معرفی و دانلود کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی

عکس جلد کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی

کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی اثر جنجالی آرتور شوپنهاور، به بررسی اخلاق و فلسفه دین و منطق و روابط بین این پدیده‌ها می‌پردازد. این اثر با نقد علمی و رویکردی خردگرایانه، ماهیت دین را به چالش می‌کشد.

درباره کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی:

در طول تاریخ آثاری تألیف شده است که جهان را دگرگون و بینش جدیدی به بشر عطا کرده‌اند. کتاب حاضر را به جرأت می‌توان یکی از آن آثار دانست. نویسندگانی که با هدف روشنگری قلم می‌زدند، موجب پاسخ به پرسش‌های بنیادین و پیدایش دغدغه‌های جدیدی می‌شدند. آرتور شوپنهاور (Arthur Schopenhauer) به عنوان فیلسوفی شکاک، با نگاهی تیزبین از پدیده‌های اجتماعی زمانه‌اش در نگارش آثارش الهام می‌گرفته است؛ پدیده‌هایی همچون جنگ، انقلاب و متحول شدن صنعت و اقتصاد.

ساختار این کتاب به نحوی است که از 5 بخش کلی تشکیل شده و در بخش نخست مانند کتاب‌های فیلسوفان نام‌آشنای قدیمی شاهد گفتگویی نمادین میان دو فرد خیالی برای اثبات فرضیه‌ای هستیم؛ آن دو شخصیت در تلاش برای اقناع طرف مقابل، استدلال‌هایی را مطرح می‌کنند. در بخش بعدی به بیان کلیاتی در باب اخلاقیات می‌پردازد و در بخش های بعدی پدیده‌های دین، منطق وروانشناسی را نقد می‌کند. به طور خلاصه می‌توان گفت کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی (The Horrors and Absurdities of Religion) تلاشی در جهت یافتن معنایی جدید برای واژه اخلاق است که از موارد گوناگونی همچون برده‌داری آمریکا تا رذایل بودیسم بحث می‌کند.

کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

خواندن این کتاب به تمامی افراد علاقمند به مسائل فلسفی و کسانی که در جستجوی معنای تازه‌ای از زندگی هستند پیشنهاد می‌شود.

با نویسنده کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی بیشتر آشنا شویم:

آرتور شوپنهاور، فیلسوف پرآوازه و تأثیر گذار قرن هجدهم، سال 1788 در لهستان چشم به جهان گشود. پدر او بازرگانی متمول و مادرش نویسنده بود. آرتور 17 سال داشت که پدرش خودکشی کرد؛ او که ارتباط عاطفی خوبی با مادرش نداشت، از وی جدا شد و به تحصیل در رشتۀ پزشکی مشغول شد. علاقۀ وافر وی به فلسفه به زودی راهش را مشخص کرد و طبابت را برای همیشه کنار گذاشت. وی در 1813 میلادی شروع به نوشتن رساله دکترای خود کرد. در فاصلۀ میان سال‌های 1814 تا 1818 میلادی مهم‌ترین اثرش را با عنوان جهان همچون اراده و تصور به رشته تحریر درآورد، اما این اثر در آن زمان میان محافل فکری آلمان بازتاب چندانی نیافت.

شوپنهاور که به فیلسوف شکاک و بدبین به انسان مشهور بود، در 1819 میلادی به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه برلین استخدام شد. شوپنهاور که از هگل بیزار بود، ساعات تدریس خود را درست با ساعات کلاس درس هگل همزمان ساخت، اما دانشجویان از کلاس‌های درس او استقبال چندانی نکردند. همین امر باعث شد که تنها پس از 2 ترم کار تدریس دانشگاه را رها کند.

آرا و عقاید این فیلسوف زن‌ستیز، علاوه بر تأثیر شگرفی که روی اندیشمندان پس از خود همچون فروید و نیچه گذاشت، موجب تحول عظیمی در دنیای ادبیات و روانشناسی شد. آرتور که سال 1860 در آلمان دیده از جهان فروبست، در زمان حیاتش از شهرت و محبوبیت چندانی برخوردار نبود؛ اما آثار قابل تأمل و نکات ژرفی که در رساله‌هایش مطرح کرده بود وی را پس از مرگش به شهرتی مثال زدنی رساند.

