun Efendisi) سعی دارد ضمن به تصویر کشیدن سرگذشت این مرد، شما را با فرقه باطنی یا همان اسماعیلیه آشنا کند؛ داستانی که در آن شما به خوبی درک خواهید کرد که چطور در هر عصر و دوره‌ای با برداشت‌های غلط و سواستفاده از اسلام می‌توان هر عملی را توجیه کرد و درست جلوه داد.

در حقیقت پل آمیر در کتاب خداوند الموت دوره‌ای از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد که تا به امروز گمان می‌کردید آگاهی کاملی از آن دارید. اما بعد از مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که از وقایع و اخبار بسیاری در آن دوره اطلاع نداشتید. البته توجه داشته باشید، با وجود این که قسمت‌های اصلی این کتاب بر اساس نص تاریخ نوشته شده است. اما پل آمیر با استفاده از مطالعات خود در کشور فرانسه و ممالک دیگر قسمت‌هایی را وارد کتاب کرده که جنبۀ تخیلی نیز دارند. به عنوان مثال در این کتاب روایتی مربوط به اعلام قیامه‌القیامه از طرف حسن صباح وجود دارد که صحیح نیست، چرا که قیامه‌القیامه بعد از صباح و از طرف داعی حسن دوم اعلام شده است.

آمیر همچنین در کتاب خداوند الموت بر اساس مطالعات خود این طور استنباط کرده که نهضت حسن صباح برای مخالفت با قوم عرب به وجود آمده است، در صورتی که حسن صباح و پیروانش مسلمان بودند و همه‌ی واجبات دینی را به جا می‌آوردند. در حقیقت اینطور می توان گفت که صباح با قوم عرب دشمنی نداشت و صرفا مخالف حکومت خلفای بنی‌عباس بود و سعی داشت تا ایران را سلطۀ خلفای عباسی برهاند.

نکوداشت‌های کتاب خداوند الموت:

- یکی از شاهکارهای ترجمه ذبیح الله منصوری، کتابی که من را به مطالعه تاریخ علاقه‌مند کرد، به دوستان عزیز توصیه مطالعه‌اش را می‌کنم. (کاربران گودریدز)
- قلم ذبیح الله منصوری و نثر داستانی کتاب بسیار جذاب هست و به تلاقه مندان به کتاب‌های تاریخی و حتی داستانی حماسی توصیه میکنم این کتاب رو از دست ندهند. (کاربران گودریدز)
- یک کتاب خوب برای آشنایی با مقطعی از تاریخ ایران و تلاش‌های عاقلانه و برنامه‌ریزی شده یک فرقه برای رسیدن به هدف. (کاربران گودریدز)

کتاب خداوند الموت مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به تمام علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی پیشنهاد می‌شود.

با ذبیح الله منصوری بیشتر آشنا شویم:

پرکارترین مترجم تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله حکیم اللهی دشتی مشهور به ذبیح الله منصوری (Zabih Allah Mansuri) است که در سال 1278 زاده شد و در سال 1365 از دنیا رفت. او علاوه بر ترجمه در نویسندگی و روزنامه‌نگاری هم دستی بر آتش داشت. منصوری در مدرسه‌ای دو زبانه در سنندج درس خواند و از همان ابتدا زبان فرانسه را به خوبی آموخت. او در سال 1299 به تهران مهاجرت کرد و در همان سال‌ها بود که پدرش را از دست داد. در ابتدا قصد داشت در رشته دریانوردی تحصیل کند اما کم‌کم به ادبیات و ترجمه روی آورد. در سال 1301 فعالیت ادبی خود را به عنوان مترجم در روزنامه‌ی تازه‌تاسیس کوشش آغاز کرد و پس از آن با روزنامه و نشریات مختلفی چون اطلاعات، کیهان، ایران ما، خواندنی‌ها، تهران مصور، سپید و سیاه، دانستنی‌ها و... همکاری نمود. ذبیح الله منصوری در طول زندگی پرافتخار خود چیزی در حدود 1200 عنوان داستان، کتاب و مقاله ترجمه و منتشر کرد.

