معرفی و دانلود کتاب صوتی نفوس مرده

عکس جلد کتاب صوتی نفوس مرده
قیمت:
142000 تومان - 14.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نفوس مرده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نفوس مرده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نفوس مرده

با وجود گذشت هجده دهه از انتشار نخستین نسخه‌ی کتاب صوتی نفوس مرده، این اثر همچنان به‌عنوان شاهکاری مسلّم و ماندگار در تاریخ ادبیات روسیه و جهان قلمداد می‌شود. نیکلای گوگول در این رمان پرآوازه ماجرای زندگی مردی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد شکاف طبقاتی روسیه را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد پر کند و با روشی عجیب به کسب ثروت بپردازد. این اثر تحت عنوان مردگان زرخرید نیز ترجمه شده است. گاردین این اثر را در لیست «1000 رمان که هر شخص باید بخواند» ثبت کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی نفوس مرده

رمانی که دست سرد مرگ، دو مرتبه آن را نیمه‌تمام گذاشت. ایده‌ی اول رمان نفوس مرده متعلق به الکساندر پوشکین بود که با گوگول انس و الفت بسیاری داشت. اما اجل به او مهلت نداد ایده‌ی خود را به روی کاغذ بیاورد و بدین ترتیب، نیکلای گوگول تصمیم گرفت پس از مرگ پوشکین، مسئولیت نگارش این اثر را خود به دست بگیرد. اما گویی مرگ سایه‌ی سرد خود را روی صفحه‌های دست‌نویس این رمان افکنده بود و بدین ترتیب گوگول نیز پیش از تکمیل نگارش آن درگذشت و خوانندگان اثر خود را با پرسش‌هایی اساسی درباره‌ی سرنوشت چیچیکوف، قهرمان داستان، تنها گذاشت.

از میان تمام شخصیت‌هایی که گوگول در آثار خود آن‌ها را ساخته و پرداخته است، چیچیکوف تصویری از یک انسان پست از خود راضی را به مخاطب می‌نمایاند. او دیگر از زندگی در طبقه‌ی متوسط اجتماع به ستوه رسیده و در تلاش است تا با راهکاری بدیع و عجیب، به کسب ثروت بپردازد. داستان از خلال سوء‌استفاده‌های چیچیکوف، نجیب‌زاده‌ی میانسال از طبقه‌ی متوسط اجتماعی روایت می‌شود که قصد دارد نقشه‌ی عجیب و مرموز خود را برای به دست آوردن «نفوس مرده» اجرا کند. اما این نفوس مرده چه کسانی هستند؟

نیکلای گوگول (Nikolai Gogol) در کتاب صوتی نفوس مرده (Dead souls) به شرح سفرها و ماجراهای پاول ایوانوویچ چیچیکوف و رویارویی‌اش با افرادی می‌پردازد که در طول کتاب با آنان ملاقات می‌کند. کسانی که نمایندگان طبقه‌ی اشراف میانه‌ی روسیه‌ی آن زمان به شمار می‌روند. گوگول کار خود را در این رمان «شعری حماسی به نثر» می‌دید. منتقدان اوایل قرن بیستم شروع به پیشنهاد کردند که داستان حاوی عناصری است که ممکن است از کمدی الهی دانته الهام گرفته باشد، اما با گذشت زمان رفته‌رفته این فرضیه رنگ باخت. گوگول در این اثر درخشان خود تصویری فراگیر از سیستم اجتماعی بیمار در روسیه را پس از تهاجم ناموفق فرانسه، برای خوانندگان آشکار می‌کند. وجه متمایزکننده‌ی آثار گوگول با دیگر نویسندگان هم‌رده‌ی خود در این بود که او به‌جای اشاره‌ی صرف به مشکلات، راه‌حل‌هایی برای رفع‌ورجوع آن‌ها ارائه می‌داد.

اگرچه گوگول هم مانند داستایوفسکی داستان خود را درباره‌ی انسان روس می‌نویسد، اما عیوب، موفقیت‌ها، ترس‌ها و خواسته‌های شخصیت داستان او بی‌شک برای ما مردم خاورمیانه، یا کسانی در قاره‌ها و کشورهای دیگر نیز صدق می‌کند. طنز گزنده و گاه تلخی که از خلال تکاپوی انسان برای دستیابی به ثروت پدیدار می‌شود، دست‌کم در ایرانِ 1401 به همان اندازه شایع است که در روسیه‌ی قرن نوزدهم میلادی رواج داشت. آدم آدم است، اگرچه جغرافیا و زمانه‌ی او تغییر کند. همه‌ی ما آرزوی کامل بودن را داریم و اغلب درمی‌یابیم که اشتیاقمان برای رسیدن به کمالِ آنچه می‌طلبیم، ما را در بحبوحه‌ی میدان نبردی بی‌پایان قرار داده است که برای همیشه ادامه خواهد داشت.