در بخشی از کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی می‌خوانیم:

بودایی‌ها، به خاطر داشتن دیدگاه‌های عمیق معنوی و ماورایی، مبنا را بر گناه ذاتی می‌گذارند نه بر فضایل ذاتی. آنها معتقدند که ابتدا خلاف این فضایل ذاتی بروز پیدا می‌کند. همانطور که در کتاب تاریخ مغول آورده شده، این گناهان ذاتی عبارتند از شهوت، رخوت، خشم و طمع، البته با احترام به این عقیده معتقدم که تکبر باید بر جای شهوت بنشیند، همانطور که در کتاب رساله آموزش و تحقیق (نسخه سال 1819) این جابه‌جایی صورت گرفته و علاوه بر آن حسادت یا نفرت به عنوان پنجمین مورد به انتهای آن افزوده شده است. مکتب تصوف نیز همین راه را پیموده و مبنا را بر گناه ذاتی قرار داده و این گناهان ذاتی را به صورت زوج آورده است، نتیجه اینکه شهوت با طمع و همچنین خشم با تکبر قرابت دارند.

در بهاوات گیتا نیز آورده شده که طمع، شهوت و خشم، گناهانی ذاتی هستند. این سه گناه ذاتی در متنی حاوی تمثیلات فلسفی به نام پروبودا چاندرودایا نیز آمده و از آن‌ها به عنوان ماموران پادشاه رنج و اندوه در جنگ علیه پادشاه خرد یاد شده است. با توجه به متون کهن ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که فضایل ذاتی در مقابل گناهان ذاتی عبارتند از پاکدامنی، بخشندگی، مهربانی و افتادگی. حال اگر این مفاهیم عمیق و بنیادین معنویت شرقی را با فضایل ذاتی افلاطونی که عبارتند از عدالت، شجاعت، اعتدال و حکمت، مقایسه کنیم، درخواهیم یافت که موارد اخیر مفاهیم واضح و هدایت کننده‌ای ندارند و از این رو به صورت زیرپوستی و حتی در برخی موارد آشکارا موجب گمراهی و خطا می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

یک گفتگو
اخلاقیات
روانشناسی
دین
موضوعات مختلف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی
نویسنده
مترجممهدی احشمه
ناشر چاپینشر روزگار نو
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات87
زبانفارسی
شابک978-600-7339-66-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های ادیان
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی

مصطفی عزیزی
۱۴۰۲/۲/۱۵
با درود خدمت کتاب خوانان محترم، کتاب به نظرم می‌تونه ۵ امتیاز کامل را بگیرد، اولا که فلسفه خواندن و درکش خودش واقعا یک هنره چه برسه که ترجمه هم انجام بدهیم. سپاس اول برای مترجم گرامی که عالی پیش رفته. آرتور شوپنهاور واقعا اندیشه‌های جالب و خاصی داشته که مبتی بر منفی گرایی بوده ولی خوب حرفهایی را که بیان می‌کنه درکش سخته ولی واقعا درسته. این کتاب باید مرور بشه تا مطالب را بشه واقعا فهمید. قسمت دین و روانشناسی فوق العاده بود و حرفهایی برای گفتن داشت. برای اینکه مطالب راحت تر درک بشه باید به نوعی در نظر بگیریم این فرد در سال‌های دور زندگی می‌کرده و نگرشش با یک فیلسوف معاصر خیلی فرق داره و با اون اطلاعات باز هم واقعا محشره خواندن آثار ایشون. کتاب خوبی هست و نیاز به تامل و تفکر داره خواندن مطالبش. سپاس دوم هم از تیم خوب کتابراه برای این اثر عالی.
امیرحسین فراهانی
۱۴۰۱/۸/۱۲
حرف‌هایی برای گفتن داشت، اما خب همون‌طور که دوستان دیگر هم اشاره کردن یک جبهه‌گیری منفی گرایانه‌ای در کلیت نظریه‌های شوپنهاور دیده می‌شه. از طرف دیگه این نظریه هستند، صرفاً یکسری گمانه‌زنی‌های فلسفی که درواقع اساس علمی ندارند. برای زمان خودش شاید دست‌کم باعث شده خیلی‌ها به جلو هل داده بشن و تلاش تا کنند حقیقت رو پیدا کنن اما الان با دانستن مقداری از اطلاعات علمی و روان‌شناسی و تاریخ ادیان متوجه می‌شویم که بخشی‌هایی از نوشته‌های این کتاب از منظر اشتباهی بیان‌شده ولی با این وجود مطالبی هم داشت که بشه ازش یاد گرفت یا آدم رو به تفکر وادارد. تنها نکته‌ش اینه که وقتی این کتاب رو می‌خونی نباید تصور کنیم که خوب شوپنهاور و هرچی که این‌جا نوشته موبه‌مو صحیح و حقیقت محضه، باید خودمون به هر بخشش توجه کنیم و ببینیم واقعاً چقدر می‌تونه صحت داشته باشه
نسیم سلیمانی
۱۴۰۱/۴/۱