در بخشی از کتاب خداوند الموت می‌خوانیم:

یکی از مردان معروف شرق خواجه نظام‌الملک است که زندگی او مانند زندگی بسیاری از مردان معروف تاریخ توأم با افسانه شده و طوری افسانه با تاریخ زندگی آن مرد عجین شده که امروز اگر کسی بخواهد افسانه را از تاریخ جدا کند سبب حیرت و اعتراض مردم می‌شود.

یکی از افسانه‌های مربوط به خواجه نظام‌الملک عهدی است که وی با حسن صباح و خیام در مدرسه بست و ما در این سرگذشت گفتیم که واقعیت ندارد و تاریخ تولد و مرگ خواجه نظام‌الملک و حسن صباح و خیام به گونه‌ای است که آن سه نفر نمی‌توانسته‌اند در یک زمان در مدرسه با یکدیگر عهد اتحاد و اخوت ببندند.

افسانۀ دیگر مربوط است به اینکه خواجه نظام‌الملک گنج سلیمان را یافته بود و به همین دلیل می‌توانست مدرسه و مسجد بسازد و قنات حفر و وقف کند تا مردم بتوانند از فواید آن‌ها بهره‌مند شوند. قطع نظر از اینکه موضوع گنج سلیمان واقعیت یا افسانه است، خواجه نظام‌الملک چنین گنجی را نیافته بود. ولی گنجی داشت گرانبهاتر از گنج سلیمان و آن دسترنج مردم کشورهای متعدد ایران بود. خواجه نظام‌الملک وزیر اعظم بود و اختیاردار تمام کشورهای ایران، مالیات کشور را او وصول می‌کرد و تمام هدایا و تحف بزرگ برای او فرستاده می‌شد. طبق رسمی که از دیرباز در مشرق‌زمین جاری بود، هرکس که سمتی داشت و کاری برای مردم انجام می‌داد در ازای آن حق‌الزحمه دریافت می‌کرد. زیرا صاحبان مناصب، مقرری دریافت نمی‌کردند یا اینکه مقرری آن‌ها کم بود و کفاف معاششان را نمی‌داد و ناچار می‌شدند از ارباب رجوع هدیه و تحفه بگیرند. رسم مزبور طوری در مشرق‌زمین قوت داشت که حکام کشور و وزیر اعظم حتی به سلطان هدیه و تحفه می‌دادند و سلطان از وزیران و حکامی که خود آن‌ها را منصوب می‌کرد حق‌الزحمه دریافت می‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

سخنی با همراهان
مقدمۀ مترجم
توضیح
داروفروشان الموت
پیکی از خراسان
پیک بدخبر
موسی نیشابوری در قلعۀ طبس
آنچه موسی در انتظارش بود
کیش باطنی الموت چگونه به وجود آمد؟
باطنی‌ها هم در انتظار مهدی موعود بودند
خواجه نظام‌الملک
محاصرۀ قلعۀ طبس
مقدمۀ روز رستگاری به عقیدۀ باطنی‌ها
روز قیامت یا (قیامۀ‌القیامه)
برای نجات قلعۀ طبس
خروج از قلعۀ طبس برای مأموریت
حملۀ سپاه سلجوقی به الموت
باطنی‌ها در قومس
بهشت مصنوعی یک قرن و نیم بعد از سال 654 هجری
باطنی‌ها در ارجان و خوزستان
خواجه نظام‌الملک به ملکشاه سلجوقی چه گفت؟
چند جمله راجع به «ترکان خاتون» و «برکیارق»
«موسی نیشابوری» و «یوسف جوینی»
خواجه نظام‌الملک چگونه کشته شد
مرگ ملکشاه و مسئلۀ جانشینی او
اندیشۀ بر تخت نشانیدن برادر ملکشاه
«تتش» در آذربایجان
برکیارق اسیر شد
برکیارق در قلعۀ ارجان
ترکان خاتون و برکۀ‌القیس
محاجۀ ترکان خاتون و تتش
توطئه قتل ابوحمزۀ کفشگر
محاکمۀ ترکان خاتون
کشتار در اصفهان
درخواست ترکان خاتون از حسن صباح
جواد ماسالی در حضور تتش
تتش دستگیر شد
مقدمۀ سلطنت برکیارق
برکیارق در مقام پادشاه وارد اصفهان شد
بیماری حسن صباح
زمینۀ سوءقصد به حسن صباح
اظهارات حسن صباح قبل از سوءقصد
جواد ماسالی تصمیم به سوءقصد گرفت
مقدمۀ قتل ترکان خاتون
مرگ حسن صباح