نشر صوتی آوانامه با همکاری انتشارات مجید، ترجمه‌ی پرویز شهدی را از این اثر با صدای مهدی قناعت‌پیشه منتشر کرده است.

اقتباس‌های هنری کتاب صوتی نفوس مرده

استانیسلاوسکی بازیگر و کارگردان صاحب‌سبک تئاتر به همراه میخائیل بولگاکوف در سال 1932 اجرایی با اقتباس از این رمان به روی صحنه‌ی تئاتر هنر مسکو بردند. رادیون شچدرین نیز با الهام از این اثر در سال 1976 یک قطعه‌ی موسیقی در فرم اپرا ساخت. همچنین این رمان در سال 1984 توسط میخائیل شوایتزر اقتباس شد و در قالب یک مینی‌سریال به همین نام در تلویزیون به نمایش درآمد. رادیو بی‌بی‌سی هم از جمله اقتباس‌کنندگان این اثر بود و در سال 2006 این رمان را در قالب یک اجرای صوتی به گوش علاقه‌مندان رساند.

افتخارات کتاب نفوس مرده

  • اولین رمان مهم روسیه
  • یکی از غیر معمول‌ترین آثار داستانی قرن نوزدهم
  • حضور در لیست 1000 رمان که هر شخص باید بخواند به انتخاب گاردین

نکوداشت‌های کتاب صوتی نفوس مرده

  • رمان گوگول حماسه‌ی باستانی هومر را احیا می‌کند. شما اهمیت آن، شایستگی‌های هنری و گسترده‌ترین دامنه‌ی آن را می‌شناسید. (کنستانتین آکساکوف)

  • شاهکاری در نویسندگی. (Barnes & Noble)

  • این رمان از آن شاهکارهایی محسوب می‌شود که نگاه‌تان را نسبت به دیگر آثار نیز برای همیشه تغییر می‌دهد. (گاردین)

  • نیکلای گوگول انسان عجیبی‌ بود اما آثار و نبوغش همواره عجیب و نامانوس می‌مانند. (ولادیمیر ناباکوف)

کتاب صوتی نفوس مرده برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات روسیه و مخاطبان جدی و تخصصی ادبیات را به مطالعه‌ی این اثر دعوت می‌کنیم. به هیچ وجه شنیدن این کتاب صوتی را از دست ندهید.

نیکلای گوگول را بیشتر بشناسیم

منتقدان، نیکلای گوگول، نویسنده‌ی صاحب‌سبک و نامدار روسی را بنیان‌گذار سبک رئالیسم انتقادی در ادبیات روسیه می‌دانند. او در 22 سالگی نخستین اثر خود را با نام «شب‌ها کنار دهکده‌ی دیکانکا» منتشر کرد که با استقبال غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد. گوگول بیش از چهل سال از زندگی خود را صرف نوشتن آثاری کرد که این‌ها تأثیری غیرقابل‌انکار بر آثار ادبی پس از خود باقی گذاشتند. سبک نگارش او در ابتدای راه شبیه به نویسندگان روسی معاصر خود به نظر می‌رسید؛ اما حتی در آن زمان هم طنز گوگول بسیار پیچیده و نامتعارف بود.

منتقدان در بیان توانایی بی‌بدیل او در داستان‌گویی و طنز بی‌تکراری که ویژگی بارز آثار اوست، ‌اتفاق نظر دارند. از میان داستان‌های او می‌توان به آثاری مانند «شنل، کالاسکه، یاداشت‌های یک دیوانه، دماغ و...» اشاره کرد. دوستی گوگول با پوشکین، این دو غول ادبیات روسیه، تأثیر بزرگ و غیرقابل‌انکارى در زندگى هنری و آثار گوگول بر جای گذاشت.