آخرین جمله‌ای که در این کتاب خوندم باعث شد احساس "زیبَه اندیشی" که بهش داشتم بیشتر بشه.:)) «کیست که در این جوانِ سرشار از امید، قادر به دیدن خردگرایی پرنور آینده نباشد؟» کتاب شامل پنج بخشه: ▪︎یک گفتگو ▪︎اخلاقیات ▪︎روانشناسی ▪︎دین ▪︎موضوعات مختلف از بین این بخش‌ها روانشناسی رو بسیار پسندیدم چون از
جنس من بود. روانشناسی امروز از نظر من خیلی مسخره شده و حقیقتاً نمی‌تونم باهاش کنار بیام. اما خب شوپنهاوره دیگه... مگه میشد بخش روانشناسیِ این کتاب دلنشین و عقلانی نباشه؟! خلاصه که بخونید... چندبار هم بخونید. هربار دیدگاه متفاوتی به دست خواهید آورد
Ali Amadi
۱۴۰۲/۴/۱۷
کتاب جالبیه موضوعات مختلف فلسفی رو بیان میکنه و برای من شیرین بود و طوری بیانشان کرده بود که درکشون سخت نیست یر خلاف خیلی از کتاب‌های دیگه و همش توی تکه‌های کوتاه هست پس موقع خوندنش آدم خسته نمیشه، ارزش خوندن داره واقعا.
رهام شیرانی
۱۴۰۱/۳/۳۱
سلام و درود به همه کتابراهیان
با آرزوی بهترین‌ها برای همه‌ی شما
کتاب خوبیه ولی من چندین بار خوندم تا تونستم یکم ارتباط برقرار کنم بنظرم نیاز به تمرکز زیادی داره. ٩
محسن رضایی
۱۴۰۲/۵/۱۸
یک اثر تاثیر گذار دیگه از اجماع شناس (منظور جمع دانش‌های بشری) در گذشته تا بحال, از لحاظ اینکه بسیار خوب با کلمات, شاه کلیدی درست میکنه برای تمام باب‌های ذهنی و فکری
مجید دبیری
۱۴۰۰/۱۰/۲۷
ترس‌ها هیچکدوم وجود ندارن و واقعی نیستن و همشون مزخرفات ذهنی هستن
این کتاب کمک میکنه تا نوع ترس‌ها رو بشناسیم
حمید
۱۴۰۲/۱۱/۶
مناظره اول کتاب که نویسنده در مورد افکار و پرسش‌های خود را مطرح میکند و بدون موضع گرفتن از هر سمتی میتواند این مناظره پیش ببره بسیار جذاب و خلاق هست
پروانه بختیارپور
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
بسیار ضعیف بود تنها قصد داشت پراکنده و جسته گریخته ادیان رو مورد انتقاد قرار بده البته من با هدفش مشکل نداشتم اما محتوای منسجم و با کیفیتی نداشت.
بهار نیکزاد
۱۴۰۰/۶/۲۹
کتاب عالی، فکر کنم اصل کتاب بیشتر باشه و قسمت‌هایی گزیده شده، اما در هر صورت هر جمله از شوپنهاور دریای تفکر و تعمق هست، لذت بردم
maryam behzadi
۱۴۰۲/۲/۲۷
فوق‌العاده هست، هرکسی باید بخواند و بداند که افکاری مزاحم و ترس آور همیشه هستند و چطور ما با آگاهی میتوانیم آن‌ها افکارمون را کنترل کنیم.
Mohammadali Asgharnasab
۱۴۰۰/۸/۱۸
من این کتاب رو نخوندم ولی یکی از دوستان مثل اینکه خیلی بدش آمده واسه خاطر اون خریدم. زحمت بزرگان رو حدر ندیم خواهش میکنم حتی اگر بنظرت بد باشه ه نیست (انسان آیینه است)
مهنوش‌ طایفه
۱۴۰۰/۱۲/۲
به نظر من کتاب کاملا ارزش خوندن و فکر کردن دارد.
محمد حقیقی
۱۴۰۰/۲/۱۱
از یه رفیق بی نظیر هدیه گرفتم...
سمیرا گوهریان
۱۴۰۰/۱/۲۴
این کتاب که عالیه جای تعریف نداره
مشاهده همه نظرات 27

راهنمای مطالعه کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی

برای دریافت کتاب ترس‌ها و مزخرفات ذهنی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.