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خداوند الموت
نویسنده
مترجمذبیح الله منصوری
ناشر چاپیانتشارات تاو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات792
زبانفارسی
شابک978-622-973114-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خداوند الموت

محبوبه مهدیزاده
۱۴۰۲/۴/۲۱
کتاب فوق العاده زیبایی بود از خواندن داستان عبرت آموزش خیلی چیزها یادگرفتم و خیلی دلم برای سرزمینم سوخت که چه انسان‌های دانشمند و شایسته‌ای داشتیم و چقدر صلح طلب و درستکار بودیم اما با ورود اعراب دروغ گو و کینه طوز و حریص شدیم...
زن حیله گری مثل ترکان خاتون واقعا باعث حیرت بود و من رو یاد مهد شاه
اولیا مادر ناصرالدین می‌انداخت
خیلی حیف که کیش باطنی بر اثر بی لیاقتی و طمع و حسادت پیروان و سرانش از بین رفت و اون همه تلاش و زحمت و فداکاری نابود شد
موضوع عدم اتحاد افراد یک جامعه همیشه عامل اصلی نابودی و ضرر افرادش بوده و هست.
فرهاد کوثری
۱۴۰۰/۱۱/۹
کتاب خیلی خوبیه شاید کمو زیاد باشه تاریخ داخلش ولی درسهای خوبی میشه ازش گرفت و اینکه وقتی داستان و سرگذشت فرقه بزرگ اسماعیلیه رو میخونی و میبینی چه انسان‌های بزرگی توی تاریخ در صدد ساخت ایران برامدند ولی بر ضدشون تبلیغ اشتباه شد و حماقت و جهالت مردم این فرقهای خوبو از بین برد افسوس میخوری که چه مردان بزرگی چگونه از بین رفتند و ترایخ گذشته میتونه درسی سی باشه برای اینده
Muhammad K
۱۴۰۰/۶/۱۴
با سلام
کتاب خیلی خوبیه، از همون اوایل کتاب جذبش میشین البته اگه به کتابهای تاریخی علاقه دارین، بعضی جاهاش از موضوع کمی فاصله داشت اما بازم چیزی نبود که حوصله سر بر باشه.
اما،،،
چند جا غلط املایی داشت که موقع خواندن وقتی بهش پی میبری کلا رشته افکار از دست در میره و تمرکزت از روی کتاب بهم میخوره...
اما دلیل نمیشه که تشکر فراوان نکنیم..
خیلی خیلی سپاسگزاری میکنم از ارائه این کتاب زیبا
مهران اسمعیلی
۱۴۰۲/۶/۲۲
بزرگترین ایراد منصوری این بود ک تاریخ رو تبدیل ب رمان میکرد و آدم نمیفهمید کجاش واقعیه کجاش ساخته ذهنتا به حال ۳ کتاب از منصوری خوندم واس هر ۳ تاش هم پشیمونم چون خیییلی کش داده و تاریخ رو دستکاری کردهای کاش‌ی کتاب جدا رمان مینوشت‌ی کتاب جدا تاریخن اینکه آش درست کنه به نظرم کسایی که دنبال فقط‌ی متن دلچسب و شیرین هستن این کتابو بخونن کسایی که هم بیشتر دنبال حقیقت و تاریخ هستن کلا دور منصوری خط بکشن
محمدرضا پورمهدی
۱۴۰۲/۱۱/۲۷
باعرض سلام و خدا قوت میخواستم بگم که از کتابهای صوتی شما درباره تاریخ ایران مثل نادر واقامحمدخان خیلی لذت بردم ممنون اگه ممکن از پادشاهان دوره هخامنشی مثل کورش و داریوش برای ما تهیه کنید من بی صبرانه منتظر شنیدن آن‌ها با صدای آقای حکمتپور هستم در آخر از شما کمال تشکر را دارم و برایتان آرزوی سلامتی میکنم پورمهدی هستم. از تهران
mahboobeh kavyanmehr
۱۴۰۱/۶/۱۵