در بخشی از کتاب صوتی نفوس مرده می‌شنویم

وضعیت ملک مانیلوفکا چنگی به دل نمی‌زد. خانه‌ی اربابی روی تپه‌ای بنا شده و در معرض همه‌ی بادها بود. دور و برش را هم چمن پژمرده و نزاری پوشانده بود توی این چمن به سبک انگلیسی دو یا سه باغچه‌ی کوچک که در آن‌ها زنبق کاشته بودند و نیز چندتایی درخت اقاقیا با گل‌های زرد، پنج شش اصله درخت سپیدار که هر یک به سویی خم شده و شاخ و برگ‌های اندکشان سر به آسمان کشیده بودند. زیر دوتا از این درخت‌ها آلاچیقی با سقفی گنبدی‌شکل به رنگ سبز و ستون‌های آبی دیده می‌شد که بر پیشانی‌اش این نوشته به چشم می‌خورد: «معبد سیر و سلوک در عالم تنهایی.» کمی پایین‌تر برکه‌ای وجود داشت پوشیده از خزه که زینت کلاسیک باغ‌های به سبک انگلیسی ملاکان ما به شمار می‌رفت. پایین تپه و در دامنه‌های آن کلبه‌های چوبی خاکستری رنگی‌دیده می‌شد که قهرمان ما به دلایلی نامعلوم شروع کرد به شمردن آن‌ها. تعدادشان بیشتر از دویست تا بود.

هیچ سبزه و هیچ درختی میان این توده‌ی کلبه‌ها وجود نداشت، فقط دو زن روستایی با دامن‌های بالازده و تا زانو توی آب به کمک یک چوبدستی تور پاره‌ای را که دو خرچنگ و یک ماهی در آن دیده می‌شدند، از آب بیرون می‌کشیدند. به نظر می‌آمد دو زن با هم مشاجره می‌کنند و به یکدیگر بد و بیراه می‌گویند. کمی دورتر توده انبوهی از درختان کاج لکه‌ای آبی‌رنگ و عبوس روی زمین ایجاد می‌کرد آسمان خاکستری رنگ هم آدم را به یاد اونیفورم‌های کهنه سربازان می‌انداخت و به دلگیری منظره می‌افزود خروسی که به طور معمول پیک اعلام‌کننده‌ی وضعیت آب و هوا بود این چشم‌انداز را کامل می‌کرد. اگرچه پرهای سرش با نوک رقیبان ستیزه‌جو کنده شده بودند، چیزی از درخشندگی پر و بالش کاسته نشده بود و بال‌های پرریخته‌اش را مانند طره‌های موهای بافته شده‌ای به هم می‌زد و فخر می‌فروخت.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
19 دقیقه
بخش نخست - فصل یکم - قسمت اول
20 دقیقه
بخش نخست - فصل یکم - قسمت دوم
27 دقیقه
بخش نخست - فصل دوم - قسمت اول
27 دقیقه
بخش نخست - فصل دوم - قسمت دوم
16 دقیقه
بخش نخست - فصل دوم - قسمت سوم
24 دقیقه
بخش نخست - فصل سوم - قسمت اول
28 دقیقه
بخش نخست - فصل سوم - قسمت دوم
18 دقیقه
بخش نخست - فصل سوم - قسمت سوم
30 دقیقه
بخش نخست - فصل چهارم - قسمت اول
23 دقیقه
بخش نخست - فصل چهارم - قسمت دوم
33 دقیقه
بخش نخست - فصل چهارم - قسمت سوم
37 دقیقه
بخش نخست - فصل پنجم - قسمت اول
30 دقیقه
بخش نخست - فصل پنجم - قسمت دوم
28 دقیقه
بخش نخست - فصل ششم - قسمت اول
26 دقیقه
بخش نخست - فصل ششم - قسمت دوم
20 دقیقه
بخش نخست - فصل ششم - قسمت سوم
22 دقیقه
بخش نخست - فصل هفتم - قسمت اول
31 دقیقه
بخش نخست - فصل هفتم - قسمت دوم
16 دقیقه
بخش نخست - فصل هفتم - قسمت سوم
27 دقیقه
بخش نخست - فصل هشتم - قسمت اول
29 دقیقه
بخش نخست - فصل هشتم - قسمت دوم
22 دقیقه
بخش نخست - فصل هشتم - قسمت سوم
28 دقیقه
بخش نخست - فصل نهم - قسمت اول
31 دقیقه
بخش نخست - فصل نهم - قسمت دوم
32 دقیقه
بخش نخست - فصل دهم - قسمت اول
22 دقیقه
بخش نخست - فصل دهم - قسمت دوم
18 دقیقه
بخش نخست - فصل دهم - قسمت سوم
23 دقیقه
بخش نخست - فصل یازدهم - قسمت اول
28 دقیقه
بخش نخست - فصل یازدهم - قسمت دوم
30 دقیقه
بخش نخست - فصل یازدهم - قسمت سوم
32 دقیقه
بخش نخست - فصل یازدهم - قسمت چهارم
24 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل یکم - قسمت اول
33 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل یکم - قسمت دوم
25 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل یکم - قسمت سوم
19 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل یکم - قسمت چهارم
30 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل دوم
28 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل سوم - قسمت اول
25 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل سوم - قسمت دوم
27 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل سوم - قسمت سوم
27 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل سوم - قسمت چهارم
37 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل چهارم - قسمت اول
22 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی نخست - فصل چهارم - قسمت دوم
16 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی دوم - قسمت اول
28 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی دوم - قسمت دوم
33 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی دوم - قسمت سوم
24 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی دوم - قسمت چهارم
15 دقیقه
بخش دوم - قطعه‌ی دوم - قسمت پنجم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نفوس مرده
نویسنده
مترجمپرویز شهدی
راویمهبد قناعت پیشه
ناشر چاپیانتشارات مجید
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲۰ ساعت و ۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
142000 ت - 14.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نفوس مرده