از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم بخصوص از ترجمه‌ی زیبای ذبیح الله منصور اما غلطهای املایی در این کتاب زیاد بود و امیدوارم در نسخه‌ی جدید رفع بشه، تنها چیزی که در این داستان باعث شگفتی من شد کارهای ترکان خاتون بود که با زیباییش مردان جنگی را خیلی راحت معدوم می‌کرد و نقش شیطان را حتی بهتر از خودشیطان اجرا می‌کرد
Atefeh Momenzadeh
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بسیار عالی هست نسخه الکترونیکی از کتاب‌اش بهتره چون چون کتابش کلماتش کوچیکه و چشم رو اذیت می‌کنه اما نسخه الکترونیکی خیلی بهتر از کتاب کتاب سنگینه، همه جا نمیشه با خودت برد، جا گیره اما نسخه الکترونیکی این جوری نیست و همیشه همه جا میشه خوندنش من خیلی راضی‌ام ⁦
سلیمان رئیسی
۱۴۰۰/۵/۲۶
اگه حسن صباح و خواجه نظام الملک در یک راستا قدم برمیداشتن و به جای خصومت و در‌گیری با یکدیگر متحد میشدن ایران اون زمان چقدر پیشرفت میکرد.
اکرم السادات حسینی زری
۱۴۰۲/۴/۹
خدایی انشای آقای منصوری خیلی گیرا و دلچسبِ، خواه دست برده باشه در متن اصلی پل آمیر یا نبرده باشه، مهم هنرِ قلمشِ که دلچسبِ، خدا رحمتش کنه که از خودش اثرِ جاوید گذاشته، و مثل همیشه سپاس از کتاب راه و لطفش در مسیر دسترسی به کتاب.
M.rezaei
۱۴۰۲/۳/۲۷
کتاب به خوبی تاریخ زمان حسن صباح رو به تصویر می‌کشد عقاید آن‌ها را توضیح می‌دهد اوایل کتاب حالت داستان گونه دارد ولی در آخر از جذابیت آن کاسته می‌شود چراکه مدام تاریخ‌ها عقب و جلو می‌رود و خواننده از اصل موضوع دور می‌شود
امیرحسین اسمعیل نیا
۱۴۰۱/۶/۲۳
بسیار کتاب عالی است و خواندن آن انسان را دچار اعتیاد به خواندن نموده و وی را از کار و زندگی می‌اندازد😁😁😁/با خوندن این کتاب نظر شما راجب به فرقه اسماعلیان و خرافاتی که راجبشان گفته آن عوض خواهد شد
Hamid Khesali
۱۴۰۲/۴/۱۷
با لذت این کتاب را مطالعه کردم. اگرچه ۲۵ سال پیش این کتاب را قرائت کرده بودم، این بار باز هم لذت بیشتری بردم. به نظرم اگر این کتاب به صورت صوتی نیز تهیه شود، امکان دارد که لذت خواندن آن به مراتب افزایش یابد.
امیرعلی اصغرپور
۱۴۰۳/۱/۱۲
واقعا حسن صباح مرد زیرکی بود و ترکان خاتون زیرک تر آدم از اینکه یه دارو فروش فرمانده‌ی یه قشون باشه تعجب میکنه (محمود سجسنانی)، از نحوه‌ی مرگ خواجه نظام الملک و ملکشاه خیلی تعجب کردم. حتما بخونیدش
سید احمد جلالی
۱۴۰۰/۱۱/۱۶
با سلام مثل همیشه ترجمه‌های مرحوم منصوری عالی هستش به دوستان پیشنهاد می‌کنم اگه علاقمند به فرهنگ این مرز و بوم هستند مطالعه این کتاب را از دست ندن ممنون
علی صالحی
۱۴۰۱/۱۱/۹
کتاب خداوند الموت رو سالها پیش مطالعه کرده بودم ولی خوندن مجددش خالی از لطف نبود، یه مقداری اشتباه تایپی وجود داشت بخصوص در تاریخها که باید تصحیح بشه ولی در کل خوب بود.
مشاهده همه نظرات 39

راهنمای مطالعه کتاب خداوند الموت

برای دریافت کتاب خداوند الموت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.