ابوالفضل رضایی
۱۴۰۲/۷/۲
این کتاب تاثیر عمیقی روی من گذاشت و در یکی از تصمیم‌های اقتصادی زندگی من مؤثر بود. این شاهکار، یک جور انسان‌شناسی اقتصادی است. قهرمان داستان، پاول ایوانوویچ چیچیکف است که با افراد جورواجوری سروکار دارد که هر کدام اخلاق و ذهنیتی خاص در دادوستدهای خودشان دارند و برخورد شخصیت پیچیده‌ی قهرمان با هرکدام از آن‌ها بسیار با ظرافت بیان شده. نویسنده به کنه ذهن هر شخصیت پی برده و مکالمات و وقایع با شناخت جامعه‌شناختی و روان‌شناختی ظریفی بیان می‌شود. زبان‌ طنزآلود و انتقادی نویسنده دستگاه فاسد اداری و کاغذبازی و رشوه‌خواری در روسیه را به نقد می‌کشد. نویسندگان اقتصادی که امروزه کتاب‌های موفقیت می‌نویسند، اگر بدانند که گوگول شناختی چنین ژرف از انسان موفق در حوزه اقتصادی دارد، حیرت خواهند کرد. افسوس که کار این نویسنده بزرگ روس، ناتمام مانده و او خودش را با موعضه‌هایی که از یک کشیش دریافت کرده به ریاضت کشانده و از این ریاضت مرده است.
جا دارد از صدای زیبا و هنرمندی مهبد قناعت‌پیشه در گویندگی این کتاب تشکر ویژه داشته باشم.
رضا اکبری
۱۴۰۲/۲/۱۲
طنز مایه استفاده شده برام خیلی جدید و جالب بود اجرا عالی و داستان بسیار جالب واقا یکی از بهترینهای صوتی که تا به حال گوش دادم و چه حیف که ناتمام مانده این کتاب.
mani eslami
۱۴۰۳/۱/۷
من نمی‌دونم چرا این قدر صدای جناب قناعت پیشه رو دوست دارم واقعا زیبا صداگذاری میکنن و کتاب‌هایی رو هم که صداگذاری میکنن همشون جزو بهترین کتاب های دنیا است. مرسی
احسان توانا
۱۴۰۲/۸/۴
اصلا و ابدا ارزش هزینه کردن نداره. یک داستان نیمه‌کاره که تا همونجایی هم که نوشته شده حوصله‌سربر و ملال‌آوره. فقط یک امتیاز برای اجرای استادانه گوینده.
Hani Khodadadian
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
عالی عالی چه بسیار مسائلی که میدانیم ولی به آن‌ها توجه نمیکنیم در این کتاب به زیبایی بیان شده
غلامرضا حدت
۱۴۰۲/۳/۲۶
داستان جذاب همراه با خلاقیت نویسنده و پایانی باز برای پر کشیدن تخیلات شیفته‌های خلق داستان
علیرضا اقدامیان
۱۴۰۲/۱/۴
چیره دستی و دقت در نوشتن جزییات ریز و درشت در این کتاب توسط‌ نویسنده فوق العادست
sanaz ashrafi
۱۴۰۲/۲/۱۴
اجرا عالی بود.. داستان هم جذاب و یه موضوع جدید بود
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نفوس مرده

برای دریافت کتاب صوتی نفوس مرده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.